Träfälgar

Träfälgar
Tjabaa,
Kollade lite kring ämnet träfälgar, det kanske känns lite mossigt och ljummet just nu men tänkte ändå...
Jag har och har kört på träfälgar i kombination med min Nishiki aero pro. Det har fungerat mycket bra om man tar det med i beräkningen att dom har sina begränsningar i regnväder, dom slår sig lätt. Men det är bara att rikta, så blir det som nytt igen.

Tänkte att jag skulle sälja hela kalaset framöver, men har inte riktigt bestämt mig ännu. Cyckeln är kanon. Köpte den 1981 och den är som ny. Tänk, Världens första serieproducerade cykel med aerodynamiska dvs platta "rör" i ramen. Det är ju kult, cykelhistoria. Just nu hänger den i taket hemma hos mig och har så gjort i bra många år.

Funderar på att efter att ha blivit av med min fina Crescent Mtb byta till Cannondale, är det någon som har några tips, funderar på en F1, jag vet inte. Vi får se vad det blir.

Nåja, ha det bra alla ni "bike dudes" där ute.

M

Träfälgar
Får väl lägga upp en bild på min ss så ni får se på trä! Ska nog bli träfälgar på nya racern också
om jag hittar ngn som kan bygga.

031.JPG ht=725

Träfälgar
Fick följande mail häromdan:

Ghisallo Wooden Rims - Wood rims and parts for bicycles since 1946 - info@cerchiinlegnoghisallo.com Join our profile at Facebook.com -http://www.facebook.com/ghisallowoodenrims

Dear Bicycle professional, first of all thanks for your attention. I'm Antonio Cermenati and I'm the owner of Ghisallo WoodenRims, beech wood rims for sport and urban bicycles. Since 1946 we produce bicycle wood rims made from personallyselected Slovenian beech wood, tradition coming from mygrandfather, continued by my father Giovanni and now by me,our products have served ciclying champions like FiorenzoMagni who said: "Our friend Giovanni has not only continued a beautiful tradition, but a cyclist who likes these rims now has a way to find them.On wood rims I three times won the Tour of Flanders." We produce wood rims for tubolar and pneumatic tyres, forsport racing bikes and urban everyday usage too.Spokes suitable nipples and washers are included, differentspokes holes number is available for all rims styles.Actually we have 5 different colors that customer canrequest upon order, for more details about: http://www.cerchiinlegnoghisallo.com/pagine/prodottieng.php Furthermore we produce: mudguards, handlebars, handlebarsgrips, bicycles, chaincases, backpack carries, kickscooters,children balance bikes and furniture. Our products are under European warranty terms that mean 2years of free substitution and free shipping for damagescausedby production faults, sincerely in 70 years we haven'tsubstitued none of our products. Our rims don't experience braking problems, they offer tothe cyclist the advantage of a great shock absortion. For the experienced racing cyclist, for the amateur or forthe fixie urban bike cyclist our rims are an elegant,stylish,ecological and safe choice. We ship worldwide, the shipping times for Sweden are in anaverage of 3-4 days. We accept international bank payments or PayPal ones. The purpose of this e-mail was first to present ourselvesbut also to enquire about a collaboration in reselling ourproducts inSweden, if You feel interested we may - upon request - sendyou more commercial details and our 2011 official pricelist. Again, thanks for your kind attention and time, I hope toget in touch with You soon. with Kind Regards, Antonio Cermenati - info@cerchiinlegnoghisallo.com

Det är dom som Veloform säljer.

Träfälgar
Hi Dudes,
Trevligt att få så många intressenter som uppenbarligen delar mina funderingar kring detta lilla ämne.

Stort tack också för era välkomnande hälsningar, jo cykel bloggar mödisen sprack igår.

Jag skall försöka att lägga ut lite foton på hojjen. Borde bara ta och köpa nya tubisar och klistra på så att den liksom ser så bra ut som möjligt om han nu skall visas upp, jag åter kommer.

Fick tips om att köpa cykel från Tyskland. Jag var på väg till Cykloteket på Norra stationsgatan och började prata med en kille på cykel. Han tyckte att jag skulle beställa en hoj i från Tyskland, är det någon som har några tips.

M

Träfälgar
Hi Dudes,
Trevligt att få så många intressenter som uppenbarligen delar mina funderingar kring detta lilla ämne.

Stort tack också för era välkomnande hälsningar, jo cykel bloggar mödisen sprack igår.

Jag skall försöka att lägga ut lite foton på hojjen. Borde bara ta och köpa nya tubisar och klistra på så att den liksom ser så bra ut som möjligt om han nu skall visas upp, jag åter kommer.

Fick tips om att köpa cykel från Tyskland. Jag var på väg till Cykloteket på Norra stationsgatan och började prata med en kille på cykel. Han tyckte att jag skulle beställa en hoj i från Tyskland, är det någon som har några tips.

M

Träfälgar
Träfälgar is da shit.
Jag har samlat på mig några stycken till kommande byggen.
Anledningen till träfälgens existens är forna mellaneuropeiska cykellopp som gick genom byar med kullersten som heter duga. Vanliga fälgar höll helt enkelt inte på den tiden, men träets flexibilitet var lämpat för denna körning.
Just flexibiliteten är ett problem, så den som bygger med träfälgar rekommenderas Pro-Lock nipplar. Annars riskerar nipplarna att röra sig och ekerspänningen minskar därmed.
Det största problemet jag haft med träfälgar är att få tag i bromsbelägg som inte skriker. Någon med tips?

Tillbaka
Topp