Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Undrar hur det går med planerna på
"mtb-arena" vid Sunnerstastugan?
Det senaste verkar vara höghöjdsbanor och zipline :)

Har inte koll på hur det förhåller sig till mtb-planerna (om alls).

EDIT: Enligt detta förslag till utvecklingsplan som var uppe för beslut i maj(?) verkar det som att vattenskyddet inte tillåter markarbeten som skulle krävas för att realisera förstudien med XCO-bana länkad ovan https://www.uppsala.se/contentasset...ngsplan-for-sunnerstaasens-friluftsomrade.pdf

/J

Senast ändrad:
👍
Hur var den jmf med banan i Sigtuna?
Sigtuna håller högre klass. Bredare leder med bättre flow och mer utrymme för fart. Arvidsbo är dock väl värd ett besök. Det var kul cykling. Om inte annat för variationen.
Det finns en del naturstig i området också som jag inte testade. De är inte uppmärkta som MTB-leder dock så ha inte för stora förhoppningar. Du som gillar att cyklar långt kan väl reka och återrapportera =)

Det senaste verkar vara höghöjdsbanor och zipline :)

Har inte koll på hur det förhåller sig till mtb-planerna (om alls).

EDIT: Enligt detta förslag till utvecklingsplan som var uppe för beslut i maj(?) verkar det som att vattenskyddet inte tillåter markarbeten som skulle krävas för att realisera förstudien med XCO-bana länkad ovan https://www.uppsala.se/contentasset...ngsplan-for-sunnerstaasens-friluftsomrade.pdf

/J
Tack, skummade igenom, intressant med alla olika intressen, fina barnteckningar😀
Verkar inte bli ngn " mtb- arena" men kanske lite upprustning av befintliga spår 🤞

Sunnersta är ju rätt kasst förutom att det finns lite höjdmeter. Befintligt underlag går nästan inte att bygga i och inga massor lär få tillföras så länge vi behöver åsen för dricksvatten…

Eller jo en stor fördel är att en ny anläggning i Sunnersta åtminstone lämnar alla bra stigar runt Uppsala orörda.

En XCO-bana av världscupklass vore förstås rätt häftigt. Det kan även jag tycka.

Sigtuna håller högre klass. Bredare leder med bättre flow och mer utrymme för fart. Arvidsbo är dock väl värd ett besök. Det var kul cykling. Om inte annat för variationen.
Det finns en del naturstig i området också som jag inte testade. De är inte uppmärkta som MTB-leder dock så ha inte för stora förhoppningar. Du som gillar att cyklar långt kan väl reka och återrapportera =)
Var där i helgen, riktigt kul, testade även lite stig runt om, fina de också, mest tallhed med noll rötter.
Tack för tips!

Jag testade de lite längre stigarna i Sigtuna för några veckor sen. Naturen (och skogsbruket) verkar få ha sin gång och i de allra flesta delarna är det riktigt fint. Så jag klipper in en bild från en annan del. Hygget med tistlar på slutet av banan... Det var inte helt lätt att hitta rätt där.
1000013807.webp

Både batterierna och jag är laddade. Med ventilhattar är det dock sämre ställt. Slarvade bort dem för 15 år sedan. Vågar man cykla utan tro?

Hmm, hur förhåller sig cykelgubbar till regn? Det ser ju inte helt riskfritt ut.för morgondagen (lite beroende på vilken prognos man kollar...

Jag slipper nog gärna ösregn i alla fall.

sannolikhet.webp

/Johan

Ikväll funkar inte.

Men nu ser det lite mindre blött ut imorrn, så än lever hoppet om torsdagscykling :)

Kanske en Nåstenklassiker?

/J

Jag blev tvungen att köpa en ny cykel imorgon istället 😄 Tänkte ge mig in i Conans värld så det blir lite lättare att cykla hemma! Är väldigt gott om vägar av olika slag som absolut inte passar racer och dåligt med stigar. Behöver nåt enkelt hemifrån om man ska försöka komma igång med cykling igen för sista åren är under all kritik!
Sen jobbar jag fortfarande precis bredvid Nåsten så bara man kommer igång lite såå 😊

Jag trodde Gravel=halvtajt och flanellskjorta

Angående ikväll ser ju prognoserna deppiga ut så vi får väl se fram mot en tur till våren kanske. Skulle det mot förmodan hålla upp vid sjutiden kanske jag tar en kortis med kort varsel.

/J

Ja, jag står över ikväll.
Helgen ser däremot ut att bli fin. Kan tänka mig en tur då
Mitt cykelsug regnade också bort.
Nytt försök vore trevligt. Helgen är lite preliminärt lite pusslig, men jag håller ögonen här.

Träffade för övrigt ett vildsvin på hundjoggenaden igår kväll (nära kolonilotterna vid Hällby)
20251009_205121~2.webp

/J

Tillbaka
Topp