Trail/Enduro

HHURTIG

Medlem
Trail/Enduro
Hej alla, ny här på forumet och ska köpa mig en heldämpad trail/enduro cykel, blir nog mest trail. Länge sedan jag cyklade MTB, ca 15 år? tiden går fort. Senaste cykeln var en GT Zaskar...

Hur som så har jag vänner som tjatar på mig så nu är det dags. Polarn har en Trek fuel ex 8 som är riktigt min, men av någon anledning är jag sjukt sugen på en Kona Hei Hei trail, är jag ute och cyklar? Har inte hunnit testa fler cyklar än vännens Trek än, ska åkka och testa Kona:n någon dag men är öppen för förslag. Mycket rea nu, vill helst hålla mig till max 30k i bidget.

Tack på förhand!

Hit me!!!

Trail/Enduro
Du kan alltid kolla begagnat också. Inte lätt att hitta på köp och sälj här på happyride men prova att söka på kompletta cyklar och fritext:
fox 36
Lyrik
Pike
Då får du i alla fall bort alla racers och XC-cyklar.

Vill du ha tips på reacyklar behöver du berätta hur lång du är.

Trail/Enduro
Octagon sa:
Du kan alltid kolla begagnat också. Inte lätt att hitta på köp och sälj här på happyride men prova att söka på kompletta cyklar och fritext:
fox 36
Lyrik
Pike

Tar gärna emot tips på cyklar på rean?

Trail/Enduro
Jag kör på en Trek Remedy 8 27,5" och är svinnöjd, prisvärd också. Dock svår att få tag på nu i "slutet" på säsong beroende lite på vart du bor.

Annars nya Fuel EX och kanske Trek Slash?

Trail/Enduro
maer sa:
Jag kör på en Trek Remedy 8 27,5" och är svinnöjd, prisvärd också. Dock svår att få tag på nu i "slutet" på säsong beroende lite på vart du bor.

Annars nya Fuel EX och kanske Trek Slash?
Är riktigt sugen på en Remedy 8, hittar dock ingen som har den, bor i nyköping, 10 mil söder om stockholm, några tips på var den kan finnas?

Trail/Enduro
HHURTIG sa:
Octagon sa:
fox 36
Lyrik
Pike

Tar gärna emot tips på cyklar på rean?
Längden var det, 187, borde säkert ha xl men har alltid hellre haft en lite mindre än vad jag borde så jag tror L blir bäst, sen kan det såklart skilja mellan märken och modell...

Trail/Enduro
Orjanwesterberg sa:
Håller med. 160 slag känns som bäst för allt. Skulle inte välja fuel ex, blir lixom inte riktigt vad det kan vara, när du swishar nedför med en fuel.

160 slag är verkligen inte bäst för allt, det är inte utan orsak att cyklar med 130-140 slag och 29" är det nya svarta!

Trail/Enduro
Ustzeust sa:
Orjanwesterberg sa:
Håller med. 160 slag känns som bäst för allt. Skulle inte välja fuel ex, blir lixom inte riktigt vad det kan vara, när du swishar nedför med en fuel.

160 slag är verkligen inte bäst för allt, det är inte utan orsak att cyklar med 130-140 slag och 29" är det nya svarta!

Jag började på xc sen 160. Min typ av allround känns tokbra på 160. Vem vill missa ett högt dropp?.
Så min slash har jag för xc, trail, enduro.
Klart att topfuelen jag hade förr var snabb, men noll skönt flow för mig.

Trail/Enduro
Verkar som att många tycks tro att det bara handlar om slaglängd här. Slaglängden är en del av hela geometrin. En cykel med modern geometri behöver inte nödvändigtvis inte ha 160 slag. Det funkar mycket väl med 130 tex. Sen kan det ev bli en lite mindre bekväm resa. Sen att folk hävdar att den modellen dem har är bäst, eller att man måste ha massa slaglängd handlar mer om personliga preferenser, trångsynthet, eller icke tillräckligt djupgående kunskaper om geometri. Med andra ord behöver du inte lyssna på den biten så noga. Testa dig fram, och när du hittar något du är nöjd med blir allt bra. Kom bara ihåg att andra sidan av myntet som ingen nämner när dom säger att det är ett måste med 160 slag är att cykeln kommer förmodligen inte vara lika kul i låga hastigheter, och vara mindre rapp.

Tillbaka
Topp