Tour de France 2021

Tour de France 2021
Jag gissar att svensk cykling sakta men säkert kommer resa sig. Tror många påverkades av alla oändliga dopingturer också, sporten fick ett väldigt udda rykte, lite av ett "freak-show" rykte. Möjligen påverkas föräldrar lite av också att lvg cykling trots allt är en hmmm "halvfarlig" sport. ;-) Sist men inte minst är vi helt klart inne i någon form av större cykelboom nu vilket förhoppningsvis påverkar en och annan ungdom också. Föreningarnas roll för ungdomar exceptionellt viktig också, Motala tex verkar ha bra ungdomsverksamhet (ett exempel). Här i Stockholm rätt stort fokus på mysgruppcykling för vuxna men hoppas de inre glömmer ungdomarna? Slutligen, det gäller hitta personer/talanger som går i gång/motiveras av att tävla, alla gör inte det. Tjuriga omogna rackare som hatar förlora i fia med knuff. ;-)

Senast ändrad:
Tour de France 2021
Jag gissar att svensk cykling sakta men säkert kommer resa sig. Tror många påverkades av alla oändliga dopingturer också, sporten fick ett väldigt udda rykte, lite av ett "freak-show" rykte. Möjligen påverkas föräldrar lite av också att lvg cykling trots allt är en hmmm "halvfarlig" sport. ;-) Sist men inte minst är vi helt klart inne i någon form av större cykelboom nu vilket förhoppningsvis påverkar en och annan ungdom också. Föreningarnas roll för ungdomar exceptionellt viktig också, Motala tex verkar ha bra ungdomsverksamhet (ett exempel). Här i Stockholm rätt stort fokus på mysgruppcykling för vuxna men hoppas de inre glömmer ungdomarna? Slutligen, det gäller hitta personer/talanger som går i gång/motiveras av att tävla, alla gör inte det. Tjuriga omogna rackare som hatar förlora i fia med knuff. ;-)
Här i Södertälje verkar vi ha en bra ungdomsverksamhet. Det är några små grabbar som är riktigt på hugget.
Hur det ser ut på tjejfronten vet jag inte.

Tour de France 2021
Vi kan notera att AG2R:s Benoit Cosnefroy är tillbaka (efter en knäskada?) och ska köra touren. Förra året tog han bergatröjan på andra etappen och höll den ända till etapp 17. Detta med god hjälp av lagkamraten Nans Peters, som stal många poäng från konkurrenterna. Han blev även "hjälpt" av att Cofidis Anthony Perez tog över ledningen på etapp 3 men sedan skadade sig och bröt.

Vi får se om Cosnefroy/Peters kan göra någonting liknande i år.

Tour de France 2021
Nej, tyvärr. Svensk herrcykling är för tillfälligt ingen rolig syn.

Emilia Fahlin tror jag ska köra La Course (samma som herrarnas första etapp) så det är det man får ställa hoppet till ur svensk synvinkel.

Min fråga var väl i ärlighetens namn mest retorisk.

Det är tjejerna/damerna som är bäst inom svensk cykel,
oavsett om det är landsvägs- eller terrängcykling.

/Fedde

Tour de France 2021
Hoppas att alla Happyiter här haft en underbar midsommar, men nu stallar vi våra dämpade hojar i tre veckor och tar fram våra ängsliga - och ofta turkosa - racers och har den där underbara kuvösen igen. Vacci och Adamson sköter stabiliteten, medan vi sippar Kronenbourg och slutligen tar en petite pastis innan maten - som förhoppningsvis sköljs ner av en bättre Pinot från någon av bergsbyarna vi passerar i vecka två. Vivé le Tour!
E505D5A0-5424-471B-9471-EFF61EB18442.jpeg

Tour de France 2021
Intressant hur Jumbo Visma kommer köra iår o tror inte de kommer dra fram UAE o Pogcar denna säsong. De brände ju hela laget förra året för att ha Roglic ensam med Pogacar i slutet av etapperna. Van Aert skulle väl kunna göra bra ifrån sig första veckan eller håller man på honom så han kan hjälpa laget?

Första sträckorna lär ju inte Ineos cyklisterna kunna göra så mycket. Får man hoppas på regn o vind? ?
De kör ju tempo på sträcka 5 innan de går in i bergen sträcka 8 o då lär ju Thomas ligga före Carapaz i sammanställningen. De har ju även Porte som är väl duktig på Tempo som säkert vill visa att han är hetast i laget.

Kan ju bli riktigt bra de här ?

Tour de France 2021
Första vurpan, yes. Man borde ju få en tröja för det också.

Hmm, finns det statistik på antal vurpor/incidenter? Girot sist var ju "intressant" tex...

Tour de France 2021
Första vurpan, yes. Man borde ju få en tröja för det också.

Hmm, finns det statistik på antal vurpor/incidenter? Girot sist var ju "intressant" tex...

Jag har läst att ett beror på avsaknad av skärmar och regndäck. Det är iaf pga att det är racing på smala vägar med refuger, rondeller, stolpar + ANNAT

Tillbaka
Topp