Tour de France, 2024

Tour de France, 2024
Jag önskar min holländska var bättre för jag gillar verkligen Sporzas sändningar

Ja, flamländare är trevliga! Men hur kan du ser Sporza, har du en VPN?

Nederländska sändningar brukade ofta vara dåliga pga oav kommentatorer med stor ego och ointressant prat. Nuförtiden är dock Michael Boogerd med och är kommentarer mycket bra.

Tour de France, 2024
Det som kanske befarades inför Touren ang. sista etappen har inträffat. Dagens avslutande tempo blir en rätt avlslagen historia för slutställningen. Finns få direkt intressanta platsändringar att slåss om, såvida ingen råkar ut för något eller klappar igenom fullständigt.

6-7:e plats mellan Yates och Rodriguez. Skiljer 1 s mellan dem, så där är det väl rätt öppet. Rodriguez är en något bättre tempoåkare, men har å andra sidan sett svagare ut dag för dag under sista veckan. Så det känns öppet vem som tar 6:e platsen.

8-9 plats. Joregensen har 24 s till Derke Gee. Men han bör väl vara den starkare tempoåkaren så hade nog varit mer spännande om varit tvärtom. Vem vet efter tre veckor förstås. Kan ev bli skifte här ändå

10-11 plats. Ganska öppet. Ciccone leder med 22 s före Buitrago. Kanske blir dagens mest spännande kamp i GC. Då det den som betyder mest. Skillnaden mellan sluta 10 och 11 är större än de ev andra skiftningarna som realistiskt kan ske.

Tour de France, 2024
Vacchi & Adamsson är mina favoriter. Tror de är anledningen för det så pass stora intresset att se cykel på TV i Sverige.
En annan favorit är Veronika Wagner när hon kommenterar gymnastik. Själv rätt ointresserad av den sporten - men hon har förmågan att levandegöra för icke insatta.
Det kan V&A oxå!
Veronika har en grymt härlig attityd och inlevelse, hon är helt fantastisk.

Tour de France, 2024
Han låter som en gammal farbror man har hamnat bredvid på släktmiddagen som går på och går på om något litet specifikt specialintresse, typ olika husqvarnasågar från 1940-talet.
Det var någon tävling för något år sedan då massor helt plötsligt hände med åkare som vurpade i klungan men Kelly avbryter inte sin långa entoniga utläggning om någon detalj bara för att det vurpas i tävlingen. Det gick helt förbi.

Tour de France, 2024
Jo. Kan säkert påverka kampen om etappsegen framförallt. Kommer nog göra att de Pogi och Vingen tar det lugnare, framförallt utför. Det är en rätt stor del av loppet där det går rejält utför. Frågan är kanske mest hur Remco kommer agera? Satsa för vinna en andra etapp, eller går han främst in för säkra sin podieplats?

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
IMG_7281.jpeg
IMG_7277.jpeg
Lite regn och ganska svalt.
Riktig bra stämning!
IMG_7295.jpeg
IMG_7300.jpeg
IMG_7304.jpeg

Tour de France, 2024
Hur ska Jonas kontra detta? Kanske lägga på sig ett par kilo muskler då det inte verkar finnas nog extrema klättringar för att han ska få ut sin fördel gentemot Tadej

Tour de France, 2024
Tror ni han satsar på att bli historisk? Vinna Spanien runt också samma år?
Ja det tror jag. Vinner först os sen dyker han upp i Spanien.
Tror frestelsen blir för stor att i sitt livs superform inte ta chansen att vinna alla 3 . Han är dessutom minst sliten av alla som kört touren.
Edit :(Om dom nu hittar honom med händerna djup ner i syltburken innan dess)

Senast ändrad:
Tour de France, 2024
Jonas hade ju 1 min mer i segermarginal förra året mot vad Tadej hade i år.
Så det blir nog en jämn kamp nästa år igen.

Enligt UAE är Pogacar´s program för resten av året OS, Quebec, Montreal, VM och Lombardiet men det kan ju ändras

Tour de France, 2024
Om det var så touren sett ut hade det väl varit fine. Men om du hade följt loppet så hade du sett att det inte var så sekunderna var distribuerade.

Tour de France, 2024
Jag tycker dom är toppen, riktigt bra kommentatorer som kompletterar varandra bra.
Jag tycker också att de är toppen.
För mej som inte är så insatt i tävlandets struktur tycker jag de är kanon att höra på.
I kombination med den här tråden blir det ännu bättre.
Det är nog den här tråden som väckt mitt intresse att se cykel på tv överhuvudtaget faktiskt.
Det blir mer spännande när man kan gå in här och plötsligt förstå vissa grejer.
Älskar tråden.

