Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju bara i trams i den här tråden, är
> det ingen som cyklar längre?

Nej.

Eller förresten kanske jag skulle försöka i kväll.

Jag tog mig faktiskt ut på en Lunsentur i värsta hettan. Fortfarande med ofattbar träningsvärk i bromsfingrarna efter att ha hasat mig nerför Skutan (i lördags!). Men behövde knappast bromsa så det gjorde bara tempot gott. Broms, som i hästflugor, fanns det dock extremt gott om vilka drev upp tempot något.

Conan arkivarien skrev:
> Är det torsdag i morgon?

Vill du att det ska vara torsdag?

Conan arkivarien skrev:
> Är det torsdag i morgon?

Nope. Det är en "lägg din dag på Arlanda/flyg" dag imorgon. Torsdag är det först framåt 9:e augusti någonting ... Sorry. Dessutom har Neil stulit min cykel över sommaren.

Klart det är torsdag idag. Fast inte på förmiddagen..

42Hz skrev:
> Conan arkivarien skrev:
> --------------------------------------------------
> > Är det torsdag i morgon?
>
> Vill du att det ska vara torsdag?

Vilken fråga!?

Torsdag hela veckan!

Hej,

Sitter på sommarstället mellan Knivsta o Rimbo. Barn dumpade hos kusin m familj inne i Uppsala. Skulle gärna rulla bilen mot trevlig cykelskog någonstans i trakterna i sällskap m någon som kan stigarna....

Senast ändrad:
Trevligt, kan vi säga 12:15, så hinner jag slänga i mej ngt brunchaktigt. Laddade med ohejdade mängder rödtjut igår kväll.

Tack för trevlig och svettig tur. Enda bilden från dagen är beviset för min ovana vad gäller vassa stenar. (Utöver spångcykling som uppenbarligen inte är min starka sida)

image.jpg

+1 på att Hjulhuset är bäst. Fast Sportson, XXL och Team Sportia har nog mer på hyllan. Beror som sagt på vad du är ute efter.

/johan

Hej ,
Är det någon som är ledig imorrn och som vill guida en Strängnäsbo ett par timmar under dagen imorrn ?
Cyklar gärna tekniskt och länge :)

Ifall nån ser detta imorrn så står mitt nummer i min profil!

// Niklas

Jag kan tyvärr inte ställa upp eftersom jag jobbar i morgon men jag kan rekommendera Niklas. Han är en stark, teknisk och trevlig cyklist som säkert återgäldar visningen med att guida Strängnäs fantastiskt roliga och varierade stigar!

Ska skaffa mtb att svänga runt i Uppsalas skogar med. Vad bör jag införskaffa? Budget 50k. Är inne på en Banshee Spitfire 650b. Några andra förslag på snarlika cyklar?

Nagge: Vill du ha en Spitty så köp, Hjulhuset fixar.
Annars så gillar jag Trek, och närmast spittyn kommer nog Slash, även om den har 160mm slag i bak istället för 140. 66 grader HA och mysigt ABP-länkage.

Jag måste dock fråga vad du ska med 66 HA och 140/160mm slag till i Uppsala? Jag rullar runt på en Fuel EX med 120mm slag och det känns rätt lagom till det mesta. Lite flackare än de 68 grader HA som är original kanske skulle sitta bra, men det är inget jag saknade för än jag gav den en dos Åre bike park att smaka på. Och det finns ju Angle set eller offset bussningar att ta till.
Min hoj finns såklart alltid tillgänglig för test. Storlek 19,5" (reach-mått som en spitty i Large). Kör du nått annat än SPD så får du dessvärre stå för pedaler själv.

För 50k får du ju nästan vad du vill. CCDB Air, RS Pike med Charger-dämpare, CK-nav på stans-fälgar och en X01 grupp på en spitty borde ju göra tricket. Toppa med en Reverb, Hope Tech3 V4 bromsar (eller Shimano XT Ice tech) och ett styrkombo efter tycke och smak så är det ju bara att dra dit favoritsadel, pedaler och grepp med önskad känsla och köra.

Nagge, du kan alldeles säkert få testa Veloteks demo-Spitty. Neil kan också ta hem och bygga på Transitions ramar. Du kan få en riktigt fin Bandit eller Covert för de pengarna.

/Johan

Min tanke var att Spitfiren är en robust cykel, kanske onödigt långslagig för Uppsala, men ändå en bra cykel som även skulle klara av lite hårigare terräng om jag skulle få för mig att testa något sådant.
Är inte ute efter någon stigraket utan en cykel som klarar det mesta utan att protestera.

