Trailforks Pro - kostar pengar

mcoma

Medlem
Trailforks har nu lanserat Trailforks Pro, som kostar 165 kr/år för första året, om man hoppar på senast 22/sep. Därefter verkar det kosta 30 kr/månad.
Med gratisversionen kommer man bara se stigar inom 30 km radie, från sin ”home location”...

Ska ni betala?

jonte987

Aktiv medlem
Nej, finns mellan lite och inget på tf inom 30km men det gör mig inte mer benägen att betala. Tvärtom. Skojfrisk begränsning på en karttjänst.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kommer inte att fungera, säger jag spontant. De flesta använder en sån tjänst för sällan för att det ska kännas värt att betala.

H.

Aktiv medlem
Hur ska man kunna veta om det är värt att betala om man inte får se utbudet?

Jag skulle kunna tänka mig ett upplägg där man tex får betala för att använda appen och ha GPS-funktion, men att det är gratis att utforska.

Westman

Aktiv medlem
Tror många kommer ha problem att svälja att det ser ut som att de tar betalt för tillgång till crowdsourcat material. Eftersom det är så dom lägger upp det.

När det egentligen är kostnader för utveckling och hosting de behöver ta in.

Hade varit snyggare om kartan var öppen men alla funktioner var låsta.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är obefintligt med stigar i södra delen av Sverige så här fyller den inget syfte, men det har varit bra när man varit norrut och utomlands. Men som nämnt, man måste ju först kunna se om det är nåt man vill ha.

H.

Aktiv medlem
Tror många kommer ha problem att svälja att det ser ut som att de tar betalt för tillgång till crowdsourcat material. Eftersom det är så dom lägger upp det.

När det egentligen är kostnader för utveckling och hosting de behöver ta in.

Hade varit snyggare om kartan var öppen men alla funktioner var låsta.
Klokt summerat.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kommer nog inte pynta men 30 spänn i månaden kan jag lätt betala om jag ändå skulle få för mig att jag vill använda TF mer.

Inte konstigt att man måste ta betalt för en tjänst. Antingen säljer man tjänsten eller säljer man sina användare, pengar måste in oavsett.

SIE

Aktiv medlem
Jag har som återfallsstigcyklist haft, och har fortfarande, enorm nytta av TF. Jag hoppas verkligen inte att användarbasen rycker stigarna i affekt, även om jag har förståelse för reaktionen. De som aktivt bidrar borde iaf få behålla tillgång till fulla versionen.

mcoma

Medlem
Dom motiverar sig så här:
”With our payment model we have tried to strike a balance between free access and payment. Our view is that in your local area you are actively participating in making Trailforks great so it should be free. However, when you travel to other areas you are accessing maps and data that others have created. We would like you to view it as buying a trail map so that you can make your ride outside your area great!

We also want to make Trailforks better and have many new features planned that we would like to create more quickly. By becoming a paid Pro member of Trailforks you will allow us to do this and support our current riders and associations better and build new features requested by users and associations.”

Maakus

Aktiv medlem
Inte konstigt att man måste ta betalt för en tjänst. Antingen säljer man tjänsten eller säljer man sina användare, pengar måste in oavsett.
Nä självklart inte. Men nu har man kört 5 år gratis utan att ha nämnt något, låtit användarna skapa innehållet. Bättre att det hade varit en pro från första början.

För en tid sen ändrades rättighetsmodellen så ingen utom landsadmin kan ta bort stigar. Jag kan nästan se varför nu..
Fan va sneaky. Fast det är ju egentligen min data. GDPR?

Vänsterbacken

Aktiv medlem
Trailforks har nu lanserat Trailforks Pro, som kostar 165 kr/år för första året, om man hoppar på senast 22/sep. Därefter verkar det kosta 30 kr/månad.
Med gratisversionen kommer man bara se stigar inom 30 km radie, från sin ”home location”...

Ska ni betala?
Var hittar du de siffrorna. Såhär ser det ut i appen för mig. $12/månad är en del...
Screenshot_20200827-221310_Trailforks.jpg

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kör på. Jag kör ju bara SS i skogen så osannolikt att jag tar mig mer än 30 km bort.
Deras tracking är av någon orsak dålig så min betalningsvilja finns inte riktigt.
De flesta stigar finns väl på OSM ändå.

Mayhem

Aktiv medlem
Alldeles nyss verkade forumets generella åsikt vara att alla som inte ville betala för Strava var snåla jävlar. Men nu när Trailforks tydligen behöver börja få pengar är det visst ingen som vill ge dem en spänn…

jonte987

Aktiv medlem
Det gäller att välja sin position när man startar appen första gången.
Jag menar förklaringen vore lite mer rimlig om ens home area var 300km inte 30. Fast det är inte det som är det avgörande problemet.

Nåja, jag borde veta bättre än att ladda upp nåt utan ha koll på vilken licens som gäller

Maakus

Aktiv medlem
Hur var det med Strava, har det alltid haft en betal-del? Eller var det gratis i början också?

jonte987

Aktiv medlem
Alldeles nyss verkade forumets generella åsikt vara att alla som inte ville betala för Strava var snåla jävlar. Men nu när Trailforks tydligen behöver börja få pengar är det visst ingen som vill ge dem en spänn…
De flesta verkar överens om att det är modellen som är provocerande.

Vad gäller strava så var väl i alla fall nätet utanför happy överens att strava skötte det jävligt illa. Speciellt mot 3rd party apparna.

Jag hade gärna fimpat strava men just nu är de facto standard.
Jag upplever inte att tf har i närheten av samma position. Definitivt inte här i de ockuperade områdena söder om syd Sverige.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Strava använder jag nästan dagligen. Trailforks inte ens en gång i månaden. Dessutom kan jag betala Strava med friskvårdsbidraget :-)

Jag testade nu att uppgradera till Pro via ”Apple subscription”. Priset efter en prov-vecka blev 165kr/år, ganska överkomligt. Priset som stod på knappen i appen var $165 och inte 165kr, verkar som de inte riktigt lyckats med valutaöversättningarna.
EB6A7646-E982-45D2-9A2A-39DB1E7EDD63.jpeg

yonsson

Aktiv medlem
De flesta verkar överens om att det är modellen som är provocerande.

Vad gäller strava så var väl i alla fall nätet utanför happy överens att strava skötte det jävligt illa. Speciellt mot 3rd party apparna.

Jag hade gärna fimpat strava men just nu är de facto standard.
Jag upplever inte att tf har i närheten av samma position. Definitivt inte här i de ockuperade områdena söder om syd Sverige.
I Strava betalar du för leader board och communityt.
TF kommer bli ju obrukbart för de som behöver lite pendling för att kunna köra.

yonsson

Aktiv medlem
Vad hände med ryktet att Garmin skulle köpa Trailforks?

Och vad händer nu med min Garmin Edge 530 som jag köpte ENBART för att kunna se alla Trailforks-spår? Blir den av med massa spår nästa gång jag uppdaterar den? Eller direkt? De kan ju fetglömma att jag uppdaterar den i så fall.

yonsson

Aktiv medlem
Tur att jag har under 3 mil till Sisjön, Lackarebäck, ÄGB, Ruddalen och Horsikan. Om det är enda begränsningen så kommer jag inte behöva casha.

stenmark

Aktiv medlem
Är det trailguide.net som vi ska börja populera med data istället?
Happy har ju sin stig funktion, men trailguide känns vassare?

Jolinwood

Aktiv medlem
Jag tycker nog att den appen är värd 300spänn per år men iom att all content är skapad av användare så kanske säg 1dollar per månad = 12dollar per år varit rimligare. Då hade det varit en no-brainer och de hade sluppit mycket av kritiken de lär få nu..

mcoma

Medlem
Var hittar du de siffrorna. Såhär ser det ut i appen för mig. $12/månad är en del...
Visa bilaga 438719
Visa bilaga 438719
När man klickade på get Pro, och kom till AppStore för att betala, stod riktiga priset där.
Läste dessutom att man får förlängt halva priset efter första året, om man ”kör vidare”... när det ska förnyas.

Glisseur

Aktiv medlem
Det är ju själva fasen att allt här i världen inte kan vara gratis i all evighet...

Nyttan och glädjen som jag personligen har haft och fortsatt har av Trailforks är lätt värd 165 kronor i månaden, eller 300 för den delen. Jag ser inga som helst problem med att bidra med leder och rapporter till ett seriöst företag som Pinkbike/Trailforks så att dom kan fortsätta att utveckla och driva appen och sajten. Trailguide exempelvis är ju fullständigt hopplös i jämförelse. Men att sätta home area till bara 30 km är ju lite väl snålt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer