Trafikverket stoppar SM

Trafikverket stoppar SM
Man kanske inte behöver ha tävlingslicens som cyklist i framtiden, det kommer att vara Arbete På Väg som efterfrågas i stället.
Där ligger man i alla fall bra till.

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
sdx sa:
ooms sa:
sdx sa:
Luktapåblommorna sa:
De här verkar utbilda på uppdrag av Trafikverket. Det är bra att trafikverket ställer krav men de bör vara rimliga och möjliga för arrangörer att förhålla sig till. http://www.trafiksakerhetsutbildarna.se/e-learning/
undra vilket år dom lever i allt som rör statliga vägar så skall det vara certifiering på och då avlägger man prov på trafikverket.
https://www.trafikverket.se/for-dig...d-verksamhet/kompetens-for-arbete-pa-vag-apv/
Du tror inte det är viss skillnad på de som arbetar på väg yrkesmässigt, och de som tillfälligtvis agerar vakt vid idrottsevenemang? Läser du länken så står det t.o.m. att de tagit fram utbildningen på uppdrag av Trafikverket, kanske just för att de insett att fullständig certifiering inte är rimligt för den högst begränsade verksamhet idrottstävlingar på väg innebär. Eller vad tror du?
Trafikverket började med certifiering 2017 och dom snäppade upp den ännu mera hösten 2019.
Ja, det är jättebra att de ställer krav på de som arbetar yrkesmässigt med säkerheten vid vägarbeten. Frågan är om Trafikverket likställer ex.vis en ideellt arrangerad cykeltävling med ett yrkesmässigt vägarbete. Jag tror inte det, och att de därför mycket väl kan ha lagt ut uppdraget att ta fram en förenklad utbildning på Trafikutbildarma.
För att stå vakt och stoppa trafiken så behöver man apv 2.3 om Trafikverket sänker kraven så sänker dom sig själva men jag skall kolla i morgon.

Trafikverket stoppar SM
sdx sa:
ooms sa:
sdx sa:
ooms sa:
sdx sa:
Luktapåblommorna sa:
De här verkar utbilda på uppdrag av Trafikverket. Det är bra att trafikverket ställer krav men de bör vara rimliga och möjliga för arrangörer att förhålla sig till. http://www.trafiksakerhetsutbildarna.se/e-learning/
undra vilket år dom lever i allt som rör statliga vägar så skall det vara certifiering på och då avlägger man prov på trafikverket.
https://www.trafikverket.se/for-dig...d-verksamhet/kompetens-for-arbete-pa-vag-apv/
Du tror inte det är viss skillnad på de som arbetar på väg yrkesmässigt, och de som tillfälligtvis agerar vakt vid idrottsevenemang? Läser du länken så står det t.o.m. att de tagit fram utbildningen på uppdrag av Trafikverket, kanske just för att de insett att fullständig certifiering inte är rimligt för den högst begränsade verksamhet idrottstävlingar på väg innebär. Eller vad tror du?
Trafikverket började med certifiering 2017 och dom snäppade upp den ännu mera hösten 2019.
Ja, det är jättebra att de ställer krav på de som arbetar yrkesmässigt med säkerheten vid vägarbeten. Frågan är om Trafikverket likställer ex.vis en ideellt arrangerad cykeltävling med ett yrkesmässigt vägarbete. Jag tror inte det, och att de därför mycket väl kan ha lagt ut uppdraget att ta fram en förenklad utbildning på Trafikutbildarma.
För att stå vakt och stoppa trafiken så behöver man apv 2.3 om Trafikverket sänker kraven så sänker dom sig själva men jag skall kolla i morgon.
Frågan handlar inte om att sänka kraven, frågan handlar om en speciell typ av utbildning/krav för en annan verksamhet. Vägarbete vs idrottstävling. Bara så att du ställer rätt fråga när du kollar imorgon...

Trafikverket stoppar SM
Har blivit stoppad rätt ofta av vakter på väg senaste tiden, ska passa på och fråga nästa gång vilken utbildning de har. Har de inte utbildning borde de inte har rätt att stoppa trafiken och då är det väl bara att köra.

