GoranS
Aktiv medlem
Tour de France, 2024
Ja, jag (snabb)kikade på Discovery+ i efterhand då jag kommit hem från jobbet.Europsort/Discovery visar Criterium de Dauphiné.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag (snabb)kikade på Discovery+ i efterhand då jag kommit hem från jobbet.Europsort/Discovery visar Criterium de Dauphiné.
Lite charmigt att det löstes genom att de "bestulna" affärerna bara skickade in kvitton till arrangören i efterhand. Känns som att det kan ha varit vissa problem kring att ha koll på att allt blev rätt (vilket det sannolikt int blev).Hoppas att det blir lite mer av detta i årets tour:
Delar (tyvärr) din analys, jag hoppas på JV men tror på Pogi.Jag undrar om inte JV satsar chansartat på JV. Hur kan han rimligen ha hunnit i fatt nödvändig kapacitet givet krashen med lungkollapsen för veckor sedan. Blir nog så att Pogi kör sönder allt och alla. I gult från start till mål?
Plötsligt händer det ! #köptrissVisa bilaga 707308
Hittade den här på Ica idag. Har inte öppnat den än men positivt att det dyker upp en svensk guide. Lätt värt 79 kr för etapprofiler i tryckt format.
Har den funnits tidigare år?
Möjligen, men man ska inte glömma att Jonas är världens bästa på att cykla upp för berg, med lite marginal också. Han kan tappa en del och ändå vara med i toppstriden, även om vinsten kanske är osannolik just i år.Jag undrar om inte JV satsar chansartat på JV. Hur kan han rimligen ha hunnit i fatt nödvändig kapacitet givet krashen med lungkollapsen för veckor sedan. Blir nog så att Pogi kör sönder allt och alla. I gult från start till mål?
Stora behållningen den sidan är väl ändå bot-kommentarerna...Tiesj Benoot skräder inte orden.?
![]()
Benoot frankly observes: "Van Aert not at last year’s level, Visma | LAB hesitant to bet money on Vingegaard"
Tiesj Benoot is deeply impressed by Jonas Vingegaard and Wout van Aert, who have successfully prepared themselves for the Tour de France in a race against time. Both leaders fell hard earlier in the y...www.idlprocycling.com
Tillsammans medDelar (tyvärr) din analys, jag hoppas på JV men tror på Pogi.
JVs tempolopp förra året måste väl ändå räknas till en av de mest legendariska episka insatserna i cyklingens hela historia?"Experterna" blev verkligen totalt chockerade och började direkt spekulera om doping. ? Typ "What the f*ck just happened?". ? Total kross, total förnedring, bäst i världen upphöjt i två.
Jag klassar det även som en av de absolut starkaste bedrifterna av en atlet/idrottsman från de nordiska länderna genom alla tider.
Visa bilaga 707386
Tillsammans med Jouhags, Riis och Rasmunssens insatser så är detta definitivt toppen av nordiska bedrifter inom elitidrott.Delar (tyvärr) din analys, jag hoppas på JV men tror på Pogi.
JVs tempolopp förra året måste väl ändå räknas till en av de mest legendariska episka insatserna i cyklingens hela historia?"Experterna" blev verkligen totalt chockerade och började direkt spekulera om doping. ? Typ "What the f*ck just happened?". ? Total kross, total förnedring, bäst i världen upphöjt i två.
Jag klassar det även som en av de absolut starkaste bedrifterna av en atlet/idrottsman från de nordiska länderna genom alla tider.
Visa bilaga 707386
Den här omskakningen av GC går inte av för hackor heller:Delar (tyvärr) din analys, jag hoppas på JV men tror på Pogi.
Visa bilaga 707386
Även om det inte var hans starkaste år, så är det lite förvånande att se hur mycket Lance tappade på Indurain på det tempoloppet.Den här omskakningen av GC går inte av för hackor heller:
GC efter etapp 8, TdF 1994.
Visa bilaga 707517
GC efter etapp 9, TdF 1994.
Visa bilaga 707518
Han körde dessutom ikapp LA. Finns ett klipp på youtube där man ser honom forsa förbi.Även om det inte var hans starkaste år, så är det lite förvånande att se hur mycket Lance tappade på Indurain på det tempoloppet.
De har tydligen besinnat sig och låter Froome ”vila”. Skönt! Är ju närmast plågsamt att se honom dyka upp som en skugga av sitt forna jag.Kan någon förklara hur tusan de resonerar när de verkar vara inne på att skicka Froome till touren? Sannolikheten att han kommer att göra någon endaste människa glad med ett bra resultat är väl ytterst liten. Enda möjligheten känns som att han är totalt avhakad i totalen och kommer iväg i en utbrytning och kanske kan få en tredje eller fjärde plats på en etapp. Åkte av så det bara sjöng om det idag i Dauphiné och var närmare 15 min efter i mål. Och då var det ändå inte någon riktigt tuff etapp.
Känns mest plågsamt att se och det kan ju knappast vara speciellt bra reklam för laget heller.
De har tydligen besinnat sig och låter Froome ”vila”. Skönt! Är ju närmast plågsamt att se honom dyka upp som en skugga av sitt forna jag.
... låter honom köra Dauphine nu, i förhoppning om att det ska få honom själv inse att det inte går. Eller åtminstone göra det något lättare att bänka honom igen med mindre drama.
Tråkigt!Sepp Kuss kommer inte till start pga Covid-infektion.
![]()
Vingegaard mister vital holdkammerat - Her er erstatningen
Sepp Kuss stiller ikke til start i årets Tour de Francewww.feltet.dk
Ingen som tror på Roglic?
Det är kanske hans år nu när han får flyga fritt.
Benoot är inte helt oduglig heller när det kommer till att dra uppförs.Kuss frånfälle är en jäkla setback för JV. Vem ska nu ta grovjobbet i bergen?
Är det orimligt att tänka sig att Jorgensen skulle kunna ge support till JV i backarna?Konstigt att VLB inte satsar på att bygga ett riktigt GC-team runt JV. Dugliga draghästar och endagscyklister men bara Kuss som support när det verkligen ska avgöras. Jämför hur UAE backar upp Pogi.
Vad har han nu, alla utom typ 2 har vunnit olika GT?Förra året så gick diskussionen varm om att Pogacar hade för dåligt lag kring sig jämfört med Vinegaard...
Nu är jag inte alls med på vad du menar. Ingen av Pogis hjälpryttare har väl vunnit någon GT?Vad har han nu, alla utom typ 2 har vunnit olika GT?
Har svårt att se hur Jonas ska kunna möta det med osäker form och VLB som har fler sjuka och skadade än friska.
| 2023 | 2024 |
| Pogacar | Pogacar |
| Yates | Yates |
| Soler | Soler |
| Bjerg | Ayuso |
| Grosschartner | Sivakov |
| Langen | Politt |
| Majka | Almeida |
| Trentin | Wellens |
| 2023 | 2024 |
| Vingegaard | Vingegaard |
| Van Aert | Van Aert |
| Laporte | Laporte |
| Kelderman | Kelderman |
| Benoot | Benoot |
| Kuss | |
| Van Baarle | Jorgenson |
| Van Hooydonck | Tratnik |
Kuss borta pga. Covid. Jag tror Majka är underskattad kanske inte som cyklist men som ”kapten” för Pogacar.Om man jämför lagen 2023 och 2024 (cyklister som skiljer sig åt i kursiv stil):
2023 2024 Pogacar Pogacar Yates Yates Soler Soler Bjerg Ayuso Grosschartner Sivakov Langen Politt Majka Almeida Trentin Wellens
2023 2024 Vingegaard Vingegaard Van Aert Van Aert Kuss Kuss Kelderman Kelderman Benoot Benoot Laporte Laporte Van Baarle Jorgenson Van Hooydonck Tratnik
Namnmässigt inte jättestor skillnad för JV, men min känsla är att osäkerheten kring formen på både JV och en del av hans lag är mer osäker i år. För Pogi inbillar jag mig att laget kanske är lite starkare än i fjol, åtminstone klättringsmässigt.
Konstigt att VLB inte satsar på att bygga ett riktigt GC-team runt JV. Dugliga draghästar och endagscyklister men bara Kuss som support när det verkligen ska avgöras. Jämför hur UAE backar upp Pogi.