Har en dialog med Neil om en Spitfire, väntar på att höra när 2015-ramarna släpps, finns inga 2014 kvar i large. Vill mest se vad andra anser om det valet och kanske har något annat att rekommendera, innan jag slår till på en spitty.

Nagge, vad jag vet så finns det väl inget egentligt att invända mot spittyn som hoj. Lite lågt BB kanske vissa tycker, men bygg med 165mm vevar så lär du inte störa dig (lika mycket) på det.

Hej Nagge!

Jag har en Banshee Prime 29 tumare som jag köpt hos Neil på Hjulhuset och jag är väldigt nöjd med den. Jag är 193 cm lång och jag tycker att Primen är en klockren stigcykel i Uppsala men som klarar lite mer. Förra veckan var jag uppe i Järvsö och körde med den och visst i de svarta backarna vill man ju ha något kraftigare men i de blå och röda funkar det bra.

Spitfire eller Prime, jag kan verkligen rekommendera Banshees ramdesign och Hjulhuset.

Ikväll då? 2000 vid högen?

Annars kanske man skulle spara sig till imorgon…

Eller köra båda...

27° och sjunkande ikväll eller 27° och stigande imorgon :-)

Senast ändrad:
Jag tänkte åka ut och myscykla (gubbtempo) nåsten TT eller nåt sånt imorgon söndag runt 1930 eller så när värmen lagt sig lite. Får gärna sällskap!

Jag, Snickarklas och Lassemtb drog ut på långtur förra söndagen. Vi hade länge pratat om att köra Upplandsleden och bestämde oss för att 8 mil pallar vi nog med. I 30°. Med mer broms än gas. Med snabbt sinande krafter.

Nåja, vi startade iaf i Almunge och surfade in på Upplandsleden som där består av duktigt teknisk cykling blandat med grusväg. Det var verkligen jättefint med väldigt roliga partier men… vi insåg rätt snabbt att i värmen skulle 80 km bli rätt mastigt om det skulle vara teknisk cykling alltför stora delar :-)

P7200032.JPG

IMG-20140727-WA0022.jpg

P7200034.JPG

IMG-20140727-WA0016.jpg

Redan efter 15 km började energin tryta och det var ju 10 kvar till vårt planerade mat/badstopp… Ica Knuten ställde upp med cola, glass och choklad och sen bombade vi på till Hosjön (bara grusväg som vi var glada över) där vi överlyckliga slängde oss nakna i sjön och sedan nakenåt baguette på bryggan… Låter fint va :-P

IMG-20140727-WA0024.jpg

IMG-20140720-WA0009.jpg

Ny slätare typ av stig följde efter sjön och med ny energi flöt det fint igen fram till nästa sjö där det var fint och tekniskt igen och fin utsikt över sjön. Vi vilade lite igen.

IMG-20140727-WA0018.jpg

P7200047.JPG

IMG_20140727_214839.JPG

IMG_20140727_214818.JPG

Värmeslag vid Skysjön. Jättefin sjö med bara klippor runt och fantastisk att doppa huvudet i!

IMG-20140727-WA0023.jpg

P7200051.JPG

Värmeslag i skogen. Jättefin skog att doppa hela kroppen i!

P7200052.JPG

Det började funderas över vattentillgången men det löste sig när vi träffade en snäll man med sin son som var ute på leden 100 m från sitt hus och vi fick fylla kallt gott vatten och fick även rådet att cykla vägen mellan Vällnora och Bennebol för stigen var lätt brötig! Det såg ut att stämma när vi kastade ett öga in på den i förbifarten på grusvägen.

P7200049.JPG

IMG-20140727-WA0020.jpg

Efter Bennebol kan man åka hem. Stigarna är djävulskt svåra och efter 40 km finns ingen energi att ta sig an dem. Vi körde 4 km på en evighet och fuskade sen och cyklade 20 km väg till vårt nästa stopp där vi grillade skitgod korv och träffade en skitläskig orm (inte dagens första). Den var nog inte speciellt farlig egentligen men jag sprang i cirklar och skrek i falsett ändå :-P

Krokigt värre…

P7200054.JPG

P7200053.JPG

DSC_1100.JPG

Runt 15 km igenväxt stig och skogsvägar återstod till Gimo men de är inte värda att ödsla tid på.

IMG-20140727-WA0017.jpg

Vi var bra slut, men det var en kul och svettig dag!
78 km.
5-6 liter vätska per man gick det åt :-P
Bromsbetten kliar fortfarande.

Senast ändrad:
Funderar på om man skulle försöka sig på en tur i kväll trots värmen.

En sväng i Lunsen och sedan bad i Ekoln?

Tillbaka
Topp