Tour de France 2017

Tour de France 2017
emmer sa:
Dom borde börja med speedwayplank i såna kurvor...
Ja, tycker det är så j-a dåligt av arrangören. Fattar inte att cyklisterna accepterar att tävla på så osäkra banor. Hur många kurvor var det på banan igår? 10? Placera ut några madrasser på väl valda ställen är ju en helt försumbar arbetsinsats jämfört med att sätta upp kravallstaket längs hela banan.
Tror inte Valverde kommer tillbaka från den skadan.

Tour de France 2017
Lingon sa:
emmer sa:
Dom borde börja med speedwayplank i såna kurvor...
Ja, tycker det är så j-a dåligt av arrangören. Fattar inte att cyklisterna accepterar att tävla på så osäkra banor. Hur många kurvor var det på banan igår? 10? Placera ut några madrasser på väl valda ställen är ju en helt försumbar arbetsinsats jämfört med att sätta upp kravallstaket längs hela banan.
Tror inte Valverde kommer tillbaka från den skadan.

Lätt att vara efterklok, men visst, att ha madrasser i de brantaste kurvorna där cyklisterna inte har någon fart och strunta i de mer svepande kurvorna där cyklisterna kan tänkas chansa lite är ju inte så bra. Kan ju dock vara så att vid torrt väder hade chansningarna gjorts precis där madrasserna satt, och de oskyddade kurvorna hade knappt märkts. Tror jag är lite för snäll mot arrangören nu, försöker bara förstå hur de tänkte...

Tour de France 2017
Det spelar ingen roll hur mycket man vadderar, cyklisterna kommer hitta andra ställen att testa gränserna på. De flesta allvarliga skador sker på ställen där ingen förutspått att något skulle hända öht.

Tour de France 2017
JT sa:
Det spelar ingen roll hur mycket man vadderar, cyklisterna kommer hitta andra ställen att testa gränserna på. De flesta allvarliga skador sker på ställen där ingen förutspått att något skulle hända öht.
Det är väl mest bara att på kravallstaket finns det utstickande saker som ben och krokar som är som gjorda för att skada sig på. Att folk klotar kommer man inte ifrån, men man behöver ju inte sätta upp anordningar för att öka skaderisken.
(Hade man bara kasat in bland folk så hade nog såväl ländryggar som knän varit hela - även om det måste uppstått lite hederligt handgemäng efterpå om vem som stod/gjorde fel...)

Tour de France 2017
emmer sa:
JT sa:
Det är väl mest bara att på kravallstaket finns det utstickande saker som ben och krokar som är som gjorda för att skada sig på. Att folk klotar kommer man inte ifrån, men man behöver ju inte sätta upp anordningar för att öka skaderisken.

Plusettar den. Att det längs vägen finns naturliga hinder som kan utgöra fara vid fall är en sak, att man (omedvetet?) skapar sämre säkerhet är inte samma sak. Tyvärr känns det som att det är banor i stadsmiljö som ofta är de mest riskabla sett till risk för allvarliga skador, men också "bäst" för publiken.

Tour de France 2017
Om cyklisterna fått bestämma så hade dom haft kravallstaket (med jättefarliga ben) längs med hela banan på alla etapper...

Publiken är mångfaldigt mer oberäknelig än vad ett kravallstaket är. Jag har varit på plats på flera etapper av touren och det finns en hel del åskådare som ärligt talat beter som om de är helt jävla rubbade i skallen. Och de gör det en halv meter ifrån bilar+cyklister som passerar i 40-50 km/h. Det är ett rent jävla mirakel att inte åskådare skadas (oftare). Även PR-karavanen kör som galningar.

Tour de France 2017
JT sa:
Om cyklisterna fått bestämma så hade dom haft kravallstaket (med jättefarliga ben) längs med hela banan på alla etapper...

Publiken är mångfaldigt mer oberäknelig än vad ett kravallstaket är. Jag har varit på plats på flera etapper av touren och det finns en hel del åskådare som ärligt talat beter som om de är helt jävla rubbade i skallen. Och de gör det en halv meter ifrån bilar+cyklister som passerar i 40-50 km/h. Det är ett rent jävla mirakel att inte åskådare skadas (oftare). Även PR-karavanen kör som galningar.
Om jag finge välja så sloge jag hellre ryggen i en åskådare som är lika mjuk och rund som jag är, eller mjukare och rundare, än att slå det i lite järnrör som är gjorda för att palla lite våld och kraft utan att krökas eller flytta sig nämnvärt.
Men det är jag det och uppenbarligen är vi som så många andra gånger olika.
Fast "JT" kanske resonerar som så att cyklisterna inte har samma fart förbi kravallstaketet? eller att det viktigaste är att inte åskådarna skadas? eller att det är bättre att det sker en rejäl krasch med allvarliga skador in i ett järnrör än att det sker tre krascher med smärre blessyrer mot mer mjuka men oberäkneliga hinder?
Någon logik finns det säkert...

Tour de France 2017
Har vi inte glömt roten till alla krascher? De har inga skivbromsar!
När det är blött är fälgbromsar värdelösa och man klarar vad som helst bara man har skivbromsar.

Tour de France 2017
Konkret sa:
Kan man inte sitta kvar på cykeln har man inte på touren att göra.
Då samtliga deltagare någon gång under sin karriär kraschat, d.v.s. misslyckats med att sitta kvar på cykeln, finns det därmed ingen i startfältet som har på touren att göra.

Tour de France 2017
Om man har Eurosport player, kan man kolla på sändningen i efterhand? (jag förstår inte om "re-live" är hela sändningar eller bara highlights")

Tour de France 2017
Enligt officiella sidan var Matthews nia och Aru 60:e. Bästa Astanacyklist var Lutsenko på 20:e. (om det var etappresultaten du menade)

Tour de France 2017
GoranS sa:
Enligt officiella sidan var Matthews nia och Aru 60:e. Bästa Astanacyklist var Lutsenko på 20:e. (om det var etappresultaten du menade)
Tänkte väl det :-)
Det kom upp en skylt med Aru på nia och det kändes ju som en skräll i klass med Legolas avkomma vunne SM på Bergsåker :-)

Tillbaka
Topp