Trainer eller spinningcykel?

gragge

Medlem
Jag har gått och sneglat lite på en trainer för att hålla liv i benen under vintern. Men nu ser jag att en skaplig spinningcykel kostar ungefär lika som en trainer.
http://www.xxl.se/trana-hemma/traningsmaskiner/spinningcykel/spin-two-spinnigcykel-1083387
På ett sätt känns en spinninglösning bättre. Stabilare, inget slitage på grejerna, bra motstånd. Man får väl byta sadel och trampor osv för att få ordning på den men det känns ändå som en skaplig grej.

Ni som kör trainer, vad anser ni? Trainer eller spinningcykel?

PS. att åka in och köra spinning på typ gym eller nåt är inte en lösning för mig.

Jag håller ju på och säljer min spinninghoj så jag är part i målet (in kommer en monark istället)

Spinninghoj
+ Stabil
+ Jämnare motstånd
+ Du kan lägga på tungt tungt
-Svårt att vara objektiv med motståndet då ratten inte har nån som helst skala
- Kanske inte samma sittställning som vanliga hojen, speciellt styret är annorlunda.

Trainer
+ Du sitter bättre på din egen hoj
+ Du kan lättare reproducera motståndsnivåer
- Slitage?
- Oljud
- Slirar när man kör tungt motstånd

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> (in kommer en monark istället)

åhå, här satsar det på en comeback förstår jag :)

fredrikw skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > (in kommer en monark istället)
>
> åhå, här satsar det på en comeback förstår
> jag :)

H50 nästa

Trainer, any day of the week. Motstånd utan slirning (Kurt Kinetic och trainerdäck) och korrekt sittställning. Tar jag i ordentligt på en spinningcykel vars inställningsmöjligheter imho är minimala får jag ont i knäna. Det får jag aldrig på min cykel.

Men då har du ju inte en egen spinninghoj som du ställt in ordentligt. Att höfta till en SATShoj för 45min är inte samma sak.

Jag kunde aldrig ta med tillräckligt motstånd med trainer, med spinninghoj kan jag vrida på tills det tar stopp. Även stående utan att räsern vrider sig under mig..

Beror säkert på vilken spinninghoj man har men de som finns på gymmen är för jäkliga.

Vad gäller tillräckligt motstånd på trainern så får du gärna komma och testa. 3kW tror jag att motståndet på min Road Machine bottnar runt ...

Hade problem med slirningar ett tag, men vred några varv extra på justeringsskruven och sänkte däcktrycket något (efter tips här på happy) - nu slirar det inte längre.

Dessutom, priset på en bra spinninghoj lär vara högre än på en trainer?

selstam skrev:

>
> Dessutom, priset på en bra spinninghoj lär vara
> högre än på en trainer?

Man kan köpa nästan gratis från gym som byter upp sig.
Bara att putsa upp, byta sadel och ev. lager.
Kostar mindre än trainerdäck.

Den här spinningcykeln är riktigt bra:

http://www.sportamore.se/produkt/8200-merida-merida-spin-road-racing-vit. 6000 SEK är ett MKT fördelaktigt pris för just denna cykel. Jag fick min för 8500 på XXL, och det var billigt.

Bockstyre, magnetiskt (=tyst) motstånd, lite snyggare, mer LVG-känsla helt enkelt.

Jag alternerar den med en roller istället för trainer.

En roller ger mer cykelkänsla, och (inbillar jag mig) lite mer core/balansträning samt (enligt hörsägen) en bättre pedalteknik. På min Elite-roller kan man ställa motstånd tillräckligt högt för att pulsen skall vara den trånga sektorn.

En ytterligare fördel med en roller till skillnad mot en trainer/spinningcykel är att tiden går dubbelt så fort när man sitter löst, det är helt enkelt "lite spännande" att se til att man inte far i backen, och den koncentration som krävs får misärtiden att rusa iväg.

En nackdel med roller, till skillnad mot spinningcykel, är att man gärna har en handduk på styret för att hålla svetten stången. Och, när den handduken letar sig ned mellan broms och fälg blir det livat på ett sätt som man inte får på en mer stabil spinningcykel.

Slutligen, fördel med roller framför trainer är att det påstås att en trainer fixerar cykeln på ett sätt som tillsammans med kraften i viss trampning skadar kolfibern i bakdelen av ramen. Det kanske är en myt ???

I en relativ värld (utecykling är att föredra) ser jag fram emot ett rollerpass till kvällen, men ett spinningpass tar emot lite mer mentalt innan man börjar. Och, de träningspass som blir av är bra.

Jag har en beggad Schwinn spinninghoj som jag fick för ett par lax på blocket. Huruvida träningen blir bättre på en trainer ska jag inte uttala mig om, men spinningcykeln har EN jäkligt stor fördel; den står alltid beredd för ett pass.
En regnig sommardag när man bara vill svettas lite utan att lorta ner racern, går jag bara en trappa ner och trampar sönder mig en stund.

selstam skrev:
> Beror säkert på vilken spinninghoj man har men
> de som finns på gymmen är för jäkliga.

det kan jag hålla med om, speciellt när det inte finns tid att ställa in den mer exakt såklart.

> Vad gäller tillräckligt motstånd på trainern
> så får du gärna komma och testa. 3kW tror jag
> att motståndet på min Road Machine bottnar runt

jag hade en ganska enkel elitemodell där jag kände att jag inte ville köra maxspurter eller igångdrag just med tanke på att det inte orkade hålla motstånd samt att jag tyckte att det kändes sådär för hojen. säkert inget problem dock..

> Hade problem med slirningar ett tag, men vred
> några varv extra på justeringsskruven och
> sänkte däcktrycket något (efter tips här på
> happy) - nu slirar det inte längre.
>
> Dessutom, priset på en bra spinninghoj lär vara
> högre än på en trainer?

jag köpte min spinninghoj beggad och den var billigare än min trainer som gick på runt 2000..

hur som, bra att vi båda är nöjda. :)

Varför (i helskotta!) tillverkar ingen en roller som är 100cm bred, så vore det spiken i kistan för trainers/spinningcyklar. Åtminstone hemma hos cyklister...

Jo jag vet att det inte är så svårt att hålla sig på banan med en roller, men vore den duktigt bred så skulle man kunna ha riktigt kul, lägga riktigta spurter osv.

cykellars skrev:
> Köp en begagnad Monark Ergometer med pendel eller
> viktmagasin om det är träning som ska bedrivas.

Vad är fördelen med dem?

heklamama skrev:

> Man kan köpa nästan gratis från gym som byter
> upp sig.
> Bara att putsa upp, byta sadel och ev. lager.
> Kostar mindre än trainerdäck.

Det är inte min erfarenhet här i Göteborg. Försökte, men de som var till salu ville de ha nästan 10 papp för och de var slitna som 17.

Niko/Frost skrev:
> Varför (i helskotta!) tillverkar ingen en roller
> som är 100cm bred, så vore det spiken i kistan
> för trainers/spinningcyklar. Åtminstone hemma
> hos cyklister...
>
> Jo jag vet att det inte är så svårt att hålla
> sig på banan med en roller, men vore den duktigt
> bred så skulle man kunna ha riktigt kul, lägga
> riktigta spurter osv.

Rollers är f-n livsfarliga! :) Inte en chans att jag ens försöker köra 45-60km/h i ett slutet rum! :D

(Humor!)

selstam skrev:
> heklamama skrev:
>
> > Man kan köpa nästan gratis från gym som
> byter
> > upp sig.
> > Bara att putsa upp, byta sadel och ev. lager.
> > Kostar mindre än trainerdäck.
>
> Det är inte min erfarenhet här i Göteborg.
> Försökte, men de som var till salu ville de ha
> nästan 10 papp för och de var slitna som 17.

Affektionsvärde. Tänk all gammal intorkad svett. Den vill man ha betalt för.

gragge skrev:
> cykellars skrev:
> -----
> > Köp en begagnad Monark Ergometer med pendel
> eller
> > viktmagasin om det är träning som ska
> bedrivas.
>
>
> Vad är fördelen med dem?

En Monark är det som används av de flesta svenska testkliniker, cykelklubbar, sjukvård o.s.v. Det är en kvalitetsprodukt som håller i många år, med ett stort svänghjul och helst utrustad med pendel alt. viktmagasin för tillförlitlig viktbelastning. Frågar man svenska elitcyklister så tror jag att 99% väljer ergometer före trainer!

gragge skrev:
> cykellars skrev:
> -----
> > Köp en begagnad Monark Ergometer med pendel
> eller
> > viktmagasin om det är träning som ska
> bedrivas.
>
>
> Vad är fördelen med dem?

Det är dessutom omöjligt att bedriva wattbaserad träning på en "vanlig" spinningcykel, med pulsklocka kan man väl träna och ha hyfsad koll på nivån i.o.f.s.

Ska man bedriva målinriktad träning är en ergometer det självklara valet.

Senast ändrad:
Jag gillade inte känslan med trainer när jag körde intervaller. Dock när jag satt och fincyklade.

Köpte en beg Schwinn spinningcykel av ett gym för 1500:- och den är riktigt bra. Ska se om jag kan modifiera den med ett bockstyre.

> > cykellars skrev:
> Ska man bedriva målinriktad träning är en
> ergometer det självklara valet.

Jag antar att man då bygger om den efter personliga önskemål för de som jag använt på olika träningcentra och gym har varit hopplösa att hitta skaplig position på. Svåra att justera och sämre utrustade än många spinningcyklar.

Min tanke var ju att hur som helst byta till egen sadel och hitta en permanent position som helt liknar den jag är van från mina cyklar.

Tillbaka
Topp