Tour de France 2013

Tille

Aktiv medlem
Tour de France 2013
DT skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad tycker du om etapp 18 Tille? Känns ju
> jävligt onödigt det där. ;-)

Kör gärna rena, men kör först upp för Alpe d'Huez ett par gånger.

alpedhuezetape.jpg

edit bild

Senast ändrad:

pwrdesign

Ny medlem
Tour de France 2013
Corsica inbokat 26/6-8/7!
Självklart ska även cykeln med! :)

Lurar på om jag ska köra etapp ett efter loppet...

Senast ändrad:
Tour de France 2013
Tille skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad tycker du om etapp 18 Tille? Känns ju
> > jävligt onödigt det där. ;-)
>
> Kör gärna rena, men kör först upp för Alpe
> d'Huez ett par gånger.
>
>
>
> edit bild

Ja, det är ju lite märkligt med stentuffa etapper samtidigt som man propagerar för en ren sport. Men förhoppninsgvis gör det bara racen mer spännande, den dagen de flesta är rena vill säga... Fler som har riktigt dåliga dagar vilket gör tävlingen mer oviss.

bigmollo

Aktiv medlem
Tour de France 2013
Bakbromsen skrev:
> Ja, det är ju lite märkligt med stentuffa
> etapper samtidigt som man propagerar för en ren
> sport. Men förhoppninsgvis gör det bara racen
> mer spännande, den dagen de flesta är rena vill
> säga... Fler som har riktigt dåliga dagar vilket
> gör tävlingen mer oviss.

Med tanke på att det dopas friskt inom friidrottens 100 meter så känns det som att det kvittar hur hårda cykel-etapperna är. Det skulle knappast dopas mindre om man sänkte från 100 meter till 90 meter. ;)

yuppie

Ny medlem
Tour de France 2013
pwrdesign skrev:
> Corsica inbokat 26/6-8/7!
> Självklart ska även cykeln med! :)
>
> Lurar på om jag ska köra etapp ett efter
> loppet...

Kommer var där i krokarna, med cykel i högsta hugg, etapp 1 går utanför huset!

Happy meetup på Korsika?

Tour de France 2013
bigmollo skrev:
> Bakbromsen skrev:
> -----
> > Ja, det är ju lite märkligt med stentuffa
> > etapper samtidigt som man propagerar för en
> ren
> > sport. Men förhoppninsgvis gör det bara racen
> > mer spännande, den dagen de flesta är rena
> vill
> > säga... Fler som har riktigt dåliga dagar
> vilket
> > gör tävlingen mer oviss.
>
>
> Med tanke på att det dopas friskt inom
> friidrottens 100 meter så känns det som att det
> kvittar hur hårda cykel-etapperna är. Det skulle
> knappast dopas mindre om man sänkte från 100
> meter till 90 meter. ;)

Precis. Eller dra bort ett hekto på släggvikten..

TBone

Aktiv medlem
Tour de France 2013
Frågan är när TdF 2013 kommer att få en vinnare, kommer det ett beslut redan 2013 eller kommer det att dröja längre?

AxelSthlm

Aktiv medlem
Tour de France 2013
TBone skrev:
kommer det ett beslut redan 2013 eller
> kommer det att dröja längre?

Ja

pwrdesign

Ny medlem
Tour de France 2013
yuppie skrev:
> pwrdesign skrev:
> -----
> > Corsica inbokat 26/6-8/7!
> > Självklart ska även cykeln med! :)
> >
> > Lurar på om jag ska köra etapp ett efter
> > loppet...
>
> Kommer var där i krokarna, med cykel i högsta
> hugg, etapp 1 går utanför huset!
>
> Happy meetup på Korsika?

Lätt! :)

Kommer bo i Porto dock, så det blir en rejäl färd ner till starten, vi hyr stor bil så jag kommer ta med mig cykeln ner, får sedan se om jag kör etappen, eller bara agerar åskådare, beror på hur villig min kära fru är att agera följebil :)

Annars tänkte jag köra sköna turer på mornarna innan resten av familjen vaknat upp!

emilh

Aktiv medlem
Tour de France 2013
Och klaffar allt så gör jag yuppie sällskap på Korsika innan vi drar till Annecy för l'Etape du Tour :)

schture

Ny medlem
Tour de France 2013
En stentuff etapp, eller ett par, har ju ingenting med ren eller smutsig sport att göra. Ta t.ex. folk som mollo, kallegunnar, tille och andra som kör 120-160 mil på 3-5 dygn med minimal sömn och många höjdmeter, Gunnar O som drog över hela USA, alla rena och fina killar ;-) Det handlar om inställning, moral och kultur...och $$$... ;-)

Bakbromsen skrev:
> Ja, det är ju lite märkligt med stentuffa
> etapper samtidigt som man propagerar för en ren
> sport.

JLarsson

Aktiv medlem
Tour de France 2013
schture skrev:
> En stentuff etapp, eller ett par, har ju ingenting
> med ren eller smutsig sport att göra. Ta t.ex.
> folk som mollo, kallegunnar, tille och andra som
> kör 120-160 mil på 3-5 dygn med minimal sömn
> och många höjdmeter, Gunnar O som drog över
> hela USA, alla rena och fina killar ;-) Det
> handlar om inställning, moral och kultur...och
> $$$... ;-)

... och lite vin.

DT

Aktiv medlem
Tour de France 2013
schture skrev:
> En stentuff etapp, eller ett par, har ju ingenting
> med ren eller smutsig sport att göra. Ta t.ex.
> folk som mollo, kallegunnar, tille och andra som
> kör 120-160 mil på 3-5 dygn med minimal sömn
> och många höjdmeter, Gunnar O som drog över
> hela USA, alla rena och fina killar ;-)

Ryktena säger att Travis Tygart har siktats i Barkarby på morgonen, så det är nog bara en tidsfråga innan några av de där filurerna också åker dit.

Rock

Aktiv medlem
Tour de France 2013
Det går utmärkt att köra tuffa bergsetapper flera dagar i rad. Du blir bara lite tröttare för varje dag. Att köra ett upplägg så lätt som ett fotbolls-VM är ju bara fjolligt, en etapp var tredje dag eller något liknande.

Pebben

Ny medlem
Tour de France 2013
Tille skrev:
> >
> Äntligen!
>
> http://inrng.com/2012/10/2013-tour-de-france/

Ja verkligen trevligt. Och hoppas bara att det blir lite bättre avseende detta också.12 av de 15 senaste TdF vinnarna var dopade på ett eller annat sätt. och ser man till topp 3 så var 26 av 45 också det, dopade på ett eller annat sätt.

"Top Finishers of the Tour de France Tainted by Doping

Since 1998, more than a third of the top finishers of the Tour de France have admitted to using performance-enhancing drugs in their careers or have been officially linked to doping. The grid shows the original top-10 placements in each of the past 15 years. Riders pictured have either tested positive, admitted to doping or been sanctioned by an official cycling or antidoping agency. Cyclists whose sanctions were later overturned are not included."

http://www.nytimes.com/interactive/...-de-france-tainted-by-doping.html?ref=cycling

a.svensson

Aktiv medlem
Tour de France 2013
Är faktiskt lite besviken på nästa års tour sträckning, även om det enligt statistiken är 6 riktiga bergsetapper så finns det få som verkligen skiljer agnarna från vetet.

Den andra etappen i pyreneerna är ett typexempel på en bergsetapp som jag vill se så få av som möjligt.
Visserligen 5 bergstoppar men ingen riktigt svår klättring samt 3 mil från sista bergspriset till målet.
Har svårt att se att det blir några förändringar i toppstriden där.
Samma med etappen från Bourg d'Oisanss till Le Grand-Bornand som har två fina HC berg precis i början av sträckan men betydligt lättare där efter.

Det som lär avgöra denna tour är tempoetapperna (även om det är väl korta sådana) samt etapperna till Mont Ventoux samt Alpe d'Huez.
Annars känns Girot rent spontant som ett betydligt intressantare lopp där bergsetapperna är långt mycket hårdare än här (vilket det också brukar vara, Italiens topografi är som bekant annorlunda än Frankrikes) men nog anser jag att en riktig tour skall innehålla åtminstone en kungsetapp som verkligen gör skillnad, en etapp som innehåller flera HC stigningar och har en sträcka av mer än 200 km samt en avslutning uppåt.

DT

Aktiv medlem
Tour de France 2013
Håller med.

Men det är väldigt typiskt TdF att slösa bort potentiellt intressanta bergsetapper på att ha flera mil plattåkning efter sista berget. Samma sak varje år, antagligen beror det iaf delvis på kommersiella skäl. Alla bergsetapper behöver inte sluta med dödsstigningar, men ändå.

Saknas som sagt en riktig kungaetapp.

Något som jag tycker det också gärna får vara fler av är mellanhårda etapper med flera korta men småtuffa backar i slutet. Som gjort för utbrytningar där det blir attacker på slutet, samtidigt som några av GC-killarna också får för sig att attackera från klungan i sista backen. Girot brukar ha några sådana etapper i Apenninerna eller liknande med en sågtandad banprofil (fast utan höga berg), och de brukar vara riktigt underhållande. Ofta rentav roligare än de riktiga dödsbergsetapperna.

a.svensson

Aktiv medlem
Tour de France 2013
Visst är det så att kommersiella skäl är anledningen till att allt för många bergsetapper har målgångar i större samhällen allt för långt från det sista bergspriset värt namnet.
Detsamma gäller säkert regionerna dom kör igenom, av någon anledning används sällan de allra högst asfalterade bergspassagerna i touren såsom Col de l'Iseran, Col de la Bonette samt Col de Restefond.
Alla dessa berg har högre toppar än Galibier som när det används mer eller mindre alltid är tourens högsta punkt.

Annars är det naturligtvis så att en bra tour skall innehålla många olika typer av etapper så att det inte bara är en cyklist klättringsförmåga som avgör hans totalplacering i loppet.
Men bergsetapper är bergsetapper i min sinnesvärld och visst känner jag lite besvikelse över 2013 tours sträckning.

MTBiker

Aktiv medlem
Tour de France 2013
DT skrev:
> Håller med.
>
> Men det är väldigt typiskt TdF att slösa bort
> potentiellt intressanta bergsetapper på att ha
> flera mil plattåkning efter sista berget. Samma
> sak varje år, antagligen beror det iaf delvis på
> kommersiella skäl. Alla bergsetapper behöver
> inte sluta med dödsstigningar, men ändå.
>

Samtidigt gör det att vi kan få se kul attackcykelåkning såsom Hushovd bjöd på för två år sedan.

Kan hålla med om att någon mer avslutning på topp hade varit kul. (för oss som tittar på iaf).

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer