"Trailfiera en XC"

andreas_nas

Aktiv medlem
"Trailfiera en XC"
Hej!

Har ni några bra tips på hur jag kan göra om min XC mtb 29" till en lite mer stiganpassad cykel?
Jag köpte cykeln för att köra CV med ett gäng kompisar men har under senare tid upptäckt att stigcykling är klart roligare.
Jag funderar på en reverb sadelstolpe och nya däck typ Hans Dampf eller Conti Mountain King II.

Enklast är ju såklart att köpa en ny hoj men det kommer jag inte göra i år i alla fall.

//A

"Trailfiera en XC"
Vad är det för cykel?

Reverb och något av däcken du nämner är en bra start. Ett rejält framdäck (t.ex. Hans Dampf eller Rubber Queen) och ett lite mer lättrullat bakdäck (t.ex. Mountain King eller Nobby Nic) är populärt. Kortare styrstam och ett bredare styre gör också mycket för kontroll när det är brant och/eller stökigt. 50-70mm styrstam och så brett styre som du kan hitta (så kan du testa olika bredder och eventuellt kapa), men åtminstone 720mm, skulle jag säga.

"Trailfiera en XC"
Rejälare däck kommer du ju långt med. Börja där. Vad är det för cykel?

Andra förslag utan inbördes ordning för en eventuellt lite stadigare framfart i skogen:
- Kortare styrstam
- Bredare styre (ev med (mer) rise)
- Bash istället för storklinga
- Om du har koniskt styrhuvud men rakt gaffelrör kan du montera angle set styrlager för lite flackare styrvinkel
- Man kan ju tänka sig gaffel med mer slag också men det kan föra med sig negativa konsekvenser som (onödigt) högt vevlager och förverkad rambrottsgaranti.

/Johan

"Trailfiera en XC"
JockeS skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste bara få fråga.... är det inte en MTB
> du köpt?
> Hur kan den inte vara stiganpassad?

Jag måste bara fråga.... hur jävla oskön kan man vara?

"Trailfiera en XC"
Singular skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag måste bara få fråga.... är det inte en
> MTB
> > du köpt?
> > Hur kan den inte vara stiganpassad?
>
>
> Jag måste bara fråga.... hur jävla oskön kan
> man vara?

jätte?

"Trailfiera en XC"
JockeS, som att du inte duschat forumet med olika frågor sedan du blev medlem.

Ontopic är väl nya däck, bredare styre, kortare stam om möjligt.

Senast ändrad:
"Trailfiera en XC"
Singular skrev:
> JockeS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag måste bara få fråga.... är det inte en
> MTB
> > du köpt?
> > Hur kan den inte vara stiganpassad?
>
>
> Jag måste bara fråga.... hur jävla oskön kan
> man vara?

Burn! ;)

Bra svar annars, jag har själv gjort samma mod på min gamla XC-hoj, funkar utmärkt. Feta Maxxis DHF däck, 750 styre och 80 mm stam . Skaplig skillnad mot smaldäck, 130 stam och 620mm styre!

Jag körde ner sadelstolpen 4 cm från min trampeffektiva position och bytte till plattisar med, funkade fint men en Reverb hade ju förstås varit fint.

I slutänden var det gaffelvinkeln som inte gick att göra nåt åt, men angleset tipset är bra. Jag skulle nog tycka det är värt att dra på 10-20 mm extra på gaffeln i slag och testa, är det en 100 mm kan du ju prova 120. Vissa Reba klarar ju det och det kan ju bli OK.

Tillbaka
Topp