Trafikfråga.

gargamel70

Ny medlem
Trafikfråga.
Hej jag har en trafikfråga.
Se även bild.

Jag och min flickvän var ute och cyklade.
Klockan var cirka 16:30 fredag eftermiddag den 28 juli.
Vi närmar oss en känd korsning mellan cykelstig och väg i vår stad.
Vägen är utrustad enligt följande.
Farthinder och lätt avsmalnande vägbana hindrar bilisters fart innan möte med cykel och gångstig, i mitten av vägen finns vanlig stopplats för cyklister och gångtrafikanter. Inga träd eller objekt finns som hindrar sikt för varken cyklister eller bilister.

Inga bilar finns på vår vänstra sida ute i vägen så vi börjar korsa vägbanan. På höger sida kan vi se fordorn närma sig vägkorsningen, vi börjar då närma oss mitten av vägkorsningen.
En blå bil som kommer från vår högra sida i vänster fil saktar in för fartguppet och saktar även in för att släppa över oss, vi fortsätter vår färd men vi ser att en vit bil i höger fil fortsätter sin färd efter fartguppet.
Vi tvingas göra halt framför den blåa bilen som står stilla, vi befinner oss i vägbanans vänstra fil i höger körfält framför den blåa bilen. Den vita bilen stannar framför oss i högra filen i höger körfält och föraren hytter med fingret mot tinningen, han står stilla i cirka 4 sekunder och gestikulerar varpå han accelererar iväg.
Jag blir så försmäktande vred att jag gör en karatespark från cyklen mot baksidan av den vita bilen när den far iväg.
Varpå den vita bilen stannar 10 meter längre ner och föraren öppnar sin dörr och skriker.
Lär dig reglerna, du skall lämna företräde! JAG har företräde på den här vägen lär dig trafikreglerna IDIOT.
Därefter cyklar vi vidare och jag ursäktar de andra bilisterna bland annat den blå bilen för att vi ordsakat trafikkaos.

cykel1.JPG

Vi fortsätter ner på cykelstigen cirka 100 meter och den vita bilen kommer plötsligt från vår vänstra sida på en sidoväg till cykelbanan, gärdad med staket mellan cykelstigen och en räddningsväg.
Den vita bilen kör ikapp oss och stannar till, föraren öppnar sin vänstra dörr och kravlar över till vänster sida i kupen. Jag stannar och lutar mig över staketet.
Föraren gormar, är du idiot, lär dig trafikreglerna, du skall lämna företräde.
Jag säger, jag har cykel vad skall du göra?
Föraren svarar, lär dig reglerna din jävla idiotjävel.
Jag säger, jag kan inte reglerna jag har inget körkort.
Föraren svarar, din JÄVLA IDIOTJÄVEL.
Jag säger, Dessutom är det ju jag som blir skadad om du kör på mig.
Föraren svarar, Ja det hade ju vatt bra då hade du vatt mer skadad än du redan är, i huvet din jävla idiotjävel.
Jag svarar, du såg inte mig för din fönsterbalk va?
Föraren säger, du vet du har gjort fel din jävla idiot. Och sparka faaan inte på min bil igen fattar du.
Jag svarar, vadå va skulle du göra om jag gör det då.
Föraren svarar, ja va faaan tror du din jävla idiot.
Jag svarar, du är idiot.
Föraren säger, du är faan skadad din jävla idiotjävel.
Jag svarar, nä du är idiot.
Föraren säger, din jääävla idiotfan. stänger sin dörr och skriker inne i bilen och hytter med nävar och slemmar med sin mun och ler sadistiskt inann han kör iväg i sin bil.

Har jag gjort fel?
Skulle jag ha lämnat företräde? Dessutom tror jag att jag gjorde det eftersom jag släppte ju trots allt fram den vita bilen fast den blåa bilen släppt fram mig.
Visst jag medger i efterhand att jag inte borde sparkat på hans bil.
Jag va nära på att säga att jag skulle sparka han i huvudet men jag lyckades hålla det inne.
Det mest komiska av allt är att ni kommer inte tro mig när jag säger att den vita bilen var en.
RÄDDNINGSTJÄNSTBIL av stor van modell.!

