Trail-cykel med budget

oatan

Medlem
Trail-cykel med budget
Ska köpa ny cykel och tror en åt trail-hållet skulle passa bra.
Cyklar mest landsväg med har bakgrund som enduroförare så känslan för att ta sig fram på stigar i hyfsad fart borde fortfarande finnas där.
Min budget var från början 15k men har hittat några intressanta alternativ runt 17k och det är smärtgränsen för mig just nu.

Vad tror ni om denna: https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/fully/bike/kato-fs-essential-2021
Känns oerhört prisvärd med tanke på vilka komponenter som sitter på, aldrig hört talas om märket dock. Har heller inte lyckats hitta några bra reviews.

Annars har jag kollat på Merida Big Trail 500 men den verkar vara slut överallt.

Kona Honzo skulle kanske också vara ett alternativ https://konaworld.com/honzo.cfm

Kom gärna med input.

Trail-cykel med budget
Steg 1 är att kolla vad som faktiskt finns att köpa. Steg 2 välja mellan dem. 90% av cyklarna går inte att få tag på.

Trail-cykel med budget
Det är lite dissonans i den cykeln om man ska vara petig. 120mm fjädring och 70 grader gaffelvinkel är en lite ovanlig kombination. Fjädringsvägen antyder en lite mer mångsidig cykel, medan gaffelvinkeln mer antyder xc-raket av mer konservativt snitt. Beroende på var och hur du vill cykla så kan det vara ett jättebra köp, eller ett jättedåligt.

Trail-cykel med budget
Kommer nog mest cykla stigar i skogen där jag bor. Men vill även kunna ta med cykeln till någon peppad trail och ha möjlighet att köra lite snabbare nerför utan att cykeln känns instabil.

Trail-cykel med budget
Stigar är ju ett väldigt brett begrepp. Är det släta, steniga eller rotiga stigar? Mycket uppför och nedför? Brant nedför och stökigt eller flackt nedför och slätt underlag? Man behöver oftast definiera sin miljö lite noggrannare för att hitta rätt i cykeldjungeln.

Men om du tror att fart utför kommer att vara en viktig komponent så hade jag inte valt Ghosten. I den typen av cykling gör sig en cykel med modernare geometri (främst en flackare gaffelvinkel) bättre. Det finns nog en risk att du skulle känna dig begränsad av Ghosten.

Trail-cykel med budget
Stigar är ju ett väldigt brett begrepp. Är det släta, steniga eller rotiga stigar? Mycket uppför och nedför? Brant nedför och stökigt eller flackt nedför och slätt underlag? Man behöver oftast definiera sin miljö lite noggrannare för att hitta rätt i cykeldjungeln.

Men om du tror att fart utför kommer att vara en viktig komponent så hade jag inte valt Ghosten. I den typen av cykling gör sig en cykel med modernare geometri (främst en flackare gaffelvinkel) bättre. Det finns nog en risk att du skulle känna dig begränsad av Ghosten.
Tack för input.
Du tror inte att faktum att ghosten är heldämpad kommer att kompensera lite i hur hårt man vågar köra på utför? Alternativet är ju en hard tail med flackare gaffelvinkel.

Trail-cykel med budget
Tack för input.
Du tror inte att faktum att ghosten är heldämpad kommer att kompensera lite i hur hårt man vågar köra på utför? Alternativet är ju en hard tail med flackare gaffelvinkel.
Det kommer att göra det bättre, en heldämpad "dyker" ju inte i fronten riktigt lika mycket som en hardtail. Men när det börjar gå fort utför (och om det är lite stök på vägen) så kommer du nog vilja få fram framhjulet ännu längre och få lite bättre tyngdpunkt än den cykeln kan erbjuda. Jag förespråkar normalt inte att man alltid måste gå på flackare gaffelvinkel bara för att, men om utförsåkning är en viktig del så blir det en viktig parameter.

Jag hade hellre gått på Honzon i det här fallet (om det står mellan dem). Dels är den flackare, dels har den 29" vilket också hjälper till. Sen får man jobba lite mer för att få flyt utför, att åka hardtail fort är ju en konst det också, men jag tror att Honzon är ett bättre val.

Trail-cykel med budget
Tack för input.
Jag känner ju inte till hur bra dämparna är på den cykeln, men på en heldämpad för €1400 har man kompromissat på ganska många punkter. Jag tror inte dämparna kommer att vara tillräckligt bra, speciellt om man kör utför. Jag skulle hellre tagit en vettig hardtail är billigast möjliga fulldämpade (jag har ägt både en billigare fulldämpad och en "vettig" hardtail).

Tillbaka
Topp