Trail, är det bra?

KBR72

Medlem
Trail, är det bra?
Hej.
Då jag som numera urgammal hittat tillbaka till skogscyklandet efter långt uppehåll behöver jag hjälp med att reda ut begreppen inför nästa cykelköp.
Förr i världen vinglade jag runt på en 26" XC-hartail med smalt styre och mycket tveksam fjädringsfunktion. Den är efter långt uppehåll nu ersatt med en rimligt modern 29" XC-hardtail med mer rimliga funktioner.
Jag har alltså väldigt begräsnad erfarenhet av olika mer moderna cykelvarianter, men det där med fjädring i båda ändar verkar trevligt.

Det jag behöver hjälp med att förstå är hur stor är skillnaden på en modest fulldämpad XC-hoj och en trailvariant med säg 140-150mm slaglängd?
Är det ett evigt lidande av trögrullad misär i väntan på mer stökig stig? Eller rullar det på rimligt så att även "transporten" är hanterbar?
Jag cyklar till 95% runt hörnet hemma, så en del transportsträckor är typ ofrånkomligt.

Trail, är det bra?
Det jag behöver hjälp med att förstå är hur stor är skillnaden på en modest fulldämpad XC-hoj och en trailvariant med säg 140-150mm slaglängd?
Är det ett evigt lidande av trögrullad misär i väntan på mer stökig stig? Eller rullar det på rimligt så att även "transporten" är hanterbar?
Den är stor och nej det behöver definitivt inte vara ett evigt lidande av trögrullad misär. Det finns gott om heldämpade cyklar i kategorin mellan XC och Enduro som är lätta, rullar bra och svarar snabbt i skogen. Utifrån dina önskemål kan du påverka det ytterligare med val av däck.

MEN... Med en heldämpad så kommer en del del annat att tänka på. Det är en dämpare som behöver service, det är fler rörliga delar vilket innebär betydligt fler lager att hålla koll på och byta med jämna mellanrum. Priset för en heldämpad som upplevs snabb och rapp är dessutom betydligt högre.
Det finns i dag ganska gott om trailcyklar med bara framdämpning där man tagit mycket av geometrin från heldämpade trailcyklar och valt gaffel med samma slag som du nämner.
Jag cyklar som ledare i olika grupper flera gånger i veckan, allt från barn till vuxna och från nybörjare till riktigt duktiga och erfarna. Tyvärr finns det en bild av att heldämpat är det enda som gäller. Självklar finns det många fördelar om man vet vad det innebär i form av kostnad och service.
Njut av att ha hittat tillbaka med din nuvarande 29-tummare och låt valet mogna ett tag. Det är generellt sett en bra andrahandsmarknad så den dagen du vill byta finns det förhoppningsvis köpare.

Trail, är det bra?

Trail, är det bra?
Den är stor och nej det behöver definitivt inte vara ett evigt lidande av trögrullad misär. Det finns gott om heldämpade cyklar i kategorin mellan XC och Enduro som är lätta, rullar bra och svarar snabbt i skogen. Utifrån dina önskemål kan du påverka det ytterligare med val av däck.

MEN... Med en heldämpad så kommer en del del annat att tänka på. Det är en dämpare som behöver service, det är fler rörliga delar vilket innebär betydligt fler lager att hålla koll på och byta med jämna mellanrum. Priset för en heldämpad som upplevs snabb och rapp är dessutom betydligt högre.
Det finns i dag ganska gott om trailcyklar med bara framdämpning där man tagit mycket av geometrin från heldämpade trailcyklar och valt gaffel med samma slag som du nämner.
Jag cyklar som ledare i olika grupper flera gånger i veckan, allt från barn till vuxna och från nybörjare till riktigt duktiga och erfarna. Tyvärr finns det en bild av att heldämpat är det enda som gäller. Självklar finns det många fördelar om man vet vad det innebär i form av kostnad och service.
Njut av att ha hittat tillbaka med din nuvarande 29-tummare och låt valet mogna ett tag. Det är generellt sett en bra andrahandsmarknad så den dagen du vill byta finns det förhoppningsvis köpare.

Tack för ett rimligt och grundat svar.
Underhållsbiten är jag inte väldigt avskräckt av. En stor del av upphållet i cyklande fylldes av motoriserad enduro. Det är ganska underhållintensivt i jämförelse med exakt alla cykelformer.

En cykeluppdatering kommer inte att ske förrän tidigast till våren så mognandet är i full gång.

Senast ändrad:
Trail, är det bra?
Trögrulladheten sitter naturligtvis inte i cykeln, men stigcyklar har i regel köttigare däck. Som rullar sämre. Och mer fjädringsväg som äter upp en del av energin när man trycker på lite mer. Men det rullar ju inte sämre för det.

Trail, är det bra?
kör själv cube stereo one22 slt, där jag bara bytte originaldäcken till racing ralph och racing ray. Bara däckbytet skapade en helt annan känsla i form av fart. Men en heldämpad XC cykel idag skall vara riktigt bra också, något hårdare men mycket snabbare i skogen.

Trail, är det bra?
kör själv cube stereo one22 slt, där jag bara bytte originaldäcken till racing ralph och racing ray. Bara däckbytet skapade en helt annan känsla i form av fart. Men en heldämpad XC cykel idag skall vara riktigt bra också, något hårdare men mycket snabbare i skogen.

Har faktiskt redan haft tankarna åt precis det hållet att man kan byta till "lättare" däck. Men det blir ju med min ringa erfarenhet väldigt teoretiskt.
Det är inte så att jag kastar mig utför hissnande drop och över groteska stenblock varje runda, men jag inbillar mig att en cykel med lite mindre nervös geometri skulle vara trevligt.
Men då inte på bekostnad av att den är hopplös på t.ex. grusväg.

Trail, är det bra?
Hej.
Då jag som numera urgammal hittat tillbaka till skogscyklandet efter långt uppehåll behöver jag hjälp med att reda ut begreppen inför nästa cykelköp.
Förr i världen vinglade jag runt på en 26" XC-hartail med smalt styre och mycket tveksam fjädringsfunktion. Den är efter långt uppehåll nu ersatt med en rimligt modern 29" XC-hardtail med mer rimliga funktioner.
Jag har alltså väldigt begräsnad erfarenhet av olika mer moderna cykelvarianter, men det där med fjädring i båda ändar verkar trevligt.

Jag cyklar till 95% runt hörnet hemma, så en del transportsträckor är typ ofrånkomligt.
Min förra cykel var en trailcykel med 150/160 slag i aluminium, ca 15,5 kg, grova däck. Den var perfekt för sitt användningsområde: cykla upp för grusvägar och ned för branta/tekniska stigar.

Den var ingen höjdare när jag flyttade till plattare miljö där det mestadels var cykling upp och ner för snälla stigar. Så nu är den ersatt av en cykel med 120/130 slag, ca 12,5 kg, lätta däck, och plötsligt blev det kul att cykla stig igen.

Senast ändrad:
Trail, är det bra?
däck gör större skillnad än slaglängd skulle jag säga - även om jag inte haft en xc på länge.
Jag kör väldigt lätta däck utom i park. Blir bra på transport och jag lider intet av det i skogen. Vill man ha grövre däck så vill man nog det oavsett cykeltyp?

Trail, är det bra?
Har faktiskt redan haft tankarna åt precis det hållet att man kan byta till "lättare" däck. Men det blir ju med min ringa erfarenhet väldigt teoretiskt.
Det är inte så att jag kastar mig utför hissnande drop och över groteska stenblock varje runda, men jag inbillar mig att en cykel med lite mindre nervös geometri skulle vara trevligt.
Men då inte på bekostnad av att den är hopplös på t.ex. grusväg.
med dagens XC kan du gör det som för några år sedan var omöjligt, du skall kunna hoppa lite lätt med dagens FSP XC. Kolla Jenny Rissveds XC modell, både hon och Jolanda Neff hoppar över stenar mm nedför när de tävlar med sina XC cyklar =).

Trail, är det bra?
För landsvägscyklar har det bara blivit bättre bromsar de senaste 20-30 åren, men i skogen är cyklarna helt enormt mycket bättre! Jag hade köpt en lite mer aggressiv kortslagig XC-cykel till det användningsområdet. Downcountry har väl förpassats till andra utdöda ord, men cyklarna som kom och betecknades som sådana för 5-6 år sedan är ruggigt bra och kompetenta. Jag kör 120/100 mm fram/bak, med hyfsat lång och låg geo, och det fungerar "överallt" utan att bli tråkigt. Numer är det nästan standard för vanliga XC-cyklar även om det såklart lär finnas undantag. Gammel-XC är värdelöst, modern superbra!

Däck måste man såklart alltid anpassa efter tänkt användning. Extremt viktigt för all sorts cykling!

Trail, är det bra?
Frågan om du ska köpa en XC- eller trailcykel är egentligen omöjlig att svara på. Fartkänslan man får på en lätt och rapp XC-hoj på slingriga stigar får du inte på en större och tyngre cykel. Å andra sidan blir aldrig teknisk utförsåkning riktigt kul på en XC. Att du ägnar dig åt motocross-enduro antyder att du kanske uppskattar lite mer actionfylld cykling. En Trek Fuel EX eller en Specialized stumpjumper funkar till ganska mycket egentligen, allt från stillsamma skogsslingor till bikepark. Själv äger jag endast en 170/170-cykel och till och med den går att köra XC-slingor med (även om det går mycket långsammare)

Om du skiter i Strava-tider och diverse träningsappar tror jag att en trailcykel med ca 140mm slag är alldeles lagom.

Trail, är det bra?
Det går ändå en tydlig skiljelinje mellan snabba/rappa/lätta/responsiva stigcyklar med 120/130 slag och lite kralligare cyklar med 140/150. Däck och hjul gör förstås mycket för känslan, men länkage, dämpare, geometri och vikt går inte att bortse ifrån helt. Att sätta på lättrullade däck för att ta sin stigcykel till vasan och inte behöva köpa en cykel till är för mig ett rationellt val, men annars blir jag mer och mer införstådd med att alla komponenter behöver lira tillsammans för att man ska få ut det man vill av cyklingen.

Grusvägar och plattstig blir onekligen rätt tråkigt på en utförsorienterad stighoj (för att inte tala om en enduro), men med XC/DC tycker i alla fall jag de gånger jag provat att det är en rätt skön sprättig känsla att trycka på lite och det blir inte bara en transport.

Tillbaka
Topp