Tour de France förr i tiden

GoranS

Aktiv medlem
Fråga (kort version): Kördes dubbel- och trippeletapperna i Tour de France på 30-talet alltid på en dag?

Fråga (lång version med utsvävningar): Satt och grottade ner mig lite i resultat för touren från gamla tider. En sak man slås av är hur loppet ändrat skepnad vad gäller antal etapper, etapplängder och under hur lång tid loppet pågått.

På 30-talet börjar det dyka upp etapper som är uppdelade på två eller tre delar. Under 1937 års upplaga som avgjordes under fyra veckor finns 20 etapper, men etapp 11, 12, 13, 18 och 19 är indelade i två delar (11a och 11b, etc.) och etapp 5, 14 och 17 är indelade i tre delar (5a, 5b och 5c, etc.).

Nu till frågan: Jag vet att det in på 80-talet förekom dubbeletapper som innebar att det kördes en kort linjeetapp på fm och ett tempo på em. De dubbel- och trippeletapper på 30-talet, kördes de alltid på en dag? Tittar man t.ex. på etapp 16 från 1939 (totalt 18 etapper på 21 dagar) så var den indelad i:

16a: 126 km över Col de Galibier. Segertid på drygt fem timmar.
16b: 64 km individuellt tempo över Col de Iseran. Segertid på knappt två timmar.
16c: 103 km över Tamié med en segertid på tre och en kvart.

Naturligtvis möjligt att hinna med på en dag om man startar i ottan och inte har så mycket vila mellan etapperna, men var det så eller var de utspridda på mer än en dag? Och, i så fall, varför grupperade man ihop delarna?

Slutligen kan man ju fråga sig vad dagens cyklister (och TV-bolag) hade tyckt om de tidiga upplagorna. En höjdare i den katgorin skulle nog f.ö. 1919 års upplaga ha varit. Tror den skulle fått t.o.m. Vacchi och Adamsson att bli lite trötta i halsen. Visserligen var det bara 15 etapper och utspridda på fyra veckor, men med etappsegertider på 15.56, 15.51, 15.30, 15.51, 18.54, 15.41, 13.12, 13.50, 13.39, 13.08, 12.46, 15.08, 11.55, 21.04 och 15.00 (timmar alltså) så hade de haft att göra för att hålla igång hela sändningarna!

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Slutligen kan man ju fråga sig vad dagens
> cyklister (och TV-bolag) hade tyckt om de tidiga
> upplagorna. En höjdare i den katgorin skulle nog
> f.ö. 1919 års upplaga ha varit. Tror den skulle
> fått t.o.m. Vacchi och Adamsson att bli lite
> trötta i halsen. Visserligen var det bara 15
> etapper och utspridda på fyra veckor, men med
> etappsegertider på 15.56, 15.51, 15.30, 15.51,
> 18.54, 15.41, 13.12, 13.50, 13.39, 13.08, 12.46,
> 15.08, 11.55, 21.04 och 15.00 (timmar alltså) så
> hade de haft att göra för att hålla igång hela
> sändningarna!

Äh, det hade ändå varit tennis under tio av timmarna på varje etapp...

Fast det brukar väl mer vara girot som är tennisdrabbat (franska öppna) än touren eller har det ändrats på de senaste åren sen jag blev av med Eurosport? Har för mig att tennissäsongen har låg aktivitet under just juli månad.

Vueltan drabbas av både Snooker och Tennis. Suck.

Det var ju kanske aningens OT. Men dagens längd på etapperna tycker jag är bra. Tycker dessutom att det är kul när det är ngn riktigt kort etapp som jag har för mig Girot hade i år. Då blir det full fart från början. Det var 13-15 mil eller så och ett berg som avslut. Bra tv.

Visst är det irriterande när tennisen drar över tiden när man sitter och väntar på cykel, men fördelen med Eurosports policy att alltid fullfölja livesändningar (och inte prioritera mellan olika sporter) är ju att man aldrig behöver vara rädd för att de klipper cykeln när sändningen väl börjat. Cykel och tennis har ju det gemensamt att tidsåtgången är lite oförutsägbar...

Fast snooker kan faktiskt vara rätt kul tycker jag, och Eurosport har en väldigt bra snooker-kommentator i Kim Hartman. :)

DT skrev:
> Fast snooker kan faktiskt vara rätt kul tycker
> jag, och Eurosport har en väldigt bra
> snooker-kommentator i Kim Hartman. :)

Som Vacchi sa en gång: "att lyssna på Hartman när han håller käften i två timmar"! :D
(Jag minns inte ordagrant, men det var ungefär så.)

Det Hartman är mästare på (och Vacchi också behärskar till viss del) är att hålla käften när bilderna talar för sig själv. Det märker man tydligt när det är nybörjare som kommenterar eller om kommentatorn har radiobakgrund.

DT skrev:
> Cykel och tennis
> har ju det gemensamt att tidsåtgången är lite
> oförutsägbar...

Nja, fast ibland undrar man hur dom tänker när dom tablålägger en timme för en tennismatch och tror att den är färdigspelad på den timmen. När dom liksom precis hunnit börja tredje set när sändningen enligt tablån är slut. Alla tennismatcher vinns liksom inte i tre raka set.
Eller när dom tvunget ska visa prisutdelning, eller ännu värre, presskonferens när dom redan har dragit över tiden.

Är inte Kim Hartman rökare? Har alltid trott det är därför det blir tyst i en tio minuter lite då och då, han smiter iväg och tar en cigg ;-)
Han är helt klart en av de bättre kommentatorerna. Brinner för snooker, har bra koll på spelet och vad som händer runt omkring. Detta gör att han alltid har något att prata om när det behövs och att han vet när det inte behöver sägas något.

//j

Detta forum är ibland helt underbart konstigt. Från trådstart med fråga om etappuppdelningen i TdF på 30-talet till rökvanor hos en snookerkommentator på 12 inlägg! :-)

geologen skrev:
> Möjligt. Jag har själv ingen TV, men jag tycker
> jag har läst eviga klagomål på tennis i
> stället för cykel här på happy...

TV-apparater är inte så dyra längre.

Skogling skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Möjligt. Jag har själv ingen TV, men jag
> tycker
> > jag har läst eviga klagomål på tennis i
> > stället för cykel här på happy...
>
> TV-apparater är inte så dyra längre.

Inte i pengar, men i tid. Jag föredrar att ha den tiden till annat. TV är en tidsslukare av enorma mått. Kanske inte för alla, men för mig.

Skogling skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Möjligt. Jag har själv ingen TV, men jag
> tycker
> > jag har läst eviga klagomål på tennis i
> > stället för cykel här på happy...
>
> TV-apparater är inte så dyra längre.

Nää men ska man skryta med HD-box och allt sånt drar det ju snabbt iväg...

Åter till 30-talscylingen.

Var de dopade då, och i så fall med vad? Ganska imponerande med så långa etapper som 15 timmar.

geologen skrev:
> Inte i pengar, men i tid. Jag föredrar att ha den
> tiden till annat. TV är en tidsslukare av enorma
> mått. Kanske inte för alla, men för mig.

Bra träningstid för att öka kapaciteten. :)

Lite besvärligt att tala om dopning på den tiden då det inte fanns något dopningsförbud. Har dock läst om att det användes diverse preparat, såsom kokain och arsenik, redan tidigt i cykelsportens historia.

Sen ska man tänka på att om segraren hade 15 timmar var det eftersläntrare som kom in ett antal timmar senare. Var på den tiden en ganska hård utslagning med bara en mindre del av de startande som lyckades ta sig i mål i Paris.

Totteman skrev:
> Åter till 30-talscylingen.
>
> Var de dopade då, och i så fall med vad? Ganska
> imponerande med så långa etapper som 15 timmar.

Pastis, Gaulois och Andouillette!

Senast redigerad av en moderator:
Johan A skrev:
>Nää men ska man skryta med HD-box och allt sånt...

Kan man göra annat än skryta med HD-box? Jag fattar ej...

Diverse tobaksprodukter röktes på fullt allvar förr i syfte att höja prestationen. T.ex. femafaldiga segraren Anquetil rökte en hel del.

Bild från -78(!)

tdf78-smoke.jpg ht=504

Sen misstänker jag att bruket/missbruket av div. preparat var förenat med större risker förr, i alla fall på toppnivå. Jag inbillar mig att dagens atleter har mer läkarkontroll kring vad de tar. Därmed inte sagt att jag tror att det på något sätt är riskfritt att trycka i sig läkemedel mot sjukdomar man inte har. Men jämfört med hemmapulande med arsenik så ...

GoranS skrev:

> Slutligen kan man ju fråga sig vad dagens
> cyklister (och TV-bolag) hade tyckt om de tidiga
> upplagorna. En höjdare i den katgorin skulle nog
> f.ö. 1919 års upplaga ha varit. Tror den skulle
> fått t.o.m. Vacchi och Adamsson att bli lite
> trötta i halsen. Visserligen var det bara 15
> etapper och utspridda på fyra veckor, men med
> etappsegertider på 15.56, 15.51, 15.30, 15.51,
> 18.54, 15.41, 13.12, 13.50, 13.39, 13.08, 12.46,
> 15.08, 11.55, 21.04 och 15.00 (timmar alltså) så
> hade de haft att göra för att hålla igång hela
> sändningarna!

Så efter 10 timmar av...
tennis-old-guys.jpg ht=500

Så följer 5 timmar av...
TFD005.jpg ht=719

Fast med ständig avbrott av...
Oldadvertising7.jpg ht=560

Men de här killarna såg hårda ut.
Fontan29.JPG ht=523

cyklariskogen skrev:
> Andouillette!

När jag skulle beställa det när jag och min fru var i Paris frågade servitrisen om jag visste vad det var? "Bien sur," sade jag på min rätt avlagda skolfranska: "le estomac de cochon?". Servitrisen utbrister då "MONSIEUR: IT IS LE STOMACH OF LE PIG!!!"

Tillbaka
Topp