Tour de France 2015 - the tråd

Eurosport player, kostar typ 70 spänn eller nått för en månad? Det har jag haft några gånger för girot och vueltan.

Annars finns det en hemsida som heter procyclinglive, där läggs massvis av streams upp, flera språk, för i princip alla stora dags- och etapplopp.

clnr skrev:
-------------------------------------------------------
> 1) Quintana
> 2) Nibali
> 3) Froome
>
> Bara 13 km individuellt tempo (prologen) och 28 km
> lagtempo. Quintana är den bästa klättraren.

Helt klart är det här saker som gynnar Quintana, i min bok är han också mannen att slå här.
Har svårt att se någon annan än de tre ovan nämnda som slutsegrare detta år även om det finns fler bra cyklister i fältet.
Contador har kört girot vilket knappas är till fördel här och i ärlighetens namn är han också på väg utför i karriären även om hans kapacitet räckte till att vinna girot.
Personligen hoppas jag dock att en fransk åkare typ Pinot tar hem det hela men troligtvis får dom vänta ytterligare ett eller annat år innan dom är seriösa utmanare i totalen här.

Förjäkligt bara att de bytt ut Galibier. Har en lägenhet bokad i Valloire i början av klättringen och hade planerat att kliva upp tidigt och hoja upp, alternativt sitta på balkongen i Valloire med ett glas rött om vädret var sådär. Nåja, inte vansinnigt långt till Col de la Croix de fer.

sbmeg skrev:
> Var följer man touren bäst numera?
> Var kan/bör man följa touren i dagens moderna samhälle?

Finns fina fulströmmar på en massa spännande språk på stopstream när man ska titta live. För den nattliga analysen hämtar man HD-kvalitet via cyclingtorrents. :D

Miss Lycka skrev:
> Danska TV2 och DR1 har bra kommentatorer och
> sammandrag. De är på plats söderut.

Fast då kan man väl lika gärna lyssna på flamländska, man fattar ju ingenting ändå :)

a.svensson skrev:
> CW skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > EQS och BMC har de snyggaste dräkterna i min
> > mening ;)
>
>
> Lotto Soudal är åtminstone i min bok den
> snyggaste dressen i proffsklungan.
> Klassisk tröja med svarta byxor, vita strumpor
> och allt som oftast med ett par likaledes vita
> Gaerne skor.
> Svårslaget.

+1

GoranS skrev:
> Domestique: Jag tror du är vinnaren i kategorin
> dagens i-landsproblem. ;-)

Yes! Vinner man inget annat, kan man alltid vinna den utmärkelsen! :)

GoranS skrev:
> För den rätta känslan är det väl bara franska, italienska och flamländska som är acceptabelt?

Förvisso, men de brukar snacka alldeles för mycket cykel och sport där.
Vill man höra de relevanta kommentarerna om slotten som passeras, deras historia och anekdoter om slottsherrarna är man tyvärr hänvisad till engelska och helst Eurosport. :/

Carlton Kirby är nog min favorit, så min fråga är: går det att med hjälp av Hola- plug in:et att se på brittiska Eurosport i Eurosport "appen" i browsern?

CW skrev:
> Carlton Kirby är nog min favorit, så min fråga
> är: går det att med hjälp av Hola- plug in:et
> att se på brittiska Eurosport i Eurosport "appen"
> i browsern?

Jag har fått det att fungera med brittisk kommentator genom Hola.

Samma här, Android ESP-appen + hola! och man kan välja andra att få andra länders kommentatorer/tablåer. Hoppas det fortfarande funkar tills när VM avgörs och så man slipper Viasat.

Min Sambo har lurat ner mig till Svärföräldrarna och dom har bytt leverantör till viasat. Visar sig att viasat inte visar touren. 3 veckor här nere med ett kasst 128 k modem?

Mooshie skrev:
> Vacchis OCH Adamsons anekdoter! Och jag skulle
> inte kunna tänka mig Touren utan dom!

Ugh... Tortyr.

Fattar inte varför inte Eurosport fixar iaf 720p i Eurosportplayer. 440p är max idag år 2015. Av den anledningen kollar jag ofta på fulstream i 1080p.

Hur många dagar tror ni att man får vänta på anekdoten om när Vacchi satte cykelbyxorna ut-och-in? Jag gissar att den kommer under mitten av nästa vecka.

Tacksam för lite input ifrån någon som varit åskådare på touren tidigare. Jag ska till Serre Chevalier i Frankrike på semester och tänkte i samband med detta dra till etapp 20 på årets tour. Nu har de ju ändrat denna etapp till det "sämre" (från Col du Galibier till Croix de Fer) och blir längre att åka. Galibier var liksom bara 2 timmar ifrån och nu ca 5 timmar. Målgång är ju fortfarande vid Alpe d'Huez.

Ska man satsa på d'Huez istället eftersom Galibier är bort?

Hur funkar det i övrigt, lyckas jag ta mig dit om jag åker dagen innan (fredag)? För lördag blir ju för tight?

Finns det några chanser att få stå på stigningen eller är det smetat med folk? Eller är det nån galen fransos som skjutsar upp folk i nån buss ifrån 30 talet?

Jsg vet inte mycket mer än att jag ska dit, vet någon här något:)?

/J

Croix de Fer är nog hyfsat lugnt att komma dit samma dag som loppet passerar. Vägen upp kan vara avstängd rätt tidigt men parkera nere och cykla en bit upp funkar.

Alpe d Huez brukar ju vara välbesökt, antagligen stänger de framsidan upp redan dagen innan racet, bakvägen upp till byn borde dock vara öppen hela tiden. Den vägen är ett äventyr i sig men det är en annan femma.

