Tour de France 2018

Tour de France 2018
Miss Lycka 2.0 sa:
Grundproblemet med Sky är deras uttalande om att de använde ingen doping eller förbjudna droger. Bara vetenskapliga träningsmetoder.

Grundproblemet är att fransmän är fransmän och SKY är britter. De andra två treveckorstorerna verkar ha mer cykelintresserad publik och mindre bitter.

Tour de France 2018
For sure, men jag har fått intrycket att en stor del av de som står på Alpe d'Huez snarare är där för att festa än att genuint följa sporthändelsen när den passerar. Holländska kurvan känns som en extrem även i det avseendet men OM buandet kommer från ogillande av ett särskilt brittiskt lag träningsmetoder är det en smula ironiskt då holländska lags (och cyklisters) historia knappast varit på "rätt sida gränsen" .

Tour de France 2018
Ja, Brailsfords tugg kan man ju klökas av men jag tror inte de i praktiken kör med särskilt annorlunda tänk i sitt "program" än andra team bara att de med större budget och mer resurser är bättre på att exekvera.

Se t.ex hur de planerade Froomes långa utbrytning i Girot, det var i mycket ett resultat av väl en utförd "markstödsuppgift" av hela teamet som en sportslig prestation av cyklisten/rna.

Tour de France 2018
road.cc:
“If someone has asthma and it reduces their performance by 8 per cent but they take a drug and it increases it by 12, how do you even measure that?"
Geraint Thomas:
“It’s a hard one but at the end of the day you could just ban all that stuff anyway. If you’ve got asthma, go and work in an office or something,”
(Geraint om TUE 2016)

Tour de France 2018
Sky är inte medlemmar i MPCC (Mouvement pour un Cyclisme Crédible – Movement for Credible Cycling).
För dom är så duktiga ändå. Doktorns bärbara dator blir lägligt stulen när det görs utredningar och uppgifter krävs in.
Sky ligger hela tiden i topp - och ändå så har dom inga backups på datorns innehåll!
När Froome låg i utbrytning i Girot kom teambilen upp bredvid Froome flera gånger i minuter.
Jag undrar från vilket håll vinden kom då?

Tour de France 2018
NLC sa:
Ja, Brailsfords tugg kan man ju klökas av men jag tror inte de i praktiken kör med särskilt annorlunda tänk i sitt "program" än andra team bara att de med större budget och mer resurser är bättre på att exekvera.
Och just sådant sticker i ögonen på avundsjuka människor, som då genast drar igång sina konspiratoriska hjärnor och vips är skrönorna och hatet igång... Riktigt trist är det.

Tour de France 2018
Det finns många bra tips på internet om hur ni ska tillverka era foliehattar.

Folk hatar Sky för att de dominerar GT´s. Det finns inga bevis för doping inom Sky.
Deras resultat i övriga lopp är inte speciellt imponerande. Sky är enda laget som satsar 100% på att vinna den gula tröjan och jobbar 100% som ett lag med ett mål.
Det var lite komiskt att se Lotto cyklisterna köra mot varandra häromdagen. Inte ens Froome och Wiggins som avskydde varandra gjorde något liknande.

Tour de France 2018
retro sa:
Sky är inte medlemmar i MPCC (Mouvement pour un Cyclisme Crédible – Movement for Credible Cycling).
För dom är så duktiga ändå.

Astana, med Wienerkorven som general manager och dessförinnan en viss Bryuneel, var medlemmar i MPCC men blev utkickade 2015... Är inte det duktigt om något?

Tour de France 2018
Det är inte Skys tröjor det buas åt då? Tycker dom är klart fulare än förra året, och vad är det på ryggen? Fast Movistars, en stor skam, från att ha haft snyggast på touren till att ha fulast. Som om några snubbar suttit och ölat en vecka innan VR och det bästa förslaget blev att köpa blå tröjor på Jula och spraymåla dom.

Tour de France 2018
Är det någon som lagt upp den här bilden redan? Lite dåligt med tv-tid så jag missade honom helt. Snyggaste tempodräkten!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    226.4 KB · Besök: 103
Tour de France 2018
Finns det inte något år där det blivit någon annan som vunnit annat än den som leder inför sista etappen? Känns lite antiklimax egentligen att det bara är en uppvisning idag.

Tour de France 2018
Har något minne av att Bjarne var loss på sista etappen när han vann TdF. Huruvida det redan var avgjort och mest var ett skådespel har jag ingen aning om.

Tour de France 2018
Om det var samma bansträckning inne i Paris kommer jag inte ihåg, men några avslutande varv inne i Paris har jag för mig att det var.

Tour de France 2018
Lite skum men intressant Tour. Thomas vinner trots att inte ha haft ambitionen att göra det, måste va bra många år sen det hände senast. Han råkade bara vara starkast o hastigt o lustigt hade han vunnit hela alltet.

Tour de France 2018
InlineOla sa:
Han råkade bara vara starkast o hastigt o lustigt hade han vunnit hela alltet.
Han låg väl med i skytåget och egan (med flera givetvis, även dumjäveln jobbade ju tills han boxade sig ut) var så stark (starka) så han behövde inte offra sig - det ihop med att vara i bra form gjorde att han kunde gå för det :-)

Tour de France 2018
InlineOla sa:
Lite skum men intressant Tour. Thomas vinner trots att inte ha haft ambitionen att göra det, måste va bra många år sen det hände senast. Han råkade bara vara starkast o hastigt o lustigt hade han vunnit hela alltet.

Typ första gången som han inte haft otur på ett treveckorslopp och när han väl knep den gula tröjan var det ingen som tog in tid på honom förrän till etapp 19 (23 sekunder till Roglic) etapp 20 (ITT, 14 sekunder till Dumoulin resp 13 till Froome). Stabilt.

Tour de France 2018
Bama sa:
Det finns många bra tips på internet om hur ni ska tillverka era foliehattar.

Folk hatar Sky för att de dominerar GT´s. Det finns inga bevis för doping inom Sky.
Deras resultat i övriga lopp är inte speciellt imponerande. Sky är enda laget som satsar 100% på att vinna den gula tröjan och jobbar 100% som ett lag med ett mål.
....

Inte imponerande i andra lopp? De har ju vunnit de fyra senaste GT på rad, de har vunnit 6 av de senaste 7 TdF med tre olika cyklister (dessutom tre olika cyklister som väldigt få trodde någonsin skulle vinna ett TdF).
Om man ser historiskt på hur sådan dominans har gått till inom cykling tycker jag det är ganska naturligt att personer blir skeptiska till att Sky helt plötsligt lyckas göra det utan doping.

Thomas vann för att han var starkast, även om man har ett jättebra lag så ska man ju klara av att ligga på rulle också, det var ju långt ifrån alla lags toppåkare som klarade av att hålla rullen på Sky´s tåg när det gick uppför. Thomas såg ut att hela tiden ha något kvar i tanken för att kunna spurta till mållinjen och ta viktiga bonus-sekunder på bergsetapperna.

Tour de France 2018
Att Thomas bara låg i ryggar stämmer inte riktigt.
På etapp 11 körde han ifrån övriga i topp 10, bryggade upp till Dumoulin och hängde av honom. Efter det försvarade han mest sin position men som Dumoulin sa efter touren. Om Thomas hade behövt så hade han attackerat och tagit mer tid i bergen.

Tour de France 2018
Bama sa:
På etapp 11 körde han ifrån övriga i topp 10, bryggade upp till Dumoulin och hängde av honom. Efter det försvarade han mest sin position men som Dumoulin sa efter touren. Om Thomas hade behövt så hade han attackerat och tagit mer tid i bergen.
Ja, det syntes att han var starkast. Kanske var det av lojalitet till Froome (stallorder?) han inte attackerade mer utan oftast väntade till "spurten" och kapade åt sig några sekunder (plus bonus) där.

Tour de France 2018
Bama sa:
Beror på om du tänker på de första femton milen eller sista tre kilometrarna...
(Men det är ju så Froome gjort tidigare år : några sekunder här och där och undvika att klappa igenom på någon etapp - men i övrigt ligga bakom ett knippe skyryggar och mysa...)

Tour de France 2018
Kika på bilden på Löfkvist, smal som en gasell. Froome har sett lite rundare ut runt magen än förr om åren när han vunnit.
Kan han, av något skäl, släpat på ett par kilo till jämfört med hans "peak"?
Det kanske är kläderna som luras, men jag tycker han ser rundare ut än vanligt runt magen, stor skillnad mot hans konkurrenter.

Tour de France 2018
Stervelo sa:
Kika på bilden på Löfkvist, smal som en gasell. Froome har sett lite rundare ut runt magen än förr om åren när han vunnit.
Kan han, av något skäl, släpat på ett par kilo till jämfört med hans "peak"?
Det kanske är kläderna som luras, men jag tycker han ser rundare ut än vanligt runt magen, stor skillnad mot hans konkurrenter.

Froome är 33. Kan det vara åldern som börjar spöka, kanske?
Äldst bland de främsta får jag för mig.

Tillbaka
Topp