Tour de France 2021

Tour de France 2021
Säkert behandlat i oräkneliga trådar genom åren men jag frågar ändå. Varför är Sverige en så svag Cykelnation? En fröjd att se så många danskar på Touren. Vad har Danmark som Sverige saknar inom Cykelsporten?
Dåligt med framgångar i modern tid. Det är ganska kort säsong också. Kommunerna är cyklingsfientliga trots att de hävdar motstasen, det är bara att titta på vilket skit infrasktrukuren för cykel är. Västerås är ett undantag, det var suveräna cykelbanor när jag bodde där. De flesta rubrikerna verkar handla om att ingen vill ha cyklisterna på vägarna. Eller i skogen. Den enda cykling som uppmuntras bedrivs med trendig elflakmoppe med miljöovänliga batterier. Annars är det prejning och spolarvätska som gäller för att lära landsvägscyklisterna sin plats och elaka insändare och mer eller mindre tveksamma förbud för att stävja MTB-åkning.
Så vars ska ungdomarna träna tills de blir upptäckta och får flytta till något sydeuropeiskt land där cyklister respekteras som idrottare?

Tour de France 2021
Dåligt med framgångar i modern tid. Det är ganska kort säsong också. Kommunerna är cyklingsfientliga trots att de hävdar motstasen, det är bara att titta på vilket skit infrasktrukuren för cykel är. Västerås är ett undantag, det var suveräna cykelbanor när jag bodde där. De flesta rubrikerna verkar handla om att ingen vill ha cyklisterna på vägarna. Eller i skogen. Den enda cykling som uppmuntras bedrivs med trendig elflakmoppe med miljöovänliga batterier. Annars är det prejning och spolarvätska som gäller för att lära landsvägscyklisterna sin plats och elaka insändare och mer eller mindre tveksamma förbud för att stävja MTB-åkning.
Så vars ska ungdomarna träna tills de blir upptäckta och får flytta till något sydeuropeiskt land där cyklister respekteras som idrottare?

Fast på tal om kort säsong etc, norrmännen har ju visat sig kunna cykla med någon framgång de med?

Tour de France 2021
:cool:(y)?

IMG_20210718_184206701_HDR.jpg

Tour de France 2021
Nånstans tror jag att den svenska faiblessen för att även driva sport i industriell storskala spelar in. Ett tag var det tennis, sen golf sen gud vet vad. Snart får vi väl en stjärna inom padel så som just den sporten marknadsförs för närvarande.
De traditionella sporterna, fotboll o hockey klara sig nog på att gemene man inte behöver engagera sig fysiskt i nån större skala ?

Tour de France 2021
Man heja ju lite extra på Cav idag men det sket sig. Tyckte det blev struligt för hela hans lag när de hamna helt snett på det o tappa 20-30 positioner med 1500(?) kvar. Tror inte det va rätt att lämna Mörkövs hjul heller.

Men men, grym seger av allroundfenomenet WvA.

Tour de France 2021
Hade inte WvA varit smart och hållt dörren stängd hade han nog inte klarat det.

Blev en rätt tråkig spurt. Hade en orimlig förhoppning på Greipel med :)

Såg ut som Cav trodde WvA skulle stänga vänster om sig o Cav vänta på lucka till höger, vilken dock va blockad av Philipsen. Med facit i hand så stängde WvA aldrig vänster o jag tror det va därför Cav drämde handen i styret, att han fegade på att gå på den sidan.

Tour de France 2021
När WvA drog igång trodde jag Mark hade det, men som ovan konstaterats så höll han sin kant isf att dra mot mitten och "stängde" därmed Cav. När luckan väl kom var det inte tillräckligt med väg kvar.

Tour de France 2021
Man heja ju lite extra på Cav idag men det sket sig. Tyckte det blev struligt för hela hans lag när de hamna helt snett på det o tappa 20-30 positioner med 1500(?) kvar. Tror inte det va rätt att lämna Mörkövs hjul heller.

Men men, grym seger av allroundfenomenet WvA.
Ja de la alldeles för mycket krut på att stänga attacker in mot mål. Så de orkade inte hålla positionerna. Håller med om att han skulle haft lite is i magen och litat på att Mørkøv hade tillräckligt i benen för att dra runt honom.

Väldigt start kört av Teunissen och WVA.

Tour de France 2021
Tycker det är för mycket jiddrande o snack o för lite repriser...:giggle:, vanliga etapper brukar spurten vevas otaliga gånger o hela sista kilometern visas i repris ovanifrån.

Tour de France 2021
Saknar fortfarande champagneglasen. Känner mig blåst på hela touren, ett jävla hundår åt fanders. Fan, körde lvg idag ist för MTB trots halv storm på västkusten, och fick köra foam roller på lår och vader för att jag var tvungen att sätta PR på ett jävla segment med 138 olika försök. Sen hem, dusch, banan, resorb och givetvis balettvatten till sista etappen innan maten med tillhörande rödtjut och efterföljande Calva innan obligatorisk semester-GT. Men vad drack cyklisterna, Isostar? Kuken!
64B3A6A1-25E0-4CF9-B252-CF0B7D8A4342.jpeg

Tour de France 2021
Saknar fortfarande champagneglasen. Känner mig blåst på hela touren, ett jävla hundår åt fanders. Fan, körde lvg idag ist för MTB trots halv storm på västkusten, och fick köra foam roller på lår och vader för att jag var tvungen att sätta PR på ett jävla segment med 138 olika försök. Sen hem, dusch, banan, resorb och givetvis balettvatten till sista etappen innan maten med tillhörande rödtjut och efterföljande Calva innan obligatorisk semester-GT. Men vad drack cyklisterna, Isostar? Kuken!
Det kunde varit värre. Tänk på stackars Cav.
Länk till ledsen Cavendish :/

Tour de France 2021
Inte för att han gjorde det idag, men jag blir lika förskräkt varje gång vinnarna i en all-out-sprint släpper styret och höjer händerna typ 1 meter efter mållinjen, i typ 75 km/h, helt utpumpade samt med en arme med andra lika trötta och vingliga sprinters efter sig. Förstår att man vill fira, vet att de är extremt säkra på sina cuyklar, men ändå... inte speciellt stor marginal precis. Fan när jag själv släpper styret är man ju skitskraj, själv på vägen och i typ 30! ???

Plockar upp denna då nedan post dök upp i mitt flöde. Ingen spurt per definition men kanske inte den målgång man vill ha, även om han vann. ?‍?

Tillbaka
Topp