Tour de France 2014 - the tråd

emilh

Aktiv medlem
Presentationen av 2014 års rutt börjar snart, på Eurosport med flera sänder. På nätet t.ex. här:
http://www.cyclingnews.com/news/watch-the-2014-tour-de-france-presentation-on-cyclingnews

Lite förhandsgissningar finns här: http://www.steephill.tv/tour-de-france/

INRNG skriver: http://inrng.com/2013/10/2014-tour-de-france/

Vad hoppas ni på? :)

Stage 1: Leeds > Harrogate
Stage 2: York > Sheffield
Stage 3: Cambridge > London
Stage 4: Le Touquet Paris-Plage > Lille
Stage 5: Ypres > Arenberg Porte du Hainaut
Stage 6: Arras > Reims
Stage 7: Epernay > Nancy
Stage 8: Tomblaine > Gérardmer
Stage 9: Gérardmer > Mulhouse
Stage 10: Mulhouse > Planche des Belles Filles
Rest day in Besançon
Stage 11: Besançon > Oyonnax
Stage 12: Bourg-en-Bresse > Saint-Etienne
Stage 13: Saint-Etienne > Chamrousse
Stage 14: Grenoble > Risoul
Stage 15: Tallard > Nîmes
Rest day in Carcassonne
Stage 16: Carcassonne > Bagnères-de-Luchon
Stage 17: Saint-Gaudens > St-Lary-Soulan (Pla d’Adet)
Stage 18: Pau > Hautacam
Stage 19: Maubourguet val d’Adour > Bergerac
Stage 20: Bergerac > Périgueux (TT)
Stage 21: Evry > Paris

Bilagor

• bxqlz9ucyamuf2e_670.jpg
    bxqlz9ucyamuf2e_670.jpg
    54.2 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Utmärkt trådinitiativ;-)

Jag slänger ur mig Nibali som vinnare, nu skall han tydligen få hjälp av den gamle ärkedoparen Scarponi också.

bsandborgh skrev:
-------------------------------------------------------
> Pau-Hautacam för L'Etapp de Tour. Över
> Tourmalet...

Blir något att bita i. Gjorde min EdT-debut i somras och tyckte Semnoz-klättringen var rätt tuff med alla 10%-partier.

Dags att planera sommaren :)

Fliken skrev:
> Utmärkt trådinitiativ;-)
>
> Jag slänger ur mig Nibali som vinnare, nu skall
> han tydligen få hjälp av den gamle ärkedoparen
> Scarponi också.

Nibali är nog ingen dum gissning, men om Froome når samma form som i somras och dessutom har med sig ett Team Sky som funkar bättre än i år så tror jag att han blir svårslagen.

Hoppas på lite oreda i stil med vad Belkin och Saxo Bank ställde till med vid kantvinden på etapp 13 i somras och tror även Ieper/Ypres etappen kan bli bra.

AMG - en målgång i Arenbergskogen med slutspurt på halvdålig pavé? Kan det sluta i något annat än KAOZ?

Förra gången det var Pavé på touren så vann Hushovd. Cancellara drog Andy Schleck/Evans/Hushovd solo rätt långt på slutet. Contador och Armstrong blev avhängda, Fränk krashade (såklart) ut sig.

Försprånget Andy fick försvann sen i "chaingate". Contador vann totalt, åkte dit för doping och Andy står som officiellt segrare.

NLC skrev:
> AMG - en målgång i Arenbergskogen med slutspurt
> på halvdålig pavé? Kan det sluta i något annat
> än KAOZ?

Verkar inte vara målgång på pavé utan på vanlig mark. Carrefour och Mons-en-Pevele är tuffa pavésträckor men de verkar bara köra delar av dem:

BXQRmOVCcAA2-KD.jpg

Känns rent spontant som att Touren 2014 blir en intressant sådan.
Roligt med en pave etapp i början, likaså att man kör över Vogoserna vilket innebär att bergs åkarna får känna lite på varandra i lite snällare terräng först.
Likaså verkar vi vara förskonade från bergsetapper där man börjar med HC stigningen för att sedan avsluta med typ fyra mil på slätan.
I Alperna är det andra stigningar än de som vanligtvis körs, inget Alpe dHuez eller Col du Galibier men väl Izoard.
Förövrigt är det den etappen mellan Grenoble och Risoul som verkar vara den tuffaste i Alperna.
Att tippa slutsegraren redan nu i Oktober månad tänker jag inte göra men misstänker att de två bäst placerade i årets tour lär göra upp om det nästa år också.

Gillar verkligen pavé-inslagen. Sist det begav sig var det ju sjukt spännande! Massa tunna bergsgetter som hade problem och klassikeråkare som mosade på.

Sjukt spännande redan, min sambo är lagom entusiastisk.. Då hon menar på att om jag ska se all cykling på sommaren och förvänta mig tillåtelse, är det minsta jag kan göra att se idol med henne nu..

Etapp 16 ser ut att ge störst potential till en riktigt episk etapp med en relativt tidig attack av någon som har med sammandraget att göra. Inte mkt plattkörning mellan bergen där inte. Risoul-etappen finns en risk att det blir väntan på slutbacken då det är relativt långt från toppen på Izoard till foten på slutbacken och det då är väldigt chansartat att gå för en lång utbrytning.

F.ö. tycker jag att en repris på etapp 5 från 1919 vore på sin plats.

GoranS skrev:
>
>
> F.ö. tycker jag att en repris på etapp 5 från
> 1919 vore på sin plats.

Kommer ihåg den som om vore det igår.

För er som inte är lika gamla i gården som Fliken så gick den mellan Les Sables d'Olonne och Bayonne (söderut längs franska västkusten). En sträcka på 482 km och den längsta etappen i TdFs historia (kördes några gånger till om jag minns rätt).

Jag tycker att alperna ser fjolliga ut i år, bara en riktigt tuff etapp men där lär det inte bli köra av förrän i sista stigningen.

Rock skrev:
> Jag tycker att alperna ser fjolliga ut i år, bara
> en riktigt tuff etapp men där lär det inte bli
> köra av förrän i sista stigningen.

+1

Sen är det ju inte alltid de hårdaste och mest spektakulära bansträckningarna ger dom mest underhållande etapperna.

jag vill ha EPISKA etapper!!! :)

Jag hoppas att dom kör sönder Froome uppe på gatstenarna. Den etappen ser jag fram emot, även om pavéavsnitten inte kommer att vara i närheten av lika tuffa som i PR. En sådan etapp kan t.o.m. göra att laguppställningarna får en eller annan cyklist med som annars inte skulle fått starta touren.

Rock skrev:
> Jag tycker att alperna ser fjolliga ut i år, bara
> en riktigt tuff etapp men där lär det inte bli
> köra av förrän i sista stigningen.

Eftersom att man kör två etapper i Vogoserna och tre i Pyrenéerna så skulle det förmodligen bli för mycket med fler etapper i Alperna.
Men visst, inget Alpe dHuez, Glandon, Madeleine, Galibier, Ventoux som sagt men dock andra stigningar som inte används så ofta.
Att man väntar till sista backen är ingen nyhet, det gör toppcyklisterna mest hela tiden.
Däremot skulle faktiskt en attackcyklist typ Nibali kunna försöka på Izoard då det i princip bara är utför till foten av Risoul.
Personligen gillar jag medsols tourerna likt denna då man börjar med de lite mindre bergen, man får en viss känsla för vilka det kommer att handla om utan att det känns helt avgjort i motsats till hur det var i år när Froome tidigt tog en stor ledning.
Bättre då att vänta med de riktigt avgörande etapperna som här infaller i Pyrenéerna och det enda tempoloppet näst sista dagen.
När man nu dessutom fått med en pave etapp då känns det hela komplett.

Alpe d'Huez är överskattat men mastodontstigningar som Galibier från Télégraphe-sidan och Col du Grand Saint Bernard gillar jag.

kitzblitz skrev:
> Det var länge sedan, men nästa år tippar jag
> INTE på Cadel.

Med tanke på att han kör Girot och touren viks åt de yngre, så är det ett bombsäkert tips ;;-)

Senast ändrad:
Sen är det ju generellt sett sämre med den allra värsta typen av stigningar (skapligt långa och 10+% snittlutning) i Frankrike. Såna finns det mer av i Österrike, Schweiz och Italien.

Någon mer som funderar på att köra de då? Vi kanske kan dra ihop ett gäng (med ungefär samma kapacitet) och köra tillsammans? :)

Dag_69 skrev:
> Någon mer som funderar på att köra de då? Vi
> kanske kan dra ihop ett gäng (med ungefär samma
> kapacitet) och köra tillsammans? :)

Svårt sugen! Körde etapen 2011 över Telegraph, Galibier och Alpe d'Huez så nästa års stigningar känns som en värdig utmaning.

Rock skrev:
> jag vill ha EPISKA etapper!!! :)
>
> Jag hoppas att dom kör sönder Froome uppe på
> gatstenarna. Den etappen ser jag fram emot, även
> om pavéavsnitten inte kommer att vara i närheten
> av lika tuffa som i PR. En sådan etapp kan t.o.m.
> göra att laguppställningarna får en eller annan
> cyklist med som annars inte skulle fått starta
> touren.

Det vore skoj. SKY i allmänhet och Froomey i synnerhet brukar tycka att gatsten är jobbigt. Mer sånt.

NLC skrev:
> Blir det kramkalas för Cav i London ?
> http://www.cyclingnews.com/news/details-revealed-a
> bout-2014-tour-de-frances-third-stage

Alltid intressant med förväntade publiksiffror:

"Tim Bick, the Cambridge City Council's leader, is excited about the city hosting the start of stage 3 which is expected to attract 400,000 people."

Sådana siffror känns mest som en blandning av galna gissningar och en instruktion till vad de som rapporterar om det efteråt ska skriva.

Det är ett vanligt psykologiskt trick som talar till vårt undermedvetna, det kallas för anchoring.

Funkar jättebra i exvis löneförhandlingar, gäller bara att få första ordet.

Fliken skrev:
> Funkar jättebra i exvis löneförhandlingar,

Eller inte. Jag vill påstå att det är bättre att i en förhandling hålla sig till realistiska siffror och vara påläst i argumentationen än att köra med gamla genomskinliga "knep".

grump skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funkar jättebra i exvis löneförhandlingar,
>
>
> Eller inte. Jag vill påstå att det är bättre
> att i en förhandling hålla sig till realistiska
> siffror och vara påläst i argumentationen än
> att köra med gamla genomskinliga "knep".

Anchoring är som sagt en väl prövad teknik med tydlig akademiskt framforskad backning (Kahneman Tversky bland annat). Mkt talar alltså för att effekten är verklig och reell. Givet det kan man välja om man vill pröva anchoring eller om det är smartare som du föreslår att inte göra det. Vidare är det bra att känna till för att identifiera när man själv blir utsatt för det.

Jag kan tänka mig att det där med anchoring funkar olika bra i olika sammanhang och på olika personer.

Exempel:
När jag var liten och var med mina föräldrar på en lokal marknad i ett sydligt land så inleddes förhandlingen om priset på en kryddpåse med bud från ena hållet på 100 myntenheter och motbud på 0,5 myntenheter från andra hållet. I slutänden har jag för mig att det slutade på 2 myntenheter plus en reklamkulspetspenna av låg kvalitet. I detta sammanhang var det på något sätt OK för försäljaren att testa turisten och se om han var villig att betala ett pris som låg långt över det normala.

Om någon gick in till en bilhandlare i Sverige så kan jag lova att motsvarande anchoring från försäljarens sida inte hade funkat - typ att kräva 3 miljoner för en ordinär bruksbil hade nog inte fångat några kunder utan bara fått dom att vända på klacken.

Personligen är jag extremt skeptisk till publiksiffror för evenemang där man inte tar inträde, i synnerhet om någon går ut långt i förväg och prognostiserar fram en sådan siffra. Jag kan nästan slå vad om att den gode prognosmakaren i detta fall inte har ett enda vettigt argument för varför 400000 skulle vara sannolikare än 300000. Enkla överslagsräkningar gör dessutom att man ofta direkt kan förkasta den typen av siffror som uppenbara överdrifter. I det fallet siffrorna är grava överdrifter funkar anchoring-approachen möjligen på de som inte är kapabla att utföra överslagsräkningen medan det bara drar ett löjes skimmer över den som är ansvarig för skattningarna hos de som gör kalkylen och konstaterar orimligheten.

Jovisst funkar hästhandlarmetoden i en del situationer men är nog snarare kontraproduktivt i en löneförhandling eftersom mottagaren i de allra flesta fall genomskådar manövern. Det var det specifika fallet jag tyckte till om..

Håller i övrigt med om att det kan kännas mer attraktivt att se på ett "till synes" fullbelagt event än ett halvtomt. De kanske kan slänga in lite pappgubbar i kulliserna?

Får och får, det handlar nog mycket om att bansträckningen inte passar och att han vill ha sin GC-seger. Mycket större chanser i dom två andra treveckorsloppen.

Fliken skrev:
> Kessiakoff kör (kanske).
>
> http://www.eurosport.se/cykel/tour-de-france/2013/
> astanabossen-valjer-kessiakoff-till-touren-laget-r
> edan-klart_sto4083307/story.shtml

Hoppas verkligen han kommer till start och att han inte kraschar som förra året. Alltid kuligare med Svenskar på startlinjen. Vore grymt kul med Tobbe i Touren med.

MTBiker skrev:
> Hoppas verkligen han kommer till start och att han
> inte kraschar som förra året. Alltid kuligare
> med Svenskar på startlinjen. Vore grymt kul med
> Tobbe i Touren med.

Arnesson??

Johan A skrev:
> MTBiker skrev: