Tour Divide

Tour Divide
Inte vad jag vet. Jag har en förhoppning att bli den förste, och jag startar om ca 25år troligtvis... :-)

TD har inte slagit igenom på Happy än, det är mest en massa korta landsvägslopp som gäller om man ska cykla längre än VR.

Tour Divide
Jag har sett den, klart sevärd! Ger en tillsynes väldigt god bild av vedermödorna, ensamheten och skönheten i loppet.
Såg den inte på Netflix dock.

Senast ändrad:
Tour Divide
Ja, jag själv är skit sugen att köra den, fast jag undrar hur man ska träna för det.

Jag har läst MÅNGA blog, alla säger att man ska bara cykla så man göra i tävlingen (ca 150km full lastat cykel) så mycket man kan.

MEN, det som jag ser att vara det svåraste är att kunna hitta några vettiga backar så som man hittar i Rockies (om man inte flyttar till Norge så klart).

Och jo, har sett filmen ett antal gånger :)

Tour Divide
Har sett filmen också och har självklart tänkt på hur det skulle vara att delta. Det tuffaste verkar vara i början om man kör norrifrån. Mycket snö på vissa ställen. Sen skulle jag vara ganska rädd för björnattacker. En stabil hoj är också en förutsättning och jag har sett vissa som väljer rem och Rohloff för driftsäkerheten. Största faran i slutändan är nog ändå att man börjar sakna eventuell familj och barn eller käresta, så det gäller att känna sig själv och veta att man tycker så pass mycket om att cykla och vara ute i naturen att det skulle kräva mycket innan man bröt.

Tour Divide
Den enda som var skön i den där dokumentärer var ju matthew eller vad vinnaren hette. Resten framstod ju antingen inte alls eller som riktigt jobbiga lipsillar.

Kändes väldigt mycket mer arrangerat än vad hemsidan säger.

Tour Divide
Nu börjar det dra ihop sig till spurt i årets upplaga. Lucido och Kato har passerat in i New Mexico, Kato har ca 25miles upp men något bättre trend de sista dagarna. Kato har kört och vunnit förut, Lucido är rookie på TDR. Spännande!

Tour Divide
Det har varit mycket jämnt ett tag, fast nu har Lucido 70miles på Kato igen. Känslan är att Kato tagit betydligt kortare stop sista dygnen, men Lucido haft bättre fart på vägen. Är inte helt bekväm med trackern, så viss reservation.

Maertens har fått sällskap av Steurbaut i kamp om tredje plats.

Tour Divide
Det lutar kraftigt åt Lucido. Avståndet bak till Kato är större än han har till mål. Båda två har bjudit upp, de sista typ 600 milesen har de gått hårdare än resten av fältet, men Kato fick inget gratis.

Betydligt längre bak i kampen om tredje har Steurbaut ett grepp påväg till Pie Town. Maertens är passerad av flera, verkar ha klivit av i Albiqui?

Tour Divide
Kalle har passerat Pie Town. Finns det någon svensk motsvarighet?!

Tycker det känns som han trampat på riktigt fint, har inte koll på hur han ligger till i sin (dygns)rytm, men han borde vara framme inom några dagar. Starkt jobbat!

Tour Divide
Ca 15 miles kvar till gränsen för Kalle! Han blir näste man i mål på en inofficiell 18:e plats, drygt 22 dagar (hans officiella mål verkar varit 25) tog det. Åt ingen pie i Pietown tydligen, men det kommer ju fler år!? :-)

Starkt jobbat, och klart inspirerande!

Tour Divide
Jag har alltid haft Tour Divide på min bucketlist, men detta får mig att vilja bojkotta skiten: https://theradavist.com/2019/06/tour-divide-race-part-4/

Fruktansvärt på många olika plan, men mest att det är sexistiskt, ingen klagade på att Josh Ibbett har ett filmcrew som följer honom exempelvis. Kommentarerna till artikeln visar iaf att det finns hopp.

När jag körde TCR i par tillsammans med min fru såg jag detta i första hand. Allt från Race-organisatörer som kommer med kommentarer som ”Så, det var din man som tvingat med dig på det här?” till att andra deltagare inte ens hälsade på Amy och låtsades som hon inte fanns samtidig som de gladeligen pratade med mig.