Trafikfråga.
Det är alltså ett övergångsställe med cykelbana över en större väg med två körfält i varje riktning.
Om så är fallet så ska ju bilarna självklart stanna och släppa förbi.

Var är detta? Det skulle vara kul att se ett fotografi över korsningen i Google streetview eller liknande.

Trafikfråga.
Alltid lika intressant att se, höra eller läsa sådant här, vi som art har flyttat in i hus med alla bekvämligheter men hjärnan är kvar i grottan. :)

Trafikfråga.
Jag tror inte att bilarna ska lämna företräde bara för att det är ett fartgupp eller att bilen i körbanan bredvid har stannat. Du får lära dig att räkna med att bilister i de flesta fall är idioter som helst inte lämnar företräde, inte ens när dom ska göra det. Som bilist är det inte heller så lätt alla gånger att se cyklister och fotgängare om det är en bil i vägen.
I sverige så är vi cyklister hatade av många, man borde kanske bo i något annat land, Italien kanske, där bilister gärna är snälla emot oss.
En gång har jag blivit påhejad av en bil och det var inga ursvenskar i den direkt.

Trafikfråga.
Frågan är om ni gick eller cyklade, gick ska självklart bilarna lämna företräde och dessutom råder det omkörningsförbud vid övergångställe av annat fordon som stannar och lämnar företräde... som chksix även nämnt :-) T

Trafikfråga.
Jag har inget svar på ursprungsfrågan men däremot är jag uppriktigt fascinerad av hur det kan komma sig att det här med att hata varandra i trafiken innehar en så oerhört central roll i livsstilscyklistens vardag.

Jag är bilist, motorcyklist, löpare och cyklist. Jag är aktiv på forum för folk som snöat in på samtliga dessa aktiviteter och det är minst sagt slående vilken enorm överkoncentration av trådstarter i ämnet "hata varandra i trafiken" som görs här på happymtb.org jämfört med övriga forum jag är aktiv på.

Varför är ni livsstilscyklister så arga?

Senast ändrad:
Trafikfråga.
Fredrik S skrev:
-------------------------------------------------------

> Varför är ni livsstilscyklister så arga?

Jag kan bara svara för min del, och det är att man är ständig utsatt för fara i trafiken som cyklist, och att det händer i stort sätt varje vecka att det blir något tillbud, så sker inte när jag är bilist, då är det nästan aldrig något tillbud.

Trafikfråga.
Alla hade fel. Den blåa bilden behövde inte stanna. Den vita bilen får inte köra om den blåa bilen som står still. Du skulle ha lämnat företräde åt bilarna. Bilar behöver bara släppa fram dig om de kör ut från korsning eller rondell. Några bra animerade exempel:
http://www.transportstyrelsen.se/Gl...filmer/Trafikregler/svensk.htm?epslanguage=sv
Å andra sidan skulle jag inte jävlas med folk som har som yrke att rädda liv.

Trafikfråga.
WAVe skrev:
> Alla hade fel. Den blåa bilden behövde inte
> stanna. Den vita bilen får inte köra om den
> blåa bilen som står still. Du skulle ha lämnat
> företräde åt bilarna. Bilar behöver bara
> släppa fram dig om de kör ut från korsning
> eller rondell. Några bra animerade exempel:
> http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Inform
> ationsfilmer/Trafikregler/svensk.htm?epslanguage=s
> v
> Å andra sidan skulle jag inte jävlas med folk
> som har som yrke att rädda liv.

Du kanske har glömt att det inte är tillåtet att uppsåtligen köra på någon annan i trafiken med flit ? När jag svarade trådförfattaren framgick det inte om dom gick eller cyklade vilket jag även kommenterade svaret efter... :-)T

Trafikfråga.
Little Stereo skrev:
> WAVe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla hade fel. Den blåa bilden behövde inte
> > stanna. Den vita bilen får inte köra om den
> > blåa bilen som står still. Du skulle ha
> lämnat
> > företräde åt bilarna. Bilar behöver bara
> > släppa fram dig om de kör ut från korsning
> > eller rondell. Några bra animerade exempel:
> >
> http://www.transportstyrelsen.se/Global/Vag/Inform
>
> >
> ationsfilmer/Trafikregler/svensk.htm?epslanguage=s
>
> > v
> > Å andra sidan skulle jag inte jävlas med folk
> > som har som yrke att rädda liv.
>
>
> Du kanske har glömt att det inte är tillåtet
> att uppsåtligen köra på någon annan i trafiken
> med flit ? När jag svarade trådförfattaren
> framgick det inte om dom gick eller cyklade vilket
> jag även kommenterade svaret efter... :-)T

Sant sant.

