Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jonas tog i en intervju efter dagens etapp upp att han inte kunnat rekognosera morgondagens sträckning, utan bara sett video. Förra årets monster-TT var delvis ett resultat av en väldigt detaljerad planering och uttestning.Blir lite press på Pogge i morgon. Får JV till i närheten lika bra TT som i fjol, så plockas det sekunder på Pogge. Sedan så bör Remco kunna få till något bra i morgon tycker jag.
Helt rätt beslut, lite väl återkommande.Han blev deklasserad. Tyvärr.
Etapp 18 i förra årets tour är ju en orsak till att han är illa omtyckt.Bara blivit en grej att alla ska hata på Phlipsen. Ingen annan spurtare som så konsekvent är bland de främsta. Är man där så händer det alltid saker. Kan inte påminna mig att han blivit bestraffad nån gång förut. Det har säkert hänt nån gång, men absolut inte något återkommande.
Sättet han beter sig i intervjuer och hur han utstrålar arrogans är en anledning till att folk inte gillar honom. Helt förståeligt. Människor som uppfattas som "goda med sunda värderingar " är lätta att gilla.Bara blivit en grej att alla ska hata på Phlipsen. Ingen annan spurtare som så konsekvent är bland de främsta. Är man där så händer det alltid saker. Kan inte påminna mig att han blivit bestraffad nån gång förut. Det har säkert hänt nån gång, men absolut inte något återkommande.
Fast det spelar ju ingen roll i långa loppet, TP drar ifrån honom i bergen, det är bara möjligen JV som har en chans där, om han cyklar upp formen innan dess, och inte tappar för mycket imorrn. Många om...Svårt se att nån annan än Remco vinner. Han har ju sett starkt ut på slätten så här långt. Men frågan är väl om hur bra Pogi kör, ifall Remco kan plocka 45 s på honom. Det är ju absolut möjligt
Luftfuktigheten den dagen var i Florens vid starten 54% enligt den sajt jag tidigare länkade. I Bagno di Romagna (ungefär mitt på etappen var den några procent högre när de passerade. Knappast några extrema nivåer.Temperatur är en sak, det kan vara 40C och rätt behagligt i nevadaöknen. 32C och hög luftfuktighet kan vara rent farligt, inom t.ex gruvdrift är det ett gränsvärde för arbete då kroppen inte kan kyla av sig genom förångning om omgivningsluften är mättad med fukt.
Något som alltid är helt obegripligt för mig, som är från norra Sverige är hur idrottsmän lyckas prestera på så hög nivå i enligt mig olidligt klimat att ens sitta och dricka en öl i. Gäller alltifrån tennisspelare, fotbollsspelare och inte minst sprinters som måste kriga sig igenom tusentals höjdmeter på cykel.
En stor laginsats att få Cav över mål-linjen den dagen som förmodligen hade värmeslag precis som hans lagkamrat som bröt touren den dagen.
Man får lite grann skilja på absolut och relativ prestation i värme tror jag. Absolut prestation tror jag för de flesta (alla?) sjunker när kroppen behöver ”ägna sig mycket åt” att undvika överhettning. Dock tror jag att prestatiinstappet kan vara väldigt olika med ökad temperatur för olika personer, d.v.s. den relativa prestationen kan vara bättre vid högre temperaturer för vissa individer. Eller m.a.o. om två cyklister klarar av att cykla en sträcka på en timme i 15 grader kanske cyklist 1 kan cykla den på 1:02 i 35 grader medan cyklist 2 då behöver 1:05. Tiderna tagna ur luften, men idén bör framgå.Det finns ju en anledning till att SMHI och andra vädertjänster utfärdar varningar för hög temperatur, men nästan aldrig låg temperatur.
Själv presterar jag märkbart sämre och tycker livet blir allmänt jobbigt när temperaturen går upp mot 30 grader och däröver. Har dock inga problem att åka skidor i -20 och under när en del verkar förfrysa händer o fötter o allt möjligt. Så det verkar vara individuellt vad kroppar föredrar.
Beror ju lite på. Om Dijken egentligen är Ellen van Dijk(en) kan det bli lite marigt.T.o.m. för Dijken!
Jag skiter i Philipsen och hatar verkligen inte på honom, men att den förflyttningen medför deklassering förvånar nog ingen annan än hans morsa, typ. Solklar.Bara blivit en grej att alla ska hata på Phlipsen. Ingen annan spurtare som så konsekvent är bland de främsta. Är man där så händer det alltid saker. Kan inte påminna mig att han blivit bestraffad nån gång förut. Det har säkert hänt nån gång, men absolut inte något återkommande.
Ännu bättre med dem som vinner såväl endagslopp som Grand Tours, typ Pogi. Han har knappa 10 år kvar i bena, givet att han inte lessnar eller skadar sig. Han har en möjlighet att gå om.Kan hålla med där. Själv tycker jag dom som vinner många endagslopp är coolast. Som Cancellara tex.
Under tio års tid kan mkt hända som gör att han inte vinner i parti och minut på 2030-talet. Fler än en idrottare som varit väldig framgångsrik har fått se en nykomling komma upp och stjäla strålkastarljuset.Ännu bättre med dem som vinner såväl endagslopp som Grand Tours, typ Pogi. Han har knappa 10 år kvar i bena, givet att han inte lessnar eller skadar sig. Han har en möjlighet att gå om.
Är väl ungefär som vissa forwards i fotboll, i alla fall på tiden jag tittade lite på bollsparkarna. Lysande på att få tån eller huvudet på bollen så att den gick in i mål, men ”odugliga” på det mesta annat på en fotbollsplan såsom att passa medspelare eller göra något jobb i defensiven.Tycker det är synd o skam att en så okomplett cyklist som Cavendish nu har rekordet,han har väl inte suttit i front i vinden 100km ens på alla etapper totalt....Möjligtvis han har suttit i front på lagtempoetapperna.....Han kan bara en sak o den är han väldigt bra på.....Men i övrigt är han ju en nolla jämfört med nästan alla.....
Ja fy för fasen , tänk dig ett lag med 11 Zlatan , de skulle inte vinna mycket hehe….Är väl ungefär som vissa forwards i fotboll, i alla fall på tiden jag tittade lite på bollsparkarna. Lysande på att få tån eller huvudet på bollen så att den gick in i mål, men ”odugliga” på det mesta annat på en fotbollsplan såsom att passa medspelare eller göra något jobb i defensiven.
Tycker det är synd o skam att en så okomplett cyklist som Cavendish nu har rekordet,han har väl inte suttit i front i vinden 100km ens på alla etapper totalt....Möjligtvis han har suttit i front på lagtempoetapperna.....Han kan bara en sak o den är han väldigt bra på.....Men i övrigt är han ju en nolla jämfört med nästan alla.....
När jag tävlade i löpning hatade jag att träna i värme och undvek det. Och av någon outgrundlig orsak då skulle långa lopp oftast gå av stapeln när det var som varmast. Min presentationsförsämring på halvmaraton i 30 graders fuktig värme var knappt mätbar, de flesta av mina konkurrenter försämrades mycket mer. Kan ha att göra med att på den tiden fick jag ställa mig två gånger i solen för det skulle bli skugga.Man får lite grann skilja på absolut och relativ prestation i värme tror jag. Absolut prestation tror jag för de flesta (alla?) sjunker när kroppen behöver ”ägna sig mycket åt” att undvika överhettning. Dock tror jag att prestatiinstappet kan vara väldigt olika med ökad temperatur för olika personer, d.v.s. den relativa prestationen kan vara bättre vid högre temperaturer för vissa individer. Eller m.a.o. om två cyklister klarar av att cykla en sträcka på en timme i 15 grader kanske cyklist 1 kan cykla den på 1:02 i 35 grader medan cyklist 2 då behöver 1:05. Tiderna tagna ur luften, men idén bör framgå.
Sen undrar jag om det kan finnas en psykologisk effekt. Själv var jag måttligt förtjust i temperaturer över 25 grader fram tills den varma sommaren 1994. Då slog kroppen om markant och jag började gilla värme. Min fader har sagt att han upplevde en liknande om än inte lika tydlig övergång från att inte gilla till att gilla värme.
Jag inbillar mig i alla fall att man kanske presterar bättre i värme om man gillar den än om man inte gör det.
Att SMHI varnar mer för värme än kyla kan kanske ha att göra med att vi i Sverige typiskt har bättre möjligheter att skydda oss mot kyla än värme. Minns att jag skummat en artikel där det fanns statistik som visade att köld orsakar klart fler dödsfall än värme globalt. Kan ha varit i Lancet, men jag minns inte på rak arm.
Håller med. Man ska också komma ihåg att Cavendish har fyra vinster på den avslutande Parisetappen. De andra gångerna han har tagit sig dit har han kommit tvåa och trea. Det är ett ganska tufft kval för att få ställa upp i den etappen.Kantvindsetappen för några år sen när Cav spurtande täppte lucka på egen hand för att gå med de 5-6 som gått loss och sen vinna etappen...ren klass i mina ögon o väldigt få om ens någon annan hade klarat den manövern då.
Pogacar kan trycka mer W/kg under lång tid än de andra, utom Vingegaard i form. Cavendish kunde under kort tid trycka mer W/frontarea än de andra under många år. Vet inte varför den ena egenskapen sätts före den andra. Dom tränar (tränade) nog ungefär lika mycket. Att vinna spurter kräver dessutom en väldig teknik o förmåga att placera sig rätt o läsa omgivningen. Betydligt mer teknik, känsla för rejset och tajming än det krävs att cykla ifrån svagare motståndare på ett tempolopp eller vid 10% uppförslut.
Jag håller med om att det finns cyklister som är mer allround, men man ska inte förringa Cavs prestation.
Det är ju perfekt, nu vet man att det räcker att slå på tv:n kl 16:45. Då hinner jag nog t.o.m. klart allt som ska göras innan semestern. Det hade jag inte gjort om man varit tvungen att bänka sig typ kl 15 eller nåt ?Så avslagen start med tempolopp på etapplopp när det inte är första etappen. Kunde lika gärna låta de i första hälften starta med 20 s mellan för bli av med dem. Så få av dem som går in för det ändå :)