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:
Har blivit stoppad rätt ofta av vakter på väg senaste tiden, ska passa på och fråga nästa gång vilken utbildning de har. Har de inte utbildning borde de inte har rätt att stoppa trafiken och då är det väl bara att köra.
Hej.. Kan man tänka sig att det är skillnad på vägvakter som jobbar åt TRV/underentreprenör, och vägvakter som "jobbar" åt Brädköpings CK?? Men fråga nästa läge du får, jag är lika nyfiken som du. mvh borano20

Trafikverket stoppar SM
Vad händer om SCF skiter i att söka tillstånd och bara låter folk cykla efter de regler som redan gäller för tävlingscyklister, det vill säga att en ska följa trafikregler. Det är av omtanke om medtrafikanter som gör att cykeltävlingar idag har skyltar som upplyser och vakter som signalerar. Inte för att det är förbjudet att cykla på vägen.

Vad händer om jag går ut och stoppar trafiken på vägen utanför mitt hus, ingenting? Jag var med i en cykelkolonn för inte särskilt längesen och då fick ju som sig bör övrig trafik vänta bakom. Borde inte vara så komplicerat.

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:
Vad händer om SCF skiter i att söka tillstånd och bara låter folk cykla efter de regler som redan gäller för tävlingscyklister, det vill säga att en ska följa trafikregler. Det är av omtanke om medtrafikanter som gör att cykeltävlingar idag har skyltar som upplyser och vakter som signalerar. Inte för att det är förbjudet att cykla på vägen.

Vad händer om jag går ut och stoppar trafiken på vägen utanför mitt hus, ingenting? Jag var med i en cykelkolonn för inte särskilt längesen och då fick ju som sig bör övrig trafik vänta bakom. Borde inte vara så komplicerat.

Så länge alla (tävlande och övriga trafikanter) respekterar väjnings- och stopplikt etc. så borde det gå jättebra!

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:
Då utgår jag från att alla stannar vid stoppskyltar och rödljus i så fall. Men man tappar kanske lite av SM-känslan då...

Trafikverket stoppar SM
mcperand sa:
Då utgår jag från att alla stannar vid stoppskyltar och rödljus i så fall. Men man tappar kanske lite av SM-känslan då...

TdF-cyklisterna väntade framför bommarna när tåget kom, borde inte vara några problem, ännu en dimension av tävlingsmomentet, att anpassa utbrytningar och attacker efter infrastrukturen.

Verkar som TRV redan har lösningen, känner de inte själva till den?
"Riksnätverket Trafiksäkerhetsutbildarna har fått ekonomiskt stöd av Trafikverket för att ta fram en interaktiv e-learning om "Vakt vid idrottstävling". Utbildningen är helt kostnadsfri och består av en film och sex frågor du ska besvara efter att ha sett filmen. Frågesystemet är så upplagt att du måste svara rätt på frågan för att kunna gå vidare till nästa fråga. Produktionen har till stor del finansierats av Trafikverket, vilket medför att utbildningen kan ställas gratis till förfogande för de arrangörer som arrangerar långlopp av olika slag." http://elearning.informationsbolaget.nu/start.php

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:

Enl sina egna regler (och troligen skrivna utifrån UCI:s regler) så får de inte arrangera tävling på icke avlyst väg. Observera att det är skillnad på tävling och motionslopp. SM är tävling. Vätternrundan och liknande är motionslopp, dvs inte tävling.

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:
Fast det är kanske INTE ”bara att köra”. Det kan ju finnas en anledning till att de stoppar trafiken, även om de inte har rätt utbildning. Även om du själv föreslog det i ett senare inlägg tror jag det är rätt ovanligt att folk leker trafikvakt bara för att?

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
Enl sina egna regler (och troligen skrivna utifrån UCI:s regler) så får de inte arrangera tävling på icke avlyst väg. Observera att det är skillnad på tävling och motionslopp. SM är tävling. Vätternrundan och liknande är motionslopp, dvs inte tävling.

Menar du med tävling SM eller vilken licenstävling som helst? I Båstad var det inte avstängda vägar. Jag har heller inte varit med om att det varit stängda vägar för de tävlingar jag kört, då inte SM, utan där har det varit annan trafik också.

Trafikverket stoppar SM
Hur många av er har faktiskt arrangerat en LVG-tävling, eller är det bara ett tyckande?
Jag har arrangerat några och vet hur det bara blir svårare och svårare på grund Trafikvärkets godtyckliga agerande.

Trafikverket stoppar SM
Luktapåblommorna sa:
ooms sa:

Menar du med tävling SM eller vilken licenstävling som helst? I Båstad var det inte avstängda vägar. Jag har heller inte varit med om att det varit stängda vägar för de tävlingar jag kört, då inte SM, utan där har det varit annan trafik också.
En avstängning behöver inte vara permanent, utan följer sas med karavanen. Men när karavanen passerar korsande vägar är det avstängt, och jag har ytterst svårt att tro att ni hade annan trafik inne i karavanen. Jag har iaf aldrig bevittnat en tävling som går i annan trafik som ett motionslopp gör.

Trafikverket stoppar SM
Att hävda att vägen är avständ för att det inte finns andra trafikanter i karavanen är som att säga att vägen är avstängd där min cykel befinner sig när jag cyklar till jobbet. Det är inte för att vägen är avstängd, det är för att det är fysiskt omöjligt för två fordon att befinna sig på exakt samma plats samtidigt.

Det är väldigt få tävlingsarrangörer som har delat med sig av sina erfarenheter Miss Lycka 2.0. Hur funkar det, brukar vägar vara avstängda vid tävlingar? Vilka krav brukar trafikvärket ställa på flaggvakter?

Trafikverket stoppar SM
Täten och klungorna med följebilar är delarna som i praktiken anses vara avstängd för andra trafikanter att blanda sig in i.
Vanligtvis "släpper" tävlingsledningen förbi bilar när det finns möjlighet och verkar säkert.
Vägar är ytterst sällan avstängda för mötande trafik. Kraven på flaggvakter är minst sagt godtycklig och ofta beroende på vem som handlägger ansökan.
Kraven har ökat på att flaggvakter ska ha en utbildning som trafikvakter och har därmed ökande befogenheter. En flaggvakt har inga befogenheter att stoppa trafik. Det har en trafikvakt.

Trafikverket stoppar SM
Det verkar omöjligt att få stänga av vägar helt för tävlingar/motionslopp. Enkelrikta (så att bilar och cyklister åker åt samma håll) verkar fungera ibland. Förmodar att bilarna i karavanen. och kommisariebilarna längre fram "ser till" att inga vanliga bilar kommer in bland cyklistena. Så har det iaf. varit på de arrangemang jag varit med på i Båstadtrakten (typ SM).

Trafikverket stoppar SM
Jon sa:
Det verkar omöjligt att få stänga av vägar helt för tävlingar/motionslopp. Enkelrikta (så att bilar och cyklister åker åt samma håll) verkar fungera ibland. Förmodar att bilarna i karavanen. och kommisariebilarna längre fram "ser till" att inga vanliga bilar kommer in bland cyklistena. Så har det iaf. varit på de arrangemang jag varit med på i Båstadtrakten (typ SM).

Ironman Kalmar och Jönköping har väl, åtminstone till stora delar, lyckats så helt omöjligt kan det inte vara. Och då är det ju inte en klunga (nåja) heller. Oklart hur de lyckats, triathlon är kanske häftigare än ett SM? Eller så är det mer vana att hantera tillstånd m.m. Jag har ingen aning.

Trafikverket stoppar SM
dantor sa:
Jon sa:

Ironman Kalmar och Jönköping har väl, åtminstone till stora delar, lyckats så helt omöjligt kan det inte vara. Och då är det ju inte en klunga (nåja) heller. Oklart hur de lyckats, triathlon är kanske häftigare än ett SM? Eller så är det mer vana att hantera tillstånd m.m. Jag har ingen aning.
Ironman har mer pengar på fickan. Men hur Trafikverket kan godkänna IM att köra tävling på bron (länsväg 137) är en gåta, när de i nästa fall inte tillåter en annan tävling på en relativt lugn väg i fjällen (att helt stänga av ett fält på en länsväg med ett dygnsmedel på 16000 (upp mot 30k under sommaren) inkl cykelförbud!)

Konsekvens och transparens tycker jag behövs så folk kan göra saker på lika villkor. Nu är det ju dessutom ännu klurigare då de godkänner lopp som redan är etablerade att gå på vägar som nya lopp inte kan få köra på.

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
Luktapåblommorna sa:
ooms sa:

En avstängning behöver inte vara permanent, utan följer sas med karavanen. Men när karavanen passerar korsande vägar är det avstängt, och jag har ytterst svårt att tro att ni hade annan trafik inne i karavanen. Jag har iaf aldrig bevittnat en tävling som går i annan trafik som ett motionslopp gör.

Jag har gjort ganska många starter i år i lvg tävlingar men jag kan inte minnas att vi någon gång haft trafik framför eller bakom oss körande i samma riktning som påverkat oss. Mötande trafik har dock förekommit i de flesta lopp (utom Burseryd och U6 (och SM var sjukt bra men har för mig det var en bil eller två i vägkanten efter skarpa högern efter nerförsbacken påväg ner i Båstad)
(nu kör ju jag gubbklass så någon karavan är det ju inte frågan om direkt ;) )

Senast ändrad:
Trafikverket stoppar SM
Trafikverket hänvisar bara till uppdragsgivaren.så det är fritt fram att göra som man vill vid idrotts evenemang.

Trafikverket stoppar SM
clnr sa:
Om man får tro på uttalandet som Öijer har citerat så lär Vätternrundan ligga pyrt till i framtiden.
https://oijer.blogspot.com/2019/12/om-du-tankte-arrangera-nagot-som-ska-ga.html?m=1
Även Siljan runt lär få det besvärligt i så fall med tanke på väg 70 som jag gissar ligger över den stipulerade trafikmängden. Hur det är med väg 26 som Vänern runt nyttjar vet jag inte. Hjälmaren runt verkar åtminstone väg 56 som den skulle kunna falla inom gränserna som anges i det Öijer citerar.

Trafikverket stoppar SM
Eapea sa:
dantor sa:
Jon sa:

Ironman har mer pengar på fickan. Men hur Trafikverket kan godkänna IM att köra tävling på bron (länsväg 137) är en gåta, när de i nästa fall inte tillåter en annan tävling på en relativt lugn väg i fjällen (att helt stänga av ett fält på en länsväg med ett dygnsmedel på 16000 (upp mot 30k under sommaren) inkl cykelförbud!)

Konsekvens och transparens tycker jag behövs så folk kan göra saker på lika villkor. Nu är det ju dessutom ännu klurigare då de godkänner lopp som redan är etablerade att gå på vägar som nya lopp inte kan få köra på.

Jag vill ändå inte tro att det bara är pengarna/jippofaktorn som styr, i så fall är det verkligen illa. Är det så hårt med hastigheten att 90 inte är okej (Sälen) medan Ölandsbron är okej p.g.a. lägre hastighetsbegränsning att man inte gör en helhetsbedömning och kollar på trafikintensitet m.m.? Fyrkantigt värre... Eller är det olika tolkningar beroende på handläggare/region?

Trafikverket stoppar SM
dantor sa:
Eapea sa:
dantor sa:
Jon sa:

Jag vill ändå inte tro att det bara är pengarna/jippofaktorn som styr, i så fall är det verkligen illa. Är det så hårt med hastigheten att 90 inte är okej (Sälen) medan Ölandsbron är okej p.g.a. lägre hastighetsbegränsning att man inte gör en helhetsbedömning och kollar på trafikintensitet m.m.? Fyrkantigt värre... Eller är det olika tolkningar beroende på handläggare/region?

90 på Ölandsbron också (?)
Skarmklipp2019-12-1909.56.55.png

Trafikverket stoppar SM
dantor sa:

"Man måste väga intresset för arrangemanget mot intresset för den övriga trafikens framkomlighet".

Där är nog svaret. Intresset för IM är stort (bland deltagarna). Intresset för SM på landsväg är litet. (även om det kanske får större uppmärksamhet nationellt) (för att inte tala om vad det gör för sporten/företeelsen cykling som helhet)

Trafikverket stoppar SM
Är SM viktigt för företeelsen cykling (om man med detta menar all cykling och inte bara tävlingsverksamheten)? Hur stor andel av de som cyklar Vätternrundan vet t.ex. vem som är regerande svensk mästare på linjelopp? Jag tror den är väldigt liten. Skulle jag gissa är det för åtminstone motionscyklingen viktigare med TdF-sändningar på TV. Om jag tittar bland kollegor som motionscyklar lite så händer det att man hamnar i någon diskussion om TdF men aldrig om SM.

Trafikverket stoppar SM
GoranS sa:
Är SM viktigt för företeelsen cykling (om man med detta menar all cykling och inte bara tävlingsverksamheten)? Hur stor andel av de som cyklar Vätternrundan vet t.ex. vem som är regerande svensk mästare på linjelopp? Jag tror den är väldigt liten. Skulle jag gissa är det för åtminstone motionscyklingen viktigare med TdF-sändningar på TV. Om jag tittar bland kollegor som motionscyklar lite så händer det att man hamnar i någon diskussion om TdF men aldrig om SM.
Mitt intryck också. Tävlingscykling i Sverige verkar mest vara för närmast sörjande. De internationella tävlingarna i Uppsala drar inte mycket publik, trots att de går publikvänligt i stan och med svenska mått håller hög klass. Som du säger tror jag TdF och Vacchi&Adamsson betytt mer för (motions)cykelintresset i Sverige än vad SM och andra inhemska tävlingar nånsin gjort. Lite sorgligt, men så är det.

Trafikverket stoppar SM
ooms sa:
GoranS sa:
Mitt intryck också. Tävlingscykling i Sverige verkar mest vara för närmast sörjande. De internationella tävlingarna i Uppsala drar inte mycket publik, trots att de går publikvänligt i stan och med svenska mått håller hög klass. Som du säger tror jag TdF och Vacchi&Adamsson betytt mer för (motions)cykelintresset i Sverige än vad SM och andra inhemska tävlingar nånsin gjort. Lite sorgligt, men så är det.

Givetvis är det så, cykelsporten i Sverige är ju minimal. Men ni tror inte det finns en koppling mellan det som diskuteras i denna tråd och denna utveckling?

Jag tror ju att om cykelsporten hade fått lov att ta större utrymme i samhället de senaste 20-30 åren skulle intresset vara större samt utövarna (av tävlingscykling) fler. Men tyvärr vill ju folk att det ska få mindre och mindre utrymme vilket givetvis kommer leda till att TdF på TV blir mer spännande än att utöva sporten själv.

Som exempel finns ju löpningen som alltid befinner sig mitt i städerna. I princip varje större stad har ett lopp som är där rätt i ansiktet på invånarna. Och barnen fostras i att heja på redan från barnvagnen.

Trafikverket stoppar SM
Jag tror internationella toppevenemang kommer att ha högre intresse hos allmänheten generellt sett än nationella sådana. Är väl typiskt så i andra idrotter (som inte påverkas av trafikregler)!? Och jag tror att de därmed för motionsintresset typiskt är viktigare än SM eller andra elittävlingar i Sverige.

Angående löpning tror jag att intresset i motionsleden har väldigt lite med elitutövandet. Be godtycklig person som är ute och joggar att nämna segrarna i senaste Stockholm Marathon, innehavarna av svenska rekorden på 10000 meter eller dylikt. Väldigt få är tillräckligt intresserade av elitutövandet för att veta det. Rena nationella elittävlingar drar inte några våldsamma publikskaror. Titta exempelvis på SM i friidrott. Det som drar rejält med publik är stora evenemang, VM i Göteborg 95, Sthlm Marathon, Göteborsvarvet, ... Men där tror jag, sorgligt nog, att det är själva händelsen som sådan som drar mer än att det råkar vara löptävlingar. Kunde lika gärna varit ett karnevalståg.

Sen är det förstås så att medial uppmärksamhet har en positiv inverkan på intresset för sporten. Inte minst vad det gäller rekrytering av barn och ungdomar kan det nog vara viktigt. Om man snackar motionsutövande hos vuxna tror jag dock effekten är rätt liten.

Vad gäller mitt eget motionerande är det väl cyklandet som varit inspirerat av elitutövande. Var ganska fanatisk i mitt tittande på cykel på Eurosport ett tag på 90-talet och början av 00-talet och det inspirerade mig till att köpa min första racer 2002. Hade dock aldrig ens några funderingar på att börja tävla utan det var från början motionscyklande som var mitt mål. Numera kan jag någon gång kika på ett cykellopp och visst har det hänt att jag efter att ha sett något bra lopp fått lite inspiration och stuckit ut och kört ett pass, men huvudsakligen kommer min lust att cykla nu från icke-tävlingsrelaterade källor.

Trafikverket stoppar SM
Miss Lycka 2.0 sa:
Alla vet att "alla cyklister är dopade" och därmed lovligt byte/fredlösa året om.
Nåde er att påstå att någon annan idrott har dopade deltagare!

Nä. Therese Johaug cyklade ju faktiskt en gång så hon är ju cyklist.

Tillbaka
Topp