Träcykel hittad

J2000E

Aktiv medlem
Träcykel hittad
Hej
Jag är en glad nybörjare och undrar om det är okej att jag postar en bild på min cykel här på ert sköna forum? Jag hittade den i en container så här och undrar vad det är för modell? Är den värd något och vet någon hur jag gör för att växla? Det är ett konstigt nav där bak. Funderar på att byta sadel till en med gel.

woodandcamobuilt1989.JPG ht=509

woodandcamobuilt1989mealotthinner.JPG ht=725

Mvh
http://www.flickr.com/photos/45306161@N03/

Träcykel hittad
fy faaaan vilken tur du hade. Du ska väl inte byta till en gelsadel??
Sjuk tur att inga ekrer är böjda - jag skulle gå igenom lagren och sedan vårda den ömt.

Träcykel hittad
Tyvärr, den där är inte värd många spänn. Träcykel lixom... Akta majbrasan.
Du växlar genom att trampa till bakåt. För ettan trampar du en gång, tvåan två gånger, ja du fattar, upp till tjugofyra.
Om du ändå bestämmer dig för att behålla den gör du som sagt bäst i att byta sadeln, de där gamla skinnsadlarna får man hemorrojder och impotens av på två röda. Biltema har bra gelsadlar för någon hunka.
Lycka till!

Träcykel hittad
Rudan skrev:
-------------------------------------------------------
> fy faaaan vilken tur du hade. Du ska väl inte
> byta till en gelsadel??
> Sjuk tur att inga ekrer är böjda - jag skulle
> gå igenom lagren och sedan vårda den ömt.

Hej igen!
Hur menar du "böjda"? Det är ju en böj på dem - ska det inte vara det?
Mvh

Träcykel hittad
jesster73 skrev:

> Du växlar genom att trampa till bakåt. För
> ettan trampar du en gång, tvåan två gånger, ja du fattar, upp till tjugofyra.
>

Jag har provat det men det verkar som om det bara är två växlar!? Är det något som går lätt att fixa eller är det kört?
Mvh

Senast redigerad av en moderator:
Träcykel hittad
Det där är en Crescent jubilemumsmodell från -73, gjord med anledning av att Familjen Flinta började visas i svensk TV. Sadeln är dock inte original. Den är dessutom farlig, ful och oskön. Du kan skicka den till mig så ser jag till att destruera den på riktigt sätt, du behöver inte betala mig något för den tjänsten, jag ställer gärna upp. PM:a mig så får du adressen. Växla behöver du aldrig göra förresten, bry dig inte om det. Vill cykeln växla gör den det själv.

Träcykel hittad
J2000E skrev:

> Hur menar du "böjda"? Det är ju en böj på dem
> - ska det inte vara det?

Nej, då ökar luftmotståndet. Men det är lätt fixat med en polygrip.

Träcykel hittad
Men vänta nu lite herrn. Hur kan det komma sig att det sitter en trubbnosig göktyta i skuggan vid muren? Försöker herrn narras ty denna fågel återfinns endast i södra delarna av nordamerikat? Hmm, och dessutom är det sommar på bilden - förklara eder - ni har alltså haft cykeln ett helt år och bor i USA där det är förbjudet att rota i containers.

Träcykel hittad
Naugas skrev:
> Det där är en Crescent jubilemumsmodell från
> -73,
> Sadeln är dock inte original. Den är dessutom farlig, ful och oskön.
> Du kan skicka den till mig så ser jag till att
> destruera den på riktigt sätt,

Tack, det är roligt att veta vad det är för modell. Det blir ju extra roligt när det visar sig vara en JubileMUMSmodell! Det borde innebära att den är lite mer värd än de vanliga.

Sadeln - jag kände på mig att den inte var så bra. När jag cyklat ett tag så får jag ett märke därbak - "Rebour rodee main selon" rakt över skinkorna.....
Jag PM: ar så får du ta den.
Mvh

Träcykel hittad
J2000E skrev:
> Det är konstigt där bak.
> Funderar på att byta sadel till en med gel.

Det är nog en bra idé.

Träcykel hittad
Jag vill också ha den där. Vill du inte ha den så kan jag köpa den för ett par hundralappar eller en bläcka på krogen. Du har just hittat en supertuff hoj, dock vet nog ingen här vilket märkte det är på den (det är inte en jubileumshoj för Fred Flinta, tyvärr)

Du hade tur som upptäckte att det var ett duomaticnav på den, dvs att det är tvåväxlat. Jag skulle inte göra något åt den alls, mer än vårda den. Verkligen urläcker!

Träcykel hittad
Ah, så du hittade den alltså inte i en container och du vet precis vad som sitter på den? Då ska jag inte störa mer.

Träcykel hittad
Bj.O.rn skrev:
> Troll.. trodde det var uppenbart?

Troll och troll.....det vet jag inte men att jag skrev det för skoja lite borde varit uppenbart för de flesta. Att jag som signatur från första inlägget och sedan i varje nytt inlägg länkade till min flickr-sida med den riktga "storyn" talar väl ändå lite mot trollteorin? Har dessutom inte använt mig av något annat alias än mitt eget. Nåja, en del av svaren tolkade jag som att de var med på noterna men jag inser nu att ett och annat kanske var på allavar. Vilket inte gör det mindre roligt....

För dem som inte klickar på länkar i meddelanden bifogar jag texten som står på flickr:

Wood and camo built 1989

Found some old paper photos and scanned them.

I built this bike in 1989 with parts that was left over and the purpose of the bike was to transport me between pubs and partys. And that it did. 20 years ago in Stockholm a bike like this got attention - I think I was almost alone. Somehow it feels nice to, for once, be able to say "I am not a follower".

It is not a fixed gear - the rear hub is a Torpedo two-speed "automatic", laced to a Campagnolo Lambda clincher rim. Front hub is a high flange Campagnolo Record - same rim as in the back. Frame is Crescent Pepita Special, Reynolds 531 and Nervex lugs. Bar and stem 3TTT. Cranks Campagnolo Nuovo Record. Saddle and seatpost - Ideale 90 "Rebour" and Nuovo Record. Pedals = Zeus.

Hmmm...more...Oh - the "paint"? The frame was clad with fake wood and camo tape. The "wood" was of high quality and it even had grain - more than one had to knock on it to investigate.

Still have the bike but it has been retired to indoor trainer use - with a lot of gears.
Hmmmm.....that is me in the photo. Not only is the picture 20 years old - there is a 20 kg difference between then and now also.......

Mvh
J2000E

Senast redigerad av en moderator:
Träcykel hittad
En smula mindre uppenbart och rätt årstid samt rätt decennium på bilderna så kunde du lura fler. Jag hatar själva när andra har sådan där sjuk tur.

Tillbaka
Topp