Tour Divide
antonlindb sa:
Jag har alltid haft Tour Divide på min bucketlist, men detta får mig att vilja bojkotta skiten: https://theradavist.com/2019/06/tour-divide-race-part-4/

Fruktansvärt på många olika plan, men mest att det är sexistiskt, ingen klagade på att Josh Ibbett har ett filmcrew som följer honom exempelvis. Kommentarerna till artikeln visar iaf att det finns hopp.

När jag körde TCR i par tillsammans med min fru såg jag detta i första hand. Allt från Race-organisatörer som kommer med kommentarer som ”Så, det var din man som tvingat med dig på det här?” till att andra deltagare inte ens hälsade på Amy och låtsades som hon inte fanns samtidig som de gladeligen pratade med mig.
Läste hela texten, och kan bara säga:
Shit, vilken jävla soppa!
Hoppas att de lär sig en läxa när hon strök sig ur loppet men ändå kör vidare.

Tour Divide
Att man diskuterar gränserna för vad som ska vara tillåtet eller inte i den typen av lopp och att man kan ha olika åsikter om vilken form av kontakt och dokumentation som är ok tycker jag är sunt.

Att ha olika regler för olika deltagare och att behandla människor olika vad gäller sådana saker är inte ok någonstans.

Sen verkar ju det där mer eller mindre övergått i trakasserier och då är tusan mig riktigt dåligt. Givet att texten är med sanningen hyggligt överensstämmande borde arrangören (eller vad han nu ska kallas) borde gå hem och skämmas ögonen ur sig.

Tour Divide
Det verkar mer vara vissa deltagare som är alldeles för tongivande som den där Jay. Arrangörerna är nog rädda för att stöta sig med dom och bli bojkottade så dom går med på vad för dumheter som helst utan ryggrad.

Tour Divide
GoranS sa:
lundatok sa:
På den självutnämnda och självgoda "randoscenen" då.
Hamnade detta i fel tråd eller är det bara jag som inte inser kopplingen till randocykling?

Om man med randocykling menar BRM https://fr.wikipedia.org/wiki/Brevet_randonneurs_mondiaux adminstrerat av l’Audax Club parisien och systerorganisationen som adminsterar de längre brevetloppen så är det franskt och inte amerikanskt. Vilket innebär andra regler och diskussionsområden. Det finns inslag av 'renhet' och återgång till ursprung även där men från en annan infallsvinkel.

När man läst vad som skrivs på theradvist och https://lacemine29.blogspot.com/2015/10/an-open-letter-to-jay-petervary.html inser man snabbt varför amerikanska (dvs USA) lopp behöver skriva så detaljerade och omfattande regler.

För övrigt så råkar jag gilla de svenska krusbären.

Tour Divide
Tour Divide
Jag kanske uttryckte mig slarvigt, tänker mer på de ultracyklister som hojar TCR och Tour Divide, de som anser sig vara mer TRUE FREE och RAD än andra. Och ska vinna till varje pris. Inte så RAD och FREE.

Tour Divide
RE sa:
jonas-ni sa:
När man läst vad som skrivs på theradvist och https://lacemine29.blogspot.com/2015/10/an-open-letter-to-jay-petervary.html inser man snabbt varför amerikanska (dvs USA) lopp behöver skriva så detaljerade och omfattande regler.

Det här segelfusket hade man ju velat höra mer om hur det såg ut. Hans stil (om det påståendena är sanna) verkar vara i linje med det som försegick under TdFs början.

Du tror inte att han bara råkade ha ett segel med i packningen då?

Tour Divide
Ett ful-mek med regnjackan kanske? Oavsett metod känns det ju onekligen roligare att cykla istället för att hålla på och behöva släcka, skota hem, skära i osv.

Tour Divide
Justice served och all kudos till både Salsa och 45NRTH som visar var de står:

Salsa:
justice1.PNG

45NRTH:
justice2.PNG

Senast ändrad:
Tour Divide
Inte relaterat till sakfrågan, men av nyfikenhet: Har de samarbetat kring uttalandena eller finns det något standardformulär som gör att uttalandena är såpass lika?

Tillbaka
Topp