Trails i Åre

Trails i Åre
Jag ska till Åre och undrar om någon vet någon skön trail. Tänkte cykla lite i skog men inte lift. Vet ni någon som inte är allt för avancerad men ändå snabb och rolig?

Trails i Åre
Våfflan från Copperhill-hotellets baksida är ju bra. Klättringen är asfalt hela vägen så lite trist men inte mördande.

Greningen (på andra sidan från Duvedsbyn) - Lite Endor speeder bike-känsla och en fin sjö att fika vid efter klättringen upp.

Trails i Åre
Jag ska till Åre och undrar om någon vet någon skön trail. Tänkte cykla lite i skog men inte lift. Vet ni någon som inte är allt för avancerad men ändå snabb och rolig?
Från Åre till designkraftledningsstolpen är det väg, men sedan är det mest stig till Undersåker. Därifrån upp mot Olavsleden och tilbaka mot Åre är en fin tur. Ligger på Trailforks. Wåfflan från Copperhill är inte busenkel, men kul.

Trails i Åre
Hur långt är du villig att ta dig från Åre?
Bäverkroken "Vallbo" är trevlig singletrack, men hade parkerat i Fångomon och cyklat den andra leden "motsols" upp mot Vallbo och sedan Bäverkroken ner mot Fångomon där den slutar tillbaka där du parkerade bilen.
Isjödalen "Vallbo" också trevlig, mycket vacker natur men kan vara dryg att cykla upp mot Isjödalen, en hel del sten på leden, men väldigt trevlig nedför, plus naturen då!. Men läs skyltar om vart du får och inte får cykla!
Blanktjärnsrundan "Vålådalen" är ett annat tips, väldigt fin natur! Men som med Isjödalen, läs skyltar om vart du får eller inte får cykla.
Välliste "Trillevallen" kan vara skönt med shuttle eller möjlighet att ha två bilar, en som placeras i Edsåsdalen, då man hamnar där efter att ha cyklat ner för Välliste för att cykla tillbaka till Trillevallen är rätt segt.
Hålfjället "Ottsjö" följ fjällmaraleden upp på toppen och ha skön nedförsåkning tillbaka till startplats.
Sen finns den massa andra turer man kan göra, t.ex. Suljätten "Kall", kan kräva lite erfarenhet då den är brant, riktigt brant på sina ställen. Renfjället "Edsåsdalen", också den brant på sina ställen. Högottfjället "Fångomon" på vägen mot Vallbo/Vålådalen sväng vänster i Fångomon, det kan vara lätt att missa vart leden börjar då det inte är jättetydligt markerat, men kanske är bättre nu än när jag senast var där. Den turen är rätt teknisk både uppför och nedför.

Tänk på att alla dessa leder delas med vandrare så visa hänsyn.

Tillbaka
Topp