Trailsko för slask, lera och vatten!

filipjonsson

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett par nya vinterskor.. Eller, ja, vinterskor för göteborgsvinter! Sällan jättekallt, däremot svinblött från okt-mars.

Det betyder alltså att det är prio på att hålla skon torr! Här fallerar min nuvarande shimano mv81, den är varm men är bara torr i ca 30 min!

Potentiella alternativ:

Specialized defroster - verkar stå emot väta bra!

Lake mxz 303 - lädersko med högt skaft, borde funka bra om den impregnera ordentligt!

Shimano mv701 - samma desig som min nuvarande. Lufthål som tar in vatten, goretex en kan inte hantera detta....

Åsikter?
Har nån en sko som verkligen håller väntan ute?

Prova 45nrth Japanther, det är ju i grunden en MTB-känga för väta. Ej utlovat vattentät men står emot bra. Små i storlekarna dock.

Skit i att byta skor köp ett par sealskins strumpor istället. Håller foten både varm och torr oavsett hur blöt skon blir.
Pro tip från Borås Sveriges regnigaste plats =)

Jag är jättenöjd med min Defroster, men jag har en gammal modell utan boa. Tycker att boa på sidan är problematiskt på steniga stig, den kan skära av.

Antex66 sa:
Skit i att byta skor köp ett par sealskins strumpor istället. Håller foten både varm och torr oavsett hur blöt skon blir.

+1, strumpor håller även dig torr en bit upp på smalbenen.

Antex66 sa:

Till en viss gräns. Efter en längre dags regnig cykling i somras hällde jag ut ca en halvliter vatten ur mina Sealskins.

Vattentäta skor + neopren mudd (t.ex. GripGrab Gaiter) som sluter tätt mot benet funkar i min mening bäst.

Tillbaka
Topp