Tour de France 2017

Tour de France 2017
Att Porte hamnar så högt upp känns mer som brist på utmanare än att han kan slåss om förstaplatsen. Men han kanske har legat i hårdträning.

Tour de France 2017
Konkret sa:
Men porte var väl hjälpryttare åt froome ganska länge?
Hur många gc lopp har han kört som kapitän?

Om man anta att gc betyder GT så blir det väl 2 lopp ; Giro d'Italia 2015 (motorhome, hjulbyte, katastrof och DNF) samt Tour de France 2016 (5a efter att ha tappat tid på mekaniska problem tidigt i loppet).

Tour de France 2017
NLC sa:
Konkret sa:

Om man anta att gc betyder GT så blir det väl 2 lopp ; Giro d'Italia 2015 (motorhome, hjulbyte, katastrof och DNF) samt Tour de France 2016 (5a efter att ha tappat tid på mekaniska problem tidigt i loppet).

Skrev fel!
Gc = general classification
GT= gin tonic
Gt = grand tours.

Tour de France 2017
Supertramp sa:
Så här ser oddsen ut just nu:

Observera att angivet odds är själva vinsten exklusive insatsen (fråga mig inte varför man väljer att skriva på detta sättet). Froome ger alltså 1+19/20 = 1,95 ggr pengarna, Porte 1+9/2 = 5,5 ggr o.s.v.

Att lista odds som bråktal överhuvudtaget känns inte speciellt överskådligt.

Tour de France 2017
eketjall sa:
Supertramp sa:
Observera att angivet odds är själva vinsten exklusive insatsen (fråga mig inte varför man väljer att skriva på detta sättet). Froome ger alltså 1+19/20 = 1,95 ggr pengarna, Porte 1+9/2 = 5,5 ggr o.s.v.
I en nation där man använder fraktioner istället för decimaler i massa andra sammanhang så är det nog ytterligt naturligt...
వేరే భాషలో రాయడం వంటి ఒక బిట్. ఇక్కడ ఇంత విజయవంతం కాదు కానీ ఆ ప్రాంతంలో బాగా పనిచేస్తుంది.

Tour de France 2017
eketjall sa:
Supertramp sa:

Det kan inte vara så att det är för att man ska få tolkning "om oddset är x/y så får du för varje y kronor du satsar en vinst på x kronor om du gissat rätt" som man använder detta format?

Tour de France 2017
Konkret sa:
NLC sa:
Konkret sa:

Skrev fel!
Gc = general classification
GT= gin tonic
Gt = grand tours.

Mmmm, GT.

Tour de France 2017
Om han håller sig på cykeln så har jag svårt att se någon annan vinnare än Froome. Kanske ska slänga in en slant och få 1,95x tillbaka?

Tour de France 2017
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Pengarna tillbaka? Är väl ingen som har så lågt odds!?
Jodå - satsa en tia och få en tia i vinst.
Pengarna tillbaka innebär i min värld att du får tillbaka precis det du satsat. För att detta ska vara fallet behöver oddset vara 0. Vilken länk var det där någon cyklist hade detta odds?
Men för helvete - du förklarade ju själv ett knippe inlägg upp att odds 1 (1/1) var 1 satsat = insats plus 1 gng tillbaka.

Tour de France 2017
emmer sa:
GoranS sa:
emmer sa:
GoranS sa:
Pengarna tillbaka? Är väl ingen som har så lågt odds!?
Jodå - satsa en tia och få en tia i vinst.
Pengarna tillbaka innebär i min värld att du får tillbaka precis det du satsat. För att detta ska vara fallet behöver oddset vara 0. Vilken länk var det där någon cyklist hade detta odds?
Men för helvete - du förklarade ju själv ett knippe inlägg upp att odds 1 (1/1) var 1 satsat = insats plus 1 gng tillbaka.

Tror det hela bottnar i att jag använde ordet vinst i betydelsen hur mkt jag tjänat efter att jag dragit av summan jag gått in med. Om du har en vinst på 100%, d.v.s. 1, så har du fått ut dubbla beloppet du investerade.

Tour de France 2017
Jag tycker oddset 1,5 uttryckt som 1,5 harmoniserar bättre med känslan än om det uttrycks som 1/2.
Om jag satsar 100:- på något och det 1 vecka senare slår in så sätts 150:- in på kontot, det känns som att vinna 150:-, inte som att jag vann 50:-

Men egentligen är väl inget av formerna exakt. Ett odds borde uttryckas med avseende på vinsten uttryckt i dagens penningvärde viktat med inflationen fram till utbetalning. T.ex. ett odds på 1,5 för någon i TdF borde skrivas 1,500017.

Tour de France 2017
Kommer touren bli 25% av så spännande som girot va så kommer detta bli bästa touren på 10 år. Det bästa och mest spännande förra året var när Gva såg seg ut och sen bara bombade upp för berget och vann.

Det enda jag gissar på är att froome inte vinner.

Tour de France 2017
För mig var nog höjdaren på fjolårets tour utbrytningen med Sagan, Froome och varsin hjälpryttare. Så totalt oväntat och kul att det höll hem. För Sagans kändes det som rätt ok taktiskt, men för Froomes del var det i mitt tycke väldigt mkt gamblingh och tämligen tveksamt ur ett GC-perspektiv. Dock gjorde det avslutningen på etappen till en riktig nagelbitare och mycket bra underhållning.

På just touren tycker jag att det ofta under senare år varit väldigt mkt kallt beräknande körning. För att det verkligen ska bli en underhållande tour vad det gäller totalen krävs nästan att några ibland gör lite oväntade saker som till synes verkar lite "galna" men at åkaren ändå verkligen satsar på det och lyckas. Och detta sagt av en som gillar taktiska åkare typ Dumoulin och Indurain.

Tour de France 2017
JT sa:
Allt annat än irrationella odds borde vara förbjudet.
Håller med.
Och det här med att du får tillbaka dina pengar om du vinner är väl lika självklart att du blir av med dom om du förlorar.
Sen får man lite till om man vinner för den risken man utsätter sig för - och det är vinsten.
Det verkar ju mycket svårare att begripa än det irrationella som alla här verkar förfäkta att man förlorar sina pengar när man spelar, men har möjlighet att få lite pengar tillbaka om man för den garanterade risken (att bli av med pengarna) om man förlorar sin insats på rätt tips.
Vissa säger att guds vägar är outgrundliga och andra säger att människan är inte klok
Jag säger att det går inte lära gamla hundar sitta vad för tokiga efter de har vant sig vid och därför krävs irrationella odds eftersom lejonparten verkar vant sig vid dessa tokerier.

[Edit: Undrar om de skulle resonera lika urbota korkat om de investerar sina pengar? Visst serru. Tänkte öppna ett sparkonto och minsta räntan jag vill ha är 102% årligen för jag tror nämligen att varje år blir jag av med hela mitt sparkapital.]

Senast ändrad:
Tour de France 2017
emmer sa:
JT sa:
Håller med.
Och det här med att du får tillbaka dina pengar om du vinner är väl lika självklart att du blir av med dom om du förlorar.
Sen får man lite till om man vinner för den risken man utsätter sig för - och det är vinsten.
Det verkar ju mycket svårare att begripa än det irrationella som alla här verkar förfäkta att man förlorar sina pengar när man spelar, men har möjlighet att få lite pengar tillbaka om man för den garanterade risken (att bli av med pengarna) om man förlorar sin insats på rätt tips.
Vissa säger att guds vägar är outgrundliga och andra säger att människan är inte klok
Jag säger att det går inte lära gamla hundar sitta vad för tokiga efter de har vant sig vid och därför krävs irrationella odds eftersom lejonparten verkar vant sig vid dessa tokerier.

[Edit: Undrar om de skulle resonera lika urbota korkat om de investerar sina pengar? Visst serru. Tänkte öppna ett sparkonto och minsta räntan jag vill ha är 102% årligen för jag tror nämligen att varje år blir jag av med hela mitt sparkapital.]

?

Tour de France 2017
Jag tycker Girot blev tämligen underhållande. Hoppas därför Touren kan matcha med frenetiskt spurtande av en 22-årig colombian!?, spännande utbrytningar, hårda tempokömpar, mållinjesumpningar, ensamma hjältar på berget, 6 kaptener inom 90 sek inför avslutningen samt Hollands första segrare någonsin.

Går det att toppa?

Tour de France 2017
GoranS sa:
emmer sa:
JT sa:
Håller med.

?

+1
Snyggt trollat JT

Tour de France 2017
Fjärdebrunn sa:
Jag tycker Girot blev tämligen underhållande. Hoppas därför Touren kan matcha med frenetiskt spurtande av en 22-årig colombian!?, spännande utbrytningar, hårda tempokömpar, mållinjesumpningar, ensamma hjältar på berget, 6 kaptener inom 90 sek inför avslutningen samt Hollands första segrare någonsin.

Går det att toppa?

Blir nog svårt, Touren har ju varit rätt mellow senaste åren. Förra året var ju riktigt trist pga värmen och Sky. Krävs att några andra kaptener har ordentlig bakning för att köra ordentligt med Sky. Vore roligt att se TD samt SK i Touren men lär väll vara RP och kanske NQ som är största utmanarna. Problemet med Movistar är ju att dom är nästan lila trista som Sky. Det TD gjorde på Girot i år är ju större än det cred han fått, försvarade tröjan ensam i halva girot trots att han förlorade Wilco vid Blockhaus och hade ett rätr svagt lag i bergen. Kommer hålla på Orica i år, vet inte om de blir AY eller Chavez som leder men hoppas dom sätter färg på tävligen

Tour de France 2017
Huggelito sa:
Fjärdebrunn sa:

Går det att toppa?

Blir nog svårt, Touren har ju varit rätt mellow senaste åren. Förra året var ju riktigt trist pga värmen och Sky. Krävs att några andra kaptener har ordentlig bakning för att köra ordentligt med Sky. Vore roligt att se TD samt SK i Touren men lär väll vara RP och kanske NQ som är största utmanarna. Problemet med Movistar är ju att dom är nästan lila trista som Sky. Det TD gjorde på Girot i år är ju större än det cred han fått, försvarade tröjan ensam i halva girot trots att han förlorade Wilco vid Blockhaus och hade ett rätr svagt lag i bergen. Kommer hålla på Orica i år, vet inte om de blir AY eller Chavez som leder men hoppas dom sätter färg på tävligen

Ordentlige bakade kaptener tror jag inte på, däremot tycker jag att årets upplaga av Critérium du Dauphiné lovar gott för fortsättningen i juli med flera potentiella utmanare om att bära den gula tröjan i Paris

Tour de France 2017
Ja, dagens avslutande etapp i CdD var en rafflande historia. Starkt av RP att komma tillbaka efter Froomes grymt taktiska körning (som han sedan inte hade ben att skörda frukten av). Och imponerarande avslutning av Fuglsang!

Tour de France 2017
janolle sa:
InlineOla sa:
Konkret sa:
Det bästa och mest spännande förra året var när Gva såg seg ut och sen bara bombade upp för berget och vann.

Det bästa var väl ändå när Froome sprang uppför mount ventoux?

Och där skulle Froom blivit diskad! Man måste ha med cykeln om man springer......

Blev inte det utrett i förra årets tråd, att det bara är över mållinjen man måste ha med en cykel?

Tour de France 2017
NLC sa:
janolle sa:
InlineOla sa:
Konkret sa:
Det bästa och mest spännande förra året var när Gva såg seg ut och sen bara bombade upp för berget och vann.

Det bästa var väl ändå när Froome sprang uppför mount ventoux?

Och där skulle Froom blivit diskad! Man måste ha med cykeln om man springer......

Blev inte det utrett i förra årets tråd, att det bara är över mållinjen man måste ha med en cykel?

Jo!

Tour de France 2017
1888 sa:
gerrardsdobbar sa:
Visst sänder fyran? Nu när kretinerna på Telia har blockat ut allt från Discovery.

Är det nån som hört något om detta?

mvh mkt missnöjd Teliakund

Ja, TV4 och TV12 delar på uppdraget (förutom Eurosport) och sänder TdF. (alltså som förra året om jag fattat rätt)

Första dagen från kl. 15:10 -> http://dagenstv.com/se/chart/?cha=27&dat=2017-07-01

Eurosport -> http://dagenstv.com/se/chart/?cha=9&dat=2017-07-01

Senast ändrad:
Tour de France 2017
Tycker de borde köra alla etapper som lagtempon. Då slipper man allt fisåkande i klungan när utbrytningen gått iväg och etapper som bara är en väntan på spurten kommer att vara ett minne blott. ;-)

Tillbaka
Topp