Tour de France 2012 - tråden

saltgurkan skrev:
-------------------------------------------------------
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bruten (möjligen spricka i) penis och eller
> > ryggkota (de sitter väl ihop) om jag kan min
> > engelska. Låter som ngt man skulle gnälla
> > över...
>
> Nej, det låter riktigt bra

Du är galen...

Trist hade varit kul att ha med något "bergsget" som ändå kan utmana i totalen. Men man kan samtidigt inte låta bli att undra om han & hr Bruyneel nu ångrar "taktiken" att bara vara i form i juli? Vad är planen nu, att starta & dra sig Vueltan?

EDIT: Bjarne -> Bruyneel

Senast ändrad:
NLC skrev:
> Trist hade varit kul att ha med något "bergsget"
> som ändå kan utmana i totalen. Men man kan
> samtidigt inte låta bli att undra om han & Bjarne
> nu ångrar "taktiken" att bara vara i form i juli?
> Vad är planen nu, att starta & dra sig Vueltan?

Bjarne skiter nog i det.

MTBiker skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > Trist hade varit kul att ha med något
> "bergsget"
> > som ändå kan utmana i totalen. Men man kan
> > samtidigt inte låta bli att undra om han &
> Bjarne
> > nu ångrar "taktiken" att bara vara i form i
> juli?
> > Vad är planen nu, att starta & dra sig
> Vueltan?
>
>
> Bjarne skiter nog i det.

Mmmmm, det har du rätt i! Lite för tidigt för att tänka ordentligt...

AvSveNoCMAMwv5H.png

DT skrev:
> Tror att Bruyneel har lite annat att tänka på nu
> i dagarna än en gnällig luxemburgare...

Antagligen.

Ska bli kul som vanligt! Men är det inte lite skum rutt i år? Långa tempon och de där riktigt klassiska bergen saknas. Och var är årets överraskning? Typ paveér, tempo uppför l'Alp Duez etc?

Kan ju inte bli så mycket överraskning när de släpper "le parcours" typ ett år innan start. Men jag håller med, det är en sträckning som gynnar allroundcyklister vilket också gör den lite anonym. Kanske blir överraskningen att GC-kampen blir jämnare och mer spännande?

NLC, ja november. Jag brukar klara att hålla mig från att tjuvkika fram till maj, men när girot börjar funkar det inte.

Anonymt sa Bull...

Jag tycker att det är bra att de har mer tempo i år, det har varit lite väl lite tempo under ett par år nu. Omväxling förnöjer.

Med det sagt så kanske årets rutt känns lite VÄL obalanserad åt andra hållet. Det är, vadå, två bergsetapper med tuffa avslutningar? Risken är väl att det blir ett sömnpiller med Wiggins som tar flera minuter på tempoetapperna och sedan UK Postal-tåget (Sky) som kontrollerar bergsetapperna.

Fast å andra sidan så är det inte alltid de på papperet tuffaste rutterna som sedan blir de roligaste tävlingarna. Det är ju upp till cyklisterna att skapa racet. :-)

Förhoppningen med den något mindre extrema banläggningen i år är väl att fler cyklister ska orka attackera mer. Jfr med Girot häromåret då ingen vågade göra nå't pga den tuffa sträckningen och sen attackerade Contador i sista stigningen och vann alltihop. I år måste ju t ex Gesink och Van den Broeck, för att ta 2 exempel, köra i från Evans och Wiggins i bergen och då hjälper det ju att det går att köra aggresivt flera dagar i sträck.

Det är astana, inget är antagligen klart innan dom väl står på lagpresentationen.

Flera lag har satt ut sina 9 gubbar nu. Många verkas skippa sina minsta killar och satsa på mer åkstarka cyklister.

Han har ju kapaciteten att vinna i Österrike men får det svårare i Touren så det skulle väl tala för att han inte finns i Frankrike i juli.

Fast jag vill ha honom i Touren. Skulle vara så jääävla kul! :-)

zodah skrev:
> Han har ju kapaciteten att vinna i Österrike men
> får det svårare i Touren så det skulle väl
> tala för att han inte finns i Frankrike i juli.

Nåja, en topp-10/15 i Touren (eller vad han nu har kapacitet till under optimala förutsättningar) smäller nog bra mycket högre än en vinst i Österrike. Både för hans egen palmares och för laget/sponsorerna. :-)

Mnja, jag håller med dig om att det slår högre för oss insatta cykelnördar. Men mediamässigt så vet jag inte.
Kan han vinna en etapp i Touren DÅ snackar vi.

Om du menar exponering i svenska medier så blir den nog väldigt liten i vilket fall. Jag minns i alla fall inga helsidor om hans vinst i Österrike förra året.

Om han däremot skulle gå och VINNA hela Touren, då skulle det nog kunna bli rejält drag. Vi snackar kanske rentav ett flera minuter långt inslag på Sportnytt med intervju och allt! :-)

DT skrev:

>
> Om han däremot skulle gå och VINNA hela Touren,
> då skulle det nog kunna bli rejält drag. Vi
> snackar kanske rentav ett flera minuter långt
> inslag på Sportnytt med intervju och allt! :-)

Ta inte i så att du spricker;)

Det rapporterades faktiskt några rader om Kessiakoff när han låg bra till i Vueltan förra året. Mer än när han vann i Österrike vill jag minnas.

Senast ändrad:
MTBiker skrev:
> Vill bara påminna er om att Nibali vinner TDF
> 2012.

Om Wiggins och Evans vurpar bort sig så är det inte HELT omöjligt. Men det blir nog svårt ändå. ;-)

Ingen Gotland i TdF. Sky ställer upp med Bradley Wiggins, Edvald Boasson Hagen, Mark Cavendish, Bernhard Eisel, Chris Froome, Christian Knees, Richie Porte, Michael Rogers och Kanstantsin Siutsou. Hade han inte fått knäproblem i Schweiz så borde han slagit ut Knees och Porte i alla fall.

Vi får hoppas på att Gotland får en ledarroll i Vueltan istället. Jag tror dock att det kommer bli en kul tour med Gustav och Fredrik iallafall. Dom kommer nog göra bra ifrån sig.

gabbeon skrev:
> Cujo skrev:
> -----
> >
> http://www.cyclingnews.com/news/kessiakoff-to-tour
>
> > -de-france-or-tour-of-austria
> >
> > The plot thickens.
>
>
> Nu verkar det klart att Kecke kör ett varv runt
> Frankernas rike i juli.
> http://www.cyclingnews.com/news/brajkovic-and-vino
> kourov-lead-astana-at-tour-de-france

Det här kan bli kul.

Fast jag ser mest fram mot att se udvigsson bröderna i Touren om ett par år. Snabba grabbar!

Pilen skrev:
> http://www.kessiakoff.com/
>
> >> Even though I had a stong performance in
> Switzerland, I still feel my form needs to
> improve, which is why I am going as a helper, not
> even trying to ride for the general
> classification.
>
> / -->

Smart. Hoppas lite att han tappar 20 minuter redan första veckan så att han kan gå för en etappseger när Bradley och Cadel kör arga leken om totalsegern.

Tillbaka
Topp