Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Det var tvärtom i hjälpryttare UAE/TJV första året som Pogi vann. Då körde TJV fullt team sky-tåg uppför med Rogla på släp, men Pogi gick om och vann till sist. ?
Sen har väl taktiken varit att hela tiden sätta press på UAE oavsett profil på etappen. Pogacars svaghet mot Jonas har varit hur de regerat och kan prestera på ”fatigue” har inget bra svenskt ord utmattning? Eller? . VLaBs taktik har varit att inte ha några lugna etapper. Van Aert och Van Hooydank har varit centrala för de platta etapperna.

Tour de France, 2024
Min tanke var att en JV utan sitt allra bästa jag skulle tjäna extra på bra support när det är som brantast. Å andra sidan är jag inte säker på att Pogi behåller giro-formen. Han har inte alltid varit på topp på TDF.

Tour de France, 2024
Spännande att Pogi pratar upp sin form, säger sig känna sig bättre än någonsin, eller kanske mer spännande att UAE lägger ut det. Inte mycket utrymme för att manövrera ursäkter senare. Det skulle inte förvåna mig om de försöker gå på knock redan första dagarna, när JVs form kanske inte är på plats ännu.

Tour de France, 2024
Första bilden (vad jag vet) på nya Red Bull-Bora-dräkten inför TDF.
Lite intressant hur alla team som hittills presenterat nya eller anpassade tröjor inför årets Tour gått för mörkare. Förra året vart det tvärtom där alla hade ljusare tröjor

1719412168375.png

Tour de France, 2024
Spännande att Pogi pratar upp sin form, säger sig känna sig bättre än någonsin, eller kanske mer spännande att UAE lägger ut det. Inte mycket utrymme för att manövrera ursäkter senare. Det skulle inte förvåna mig om de försöker gå på knock redan första dagarna, när JVs form kanske inte är på plats ännu.
Blir nog många ryck under loppets första fyra dagar.

Tour de France, 2024
Alltså, jag fattar att man vill bjuda in franska lag men Total Energies laguppställning gör väl ingen människa glad? Sagan lämnade verkligen ett tomrum där.

Tour de France, 2024
Vem ska man tro tar hem första etappen?
1719518832295.png

Jag inbillar mig att grundtipset är att de rena spurtarnas initiala uppgift i touren blir att ta sig igenom de två första etapperna så billigt som möjligt och sedan spänna vaderna på etapp 3 till Turin.

Å andra sidan är det 26 km från toppen på San Marino-stigningen till mål och i alla fall senare delen av den stigningen är rätt lätt. Talar för att GC-åkarna inte kommer att göra mer än att se till att hålla konkurrenterna i totalen under uppsikt.

Min maggropskänsla är att en reducerad klunga med alla/de flesta GC-åkarna och en hel del andra kommer att komma först till Rimini. Kan det kanske vara en etapp för MvdP? Bra spurt, inte minst om de allra bästa spurtarna är avhakade. För inte ska väl en utbrytning med kompetenta icke-GC-åkare kunna hålla undan?

Tour de France, 2024
För inte ska väl en utbrytning med kompetenta icke-GC-åkare kunna hålla undan?

Hade det varit senare på touren är jag rätt säker på att just en sån grupp hållt undan. Men det brukar va rejält stissigt första etapperna så tror ingen grupp släpps iväg speciellt långt.

Tror det är för tuffa o långa stigningar för MvdP, 5% rullar han med men upp mot 8% i 6-7km gör han det inte om det körs hårt.

Tour de France, 2024
Hade det varit senare på touren är jag rätt säker på att just en sån grupp hållt undan. Men det brukar va rejält stissigt första etapperna så tror ingen grupp släpps iväg speciellt långt.
Håller med. Hade det varit etapp 14 hade jag gissat på utbrytning som hållit. Nu finns det ju dessutom en gul tröja att köra om vilket ytterligare borde minska sannolikheten att en mindre grupp tillåts få en rejäl lucka.

Tour de France, 2024
Jag är helt hopplös på att förutse etappsegrare, men Bettiol borde vara rejält sugen på hemmaplan och det är kanske inte en helt oäven banprofil för honom.

Tour de France, 2024
Tycker det beror rätt mkt på etappen hur svårt det är. Vissa etapper är ju rätt stor chans att en viss typ av cyklist kommer att vinna. Pannkaksplatt etapp utan ngn större risk för kantvind och utan grus/pavé blir ju sannolikt en spurtare som tar hem. En etapp som är hyggligt kort med en stigning på slutet, men inte så mkt backar före det är ju rätt stor chans att ngn av GC-åkarna kommer att vinna. I båda fallen kan man typiskt plocka ut en handfull åkare där man med rätt stor sannolikhet har etappsegrare.

Värre med de etapper där det finns flera olika scenarion. Då kan det finnas en skaplig mängd cyklister som har icke försumbar chans att vinna etappen. Värst är nästan etapper där utbrytningar kan gå hem och som är måttligt tuffa. Då finns det många som har en chans.

Tour de France, 2024
Och till allt detta ska vi lägga prestigen i att vinna just etapp 1 i TdF. Ett mindre lag skulle kunna lägga allt krut på det och vara nöjda med sin tour utan att åstadkomma någonting mer. För många är det enda rimliga chansen att få köra i gult t.ex.

Edit: vilket redan hade nämnts ser jag nu.
[...] Nu finns det ju dessutom en gul tröja att köra om [...]

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Tour de France, 2024
Och jag har missat att Fuglsang fortfarande är aktiv? Inte för att jag följer proffscyklingen slaviskt, men jag kan inte minnas att ha hört honom nämnd senaste 2-3 åren.
Faktiskt märkligt att han blev uttagen. Känns ju som Israel har en del rätt intressanta cyklister nu så varför han blev uttagen är ju litet av ett mysterium. Han är ju inte mycket mer framgångsrik än Frome.

De har inte heller med sitt kanske starkaste kort för TDF Rusty Woods. Missat varför. Kanske inte var i form, trött efter girot, satsar på OS, eller har något annat skäl. Han var ju Kandensiska mästerskapen nyss nu vart fall, så helt ur form är han knappast

Tour de France, 2024
För en som inte har TV, vad ska jag välja för att se TdF? har innan kört eurosport-player men nu ingår det i Max och då krävs ett grund abonnemang plus ytterligare 260 kr per månad. Känner lite att jag snålar ut lite och kollar vad ni kör med?

Tour de France, 2024
För en som inte har TV, vad ska jag välja för att se TdF? har innan kört eurosport-player men nu ingår det i Max och då krävs ett grund abonnemang plus ytterligare 260 kr per månad. Känner lite att jag snålar ut lite och kollar vad ni kör med?
Hrmm, host...tja...det finns ju alternativ...Jag följde girot med skapligt resultat från en sida som nu heter något liknande direktsändtv, antal dagar i veckan, 4+5, ett mer än ett.mig. Vågar ju inte skriva länken här, men med lite fantasi och översättning hittar man den nog.

Tillbaka
Topp