Train low compete high

fiskarn

Aktiv medlem
Train low compete high
Ofta stöter man på detta påstående gällande långpass. Tränar man lite kortare finns väl ingen anledning att fylla på öht så det gäller inte diskussionen. Kör man över någon viss tid (ca 1,5 h?) kan man diskutera huruvida man ska fylla på med kolhydrater eller inte. Jag har själv ingen bestämd uppfattning om vad som är bäst. Ibland har man hört just "Train low compete high" vilket då innebär att man under längre träningspass kör utan energi medan man under "tävling" kör med. Ibland hör man att man ska dra det ännu längre och köra ett längre pass utan energi och sen bara vila utan att äta och sen köra igen för att "lära kroppen fettförbränning osv..". Man kan ju också tänka sig att man ska lära kroppen ta upp kolhydrater under ansträngning och att det därför bör vara rätt smart att träna detta. Om man säger att man kör ett längre pass i veckan på 3-4 h. Är det då bättre att köra med eller utan energi? Vad tror ni? Intensiteten kommer ju antagligen påverkas en del osv. Har själv aldrig ens kört mer än 7-8 mil utan något att äta eller dricka, är ju både mentalt och fysiskt.
 

bonbon

Aktiv medlem
Train low compete high
Det finns väl argument både för att köra distans lågt (att man sett att en del signalering för "uthållighet" - mitokondrier eller var det var - bli starkare om man kör lågt) men även att ibland äta ordentligt även under distans (bl a lära sig äta kontinuerligt, vad magen klarar av etc).

Jag tycker det kan vara nyttigt att testa men skulle vara försiktig med att köra det fullt ut - träna långsiktigt, experimentera inte för snabbt, speciellt inte dietmässigt. Intensiteten är nog inget problem i längden däremot, felet motionärer gör är ju generellt att distansen har för hög intensitet.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Train low compete high
Det finns väl argument både för att köra distans lågt (att man sett att en del signalering för "uthållighet" - mitokondrier eller var det var - bli starkare om man kör lågt) men även att ibland äta ordentligt även under distans (bl a lära sig äta kontinuerligt, vad magen klarar av etc).

Jag tycker det kan vara nyttigt att testa men skulle vara försiktig med att köra det fullt ut - träna långsiktigt, experimentera inte för snabbt, speciellt inte dietmässigt. Intensiteten är nog inget problem i längden däremot, felet motionärer gör är ju generellt att distansen har för hög intensitet.

Ja jag håller med.

Tycker mig för övrigt se en viss trend att kort-hårt och långt-lugnt inte är lika självklart längre om det nu någonsin varit det. Att man slänger in intensivare delar även under långpass för att simulera tävling. Sett detta hos skidåkare som tränar långlopp iaf (och då känns det ju extra aktuellt att tillföra energi)
 

landen

Aktiv medlem
Train low compete high
Jag är väldigt noga med att äta innan ett kort hårt pass, specielt kolhydrater. Ska jag på kvällen köra ett hårt intervallpass ser jag till att både äta och fika lite extra på dagen, känner direkt om jag inte ätit ordentligt inför ett sånt pass.
 

andreasjoh

Aktiv medlem
Train low compete high
Tror de är över 60min ansträning. Brukar ändå inta energi om de är högintensivt för att påskynda återhämtningen. Och för att jag upplever att jag mår bättre efter.

Tror också man kan vinna mycket på att träna upp sitt kolhydratesupptag under träning och lära sig sina gränser. Iaf om man tänker tävla.
 
Train low compete high
Jag är väl en av dem som försöker sig på "train low compete high" fenomenet, men endast då det kommer till långa lugna distanspass! Detta för att jag vill förbättra min "uthållighet" (mer effektiva mitokondrier) inför sub runt pölen samt även förbränna lite onödigt fett.

Vid korta hårda (nej, inte det du nu tänker på...), dvs intervallpass likt VO2max eller tröskel, känner jag personligen av ifall mina kolhydratsdepåer är tomma eller för låga. Jag når helt enkelt inte upp i de Watt jag normalt vore innan det blir för tufft (dvs får skruva ner på motståndet för att orka fortsätta).