Trafikfråga.
Miss Lycka skrev:
> Kontakta räddningstjänsten och diskutera vad
> deras personal sysslar med.

+1

Stalle

Trafikfråga.
WAVe skrev:
> Den blåa bilden behövde inte stanna.

Behövde inte, nej, men det är inte olagligt att göra det! Och av beskrivningen i första inlägget tolkar jag det som att föraren av den blåa bilen valde att lämna företräde, trots avsaknad av direkt skyldighet. Föraren av den blåa bilen gjorde förmodligen därför inget fel. Inte heller trådskaparen som tog vara på blåbilförarens välvilja. Trådskaparen lämnade också företräde mot den vita bilen, trots att den inte fick passera den blåa, så förutom sparken (som knappast är ett trafikbrott med tanke på omständigheterna) så gjorde inte heller trådskaparen fel.

Trafikfråga.
Tille skrev:
> Det viktigaste är att ha rätt i trafiken.
VA? Det viktigaste är att ha rätt på Happy.

Trafikfråga.
geologen skrev:
> WAVe skrev:
> -----
> > Den blåa bilden behövde inte stanna.
>
> Behövde inte, nej, men det är inte olagligt att
> göra det! Och av beskrivningen i första
> inlägget tolkar jag det som att föraren av den
> blåa bilen valde att lämna företräde, trots
> avsaknad av direkt skyldighet. Föraren av den
> blåa bilen gjorde förmodligen därför inget
> fel. Inte heller trådskaparen som tog vara på
> blåbilförarens välvilja. Trådskaparen lämnade
> också företräde mot den vita bilen, trots att
> den inte fick passera den blåa, så förutom
> sparken (som knappast är ett trafikbrott med
> tanke på omständigheterna) så gjorde inte
> heller trådskaparen fel.

Jag tog kanske i lite när jag sade att den blåa bilden hade fel. Den vita bilen är den egentliga boven här. Den blåa bilen oavsiktligt skapade dock trafiksituation som ledde till sparkar och svordomar. Att välja släppa fram någon när man inte behöver är som att stanna för någon som är på väg att korsa E4an. Det är trevligt när någon stannar för en men man får alltid räkna med konsekvenser då det finns alltid folk som tycker tvärtom.
När jag cyklar uppskattar jag att folk stannar för mig och jag stannar för cyklister när jag sitter bakom ratten själv.

Trafikfråga.
Bilister har väjningsplikt för fotgängare. Cyklister är inte fotgängare.

Om det dessutom är dubbla körfält i samma riktning så gör inte den vita bilen en omkörning.
Däremot råder förbud mot att göra just _omkörningar_ vid övergångsställen.
Sen kan man ju anse att det sunda förnuftet borde eliminera risken för sådana tillbud, men tyvärr verkar många trafikanter vara befriade från detta.

Trafikfråga.
> > WAVe skrev:
>Att välja släppa fram någon när man
> inte behöver är som att stanna för någon som
> är på väg att korsa E4an.

Verkligen?

Trafikfråga.
Jag har tittat lite närmare på frågan och kommit fram till följande.
Vi jag och min tjej var totalt laglydiga i fullo och bröt inga trafikregler.
Räddningstjänstens bilförare begick flera grova trafikföreseelser.
Den blåa bilen var laglydig, det är inte olagligt att ge företräde även om man inte måste det enligt lag.
Vi gjorde inga brott mot lagen då vi körde fram när den blå bilen gav oss företräde fast den inte behövde och senare gjorde halt för den vita bilen.
Den vita bilen gjorde sig skyldig till flera brott.
Jag har forskat i detta. Här kommer svaren.

1. Bryter mot. Blockeringsregeln. Blockera inte korsning, övergångsställe eller gång - och cykelbana.
Står stilla i minst 4 sekunder, kasnke upp till 10 sekunder mitt i vägbanan framför oss och blockerar bakomvarande bilar. Det fanns fler bilar som kom upp bakom den blå och vita bilen. Stannar även efter sparken i minst 30 sekunder och öppnar sin dörr ca 10 meter från övergångsstället.

2. Bryter mot. Du får inte köra om ett fordon (cykel är ett fordon) strax före eller på ett obevakat övergångställe och cykelöverfart.
Märk, strax före. Den vita bilen har haft som klar avsikt att köra om den blå bilen när väggreningen strax innan korsningen bara är cirka 15 meter lång. Detta gäller även om fordornen har fart.

3. Bryter mot. Du får inte köra förbi ett fordon som stannat vid övergångsstället för att släppa över gående, detsamma gäller även vid cykelöverfarter.
Den vita räddningstjänstemannen kör förbi blå bil när den släpper fram oss.

4. Bryter mot. Grundregeln - lagtext. För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.
Det är klart att räddningstjänstemannen inte värnar om liv hos medtrafikanter, tänk om det var ett gående barn som skulle korsa gatan , som var liten och skymdes av den blå bilen. Eller en dvärg som försökte korsa gatan. Då förutsätter jag att räddningstjänstemannen verkligen inte såg någon trafikant och körde därför om blå bil, inte att han såg oss och ville köra på oss.
såg räddningstjänstemannen ingen på övergångsstället, då kvarstår ju frågan, varför stannar han inte? Blå bil stannar ju tydligt in och släpper fram någon, då borde ju räddningstjänstemannen i den vita bilen reagera och bromsa in i tron om att det är något som han inte uppmärksammat.
Dock tror jag på fullt allvar att räddningstjänstemannen tänkte döda oss båda två med sin bil.

5. Bryter mot. Grundregeln - lagtext. En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
Räddningstjänstemannen stannar itne en, utan två gånger i trafiken. En gång mitt i cykelbanan i minst 4 högst 20 sekunder. Och sendan längre ner på vägen efter spakren i minst 30 sekunder.
både stör och hindrar all trafik på båda körbanor, samt öppnar sin dörr mitt i körbana.

Vidare undersökte jag brottsplatsen mer noggrant och såg att den körfil som rädndingstjänstemannen använde är lite speciell och att han inte kommit jämsides åkande med den blå bilen. Det framgår att den vita bilen kört bakom den blå bilen och sedan kört om den blå bilen i samband när den stannat och gett företräde åt oss. Givetvis cyklade vi ut i vägen när vi blev lämnade företräde ovetande om att den vita räddningstjänsten hade i syfte att döda oss båda.
Det skall förtydligas att den vita bilen hade en fart som gick att stanna mitt framför oss på cykelbanans körfält.
Fartguppet är placerat ungefär där den blåa bilens mitt befinner sig på bilden.
Den vita räddningstjänstbilen har mindre än 20 meter med ett fartgupp som hinder att ta sig förbi den blå bilen innan övergångsstället och cykelbanan.
Märk att den vita bilen kör om den blå bilen då den blå bilen redan stannat in och att vi uppmärksammar oss på hans framfart och att han inte kommer stanna för oss då vidtar vi halt.

Förtydligande till bilden Ystadsgatan och cykelbanan.
Det röda strecket markerar refugen mellan vägen och en annan cykelbana.
Det gröna strecket markerar vår färdväg. Den gröna pricken vår halt.
Blå streck blå bil.
Vitt streck vit bil.
cyk2.JPG

Jörgen_A
Citat
"> Har jag gjort fel?
> Skulle jag ha lämnat företräde?
Ja och ja"
Måste ursäkta mig, det framgår att den blå bilen lämnade företräde åt mig, då körde jag ut och sedan lämnade jag företräde till den vita bilen.
Jag skulle itne ha skrivit den vilseledande frågan, Skulle jag lämnat företräde eftersom att jag gjorde ju det även när den vita bilen bröt mot trafikreglerna och körde om en bil vid övergångställe!
Så jag gjorde faktiskt inget fel som trafikant, svaret är alså.
> Har jag gjort fel? Nej.
> Skulle jag ha lämnat företräde? Det gjorde du.

geologen
Tack för att du påpekade att jag faktiskt lämnade företräde åt den vita bilen.

WAVe
Jag blev lämnad företräde av den blåa bilen, även om han inte behövt stanna, eftersom han hade redan så låg fart.
Jag lämnade företräde åt den vita bilen som ville köra.
Det är inte korkat att stanna i och samband med ett fartgupp innan ett övergångsställe/cykelstig, eftersom man då redan har så låg fart.

Trafikfråga.
Implosion
Se min bild på ystadsvägen i malmö.
Det framgår att det inte var dubbla körfält, utan att det först blev dubbla körfält i samband med övergångsstället och då råder den regel som du nämner, att det är förbjudet att köra förbi strax innan ett övergångsställ. 20 meter tycker jag räknas som strax innan, speciellt när det bara varit ett körfält först.
Märk att den streckade skiljelinjen mellan de två nya körfälten börjar långt innan det är möjligt att få plats med två bilar, se den röda linjen som markerar refugen till trottoaren.

Trafikfråga.
Mani skrev:
> > > WAVe skrev:
> >Att välja släppa fram någon när man
> > inte behöver är som att stanna för någon
> som
> > är på väg att korsa E4an.
>
> Verkligen?

Ya rly

gargamel70, din forskning har visat att du har gjort rätt och den vita bilen har gjort fel. Hade den vita bilden blåljus på? För då får han inte stanna om han absolut inte måste.

Trafikfråga.
geologen skrev:
> WAVe skrev:
> -----
> > För då får han inte stanna om han absolut
> inte måste.
>
> Va?

Ja, tex för att ta hand om någon stackare som försökt korsa E4an framför WAVe.

Trafikfråga.
geologen skrev:
> WAVe skrev:
> -----
> > För då får han inte stanna om han absolut
> inte måste.
>
> Va?

Jag vet att polisbilar som har utryckning får inte stanna till om med om då blir attackerade. De måste komma fram. Jag antar att det är så med räddningstjänsten också.

Trafikfråga.
rising skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > WAVe skrev:
> >
>
> > -----
> > > För då får han inte stanna om han absolut
> > inte måste.
> >
> > Va?
>
> Ja, tex för att ta hand om någon stackare som
> försökt korsa E4an framför WAVe.

Men jag hade ju stannat för honom...

Trafikfråga.
I en annan del av världen, närmare bestämt räddningtjänstens fikarum:

-"Vilken jävla idiot till cyklist jag såg idag. Han bara blåste rakt ut i vägen utan att se sig för."
-"Oh fy fan."
-"En stackare i blå bil var tvungen att ställa sig på bromsen för att inte köra på honom. Du vet ju hur många cyklister vi har sopat upp från vägarna på olika larm vi kört på, så jag tänkte varna honom.Vet du vad han gör när jag kör upp brevid den blå bilen för att prata med honom?"
-"Nä, vad?"
-"Han fanimej SPARKADE på bilen"
-"Typiskt cyklister!"
-"Nästa gång vi får larm om en påkörd cyklist så kör vi extra långsamt dit"
-"Bra idé, det kan dom ha dom jävlarna"

Trafikfråga.
WAVe skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > WAVe skrev:
> >
>
> > -----
> > > För då får han inte stanna om han absolut
> > inte måste.
> >
> > Va?
>
>
> Jag vet att polisbilar som har utryckning får
> inte stanna till om med om då blir attackerade.

Jag är normalt rätt tolerant när det gäller språkliga missar, men här blir det så fel att det är svårt att tolka vad du egentligen menar.

Trafikfråga.
Jörgen_A skrev:
> -"Nästa gång vi får larm om en påkörd cyklist
> så kör vi extra långsamt dit"
> -"Bra idé, det kan dom ha dom jävlarna"

Ja, så låter det säkert, det är bara idioter och galningar som kör bilar och jobbar inom räddningstjänsten...

Trafikfråga.
geologen skrev:
> WAVe skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > WAVe skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > För då får han inte stanna om han
> absolut
> > > inte måste.
> > >
> > > Va?
> >
> >
> > Jag vet att polisbilar som har utryckning får
> > inte stanna till om med om då blir
> attackerade.
>
> Jag är normalt rätt tolerant när det gäller
> språkliga missar, men här blir det så fel att
> det är svårt att tolka vad du egentligen menar.

Ibland har jag själv svårt att förstå vad jag menar. Nu säger jag att om en polisbil har en utryckning och är på väg till "brottsplatsen" så måste den komma dit så fort som möjligt. Om någon får för sig att kanske attackera den med till exempel stenkastning så får den inte stanna utan begära en annan bil till den nya brottsplatsen, stenkastningen. Vissa individer utnyttjar det och passar på att visa sin ilska mot polisen.

Trafikfråga.
fredrikw skrev:
> Jörgen_A skrev:
> -----
> > -"Nästa gång vi får larm om en påkörd
> cyklist
> > så kör vi extra långsamt dit"
> > -"Bra idé, det kan dom ha dom jävlarna"
>
> Ja, så låter det säkert, det är bara idioter
> och galningar som kör bilar och jobbar inom
> räddningstjänsten...

Förstås inte. Var mer ute efter att belysa att bilistens version säkert skiljer sig ganska mycket från gargamels version.

Trafikfråga.
gargamel70 skrev:
> Implosion
> Se min bild på ystadsvägen i malmö.
> Det framgår att det inte var dubbla körfält,
> utan att det först blev dubbla körfält i
> samband med övergångsstället och då råder den
> regel som du nämner, att det är förbjudet att
> köra förbi strax innan ett övergångsställ. 20
> meter tycker jag räknas som strax innan,
> speciellt när det bara varit ett körfält
> först.
> Märk att den streckade skiljelinjen mellan de
> två nya körfälten börjar långt innan det är
> möjligt att få plats med två bilar, se den
> röda linjen som markerar refugen till trottoaren.

Dubbla filer över övergångsstället. Du, som cyklist, skall lämna företräde. Detta gäller båda filerna.

Trafikfråga.
Konstigt nog så har cyklister på cykelöverfart väjningsplikt mot bilar eller andra fordon (inkl cyklar) på vägen vid cykelöverfarter (dock inte om det är utfart från en rondell eller om bilen svänger, eller om vägen min cykelväg går paralellt med är huvudled)

Och det i sig tycker jag är nog argument för att välja färdvägar där det inte finns cykelvägar, eftersom lagen säger att jag ska cykla på dom, trots att dom bara är till min nackdel..
Med tanke på att högerregeln gäller vid en vanlig korsning, men inte vid en cykelöverfart.

Här är trafikverkets folder om övergångställen och cykelöverfarter som PDF! http://publikationswebbutik.vv.se/u...angsstallen_och_cykeloverfarter_utgava_5_.pdf
Dom går igenom cykelöverfarter från sidan 12.

Senast ändrad:
Trafikfråga.
lleberg skrev:
------------------------------------------------------
> Här är trafikverkets folder om
> övergångställen och cykelöverfarter som PDF!
> http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1604/8851
> 3_overgangsstallen_och_cykeloverfarter_utgava_5_.p
> df
> Dom går igenom cykelöverfarter från sidan 12.

För mig framstår det tydligt enligt sida 13 i ovanstående att i det här fallet så skulle den vita bilen sänkt farten/stannat.

"När du närmar dig en obevakad cykelöverfart ska du anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister (klass ll) som är ute på cykelöverfarten."

(Min fetstil)

Hade inte den blå bilen stått still och lämnat fri väg så hade läget varit annat.

Trafikfråga.
Implosion

Jag lämnade ju företräde till räddningstjänstbilen hur kan du itne förmå dig att förstå det?
Jag var fullt laglydig utan att ens veta om det, utan att tumma på lagen en enda gång.
Däremot räddningstjänstbilen gjorde sig skyldig till 4 brott mot trafiken, du kan väl koncentrera dig på fakta istället för att försöka övertyga mig om att jag skall lämna företräde, vilket jag också gjorde.

lleberg
Jag tycker de borde skriva om reglerna, så att cyklister bör visas företräde överallt även om de är fordorn.
TEX är ju barnvagnar också fordorn, så teoretiskt sett borde den vita räddningstjänstbilen få lov att köra och tränga barnvagnar och spädbarn som ligger där i, eftersom det är en vagn och därigenom ett fordorn som någon åker i.
Bilisternas dunkla sinne vet ingen gräns, det är därför de har förbjudit hästtrafik i all bebyggelse och implementerar cykister och liknande som "fordorn".
Är man oskyddad är man oskyddad och har man inte en motor tycker jag man skall bli lämnad företräde överallt konstant.

Selstam
En till i malmö igår natt.
Påkörda och nermejjade cyklister en allvarligt skadad. Bara på en enda dag.
http://www.skanskan.se/article/20110731/MALMO/110739978/1004/-/-cyklist-allvarligt-skadad
http://www.svd.se/nyheter/stockholm/cykel-kolliderade-med-bil_6357254.svd
Gilalr mest hur tidningarna hyshar ner allt genom att säga att cyklisten kolliderade med bil, eller att cyklisten krockade med bil.
Fult tycker jag, de borde skriva som det verkligen var. Att bilisterna krockade med cyklarna.

Bull med den där smitarne i mölndal, men det är inget nytt att biliser saknar medkänsla och är kriminella i den mån att de inte hjälper sina egna olycksdrabbade offer.
http://karlskoga-kuriren.se/nyheter/karlskoga/1.1280841-bilist-korde-pa-cyklist-och-smet

Det är mer en regel att bilister smiter från platsen när de kör över oskyddade trafikanter när dessa skadat sig allvarligt.

Wave
Nej den vita räddningstjänstbilen hade itne lysen på, den var itne ens utrustad med blåljus.
Det var en såkallad transportvagn märkt räddningstjänsten för sjukhus och liknande, vit med röda detaljer, lyft på baksidan och utan sirener.
En extra lång typ av van tror jag det är. Dom har sin parkeringsplats i närheten av den korsning där allt hände.

Trafikfråga.
I (den del av) Frankrike (som jag tillbringade två veckors semester i, Vendee) är cykelbanorna försedda med mycket tydliga lämna-företräde-skyltar när de korsar vägar. Även mitt ute på vischan.

Trafikfråga.
gargamel70 skrev:
> lleberg
> Jag tycker de borde skriva om reglerna, så att
> cyklister bör visas företräde överallt även
> om de är fordorn.
> TEX är ju barnvagnar också fordorn, så
> teoretiskt sett borde den vita
> räddningstjänstbilen få lov att köra och
> tränga barnvagnar och spädbarn som ligger där
> i, eftersom det är en vagn och därigenom ett
> fordorn som någon åker i.
> Bilisternas dunkla sinne vet ingen gräns, det är
> därför de har förbjudit hästtrafik i all
> bebyggelse och implementerar cykister och liknande
> som "fordorn".
> Är man oskyddad är man oskyddad och har man inte
> en motor tycker jag man skall bli lämnad
> företräde överallt konstant.

Men det är väl ändå gällande lagar man ska följa, vad du tycker spelar ingen roll.
Sen finns det inget i trafiken som heter företräde, däremot väjningsplikt, men ALLA i trafiken har ett ansvar för hur dom beter sig.

Kort sagt så har ni gjort fel båda två, du verkar inte ha väjat för en bil vid en cykelöverfart (som ni ska göra), han var inte nog försiktig när hans kulle passera en gång och cykelöverfart för att det skulle kunna göras utan fara (som han ska göra, han kunde räknat med att någon ska passera vägen och han kunde inte veta om ni gick eller cyklade).

Att svära åt någon på så sätt är givetvis jättekorkat, och man ska defenitivt inte aggera aggresivt, och dom flesta fordon i kombination med stress verkar framkalla det värsta hos folk.

Edit: Och kan man verkligen stanna halvvägs ute på en väg och "lämna företräde"? Bilister (och cyklister på vägen) ska väja för cyklister som är på cykelöverfarten..

Men det är nog bäst att släppa fokus på strikt rätt och fel och istället komma ihåg att vi måste sammarbeta i trafiken! Är inte vårt samhälle kyligt nog även nu i Juli.. :)

Och jag menar inte att låta varken sur eller arg. :)
KRAM!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp