TBone sa:
Nej, inte alls. Cyklar du för att du gillar att cykla eller för att du vill visa dig på styva linan? Om du känner att det inte är lika kul att cykla om någon som kanske har sämre fysik än dig lyckas med bedriften att cykla bakom dig vad är det då som är själva kärnan med att cykla för dig? Är det att hänga av hen om hen inte har elcykel? Att visa ”jag kom minsann upp här men inte du” som gör att cykelturen var lyckad? Jag kan på riktigt inte förstå varför någon annans val av cykel på detta sätt påverkar din cykling. Visst, jag skulle kunna förstå det om alla andra stod och väntade på dig (eller värre, lämnade dig åt korparna) och hånade dig för att du var långsam när de alla hade elcyklar. Men så är ju inte fallet här så, nej, jag förstår verkligen inte alls.
Återigen har du inte förstått att en elcykel inte är en cykel. När jag cyklar med andra cyklister så tycker jag att det är roligt för att vi har det mesta gemensamt. Det medför att man medvetet och omedvetet lär av varandra, och allt det där andra jag redan nämnt förton gånger. Så blir det naturligtvis inte alls om någon har en hjälpmotor. Hur kan du inte förstå detta?
Men, nu ska jag inte upprepa detta fler gånger. Det går tydligen inte in. Notera att jag inte har något emot din åsikt, bara det faktum att du inte förstår att alla andra inte tycker som du. Du får gärna cykla med elcyklister och vara glad och jag hoppas att jag slipper cykla med elcyklister och vara glad. Deal?
Klavikel sa:
Är det okej för Makten och alla andra stockholmare om man tar bilen eller bussen till rajden eller är det också osportsligt fusk som förtar tävlings..... förlåt, träningsglädjen för er?
Vore ju trist om det inte är lika jobbigt för alla som är med menar jag
Givetvis. Hur du transporterar dig till stigcyklingen har ju inget med stigcykling att göra. Och jag kommer över huvud taget inte veta om hur du tagit dig dit, för ingen kommer fråga. Det är nämligen inte intressant.
---------------
Innan jag lämnar tråden för gott, då vi bara återkommer till exakt samma resonemang och argument, så vill jag påminna om att det här handlar om när människor slumpmässigt cyklar med varandra under oordnade former. Det enda som är givet är att man samlas en viss tid på en viss plats och cyklar. Alltså med cykel, inte elcykel. Det är såklart något helt annat om man själv väljer att cykla med vänner och bekanta som har elcykel medan man själv inte har det. Men tisdagsrajden handlar liksom om just cykling. Inte elcykling.
Och nej, det finns inga regler som säger det och inget som hindrar dig att komma dit med elcykel. Men ni kan ju fundera på hur ni blivit mottagna om detta skett för bara fem år sen. Däremot hade säkerligen ingen haft nåt emot om du kom med DH-rigg eller damcykel vid samma tidpunkt. De är trots allt cyklar och du använder din kropp för framdriften, vilket är grejen med att cykla.
Tar man för givet att elcykel är okej bland cyklister som man inte frågat i förväg, så är det lite som att inte ta av sig skorna inomhus när man kommer hem till någon för att man inte förstått att det är så man gör. Det ska inte behövas en skylt som talar om det. Om man dessutom sen försöker försvara sitt val så är man ganska lomhörd inför omgivningen och den kulturella sfär man klampar in i utan att bry sig om andra, tycker jag. Å andra sidan kanske det speglar den alltmer utbredda bristen på lyhördhet, allmänt hyfs och hänsynsfullhet.
Jag känner mig just nu ganska gammal, på ett bra sätt. Trevlig helg!