Vilket berg du ska stå på är svårt att ge tips om. Vill du kunna softa i lugn o ro, se cyklisterna utan att trängas med en miljon andra och komma hem samma dag ska du stå på Croix de Fer.

Vill du ha den riktiga tourkänslan med tältcamping på 20 gradig sluttning, rödvin, ost o en massa tokiga fans är det Alpe D Huez som gäller. Fast det känns mer som 2-3 dagars utflykt isåfall.

Ändringen beror ju på en tunnel avstängs pga rasrisk mellan Galibier och Bourg d'Oisans. Dvs. vägen mellan Serre Chevalier och Alpe d'Huez. Så jag är osäker på att du kan ta dig till Alpe d'Huez utan lååånga omvägar. Och om jag kommer ihåg rätt så går väl den vägen via Croix de Fer i så fall.

Tar du dig till en stigning så är det bara att cykla/gå upp. Vägen brukar stängas av 3 timmar innan passering (kolla upp exakt när) så det gäller att vara ute i god tid. Plats får man alltid, men kanske inte på de mest populära ställena.

Var själv nere och kollade på TdF 2012 och där var det målgång på La Touisserie precis som i år. Inga problem att få bra platser där. Har du tillgång till bil så är det bara att köra över Galibier och Telegraph till nästa dal. Alt. via Italien men då är det en ganska dyr tunnelavgift.

http://www.letour.fr/le-tour/2015/us/stage-19.html

Senast ändrad:
calleking skrev:
> Fattar inte varför inte Eurosport fixar iaf 720p
> i Eurosportplayer. 440p är max idag år 2015. Av
> den anledningen kollar jag ofta på fulstream i
> 1080p.

Vänta, fulstream i full HD? Berätta mer!

zodah skrev:
> DT, du har inte förutspått vinnaren än? Alla
> väntar på facit.

+1

Bara en och en halv timme till start nu.

zodah skrev:
> DT, du har inte förutspått vinnaren än? Alla
> väntar på facit.

Han har sett något i sin kula som ingen annan skulle gissa på.
Säkert satsat en rejäl peng och vill inte att oddset skall sjunka ;)

Mooshie skrev:
> Vacchis OCH Adamsons anekdoter! Och jag skulle
> inte kunna tänka mig Touren utan dom!

+1

Staraction skrev:
> Tacksam för lite input ifrån någon som varit
> åskådare på touren tidigare. Jag ska till Serre
> Chevalier i Frankrike på semester och tänkte i
> samband med detta dra till etapp 20 på årets
> tour. Nu har de ju ändrat denna etapp till det
> "sämre" (från Col du Galibier till Croix de Fer)
> och blir längre att åka. Galibier var liksom
> bara 2 timmar ifrån och nu ca 5 timmar. Målgång
> är ju fortfarande vid Alpe d'Huez.
>
> Ska man satsa på d'Huez istället eftersom
> Galibier är bort?

Om nu vägen går att köra mellan Col de Lautaret och Bourg d'Oisans så är det ditt bästa kort, ja.

> Hur funkar det i övrigt, lyckas jag ta mig dit om
> jag åker dagen innan (fredag)? För lördag blir
> ju för tight?

Som sagt om vägen mellan Lautaret och Bourg d'Oisans är öppen så skulle jag nog säga att du fixar Alpe d'Huez även om du åker dit på lördag. Du kommer få gå/cykla upp i backen dock.
Det är mycket folk i backen, men de flesta står i början och slutet (av logistiska skäl). Det är inga problem att hitta en plats att stå på även om man kommer samma dag. Det kan dock innebära rätt rejäla promenader.

> Finns det några chanser att få stå på
> stigningen eller är det smetat med folk? Eller
> är det nån galen fransos som skjutsar upp folk i
> nån buss ifrån 30 talet?

På fredag kan du förmodligen köra upp i backen, vart du ska dumpa bilen är dock en mer intressant fråga. Tricket att se touren i Alpe d'Huez är att ta liften från Oz-en-Oisans upp till Alpe d'Huez och sedan ta liften ner till Huez som ligger en bit ner i backen. Du behöver dock ta dig till Oz-en-Oisans isåfall och det är inte lika enkelt eftersom banan nu passerar den vägen. Går du upp tidigt på morgonen så är det nog inga problem dock. Men det hänger ju förstås på hur körbar Lautaret-Bourg-d'Oisans-vägen är.

Hela grejen är till synes rätt rörig och oorganiserad, men några galna fransoser som skjutsar folk finns inte och en uppsjö av Gendarmer håller pli på folk. Man har inte mycket förhandlingsutrymme med dessa.

1888 skrev:
> zodah skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > DT, du har inte förutspått vinnaren än? Alla
> > väntar på facit.
>
> Han har sett något i sin kula som ingen annan
> skulle gissa på.
> Säkert satsat en rejäl peng och vill inte att
> oddset skall sjunka ;)

Exakt så är det faktiskt.

Oscar Camenzind skrev:
> Trist. Boom hade gjort kaos med klungan på pavén.

Det kan fortfarande hända. Boom startar trots allt.

Apropå Astana: Har ni läs den här magiskt underhållande artikeln?

http://www.procycling.no/dansk-toppsyklist-fikk-ny-kropp-med-norsk-metode/

Fuglsang har transformerats tack vare en teknik som frigör kroppen från gamla trauman. Eftersom Jacob växte upp med en dominant mamma hade han mycket fett runt bröstpartiet. Tack vare denna holistiska metod har han gått ner fem kilo i vikt och tydligen även blivit snyggare. Bara en sån sak.

Edit: Ordval

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp