Trail/AM-ish hjul

svalgis

Aktiv medlem
Trail/AM-ish hjul
Jag letar efter nya hjul till min 456. Anledningen är främst att jag tänkt uppgradera Reban till en Sektor eller liknande på ~140mm och då skulle jag gärna vilja byta upp mig till 15 eller 20mm maxle i samma vända. Jag vill gärna hålla mig runt 1000-1500 för framhjulet (bakhjul kommer jag förmodligen vänta med). Jag vill också gärna köpa färdigbyggt.

Just nu kör jag på XC-hjul, deore-hubbar på alexrims en24, som hittills tålit allt jag och mina 65kg utsatt dom för, så jag har förmodligen inte behov av några DH-fälgar direkt. Samtidigt skulle jag gärna övergardera mig lite, i linje med resten av cykeln, som ska tåla att kastas utför de flesta utförslöpor jag kan tänkas våga mig på (inga rena DH/FR-spår dock).

Förslag?

Trail/AM-ish hjul
Härligt, det var just något beprövat standardsvar jag var ute efter men inte lyckades söka fram - skyller på att det känns lite klumpigt med mobilsurfning trots den eminenta mobilanpassade sidan.

Trail/AM-ish hjul
Håller med om nav, men skulle nog gå på en lättare fälg. En 717 räcker säkert mtp din vikt, eller 719 om du vill gardera lite. Kör själv på 717 fram och 719 bak och då väger jag 15 pannor mer än du.

Trail/AM-ish hjul
Jag skulle säga att du skall hålla dig borta från Hope, inte för att de är dåliga mer pga att de inte är så bra att det är värt att lägga pengarna på dem. De är inte superlätta och lagrerna håller inte så vidare bra. Så mitt tips är SuperstarComponents, Kör DH på deras AM-hjul och de har hållt förvånansvärt bra, raka och fina och inget glapp trots att jag försökt slakta dem, har kört regelbundet med dem här i Åre sen maj.
Det är Alex som gör fälgarna så då vet du hur de är och det bästa ät att mitt hjulpar kostade runt 1500:- Så din budjet håller och du får både fram och bakhjul.
Här i Åre är det många som börjat använda dem och ett par har fått glapp ganska tidigt, men de flesta är mer än nöjda med dem, så törs inte lova att kvaliten är 100% ig, men som sagt, för de pengarna de kostar så kan det vara värt en chansning...

Trail/AM-ish hjul
Kollade inte in länken, mem mina fälgar heter AM490 och så fick jag ta ett 150mm baknav, har inte cykeln här men tror det var Switch. Custombyggde mitt hjulset.
Vet inte hur deras AMX- hjuset är, men fälgarna verkar billigare och tyngre än de jag har, hur kvaliteten är kan jag inte svara på...

Trail/AM-ish hjul
Ahaa, ja nu hittade jag wheel buildern - verkar ju väldigt lovande.
En fråga: tror du att ett bakhjul av liknande konfiguration som ditt set skulle vara en uppgradering mot vad jag har nu, eller kan jag lika gärna nöja mig med ett nytt framhjul? Nog för att ett set hamnar inom min budget, och jag vill verkligen inte vara dumsnål, men jag vill inte heller betala för en nedgradering.

Trail/AM-ish hjul
Konstigt att ingen skämtat om Amish-hjul än. Typ att dom borde sitta på en hästkärra.

Jag funderar också på lite rejälare hjul från tibolts. Hur funkar 490 fälgarna för slanglöst? Hade annars funderingar på Stans Flow fälgar. Förresten kostar frakten 12 GBP, mailade och hörde efter förra veckan.

Trail/AM-ish hjul
Vet inte om baknavet var en uppgradering, jag har en Dh-cykel och på den är det 150mm´s bredd på baknavet, så därför var jag tvungen att "custom" bygga mina hjul.
Har ingen aning om hur det funkar med slanglöst, kör med lätta XC-slangar och lite högre lufttryck, så man slipper strulet och kladdet med vätskor och sånt.
Men de är vanliga fälgar, så om du gettopreppar dem så borde det funka.

Trail/AM-ish hjul
Jag har bestämt mig för att vänta med ny gaffel, men efter att ha kikat på nya hjul ett tag så blir det nog ett par från Superstar ändå. Bredare fälg så jag kan dra till med 2,4" MKII lockar, och att kunna pimpa och färgmatcha är ju ett trevligt plus. Dessutom är det fina med deras Switch-hubbar är att jag sedan kan få samma framhjul att funka med 15- eller 20mm-axel med hjälp av en adapter för 10 pund eller vad det är.

Och påtal om adaptrarna så vill jag snabbt klargöra bara; kan jag köra med genomgående 9mm-axel fram respektive 10mm bak på min Reba och 456-ram (båda med QR just nu) utan modifikation? Ingår själva axlarna då, eller vad är annars skillnaden med att välja 9mm/10mm gentemot QR/QR när man väljer adapter till hubbarna? Jag kan nämligen inte hitta att de säljer några axlar som verkar avsedda för de adaptrerna, men däremot genomgående axlar fast som är tänkta att användas på gaffel/ram som tar vanlig QR...?

(dessa: http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?products_id=286{5}236
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=32&products_id=287 )

Förvirrad!

edit: Läst lite mer och verkar som att de länkade axlarna är tänkta för 9mm/10mm-hubbar och fungerar lite annorlunda gentemot vanlig QR (och inte är kompatibla med QR-hubbar). Det som förvirrade mig var bland annat en review som säger att 9mm-versionen fungerade på hans framgaffel utan att han behövde köpa nya hubbar, men nu när jag läste hela recensionen så visade det sig att han hade borrat upp hubben för att få det att funka... Kort sagt så gjorde jag allt väldigt snurrigt för mig själv!

Summa summarum, 9mm/10mm-adaptrar till hubbarna plus axlarna jag länkat verkar vara det jag vill ha, och då ska det funka utan att modifiera något.

edit2: Okej, nu är jag helt säker på att det är så det ligger till. Ignorera hela inlägget bara!

Senast ändrad:
Trail/AM-ish hjul
Färgmatcha från Superstar kan vara spännande. Köpte röda prylar därifrån, styrlagret och kedjestyraren var verkligen röda medan styre och styrstam var mer åt det rosa hållet ;-). Köpta vid samma tillfälle.

Tillbaka
Topp