Tour de France 2021

Tour de France 2021
Här går det delvis att se starten vid 1:35. Frågan är om det överhuvudtaget går att tjuvstarta och i så fall, vad är konsekvensen?
Är ju inte så lätt att se precis när han passerar startlinjen. Mannen som står framför har i alla fall kommit ner till ett finger innan Pogacar passerar handen. Om det är så att han då inte är framme vid startlinjen kan det ju vara en mkt marginell "tjuvstart" om det ens är det.

Och om varianten jag länkade från UCI:s reglemente ovan tillämpades så är det tillåtet att starta lite före nedräkningen nått noll.

Ren spekulation är att det är en fotocell som man ser på GustafH:s bild och att den läser av tiden då framhjulet på cykeln bryter strålen oavsett när det sker. Om tiden är mindre än en viss kvantiet före tidpunkten då nedräkningen nått noll så räknas det som den verkliga starttiden och är det som tiden på etappen baseras på. Vad som händer om man startar mer än denna kvantitet för tidigt tänker jag inte spekulera i.

Tour de France 2021
Denna artikel https://www.gearpatrol.com/watches/a267381/tour-de-france-timed/ går igenom hur tidtagningen sker i Tour de France. Är inte glasklart, men jag tolkar det som att fotoceller används även på tempoetapper för att registrera starttid:

Tissot uses photo cells at the starting line of each stage to give the signal to start the clock, then measures intermediate times wherever they may apply.

Tour de France 2021
dagens etapp måste vara det tråkigaste man titta på näst efter knypplings-VM.
Blev ju en nagelbitare på slutet, allt annat än tråkigt. Men å andra sidan kanske knypplings-vm är relativt kul?

Hursomhaver, en liten överraskning att Roglic inte vinner tempon längre då han var riktigt bra där ett tag. Kraschen kanske gjorde sitt, vem vet.
Flyttar JV fokus från Roglic till WvA för totalen snart? :unsure: Fast det är visserligen många etapper kvar.

Tour de France 2021
Skulle ju vara intressant att se hur WvA skulle klara sig i bergen om han inte ligger först och tokmatar..
Men vilket lopp av MvDP... Hade ingen aning om att han var så vass på tempo..

Tour de France 2021
Jag tycker att det är riktigt härligt med tempolopp i grand-tours, det brukar kasta runt ordningen ordentligt bland GC-gubbarna. Tycker att det är synd att dem inte avslutar både touren och vueltan med ett tempolopp, som girot. Så att det inte är totalen inte är avgjord när sista dagen börjar.

Tour de France 2021
Denna artikel https://www.gearpatrol.com/watches/a267381/tour-de-france-timed/ går igenom hur tidtagningen sker i Tour de France. Är inte glasklart, men jag tolkar det som att fotoceller används även på tempoetapper för att registrera starttid:

Tissot uses photo cells at the starting line of each stage to give the signal to start the clock, then measures intermediate times wherever they may apply.

Dubbla fotocell dessutom. Det hör ju inte till ovanligheten att tempona avgörs med bråkdelar av en sekund. Går ju inte ha något funktionär som trycker på ett tidtagningsur....

Tour de France 2021
Fast han hade väl problem med körtelfeber/Epstein–Barr virus(tror jag) i 2+år? Då borde det inte vara orimligt att han kommer tillbaka ungefär samma nivå om det om han fått kontroll på problemet?
Ok. Jag visste inte det med körtelfeber/virus. Jag är egentligen inte tillräckligt insatt i lvg-världen för att kunna uttala mig om något sådant här. Med det sagt så fortsätter jag uttala mig :)

Jag blir alltid lite undrande när någon plötsligt börjar prestera på väldigt hög nivå, eller gör en mirakulös återgång till superform efter att ha varit på nedgång en längre tid.

Tour de France 2021
Pogacar har vunnit hälften av de etapplopp han ställt upp i de 2 senaste åren. Han kommer inte direkt från någonstans...
Finner det intressant att ingen ifrågasätter vattnet i Nederländerna när en cyklist är dominant i tre discipliner.
Tror inte det direkt Pogacar är en bubblare i dessa sammanhang. Det som är förvånande och imponerande är ju att han presterar såhär i ett tempolopp speciellt med en sån banprofil som gårdagens etapp.

Tour de France 2021
Ok. Jag visste inte det med körtelfeber/virus. Jag är egentligen inte tillräckligt insatt i lvg-världen för att kunna uttala mig om något sådant här. Med det sagt så fortsätter jag uttala mig :)

Jag blir alltid lite undrande när någon plötsligt börjar prestera på väldigt hög nivå, eller gör en mirakulös återgång till superform efter att ha varit på nedgång en längre tid.
Du är hälsosamt skeptiskt i den här sporten ;)

Tour de France 2021

Cav. har aldig varit i så bra form som han är nu, de andra ha bara tagit ett ännu större steg. Igår blev han 3.24 efter på tempot, snitthastigheten ca 46km/h.
2016 då det var ett tempo på 37km med en liten backe i slutet slogs han med 10 minuter till vinnaren. Andra intressanta namn från det tempot 2016, Alaphilippe +7min, Fuglsang +7min.

Tour de France 2021
Fler som reagerat på det, med vår sports historia är det inte lätt att vara odelat positiv till fina prestationer..
Jag vet inte om man får spekulera i det ämnet här. Men jag tolkade det som att de nya reglerna innebär att stallet stryks ur Touren om en av cyklisterna åker dit och blir avstängda en säsong från tävling inom UCI öht om två åkare torskar samma år?
Med så hårda (och med historiken väl motiverade) regler tror jag det ska mycket till för att någon faktiskt ska våga ta risken. I alla fall att ta dundermediciner under pågående tävling. Dagarna med blodpåsar och injektionsorgier på hotellrummen mellan etapperna är förhoppningsvis över sedan några år.
Det som känns mycket rimligt är att han är ung och har gjort en stadig om än snabb utveckling. Hade han varit 30 och egentligen inte gjort några resultat förut hade jag varit skeptisk. Samma med MvDP, jätteung men mångårig stjärna i en annan disciplin med god överförbarhet till lvg och troligen en helt annan kontroll på hojen rent tekniskt och suverän 1min och 5min effekt mot övriga fältet.

Tour de France 2021
Jag vet inte om man får spekulera i det ämnet här. Men jag tolkade det som att de nya reglerna innebär att stallet stryks ur Touren om en av cyklisterna åker dit och blir avstängda en säsong från tävling inom UCI öht om två åkare torskar samma år?
Med så hårda (och med historiken väl motiverade) regler tror jag det ska mycket till för att någon faktiskt ska våga ta risken. I alla fall att ta dundermediciner under pågående tävling. Dagarna med blodpåsar och injektionsorgier på hotellrummen mellan etapperna är förhoppningsvis över sedan några år.
Det som känns mycket rimligt är att han är ung och har gjort en stadig om än snabb utveckling. Hade han varit 30 och egentligen inte gjort några resultat förut hade jag varit skeptisk. Samma med MvDP, jätteung men mångårig stjärna i en annan disciplin med god överförbarhet till lvg och troligen en helt annan kontroll på hojen rent tekniskt och suverän 1min och 5min effekt mot övriga fältet.
googla PFC Bikemagic, därför är skillnaden med amatörtoppen i t.ex Sverige så stns långt ifrån världstoppen.

Tour de France 2021
Cav. har aldig varit i så bra form som han är nu, de andra ha bara tagit ett ännu större steg. Igår blev han 3.24 efter på tempot, snitthastigheten ca 46km/h.
2016 då det var ett tempo på 37km med en liten backe i slutet slogs han med 10 minuter till vinnaren. Andra intressanta namn från det tempot 2016, Alaphilippe +7min, Fuglsang +7min.
Svårt att jämföra tempoetapper för de som inte går för totalen eller seger i tempot. Han har ju absolut ingen anledning att gå för fullt, speciellt när det sprint dagen efter. Gäller bara köra tillräckligt fort för att klara maxtiden.

Formen ser det dock inte ut att vara något fel på och inte heller självförtroendet vilken nog är minst lika viktigt.

Tour de France 2021
Svårt att jämföra tempoetapper för de som inte går för totalen eller seger i tempot. Han har ju absolut ingen anledning att gå för fullt, speciellt när det sprint dagen efter. Gäller bara köra tillräckligt fort för att klara maxtiden.

Formen ser det dock inte ut att vara något fel på och inte heller självförtroendet vilken nog är minst lika viktigt.
Jag har en kompis som körde TDF för en tid sedan. Han sa att inga extra "vilodagar" är tillåtna för andra än superstjärnor, du är skyldig till sponsorerna det att du seriöst också deltar i lagtävlingen. Ser inte bra ut om du är sist i lagtävlingen på t.ex en tempoetapp.

Tour de France 2021
Jag har en kompis som körde TDF för en tid sedan.
OK
Han sa att inga extra "vilodagar" är tillåtna för andra än superstjärnor,
OK
du är skyldig till sponsorerna det att du seriöst också deltar i lagtävlingen.
OK
Ser inte bra ut om du är sist i lagtävlingen på t.ex en tempoetapp.
OK

Fast intervjuade cyklister talar ofta om hur de håller igen. I cykeldokumentärer ser man lagledare säga åt sina cyklister att hålla igen och spara sig. Du kanske inte ska lita på den där kompisen i fortsättningen?

Tour de France 2021
Jag har en kompis som körde TDF för en tid sedan. Han sa att inga extra "vilodagar" är tillåtna för andra än superstjärnor, du är skyldig till sponsorerna det att du seriöst också deltar i lagtävlingen. Ser inte bra ut om du är sist i lagtävlingen på t.ex en tempoetapp.
Jag tvivlar faktiskt enormt mycket på det.

Det var extremt tydligt att flera som har något att göra i toppen av sammandraget som behövde "vila" för kommande etapper pliktskyldigt tog sig igenom på tillräckligt bra tider för att inte riskera att åka ut på snöret. De behövde knappt luta hojen i kurvorna! Samma med viktiga hjälpryttare, stallen låter de inte ta ut sig på en tempoetapp så att de inte klarar att leverera åt sin stjärna på viktiga etapper. Många igår hade kunnat åka snabbare, men det är viktigare att vara fräsch till bergen i helgen, där kan de plocka mycket mer tid än de förlorade i sammandraget igår.

Vad heter din kompis?

Tour de France 2021
Jag tvivlar faktiskt enormt mycket på det.

Det var extremt tydligt att flera som har något att göra i toppen av sammandraget som behövde "vila" för kommande etapper pliktskyldigt tog sig igenom på tillräckligt bra tider för att inte riskera att åka ut på snöret. De behövde knappt luta hojen i kurvorna! Samma med viktiga hjälpryttare, stallen låter de inte ta ut sig på en tempoetapp så att de inte klarar att leverera åt sin stjärna på viktiga etapper. Många igår hade kunnat åka snabbare, men det är viktigare att vara fräsch till bergen i helgen, där kan de plocka mycket mer tid än de förlorade i sammandraget igår.

Vad heter din kompis?
Du kan ju köra i klungan och ha din "vilodag" där utan att förlora tid. Jag tror knappt Cav hade sin vilodag igår eller så är han i extremt god form.
Jag vill inte berätta vem som jag talar om men deras stall hade ingen spurter det året men de satsade på en god GC placering (ingen potentiell vinnare), bergströjan, lagtävlingen och enstaka etappsegrar. Alla var med och såg till att de som var placerade i GC inte förlorade tid och att minst 3 hade en god tid på etappen för lagtävlingen.

Tour de France 2021
Din kompis behöver inte nödvändigtvis "ljuga" . Däremot får olika stall ut olika ur Touren. De sämre stallen brukar ju som bekant alltid försöka finnas representerade i utbrytargrupper för att få ge sponsorerna mer exponering. Ett medelbra stall siktar inte på totalen utan på att vinna enskilda etapper medan, mer framstående lag har ambitioner på totalen. I de senare fallen är det självklart för hjälpryttare att spara på krafterna inför viktiga etapper. Ibland tillåts dock hjälpryttare köra för full trots detta, som tex van Aert som i år fått tillåtelse av Jumbo Visma att köra för egen del i de inledande etapperna.

Tour de France 2021
Vad tycker ni om spurten? Var Cavendishs vänstersväng in i Alpecin Fenix tåget ok?

UCI verkar bara bry sig om regeln att hålla sin linje ifall någon vurpar. Även om det är skitkul att se Cav, vinna så undrar man hur de resonerar...

Tour de France 2021
Vad tycker ni om spurten? Var Cavendishs vänstersväng in i Alpecin Fenix tåget ok?

UCI verkar bara bry sig om regeln att hålla sin linje ifall någon vurpar. Även om det är skitkul att se Cav, vinna så undrar man hur de resonerar...

Jag har alltid svårt för när spurtarna gör sådär, ingen kraschade idag men fult är det. Inget ovanligt av Cav heller, men gör någon annan liknande i spurten är han direkt hos journalisterna och gnäller... ?

Tour de France 2021

Ser man situationen framifrån så ser det ut som en solklar diskning. Men i reprisbilderna snett bakifrån så ser man att Merlier också driver mot Cavendish också. Det gör han garanterat medvetet för att blockera. Svårbedömt!

Håller mer om att UCI varit sjukt inkonsekventa och att det bidrar till att åkarna fortsätter. I detta fall kan jag dock förstå att UCI valde att fria.

Senast ändrad:
Tour de France 2021

Han åker inte in i nåt tåg han kör om Merlier precis före Philipsen försöker göra samma sak.

Det enda anmärkningsvärda i den sprinten var att Bouhanni körde jättesnällt.

Tillbaka
Topp