Normalt pga livet och diverse utmaningar, så kör jag distanspass på helgen. Då försöker jag även att kvällen innan äta mindre kolhydrater. På morgonen endast en dubbel espresso (har bevisat att det ökar fettförbränningsprocessen) innan passet. Sen beror det lite på dagsform etc, men normalt brukar jag börja äta kring 2h in i passet. Noterbart att då jag började träna på tom mage så var jag hungrig redan efter 1h (och fick äta för att orka), men nu klarar jag lätt av ett 3h pass utan mat (dock äter jag tidigare för att orka hela passet i planerad watt och puls). Så nånting positiv förändring har väl skett då jag dessutom även nu cyklar på högre Watt.

Edit:
och för att svara på dina sista frågor, så nu under vintern är det en bra tidpunkt att träna på tom mage. Men ifall du ska cykla VR eller nåt annat långlopp, så bör man även träna att äta & dricka under själva passet för att vänja magen till det stora kolhydratintaget. Detta är väl bättre att göra ju närmare tävlingen man kommer. Bara min gissning, men är väl rätt så säkert att det tar längre att vänja kroppen att förbränna fett istället för kolhydrater än att vänja magen för lite sportdryck.
 
Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Train low compete high
Jag är väl en av dem som försöker sig på "train low compete high" fenomenet, men endast då det kommer till långa lugna distanspass! Detta för att jag vill förbättra min "uthållighet" (mer effektiva mitokondrier) inför sub runt pölen samt även förbränna lite onödigt fett.

Vid korta hårda (nej, inte det du nu tänker på...), dvs intervallpass likt VO2max eller tröskel, känner jag personligen av ifall mina kolhydratsdepåer är tomma eller för låga. Jag når helt enkelt inte upp i de Watt jag normalt vore innan det blir för tufft (dvs får skruva ner på motståndet för att orka fortsätta).

Normalt pga livet och diverse utmaningar, så kör jag distanspass på helgen. Då försöker jag även att kvällen innan äta mindre kolhydrater. På morgonen endast en dubbel espresso (har bevisat att det ökar fettförbränningsprocessen) innan passet. Sen beror det lite på dagsform etc, men normalt brukar jag börja äta kring 2h in i passet. Noterbart att då jag började träna på tom mage så var jag hungrig redan efter 1h (och fick äta för att orka), men nu klarar jag lätt av ett 3h pass utan mat (dock äter jag tidigare för att orka hela passet i planerad watt och puls). Så nånting positiv förändring har väl skett då jag dessutom även nu cyklar på högre Watt.

Edit:
och för att svara på dina sista frågor, så nu under vintern är det en bra tidpunkt att träna på tom mage. Men ifall du ska cykla VR eller nåt annat långlopp, så bör man även träna att äta & dricka under själva passet för att vänja magen till det stora kolhydratintaget. Detta är väl bättre att göra ju närmare tävlingen man kommer. Bara min gissning, men är väl rätt så säkert att det tar längre att vänja kroppen att förbränna fett istället för kolhydrater än att vänja magen för lite sportdryck.

Ja det var ett bra svar. Tänker väl lite samma angående att det bra att förbränna onödigt fett och träna mitokondrier.

Äta mindre kvällen innan och så tycker jag också var intressant och lite det jag tänker på med. Nån gång fick jag för mig att det var bra att skippa maten efter om det är långt till nästa träningspass. Typ att ge kroppen mer stress och mer träningseffekt av det passet genom att försämra återhämtningen, också en tanke.

Jag har svängt lite mot att det är bra att iaf ibland träna på att fylla på så mycket man kan eftersom det iaf för mig är långt ifrån lätt att få i sig de 60-90 gram kolhydrater under "tävling" som ofta rekommenderas. För jag antar att det för de flesta inte är speciellt lätt om man håller på i timmar? När jag kör lopp börjar jag alltid äta tidigt och det funkar bra men efter 3-4 timmar (Typ vättern och vasan) blir det svårare och svårare. Fler som upplever detta? Jag är ändå ganska bra på att äta annars och gillar det mest som är sött men ju mer man anstränger sig och ju tröttare man är ju svårare blir det. Vilket är lite dumt eftersom kör man lugnt kan jag nog äta betydligt mer utan problem.

Så här års kör jag väldigt lite cykling och bara intervaller så testar inget sådant nu. Äter helt normalt och bara cyklar oftast inne faktiskt och inte länge. Behövs inget under då.

Edit: Och hur man tänker med energi under intervallpass och annat är också välkommet. Men för mig är inte det något jag funderat speciellt på.
 
Senast ändrad:

McAdam

Aktiv medlem
Train low compete high
Jag hörde en intervju med triathloncoachen Johan Hellström i Tyngre träningssnack, där han menade att det inte var någon större vits att träna utan kolhydrater. Visst, det kan ge lite effekt men fettförbränningen stimuleras först och främst av det faktum att du tränar, i andra hand av vad du äter har. Dessutom sa han att personer som tränar utan kolhydrater tenderar att äta för mycket efter passet.

De diskuterar detta mellan ca 1:15:30 och 1:24:00:
 
Train low compete high
Jag hörde en intervju med triathloncoachen Johan Hellström i Tyngre träningssnack, där han menade att det inte var någon större vits att träna utan kolhydrater. Visst, det kan ge lite effekt men fettförbränningen stimuleras först och främst av det faktum att du tränar, i andra hand av vad du äter har. Dessutom sa han att personer som tränar utan kolhydrater tenderar att äta för mycket efter passet.

De diskuterar detta mellan ca 1:15:30 och 1:24:00:

Intressant, går rätt mycket emot vad många andra tränings/coach-profiler har uttalat sig om. Har lyssnat en hel del på TrainerRoads "Ask a Cycling Coach" podcast och enligt dem ska man också köra lite sk. "fasted training". Men det är väl som med allt annat när det kommer till träning, "högst personligt", man måste helt enkelt prova på och se ifall det fungerar på just dig!

@fiskarn , ska förtydliga mig lite angående ätandet. Kvällen innan kan man äta som vanligt, MEN, dra ner på kolhydrater och istället mera proteiner. Och sen genast efter ett långpass, vänta en stund med kolhydrater. Ät istället mera proteinbaserat. Minns inte exakt, men tror det var Greipel eller Kittel (eller nån annan tysk spurtare) som tränade och åt på detta vis vid långpass.
 

Lejon

Aktiv medlem
Train low compete high
Att det finns så många uppfattningar om vad som är bäst och sämst tänker jag mig beror på flera saker:
- genomsnittspersonen reagerar inte nödvändigtvis som just du
- studierna är av låg kvalitet (få deltagare, man har dessutom fått ha något slags urval som sannolikt påverkar resultatet, studierna är korta och dåligt kontrollerade etc)
- det spelar inte så stor roll

Det går att fylla på med mer, men jag tänker att man gärna kan läsa på och teoretisera om man finner nöje i det och kanske lär man sig något om sig själv om man orkar testa något upplägg lite mer strukturerat men för de allra flesta är det nog klokast att se till att man gör på ett sätt som man personligen verkar tolerera bra och som gör att träningen blir av.

Fler borde träna mer och fundera mindre (men det skulle förstås förstöra marknaden för tränare).
Kort sagt: träna och lyssna på kroppen.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Train low compete high
Att det finns så många uppfattningar om vad som är bäst och sämst tänker jag mig beror på flera saker:
- genomsnittspersonen reagerar inte nödvändigtvis som just du
- studierna är av låg kvalitet (få deltagare, man har dessutom fått ha något slags urval som sannolikt påverkar resultatet, studierna är korta och dåligt kontrollerade etc)
- det spelar inte så stor roll

Det går att fylla på med mer, men jag tänker att man gärna kan läsa på och teoretisera om man finner nöje i det och kanske lär man sig något om sig själv om man orkar testa något upplägg lite mer strukturerat men för de allra flesta är det nog klokast att se till att man gör på ett sätt som man personligen verkar tolerera bra och som gör att träningen blir av.

Fler borde träna mer och fundera mindre (men det skulle förstås förstöra marknaden för tränare).
Kort sagt: träna och lyssna på kroppen.

Ja, alltså jag är alldeles för ostrukturerad för att egentligen testa upplägg osv. Det blir lite som det blir. Sen skriver jag mest sådant här när jobbet tillåter.. inte så mycket istället för att träna. Men tycker att åsikterna spretar rätt mycket i denna fråga. Det gör de iofs i rätt mycket annat med men här har jag inte lyckats bilda mig en tydlig uppfattning.
 

McAdam

Aktiv medlem
Train low compete high
Att det finns så många uppfattningar om vad som är bäst och sämst tänker jag mig beror på flera saker:
- genomsnittspersonen reagerar inte nödvändigtvis som just du
- studierna är av låg kvalitet (få deltagare, man har dessutom fått ha något slags urval som sannolikt påverkar resultatet, studierna är korta och dåligt kontrollerade etc)
- det spelar inte så stor roll

Det går att fylla på med mer, men jag tänker att man gärna kan läsa på och teoretisera om man finner nöje i det och kanske lär man sig något om sig själv om man orkar testa något upplägg lite mer strukturerat men för de allra flesta är det nog klokast att se till att man gör på ett sätt som man personligen verkar tolerera bra och som gör att träningen blir av.

Fler borde träna mer och fundera mindre (men det skulle förstås förstöra marknaden för tränare).
Kort sagt: träna och lyssna på kroppen.

Jag tror du har helt rätt där. Det måste vara oerhört svårt att hitta en testmetodik som gäller för alla. Och bara för att proffscyklister tränar på ett visst sätt betyder inte det att motionärer bör träna på samma sätt. Det kanske är mer troligt att motionärer inte ska träna som proffs?

Ett litet sidospår: En kompis berättade att hans pappa var elitorienterare under 70- och början av 80-talet. Han och hans träningskompisar hade en enkel träningsfilosofi: De sprang allt vad de orkade hela tiden. Varje träningspass var typ en timme så snabbt de kunde. Inga lugna pass, inga intervaller, inga teknikövningar. Med dagens ögon är ju detta helt fel. Tränar du så, även om du bara är motionär, så blir du ju nästan idiotförklarad. Men trots dåliga träningsmetoder så sprang min kompis pappa milen på ca 31 minuter. Hur snabbt hade han sprungit om han tränat "rätt"? Min gissning är: Förmodligen inte särskilt mycket. Några sekunder på milen kanske. Vad som är rätt träningsmetoder och rätt kost varierar hela tiden. Verkar vara ganska mycket mode.
 

McAdam

Aktiv medlem
Train low compete high
Halvt OT:
Den här videon är rätt kul. Jag håller inte med honom till 100%, men huvudbudskapet - att vi kanske inte är så mycket bättre idrottare idag som rekord och annat antyder - håller jag med om.
 

matsarne

Medlem
Train low compete high
Jag har tidigare praktiserat både train low-race high och train low-race low. Med avseende på kolhydrater i alla fall. Åt alltså low carb under mina mest intensiva cykelår. Nu skyller jag på småbarn och äter "normalt" igen. Jag har kört Vättern på 9:30 nästan helt utan mat. Lite nötter och salami blev det. Men när jag cyklat snabbare på Vättern (07:55) har jag laddat helt utan kolhydrater och sedan käkat bars och sportdryck under loppet.

Min slutsats: Om man äter low carb regelbundet så man vant kroppen vid det, går det utmärkt att träna länge eller kort utan mat. Däremot har jag ingen aning om det ger bättre träningseffekt. Framförallt upplevde jag att low-carb gjorde mig mer jämn. Man går aldrig i väggen. Går alltid att köra lite till. Det var enkelt att träna. Behövde aldrig oroa mig för om jag hade tillräckligt med mat.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Train low compete high
Jag tror du har helt rätt där. Det måste vara oerhört svårt att hitta en testmetodik som gäller för alla. Och bara för att proffscyklister tränar på ett visst sätt betyder inte det att motionärer bör träna på samma sätt. Det kanske är mer troligt att motionärer inte ska träna som proffs?

Ett litet sidospår: En kompis berättade att hans pappa var elitorienterare under 70- och början av 80-talet. Han och hans träningskompisar hade en enkel träningsfilosofi: De sprang allt vad de orkade hela tiden. Varje träningspass var typ en timme så snabbt de kunde. Inga lugna pass, inga intervaller, inga teknikövningar. Med dagens ögon är ju detta helt fel. Tränar du så, även om du bara är motionär, så blir du ju nästan idiotförklarad. Men trots dåliga träningsmetoder så sprang min kompis pappa milen på ca 31 minuter. Hur snabbt hade han sprungit om han tränat "rätt"? Min gissning är: Förmodligen inte särskilt mycket. Några sekunder på milen kanske. Vad som är rätt träningsmetoder och rätt kost varierar hela tiden. Verkar vara ganska mycket mode.

Sånt är härligt att läsa på ett sätt.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer