Tour de France 2012 - tråden

Det som Fredrik gjort måste vara årets idrottsprestation.
Och vilken fröjd att följa det tillsammans med Vacchi & Adamsson.
Hoppas folk förstår hur stort det är.

MTBiker skrev:
-------------------------------------------------------
> Stackars Froome. Han kunde väl få kört de sista
> 2-3km.

Och han försöker ju inte direkt dölja att han kan köra snabbare. Vinkar, tittar bakåt, håller med en hand på styret, fipplar med radion o.s.v.

När jag funderat en stund tycker jag rent av det var dålig taktik av sky att inte släppa Froome lös. Säg att Wiggins blir sjuk eller skadar sig, då hade det väl varit bättre om Froome tagit så mycket tid som möjligt mot konkurrenterna på dagens etapp. Dom ligger väl 1a och 2a, låt grabbarna göra upp om det. Det börjar likna när Ullrich bogserade hem Bjarne 1996....

"Fabian Cancellara and the Schleck brothers are expected to join the Astana team next season!"

Kan vi hoppas på två hjälpryttare till Kessiakoff? Det hade varit trevligt i alla fall.

Bjrne.jpg

Supertramp skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stackars Froome. Han kunde väl få kört de
> sista
> > 2-3km.
>
> Och han försöker ju inte direkt dölja att han
> kan köra snabbare. Vinkar, tittar bakåt, håller
> med en hand på styret, fipplar med radion o.s.v.

Precis, man såg verkligen hans frustration. Hoppas att han byter lag till nästa säsong, han är för bra för att inte få chansen som kapten.

Han har tydligen ett guldkantat flerårskontrakt med Sky. Det ryktades om att aussierna flyttar på sig till nästa år när vi stog och väntade på Col de Fer.

DT skrev:
> Chris Anker Sörensen:
>
>
>
> Ouch! Hoppas att fingern går att rädda. :-(

--------------------------
Nästan så han skulle få dispans och fylla på en påse blod, undrar hur fingrana ser ut efter alla timmar på cykeln och hoppas att dom går stt lappa ihop hjälpligt efter målgången på dagens etapp :-( T

DT skrev:
> Chris Anker Sörensen:
>
>
>
> Ouch! Hoppas att fingern går att rädda. :-(

Jävlar va hård kille! Jag hade fan gråtit och sprungit hem till mamma :|

Enligt cyclingnews kommer Sörensen behöva göra en hudtransplantation på ett par cm på vänsterhanden ... Sounds like a plan efter att ha sett bilden ovan.

Reflektion kolon. Wiggins verkar vara en rätt sur, dryg och allmänt osympatisk person. Förstår helt om Froome blir lack på att släpa omkring på honom runt hela (nåja, Wiggo var snabbare mot klockan på 9an) tournen. Om det nu tvunget ska bli Sky är Froome en mycket värdigare vinnare än Wiggins i mina ögon.

Och så en potentiell noob-fråga. Är det verkligen helt klappat och klart för Wiggins nu, eller finns det någon som helst möjlighet för Nibali att ta in försprånget? Givetvis förutsatt att Wiggins håller sig på cykeln och inte stoppar fingrarna i hjulen eller liknande.
Jag ska väl erkänna att jag inte analyserat sönder de sträckor som är kvar, men morgondagens är ju varken kort eller extremt platt. Finns det något där Nibali kan trolla med?

edit: begreppsförvirring

Senast ändrad:
Fredrik Kessiakoff och Thomas Voeckler har verkligen bjudit på årets underhållning idag. Synd att Fredrik inte tog tillbaka bergströjan men maken till cykling har jag inte sett på länge...

Edit: Jag känner att jag måste nämna Chris Anker Sørensen också för hans handskada är inte vacker.

Senast ändrad:
Röhss skrev:
> Reflektion kolon. Wiggins verkar vara en rätt
> sur, dryg och allmänt osympatisk person.
> Förstår helt om Froome blir lack på att släpa
> omkring på honom runt hela (nåja, Wiggo var
> snabbare mot klockan på 9an) tournen. Om det nu
> tvunget ska bli Sky är Froome en mycket
> värdigare vinnare än Wiggins i mina ögon.

Tycker snarare tvärtom, Wiggins har åtminstone tidigare visat sig vara en rätt glad, öppen & trevlig person men kanske att det börjar bli lite tjatigt på presskonferenserna? Att cykling är en lagsport men att det bara är en som står överst på pallen i Paris kan väl knappast vara någon nyhet ens för Froome, men istället för att acceptera sin roll i laget som "lieutenant" gnäller han öppet i media vilket inte borde ge honom någon bättre position i laget även om det är lätt att förstå hans frustration. Hade EBH agerat likadant om han ansåg att han var bättre än Cav i en klungspurt men ändå blev satt som uppdragare?

Froomes tid som kapten kommer den också, men med tanke på att det var först på förra årets veulta som han slog igenom på riktigt och att han bara gjort ett riktigt bra resultat under 2012 innan TdF (4:a på Criterium du Dauphine) så ser jag inte att han skulle kunna utmanat Wiggo i år om att ta kaptensrollen i TdF.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_domestique

> Och så en potentiell noob-fråga. Är det
> verkligen helt klappat och klart för Wiggins nu,
> eller finns det någon som helst möjlighet för
> Nibali att ta in försprånget? Givetvis
> förutsatt att Wiggins håller sig på cykeln och
> inte stoppar fingrarna i hjulen eller liknande.
> Jag ska väl erkänna att jag inte analyserat
> sönder de sträckor som är kvar, men
> morgondagens är ju varken kort eller extremt
> platt. Finns det något där Nibali kan trolla
> med?

Nibalis enda chans nu är väl att både Froome & Wiggins punkterar 2-3 gånger var ... Eller att de fått sponsorklockor som visar fel tid och missar starten på tempot.

Intressant om Cav och hans uppdrag som flaskbärare. Kan oxå tycka att det visar en mer ödmjuk sida av Cav som jagvgillar. samtidigt så ska han vara kung i klungan på OS och hans självförtroende ska vara på topp. Så tror jag ändå att fallet kommer att vara.

GoranS skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och Cav är en "disgrace to rainbow stripes"
> >
> http://www.cyclismas.com/2012/07/bugno-declares-ca
>
> > vendish-a-disgrace-to-the-rainbow-stripes/
>
> Ja, vad man vill se i världsmästartröjan är ju
> en sann diva som springer besöker italienska
> pillertrillare i parti och minut!

Tror du Zlatan skulle springa in i omklädningsrummet och hämta vattenflaskor till hela laget på en träning?

Har jag fattat det rätt. Bugno tycker att han själv blir vanärad av att se Cavendish hämta flaskor åt sina lagkramrater? Jag som verkligen älskade honom som cyklist. Där föll han som en sten.

Rokkoko skrev:
> Jag som verkligen
> älskade honom som cyklist. Där föll han som en
> sten.

Äh, Bugno var lite "dopad"

>Bugno spent the day in a VIP media car, which subsequently was removed from the Tour “for >excessive alcohol consumption,”

Röhss skrev:
> Reflektion kolon. Wiggins verkar vara en rätt
> sur, dryg och allmänt osympatisk person.

-1!

Johan A skrev:
> Så länge Wiggins behåller sina polisonger hejar
> jag på honom.

Intressant!
"Ordet polisong i betydelsen kindskägg finns bara på svenska och finska (endast i pluralform: pulisongit). Det kommer visserligen från franska polisson, ’tjuvpojke’,[1] men det ordet används aldrig för att beskriva något slags skägg på franska eller något annat språk. Det är inte känt hur ordet kom i bruk på svenska, men det finns i skrift från sekelskiftet 1800"

Tjuvpojken :)

Sørensen borde ju få något slags Hard Man pris för att han fortsatte köra utan hud på fingrarna. Motionssport och blodförlust brukar ju inte gå så bra ihop.

Odge skrev:
> Sørensen borde ju få något slags Hard Man pris
> för att han fortsatte köra utan hud på
> fingrarna. Motionssport och blodförlust brukar ju
> inte gå så bra ihop.

Lite Hoogerland över det där, absolut på sin plats med ett Hard Man pris :)

Haha! Undrar hur full han var Bugno. " Bugno spent the day in a VIP media car, which subsequently was removed from the Tour “for excessive alcohol consumption,” and could not contain his frustration as he watched Cavendish “hump bottles like a sleazy Saudi camel” and tow the front of the peloton as if he were a “lowly Bangkok rickshaw driver.” "

MTBiker skrev:
> Tror du Zlatan skulle springa in i
> omklädningsrummet och hämta vattenflaskor till
> hela laget på en träning?

Apropå sann diva ...

Edit: stavfel

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp