Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Hoppas att det blir lite mer av detta i årets tour:
Lite charmigt att det löstes genom att de "bestulna" affärerna bara skickade in kvitton till arrangören i efterhand. Känns som att det kan ha varit vissa problem kring att ha koll på att allt blev rätt (vilket det sannolikt int blev).

Tror dock att vi ska vara glada att champagne, bortsett från symboliskt skålande på sista etappen, inte längre är en dryck som förekommer i klungan.

Tour de France, 2024
Verkar vara en del snö kvar på höjderna i området kring etapp 17, 18 & 19.
Fick bilder från en bekant till familjen som just nu cyklar mellan Genéve och Nice.
Ser dock snöfritt ut vid Lac de Serie-Poncon. Col du Galibier är stängt, cirka 6 mil från Guillestre där etapp 19 svänger av mot Col de Vars.

Tour de France, 2024
Mycket snö så här sent på året i bergen över stor del av Europa. Har ju varit rejält med snö på de berg de cyklat i under Schweiz runt nu senast tex. Men det är väl en del av alla mer extrema och märkliga väderförhållande vi får vänja oss vid nu framgent.

Tour de France, 2024
Lyckades fånga en bild på Lac de Serre-Poncon när jag flög över området för lite drygt 1 år sedan.
Det är Tallard som syns strax vänster om bildens mitt.
Etapp 18 kommer att gå längs med stor del av sjöns östra del.

IMG_4754.jpeg

Etapp 18 går även genom Savines-le-Lac, ett samhälle där alla gamla hus är byggda samma år. Ersättningshus för de hus som dämdes över när dalen fylldes med vatten. Enda byggnaden som finns kvar av den gamla byn är kyrkan (som då låg på en kulle) som nu ligger på en ö ute i kraftverksdammen.

Tour de France, 2024
Ngn som har några förhoppningar kring 2024 TdF?
Jag hoppas:
-Ngn ny storstjärna kliver fram framför de senaste årens giganter: Pogi & Jonas. Kanske Sepp Kuss, el Wout van Aert el Felix Gall?
-En till etappseger för Cavendish - det är han värd
-Minst en seger för Fabio Jakobsen - det är även han värd
- Andra etappsegrare förhoppningsvis: Neilson Powless, Thomas Pidcock, Wout van Aert, David Gaudu, Richard Carapaz
- ngt mer?

Tour de France, 2024
Jag undrar om inte JV satsar chansartat på JV. Hur kan han rimligen ha hunnit i fatt nödvändig kapacitet givet krashen med lungkollapsen för veckor sedan. Blir nog så att Pogi kör sönder allt och alla. I gult från start till mål?

Tour de France, 2024
Jag undrar om inte JV satsar chansartat på JV. Hur kan han rimligen ha hunnit i fatt nödvändig kapacitet givet krashen med lungkollapsen för veckor sedan. Blir nog så att Pogi kör sönder allt och alla. I gult från start till mål?
Delar (tyvärr) din analys, jag hoppas på JV men tror på Pogi.

JVs tempolopp förra året måste väl ändå räknas till en av de mest legendariska episka insatserna i cyklingens hela historia? :cool: "Experterna" blev verkligen totalt chockerade och började direkt spekulera om doping. ? Typ "What the f*ck just happened?". ? Total kross, total förnedring, bäst i världen upphöjt i två.

Jag klassar det även som en av de absolut starkaste bedrifterna av en atlet/idrottsman från de nordiska länderna genom alla tider.
1719166448419.png

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Möjligen, men man ska inte glömma att Jonas är världens bästa på att cykla upp för berg, med lite marginal också. Han kan tappa en del och ändå vara med i toppstriden, även om vinsten kanske är osannolik just i år.

Finns ju också en möjlighet att han inte alls är i toppform men att han ändå kan sikta på etapper eller vara hjälpryttare åt Jorgenson/Kuss.

Dessutom är touren en jävla reklampelare och då skickar man vinnaren de två senaste åren oavsett. Är han kass bygger man ett narrativ kring hans otroliga kämparglöd och hur osannolikt det var att han ändå kunde köra touren yada yada.

Tour de France, 2024
Visma har ju verkligen haft en bisarr säsong. De har ju inte mycket annat att hoppas på än att JVs form ska räcka till åtminstone utmana Pogi. WvA är ju också ett frågetecken. Kuss har inte visat någonting, och blev frånåkt av nästan alla så fort det gick lite uppför i Dauphine. Om han inte kom dit väldigt nedtränad och det var väntat så känns det inte som kommer att kunna bidra med något. Tratnik har också varit bort ett tag med skador. Jorgensen är väl den enda som haft en stark säsong, men är ju ett relativt oprövat kort när kommer till grand tours.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Tour de France, 2024

JVs tempolopp förra året måste väl ändå räknas till en av de mest legendariska episka insatserna i cyklingens hela historia? :cool: "Experterna" blev verkligen totalt chockerade och började direkt spekulera om doping. ? Typ "What the f*ck just happened?". ? Total kross, total förnedring, bäst i världen upphöjt i två.

Jag klassar det även som en av de absolut starkaste bedrifterna av en atlet/idrottsman från de nordiska länderna genom alla tider.
Visa bilaga 707386
Tillsammans med

Visa bilaga 707386
Tillsammans med Jouhags, Riis och Rasmunssens insatser så är detta definitivt toppen av nordiska bedrifter inom elitidrott.

Tour de France, 2024
Ja, ok, jag missade kanske någon härlig (läs äcklig) happy-sarkasm här.

Ska vi nu börja besudla/förstöra tråden med teorier/gissningar om JV var/är dopad eller ej? :confused: Jantefjant med mindervärdeskomplex.

I'm out of this thread, en till person på ignorelistan, grattis.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024

Visa bilaga 707386
Den här omskakningen av GC går inte av för hackor heller:

GC efter etapp 8, TdF 1994.
1719230082856.png

GC efter etapp 9, TdF 1994.
1719230123738.png

Tour de France, 2024
Kan någon förklara hur tusan de resonerar när de verkar vara inne på att skicka Froome till touren? Sannolikheten att han kommer att göra någon endaste människa glad med ett bra resultat är väl ytterst liten. Enda möjligheten känns som att han är totalt avhakad i totalen och kommer iväg i en utbrytning och kanske kan få en tredje eller fjärde plats på en etapp. Åkte av så det bara sjöng om det idag i Dauphiné och var närmare 15 min efter i mål. Och då var det ändå inte någon riktigt tuff etapp.

Känns mest plågsamt att se och det kan ju knappast vara speciellt bra reklam för laget heller.
De har tydligen besinnat sig och låter Froome ”vila”. Skönt! Är ju närmast plågsamt att se honom dyka upp som en skugga av sitt forna jag.

Tour de France, 2024
De har tydligen besinnat sig och låter Froome ”vila”. Skönt! Är ju närmast plågsamt att se honom dyka upp som en skugga av sitt forna jag.

Ja. Tror på den teorin jag hade när de tog ut honom till Dauphine

... låter honom köra Dauphine nu, i förhoppning om att det ska få honom själv inse att det inte går. Eller åtminstone göra det något lättare att bänka honom igen med mindre drama.

Blev ju väldigt uppenbart då om inte förr (om det nu skulle behövts) att han inte höll för en Grand Tour.

Israel har ju ett rätt starkt lag i år. Inte för nån GC-podie eller så, men de kan göra bra på enskilda etapper, och om det vill sig för dem även få in nån på topp 10. Hade varit väldigt dumt slösa bort en plats på en ren reklampelare.

Tour de France, 2024
Ja de får gräva djupt. Men spontant känns det ju som Bart Lemmen lite märkligt val ändå. Borde inte båda Valter och Uijtdebroeks vara bättre val? Om de nu ville ha en ersättare Kuss i bergen. Kan förstås vara vettigt spara på Uijtdebroeks iofs, lite ung för två GT så nära på varandra.

Tour de France, 2024
Min känsla är att om PR ska ta touren krävs att både JV och TP presterar en bit under max. Och visst, JV har ju inte tävlat sedan kraschen och TP körde girot.

Min maggropskänsla är dock att det faktum att JV startar innebär att han är i rätt skapligt skick.

TP å sin sida var ju, i alla fall med TP-mått mätt, rätt återhållsam i girot och har efter det inte tävlat så han borde kunna komma till start i rätt gott skick.

Sen ska ju PR hålla sig på cykeln också. Han har ju haft en tendens att vurpa lite mer än vad som är helt lyckat.

Tour de France, 2024
Som Kuss varit i år kanske hans frånfälle nu inte är så stor setback i praktiken. Men det ser ju absolut lite tunt ut på grovjobbare i bergen. Benoot, Tratnik och Kelderman kan ju köra hyfsat uppför. Men de lär ju inte vara kvar så länge på de tuffaste långa stigningarna. Blir väl kanske WvA då, de dagar han har en bra bergdag.

Tour de France, 2024
Konstigt att VLB inte satsar på att bygga ett riktigt GC-team runt JV. Dugliga draghästar och endagscyklister men bara Kuss som support när det verkligen ska avgöras. Jämför hur UAE backar upp Pogi.

Tour de France, 2024
Så tunt är det ju inte, om inte vore för skadefrånfallen. De har ju Van Baarle och Krujswijk som klart dugliga och skulle varit med. De har haft ett tufft år.

Har ju varit tveksamheter runt UAE också. Väl bara egentligen Yates som har något motsv. Kuss. Almeida har väl aldrig visat att han är en bra hjälpryttare utan mest bra bra på ta sitt eget tempo och komma starkt på slutet. Före Schweiz runt i år vart fall. Där gjorde han väl förvisso (för första gången) en del jobb för Yates

Tour de France, 2024
Konstigt att VLB inte satsar på att bygga ett riktigt GC-team runt JV. Dugliga draghästar och endagscyklister men bara Kuss som support när det verkligen ska avgöras. Jämför hur UAE backar upp Pogi.
Är det orimligt att tänka sig att Jorgensen skulle kunna ge support till JV i backarna?

Edit: Vann ju Paris-Nice och var tvåa i Schweiz runt.

Tour de France, 2024
Vad har han nu, alla utom typ 2 har vunnit olika GT?

Har svårt att se hur Jonas ska kunna möta det med osäker form och VLB som har fler sjuka och skadade än friska.
Nu är jag inte alls med på vad du menar. Ingen av Pogis hjälpryttare har väl vunnit någon GT?

Juan Ayuso - som bäst 3:a i vueltan
Pavel Sivakov - som bäst 9:a i girot
Marc Soler - som bäst 9:a i vueltan
Nils Politt - som bäst 50:e i touren
Adam Yates - som bäst 3:a i touren
Joao Almeida - som bäst 3:a i girot
Tim Wellens - som bäst 54:a i girot

Tour de France, 2024
Om man jämför lagen 2023 och 2024 (cyklister som skiljer sig åt i kursiv stil):

20232024
PogacarPogacar
YatesYates
SolerSoler
BjergAyuso
GrosschartnerSivakov
LangenPolitt
MajkaAlmeida
TrentinWellens

20232024
VingegaardVingegaard
Van AertVan Aert
LaporteLaporte
KeldermanKelderman
BenootBenoot
KussKuss Lemmen
Van BaarleJorgenson
Van HooydonckTratnik

Namnmässigt inte jättestor skillnad för JV, men min känsla är att osäkerheten kring formen på både JV och en del av hans lag är mer osäker i år. För Pogi inbillar jag mig att laget kanske är lite starkare än i fjol, åtminstone klättringsmässigt.

Edit: Uppdaterat för Kuss "försvinnande". Påverkar väl ovanstående text lite.

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Om man jämför lagen 2023 och 2024 (cyklister som skiljer sig åt i kursiv stil):

20232024
PogacarPogacar
YatesYates
SolerSoler
BjergAyuso
GrosschartnerSivakov
LangenPolitt
MajkaAlmeida
TrentinWellens

20232024
VingegaardVingegaard
Van AertVan Aert
KussKuss
KeldermanKelderman
BenootBenoot
LaporteLaporte
Van BaarleJorgenson
Van HooydonckTratnik

Namnmässigt inte jättestor skillnad för JV, men min känsla är att osäkerheten kring formen på både JV och en del av hans lag är mer osäker i år. För Pogi inbillar jag mig att laget kanske är lite starkare än i fjol, åtminstone klättringsmässigt.
Kuss borta pga. Covid. Jag tror Majka är underskattad kanske inte som cyklist men som ”kapten” för Pogacar.

Tour de France, 2024

Det var tvärtom i hjälpryttare UAE/TJV första året som Pogi vann. Då körde TJV fullt team sky-tåg uppför med Rogla på släp, men Pogi gick om och vann till sist. ?

Tillbaka
Topp