Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter
Klavikel sa:Jo men visst, trevlig kille...
Den skärmdumpen var lågt att posta. Håll det privata käbblet till er själva tack!
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ooms sa:Jo, vi har sett det men de är fortfarande lika löjliga och irrelevanta trots att de upprepas med en dåres envishet...ForesterGuy sa:bitteb sa:Hur stor skillnad blir slitaget på stigar med en 73kg cyklist vs en 90+kg cyklist. Borde det inte bli mycket mer slitage på stigen av en kass väl gödd herre som bromsar sönder i nedförsbackarna och går djupt i lerhålen? Tjockisar och nybörjare borde alltså oxå förbjudas i skogen? :)
Har gjort liknande påpekanden i tidigare trådar...
Ska vi tillåta knattecross i skogen också eftersom ett sådant ekipage kan vara lättare än en FS-mtb med en vuxen person på? Det är på den nivån ert "argument" ligger på...
Transportstyrelsen hänvisar frågor om terrängkörning till Naturvårdsverket, som säger att det inte finns nån motoriserad allemansrätt. Oavsett om motorn får sin energi från ett batteri eller en bränsletank. Och oavsett om föraren väger 5 kg eller 200 kg. Punkt.ForesterGuy sa:ooms sa:Jo, vi har sett det men de är fortfarande lika löjliga och irrelevanta trots att de upprepas med en dåres envishet...ForesterGuy sa:bitteb sa:Hur stor skillnad blir slitaget på stigar med en 73kg cyklist vs en 90+kg cyklist. Borde det inte bli mycket mer slitage på stigen av en kass väl gödd herre som bromsar sönder i nedförsbackarna och går djupt i lerhålen? Tjockisar och nybörjare borde alltså oxå förbjudas i skogen? :)
Har gjort liknande påpekanden i tidigare trådar...
Ska vi tillåta knattecross i skogen också eftersom ett sådant ekipage kan vara lättare än en FS-mtb med en vuxen person på? Det är på den nivån ert "argument" ligger på...
Har Transportstyrelsen klassat det som en cykel?
CosmicGirl sa:Springcyklar på tisdagsrajden är nu ett faktum
Klavikel sa:Nja, knattecross är ju ett motorfordon så per definition inte en trampcykel (eller elcykel)
Men visst, varför inte, bara man har markägarens tillstånd så är det väl upp till var och en.
Vissa verkar ha svårt att ta in att det finns oliktänkande.
Och vissa verkar inte förstå att när det gäller allemansrätten så är en elcykel mer att betrakta som en knattecross än en cykel, eftersom det inte finns nån motoriserad allemansrätt...Klavikel sa:Vissa verkar ha svårt att ta in att det finns oliktänkande.
Mini_me sa:CosmicGirl sa:Springcyklar på tisdagsrajden är nu ett faktum
?
NickPick sa:Förstår inte hur ockne man måste vara för att hänvisa till "markägarens tillstånd". Det fungerar inte så.
Läs på.
Penntroll sa:Det stora problemet här är att vissa ser en elcykel som motoriserad och vissa ser den som assisterad. Och så länge man ser den som assisterande så går den inte att jämföra med något motorfordon.
plumse sa:Penntroll sa:Det stora problemet här är att vissa ser en elcykel som motoriserad och vissa ser den som assisterad. Och så länge man ser den som assisterande så går den inte att jämföra med något motorfordon.
Varför inte? Den har ju en motor.
Penntroll sa:Det stora problemet här är att vissa ser en elcykel som motoriserad och vissa ser den som assisterad. Och så länge man ser den som assisterande så går den inte att jämföra med något motorfordon.
Klavikel sa:NickPick sa:Förstår inte hur ockne man måste vara för att hänvisa till "markägarens tillstånd". Det fungerar inte så.
Läs på.
Det är exakt så det fungerar, läs på själv!
Nej, terrängkörningslagen kan inte förhandlas bort. Det krävs tillstånd ÄVEN för markägaren för att köra med motorfordon i skogen (utom för skogsarbete och liknande). Det är ju en av de saker som i min hjärna gör naturvårdsverkets rekommendation så ologisk: antingen får de väl hävda att elcykel är ett motorfordon och därmed omfattas av terrängkörningslagen ELLER säga att det är en cykel och inte gör det.Klavikel sa:NickPick sa:Förstår inte hur ockne man måste vara för att hänvisa till "markägarens tillstånd". Det fungerar inte så.
Läs på.
Men det är ju inte det de bygger uttalandet på. De bygger uttalandet på att det tidigare fastslagits (om det är i domstol eller i förarbeten minns jag inte) att det inte finns någon motoriserad allemansrätt. Således behövs tillstånd av markägaren för att framföra den motoriserade cykel som enl vägtrafikdefinitionen och Transportstyrelsen är en cykel. Elcykel över 250w säger de ju kräver dispens fr terrängkörningslagen.Lejon sa:Nej, terrängkörningslagen kan inte förhandlas bort. Det krävs tillstånd ÄVEN för markägaren för att köra med motorfordon i skogen (utom för skogsarbete och liknande). Det är ju en av de saker som i min hjärna gör naturvårdsverkets rekommendation så ologisk: antingen får de väl hävda att elcykel är ett motorfordon och därmed omfattas av terrängkörningslagen ELLER säga att det är en cykel och inte gör det.Klavikel sa:NickPick sa:Förstår inte hur ockne man måste vara för att hänvisa till "markägarens tillstånd". Det fungerar inte så.
Läs på.
Det är klart det är ditt fel, du är alltid skyldig att känna till de regler och lagar som gäller. Du resonerar ju som att det inte finns nåt som heter personligt ansvar...Klavikel sa:Om du frågar en markägare om tillstånd och han ger dig klartecken så är det ju inte ditt fel om han (felaktigt) ger dig rätten att använda hans mark?
+1ooms sa:Det är klart det är ditt fel, du är alltid skyldig att känna till de regler och lagar som gäller. Du resonerar ju som att det inte finns nåt som heter personligt ansvar...Klavikel sa:Om du frågar en markägare om tillstånd och han ger dig klartecken så är det ju inte ditt fel om han (felaktigt) ger dig rätten att använda hans mark?
Klavikel sa:Är ju markägaren som ska kunna lagar och regler om han ska kunna ge tillstånd?
Personligt ansvar i denna läge är att du kontaktar markägaren och frågar om tillstånd att nyttja hans mark.
Klavikel sa:Kan man även hävda personligt ansvar för markägaren?
frause sa:Nä NVV hävdar att elcykel är ett motordrivet fordon. Inte motorfordon. Det finns en stor juridisk skillnad där iom terrängkörningslagen.
Terrängkörningslagen omfattar inte elassisterade cyklar. Det gör inte heller allemansrätten. Kvar blir alltså markägaren som beslutar vad som gäller.
Ovanstående är vad jag kan förstå NVVs tolkning som åtminstone jag tycker låter fullt logisk och tydlig.
Lejon sa:frause sa:Nä NVV hävdar att elcykel är ett motordrivet fordon. Inte motorfordon. Det finns en stor juridisk skillnad där iom terrängkörningslagen.
Terrängkörningslagen omfattar inte elassisterade cyklar. Det gör inte heller allemansrätten. Kvar blir alltså markägaren som beslutar vad som gäller.
Ovanstående är vad jag kan förstå NVVs tolkning som åtminstone jag tycker låter fullt logisk och tydlig.
För att kolla om jag förstått:
- En myndighet säger att elcykel=cykel.
- En annan myndighet säger att elcykel inte är en cykel utan ett motoriserat fordon, men inte ett motorfordon.
- Motorfordon får inte framföras i skogen utan tillstånd från myndighet enligt terrängkörningslagen, oavsett vad markägaren säger.
- Motoriserade fordon/elcyklar ska markägaren avgöra om de får framföras i dennes skog.
- Ingen av myndigheterna stiftar lagar och det saknas avgjorda fall i rättsliga instanser.
Jag kanske är trög, men för mig är varken logik eller rättsläge tydligt eller solklart.
+1frause sa:Nä NVV hävdar att elcykel är ett motordrivet fordon. Inte motorfordon. Det finns en stor juridisk skillnad där iom terrängkörningslagen.
Klavikel sa:Transportstyrelsen hävdar att elcykel är en cykel, naturvårdsverket hävdar att det är ett motorfordon.
NVV gör dock en tolkning av lagen och det finns som bekant inga prejudikat ang. detta ännu.
Terrängkörningslagen är inte tillämplig för cyklar, däremot om det gäller motorfordon. Då krävs markägarens tillstånd, samt, i vissa fall dispans.
Om du frågar en markägare om tillstånd och han ger dig klartecken så är det ju inte ditt fel om han (felaktigt) ger dig rätten att använda hans mark?
Lejon sa:frause sa:Nä NVV hävdar att elcykel är ett motordrivet fordon. Inte motorfordon. Det finns en stor juridisk skillnad där iom terrängkörningslagen.
För att kolla om jag förstått:
- En myndighet säger att elcykel=cykel.
- En annan myndighet säger att elcykel inte är en cykel utan ett motoriserat fordon, men inte ett motorfordon.
- Motorfordon får inte framföras i skogen utan tillstånd från myndighet enligt terrängkörningslagen, oavsett vad markägaren säger.
- Motoriserade fordon/elcyklar ska markägaren avgöra om de får framföras i dennes skog.
- Ingen av myndigheterna stiftar lagar och det saknas avgjorda fall i rättsliga instanser.
Jag kanske är trög, men för mig är varken logik eller rättsläge tydligt eller solklart.
ooms sa:Då är det ju nåt som är feltänkt med aktiviteten från början, om man ser sig tvungen behöva frakta sig med bil för att cykla...konken sa:En e-mtb är betydligt miljövänligare om den gör det möjligt att transportera sig till "skogen" utan bil. Bara utsläppen för transporten till stigen gör det svårt att vara "koldioxidneutral" om man cyklar ofta.
Om nu en signifikant del av populationen skulle transportera sig med fossila bränslen till trail head så kan man argumentera för klimatpåverkan vs stigerosion. Allt hänger ändå ihop, att helt isolera cyklingen utan den kulturantropologiska vinkeln av MTB utövningen vore slentrianmässigt och fel.
Nej inte nödvändigtvis. Man kanske vill försöka "spara" alla sina kalorier till den roliga cyklingen i skogen och vara där lite längre - istället för att använda dom till transporten? Många människor är begränsade i sin tid de kan lägga på sånt som är roligt i livet, sorgligt nog.ooms sa:Då är det ju nåt som är feltänkt med aktiviteten från början, om man ser sig tvungen behöva frakta sig med bil för att cykla...konken sa:En e-mtb är betydligt miljövänligare om den gör det möjligt att transportera sig till "skogen" utan bil. Bara utsläppen för transporten till stigen gör det svårt att vara "koldioxidneutral" om man cyklar ofta.
Om nu en signifikant del av populationen skulle transportera sig med fossila bränslen till trail head så kan man argumentera för klimatpåverkan vs stigerosion. Allt hänger ändå ihop, att helt isolera cyklingen utan den kulturantropologiska vinkeln av MTB utövningen vore slentrianmässigt och fel.
Skogling sa:Annars kanske det är läge att låsa tråden nu?!
Låsa alla trådar som går på tomgång och där samma argument bara återupprepas??? Då måste ju hela Happy stängas!Luktapåblommorna sa:Skogling sa:Annars kanske det är läge att låsa tråden nu?!
+42
Lejon sa:Låsa alla trådar som går på tomgång och där samma argument bara återupprepas??? Då måste ju hela Happy stängas!Luktapåblommorna sa:Skogling sa:Annars kanske det är läge att låsa tråden nu?!
+42
Luktapåblommorna sa:För övrigt bör Makten bli avstängd eller varnad, moderatorer, skärpning. Enligt forumreglerna "Den sista utvägen för personer som inte begriper normala umgängesregler.... trakasserar andra är att stänga av personen permanent." Att skicka hotfulla pm om att användare ska vara tysta och inte skriva på forumet för att ni tycker olika hör inte hemma här och är trakasserier.
Lejon sa:Låsa alla trådar som går på tomgång och där samma argument bara återupprepas??? Då måste ju hela Happy stängas!Luktapåblommorna sa:Skogling sa:Annars kanske det är läge att låsa tråden nu?!
+42
Luktapåblommorna sa:TS, du gör samma logiska felslut som de du fäktas mot. Du har av någon anlednigen felaktigt fått för dig att dina rättigheter är större än dina skyldigheter.
(Vi börjar närma oss trådlåsning... Puh)