Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Nu blir det ju väldigt kort varsel, men jag tänkte ge mig ut om ett litet tag. Typ start om 20 min och sen mot KBH för en Nåstenklassiker.

Blev en trevlig tur. Förutom att jag träffade en sån där gravelgubbe. Lite lik Conan, men hade inte leopardtights så det måste varit nån annan.
20251011_124642~2.webp

/J

Nu fattar jag. Jag trodde att ni var Taylor Swift-fans:
Bra fråga — de låter nästan likadant, men betyder helt olika saker:

• 🩷 Swiftie = Ett fan av Taylor Swift.
    Ordet kommer från hennes efternamn, och används globalt om hennes hängivna fancommunity. Swifties följer hennes musik, konserter, och ofta även hennes personliga berättelser och "easter eggs" i låttexter och videor.
  • 🚴 Zwiftie = En person som använder Zwift, den digitala träningsplattformen för cykling och löpning.
    En Zwiftie är alltså en cyklist eller löpare som tränar i den virtuella världen på plattformen Zwift — ofta med smarta träningscyklar eller löpband.

Kort sagt:
➡️ Swiftie = Taylor Swift-fan
➡️ Zwiftie = Virtuell cyklist/löpare

Vill du att jag visar några exempel på hur orden används i sociala medier eller forum?

ChatGPT har koll

Typ
Stereotypisk stil
Social ton
LandsvägscyklistEffektiv, prestationsfokuseradKan vara mer ”seriös”
MTB-cyklistLekfull, teknikorienteradOfta glad men ibland mer individualistisk
GrusgubbeLugn, naturromantisk, fikabenägenVarm, inkluderande, lite skäggig humor

Jag är helt klart fikabenägen.

Det finns faktiskt en ganska tydlig grusgubbeprofil även när det gäller öl — och det handlar mindre om att bli full och mer om smak, hantverk och efter-runda-mys.

Typ av ölVarför den passar
Session IPA / Pale AleLätt, frisk och inte för stark – perfekt efter en varm grusrunda.
Lager med karaktär (gärna hantverksbrygd)Grusgubbar gillar ofta lokalproducerat – något från ett mikrobryggeri i Uppland snarare än storbryggerier.
Saison / Farmhouse AlePassar den “äventyrliga” gravel-andan – lite rustikt, belgiskt och oborstat.
Alkoholfri IPAMånga gravelcyklister väljer alkoholfritt efter träning, men ändå med smak (t.ex. Mikkeller, Omnipollo, Nya Carnegiebryggeriet).
Suröl eller lätt syrlig Berliner WeissePopulär bland dem som gillar variation och är nyfikna på udda smaker – ganska vanligt i gravelkretsar.

ChatGPT briljerar ju på det här temat!

Typiskt grusgubbe-scenario

Någon öppnar bakluckan på bilen efter rundan:

“Jag tog med ett par folkisar – det räknas väl som återhämtning, va?”

Alla skrattar och nickar instämmande medan någon plockar fram en påse bullar.

Blev en ohipp antikrunda i Nåsten med kort varsel idag. Riktigt fint ute. Körde premiumhällarna för första gången på två år. Man får trösta sig med att vara konkurrenskraftig 55-plussare nu när man inte är snabb på riktigt 🙂
Annars mest nöjd med att ha klarat segmentet "Snåris uppför" utan fotisättningar. Sjukt nöjd med "nya" cykeln.

På väg mot hällarna
20251018_123419~2.webp

Till och med Svinskinsskogen var fin
20251018_121029~2.webp

Senast ändrad:
Inga lut eller cyklar, men ändock skogspromenad på bekant mark. Är väl ungefär precis just här nånstans (utanför reservatet ungefär mitt mellan Stordammen och ställverket) som Pellings räls och parhus ska komma brummandes i en framtid nära dig 🥲 Jag ser varje chans att fortfarande kunna besöka skogen som en seger!
PXL_20251207_114407647.MP~2.webp

Förvånade mig själv med ett utbrott av cykelintresse och monterade nya, regionalt anpassade bromsar på Apelsinen.

Nu kan jag möta ickecykelsäsongen 2026 i trygg förvissning om att det går att få stopp på cykeln med stil. Dvs, under den högst teoretiska förutsättningen att den någon gång får lämna förrådet.

brejks.webp

/J

Förvånade mig själv med ett utbrott av cykelintresse och monterade nya, regionalt anpassade bromsar på Apelsinen.

Nu kan jag möta ickecykelsäsongen 2026 i trygg förvissning om att det går att få stopp på cykeln med stil. Dvs, under den högst teoretiska förutsättningen att den någon gång får lämna förrådet.

Visa bilaga 812825

/J
De där är iallafall för fina att smutsa ner med den uppländska klisterleran

Senast ändrad:
Nån som har aktuell koll på underlaget i Uppsalaskogarna? Blöt dödsis, geggfest eller cykelbart (utan dubb)? Funderar på om man skulle försöka komma ut en sväng i helgen. Men osugen på att cykla omkull och bryta lårbenshalsen eller bli ett träsktroll.

/J

Nån som har aktuell koll på underlaget i Uppsalaskogarna? Blöt dödsis, geggfest eller cykelbart (utan dubb)? Funderar på om man skulle försöka komma ut en sväng i helgen. Men osugen på att cykla omkull och bryta lårbenshalsen eller bli ett träsktroll.

/J
Jag traskade omkring på grusvägarna i nåsten typ i söndags. Mitt cykelsug försvann på den promenaden.

Tillbaka
Topp