Tour de France, 2024
tror inte att något drastiskt behövs. Bättre uppladdning utan kraschen så hade det nog varit jämnare.

Edit pga strul
Blir intressant nästa år. Just nu är det svårt att avgöra hur långt ifrån toppform JV var. Om han var nära toppform och TP är i samma skick nästa år lär det bli svårt att rå på honom. Min gissning är dock att vurpan i Baskien trots allt betytt en del så att om TP vinner nästa år blir marginalen klart mindre. Dock inte alls säker på att TP vinner 2025.

Tour de France, 2024
Ja det tror jag. Vinner först os sen dyker han upp i Spanien.
Tror frestelsen blir för stor att i sitt livs superform inte ta chansen att vinna alla 3 . Han är dessutom minst sliten av alla som kört touren.
Edit :(Om dom nu hittar honom med händerna djup ner i syltburken innan dess)
En annan frestelse tror jag är trippeln (girot, touren och VM). Visst skulle han kunna köra både vueltan och VM. Då lär han dock få skippa loppen i Kanada som väl annonserats att han ska cykla. Vet inte riktigt hur det skulle tas emot om han drar sig ur för att köra vueltan. Och jag vet inte riktigt hur det skulle vara med vueltan som uppladdning för VM. Visst har det funkat för en del cyklister, men de har inte kört girot och touren och det är inte alltid de kört för en GC-vinst i vueltan.

Tour de France, 2024
Blir intressant nästa år.... Dock inte alls säker på att TP vinner 2025.
Just nu känns de väl inte så... Så svårt att se va som skulle kunna ske.

Vad är TPs svaghet som skulle göra att han förlorar? Han är komplett som cyklist. Han behöver knappt laget som stöd o hade aldrig en dålig dag i denna tour (Jag tror inte han hade en dålig dag i Italien heller)

De skulle kunna vara en skada eller krasch, o de hoppas vi väl inte på.

De jag skulle hoppas på men är osannolikt är väl att Remco eller nån annan cyklist tar jättesteg så fler kan utmana.

Jag lägger nog hela min påse pengar på TP även nästa Tour ?

Tour de France, 2024
Just nu känns de väl inte så... Så svårt att se va som skulle kunna ske.

Vad är TPs svaghet som skulle göra att han förlorar? Han är komplett som cyklist. Han behöver knappt laget som stöd o hade aldrig en dålig dag i denna tour (Jag tror inte han hade en dålig dag i Italien heller)

De skulle kunna vara en skada eller krasch, o de hoppas vi väl inte på.

De jag skulle hoppas på men är osannolikt är väl att Remco eller nån annan cyklist tar jättesteg så fler kan utmana.

Jag lägger nog hela min påse pengar på TP även nästa Tour ?
Jag tror det finns en del förbättringspotential för JV så att det kommer att vara jämnare oavsett. Att TP inte hade ngn dålig dag i denna tour garanterar inte att han kommer att klara sig utan det nästa år.

Det är lätt att tro att någon kommer att fortsätta dominera för att de varit dominanta tidigare. Ta t.ex. Indurain som inför touren 1996 hade fem raka toursegrar och en seger 1995 med i alla fall en väldigt imponerande avslutning på en bergsetapp (La Plagne) som indikerade att han snarast gått till att kunna dominera även uppför och inte bara på tempo. Slutställning 1995:
IMG_6632.png

Dessutom vann han Dauphine kort före touren 1996 med en etappseger på en bergsetapp förutom den närmast obligatoriska segern på tempoetappen.

Alla snackade om att 1996 skulle bli året då någon för första gången tog en sjätte tourseger.

Resultat: 10:e plats i totalen.

Tour de France, 2024
TP får nog snubbla på sig själv om han inte ska vinna igen.
- Urstark klättrare, framförallt <10% där han dessutom har en kick knappt någon kan matcha.
- Spurtsnabb i mindre spurter men framförallt med ett dödsryck i sista backen.
- Fruktansvärd på tempo. Krävs nog en stasad Ganna för att klå honom.

För JV gäller att utveckla sina styrkor
- Ännu högre fart uppför. Bli ännu mer av ett monster i klättringarna. Ha kapacitet att hänga av den tyngre TP. Backarna i årets upplaga var inte i JVs favör.
- öka de % som behövs för att vinna tid på tempo. Där är det nära.

För JV en skadefri säsong så kanske det kan bli mer av fajt. Remco tror jag inte riktigt på i bergen.

Tillbaka
Topp