Tour de France 2025

Tour de France 2025
Hade väl tagit sådär 2h att cykla upp där ----
Det finns väl någon restaurang på vägen där man kan vila lite ?

Senast ändrad:
Tour de France 2025
På tal om bergstempo var jag på det kaozartade Alpe d Huez 2004.

Tror loppet var en onsdag. Körde ner tisdagen o kom fram sent. Lyckades komma upp bakvägen till byn via Sarenne-pisten. Vanliga vägen upp var stängd sen flera dagar.

Sov typ 2 timmar i ett lutande tält där man konstant gled ner i fotändan. Ambulanserna gick skytteltrafik på berget, antagligen för att massvis med fulla folk skulle cykla nerför i mörkret. Allt ackompanjerat av hundratusentals fulla tyskar med megafon som sjöng nidvisor om Armstrong o höll rejäl låda hela natten.

Jag typ kl 6 på morronen dagen för loppet, sovsäck i solstol, bra mör.
20250718_162014.webp

Vi fick iaf upp en stor flagga min kompis "lånat" från sin brf....och jag ser ut att ha piggnat till o fått ett glas vin (sitter höger om vårt 1.5 mannatält).
20250718_162004.webp

Hela dagen var ganska underhållande med karavanen och diverse utsmyckade fans, här innovativa Virenque-anhängare.
20250718_162023.webp

Vi stod ca 3km från mål. precis där Armstrong körde förbi Basso och därmed avgjorde touren. I efterhand förstod vi det varit fullständigt kaoz längre ner, innan kravallstaketen började. På den tiden sades det att det var 1.3 miljoner personer på berget. Kanske inte stämmer men det var helt sjukt med folk längre ner och när första åkaren kom var det öronbedövande. Likaså när stjärnorna körde. Ullrich med tempostyre, Armstrong i gult.
20250718_162048.webp

20250718_162058.webp

Hittade sen ingenstans att bo o tältet var inte ett alternativ en natt till så vi körde hem på direkten o var hemma dagen efter.

Senast ändrad:
Tour de France 2025
Vad tror ni om UNO-X och Johannessen? Han lyckades behålla sin 8:e plats idag.
Tror ni han kan ta ifatt Roglič och Vauquelin i totalsammandraget? Eller kommer Gall att öka?

Jag tänker att Visma nu kanske ger upp att utmana Pogačar nu och kommer börja köra defensivt för att säkra andra platsen, kanske jaga några etappsegrar. I så fall borde de väl Visma ge Jorgenson en chans att äntligen få vinna en etapp i TdF?

Tidsavstånd:
Lipowitz: + 7'30"
Onley: + 8'11"
Vauquelin: + 8'15"
Roglič: + 8'50"
Johannessen (Uno-X): + 10'36"
Gall: + 11'43"
Jorgenson: + 14'15"

Tour de France 2025
För er som gillar siffror o nörderi så såg Hautacam 30 i topp listan ut så här inför dagens etapp. Ser likadan ut efter dages etapp förutom att Pogacar gick in på plats 2 med 35:11. Vingegaard var va 30s långsammare än 2022 när han körde ifrån Pogacar i samma stigning.

Visa bilaga 781025
Härligt gäng: Riis, Pantani, Ulrich, Armstrong mm, mm.... Alla med duktiga doktorer för att säkerställa resultaten inte uteblev. Konstigt att dessa namn finns kvar i div listor.

Tillbaka
Topp