Trainer, Gravel eller MTB?

nHz

Medlem
Jag har ett litet problem och tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig förbi detta.

Under vintern simmar jag en del men skulle även vilja cykla (har inte hittat det roliga i löpning ännu). Hörde precis att en kompis köpt en gravel och cyklar lite då och då. Samtidigt vet jag att närliggande klubb cyklar både gravel och mtb ute i spåren. Jag har inte våga mig in i den kretsen ännu då jag inte vet om jag platsar. Samtidigt kanske det kan vara svårt att komma in i ett tajt gäng som cyklat i många år tillsammans? Jag har kommit till det att tävling är inte det viktigaste längre, motion och ha roligt är något jag uppskattar mer. Däremot saknas inte pannben eller viljan att vinna.

Jag gillar att vara ute men som det ser ut nu är det mycket snö och krångligt att cykla. Så här års blir jag lite bekväm av mig och jag skulle tycka det kan vara skönt att gå upp på morgonen och köra lite Zwift isf att kliva på hojen och dra någon mil i slasket, typ.

En bra trainer (TRAINER ELITE SUITO-T) kostar 6000:-
En bra gravel (SCOTT SPEEDSTER GRAVEL 30 2021) kostar 17k. och en mtb lika så (eller något billigare).

Snön kommer ju inte ligga kvar för evigt och när det blir fritt på vägarna kommer jag att vilja vara ute. Samtidigt blir min träning lite begränsad av vädret för det är inte superkul att gå ut i regnet och träna även om det är snöfritt. Speciellt inte om det är +3.

Innan pandemin så cyklade jag till jobbet varje dag men just nu så jobbar jag hemifrån, så det bli mindre av vardagsmotionen. Min plan är att cykla på morgonen innan jobbet men inga långturer (20-30 km kanske). Samtidigt, när jag är hemma så mycket så funderar jag på om en trainer är helt rätt. Det kommer innebära ännu mer tid i hemmet. Jag trivs men variation är skönt. Om jag ska ut så innebär det en massa (vinter) kläder och sånt meck.

Jag velar fram och tillbaka, hjälp mig att ta ett beslut och komma vidare.

SocialGimp

Aktiv medlem
En gravel + en trainer. Trainer är svårslaget när vädret är grisigt och man vill vara tidseffektiv men sen kan du ut och köra med din gravel när andan faller på / pendla på sikt osv.
Fel! 😜

Om man vill ha ROLIGT så köper man sig en en MTB så man inte blir så begränsad över var man cyklar. Men alla är vi olika, vissa gillar att ligga o nöta i bocken och andra gillar att utveckla sina blandade småhopp och bakhjulsåka. (eMTB är det roligaste men det får man inte skriva här...)

Magnuscav

Medlem
Jag hade satsat på en gravel (eller om du känner dig pepp på mtb).
Vinterkläder är inte sååå bökigt. Jag kör något extra lager över hela kroppen, tunn dunväst, tjocka skoöverdrag, balaklava. Funkade bra i -9 igår utan att frysa så värst.
Är värt att komma ut i friska luften även om det tar någon minut eller två extra.

nHz

Medlem
Hahaha, ni två tillsammans blir hur jag tänker just nu.

Jag har en kompis med eMTB och han säger att man slipper allt det jobbiga och får mer tid över till det roliga (men det får man inte skriva här...). Väldigt dyrt dock och min lokala cykelaffär tycker inte att jag ska gå på den linjen.

nHz

Medlem
Jag hade satsat på en gravel (eller om du känner dig pepp på mtb).
Vinterkläder är inte sååå bökigt. Jag kör något extra lager över hela kroppen, tunn dunväst, tjocka skoöverdrag, balaklava. Funkade bra i -9 igår utan att frysa så värst.
Är värt att komma ut i friska luften även om det tar någon minut eller två extra.
När jag cyklade till jobbet så hade jag full mundering (riktiga vintercykelkläder) och det här med att jag tyckte att det var meckigt kanske mer var kopplat till att jag behövde "fixa" så mycket innan jag var redo för kontoret. Men samma sak kommer att gälla även nu. Det blir samma mecka oavsett så det kanske jag bara behöver acceptera. Hahaha.

kais01

Aktiv medlem
bry dig för det första inte om vad som sägs i en cykelaffär. deras prio är vinst, och inte din optimala cykel. och i deras bästa fall köper du en som du är latent missnöjd med, och kommer tillbaka och köper det rätta senare.

om du hör till gänget som får ångest för att det inte blir 'rätt' sorts träning enligt ditt 'viktiga' träningsschema, skaffa gärna en hopfällbar motionscykel, de kostar kaffepengar jämfört med en trainer, och du slipper låsa upp din vanliga cykel.

om du tycker det det känns ok att avstå motionen de ändå ytterst få dagar vädret är otjänligt, skaffa varken trainer eller motionscykel.

mtb är förstås i sig roligare än gravel, och klart mindre väderkänsligt, men vad man väljer kan lika gärna bero på vilka kompisar det finns att åka med, och vad dessa valt. och förstås hur terrängen ser ut där man bor.

nHz

Medlem
Jag är inte så supersugen på att köra i skogen och på små stigar. Det var roligt (nu låter jag gammal) när jag hade en BMX. Jag är mer sugen på en gravel men tror jag kan ha mer nytta av en MTB (har barn som vill cykla MTB). Är det okej att cykla på en MTB med gänget som cyklar Gravel?

Bengt-re

Aktiv medlem
Det finns ju ytterligare en bra vintercykeltyp eller egentligen två.

Fatbike

Helstel cykel rakt styre och halvköttiga vinterdäck.

Båda typerna är roliga för att komma ut när det är vitt ute och brist på dämpare och 1x drivlina minskar underhållsbehovet. Självklart fungerar dämpare i -20, men kan behöva anpassas, servas mer och gillar inte salt om du stöter på det. Är det viktiga att komma ut och få lite puls så behöver det ju inte vara optimalt för max speed.

nHz

Medlem
Det finns ju ytterligare en bra vintercykeltyp eller egentligen två.

Fatbike

Helstel cykel rakt styre och halvköttiga vinterdäck.

Båda typerna är roliga för att komma ut när det är vitt ute och brist på dämpare och 1x drivlina minskar underhållsbehovet. Självklart fungerar dämpare i -20, men kan behöva anpassas, servas mer och gillar inte salt om du stöter på det. Är det viktiga att komma ut och få lite puls så behöver det ju inte vara optimalt för max speed.
Precis. Fart är något som kanske kommer med tiden men inte primärt just nu.

jonte987

Aktiv medlem
Mycket dyrare än den här, vad är det som gör den bättre/sämre?
Trainer Elite Suito-T
Mycket dyrare vet jag inte men lika mycket nedsatt så det är kanske lika bra vilket som. Kickr core är väl nogon form av benchmark - i alla fall om man får tro DCR.
Om det gör den värd 1000 spänn mer kan jag inte svara på

Edit. Och att nåt är nedsatt på cykelkraft betyder ingenting men du kanske har koll på priset

DanielS

Aktiv medlem
17k räcker ju inte långt om man ska köpa fulldämpad mtb... Den Scott-gravel du nämner är väl den billigaste nivån som blir acceptabel (man får hydraulisk skivbroms på den). Mer pengar blir det om man ska ha bra kläder som fungerar att cykla med på vintern. Men det är ju en helt annan grej att komma ut och cykla än att sitta inomhus, speciellt om man jobbar hemma finns ju ofta möjligheten att komma ut när det är lite dagsljus.

Jag har en billig wheel-on trainer för de mörkaste vinterdagarna och några intervall-pass, satsar lite mer på cyklingen utomhus som ger mig mer.

Jag tror absolut att man får vara med gravel-gänget på en mtb, men det kan bli lite onödigt jobbigt att hänga med. Även med lättrullade däck så är en mtb i allmänet inte gjord för att cykla lika snabbt som en gravel. Jag cyklar dock själv "gravel" med min mtb ibland men inte i grupp då. Å andra sidan så ger en mtb större möjligheter att komma ut på stigar, jag vet, vissa cyklar stökig stig på gravel, men det är över min förmåga (har testat).

nHz

Medlem
Mycket dyrare vet jag inte men lika mycket nedsatt så det är kanske lika bra vilket som. Kickr core är väl nogon form av benchmark - i alla fall om man får tro DCR.
Om det gör den värd 1000 spänn mer kan jag inte svara på

Edit. Och att nåt är nedsatt på cykelkraft betyder ingenting men du kanske har koll på priset
Ja, jag har lite koll på priset men det är inte helt avgörande. Om jag köper en trainer vill jag ha en bra. För mig spelar det mindre roll vilket märke det är så länge den håller och jag inte behöver böka för mycket med den.

Jag har en "manuell" trainer och den fungerade ganska bra under förra vintern. Även om jag har bra trainerdäck så glider det på det lilla metallhjulet på trainern. Med en manuell trainer så får jag ingen watt.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, jag har lite koll på priset men det är inte helt avgörande. Om jag köper en trainer vill jag ha en bra. För mig spelar det mindre roll vilket märke det är så länge den håller och jag inte behöver böka för mycket med den.

Jag har en "manuell" trainer och den fungerade ganska bra under förra vintern. Även om jag har bra trainerdäck så glider det på det lilla metallhjulet på trainern. Med en manuell trainer så får jag ingen watt.

Jag vet bara att många har haft problem med divierse olika trainers så gäller att ha garanti oavsett vilken man väljer. För att undvika problem så valde jag en kickr eftersom DCR verkar gilla dem. Rationellt eller inte vet jag inte. Det beror väl också på budget.

Jag en on wheel också. Kickr snap. Med mina låga watt är det inga problem och har man fler hjul så är det smidigt att växla mellan olika cyklar med olika antal växlar.
Annars tycker jag att skillnaden minskat mycket mellan en bra on-wheel och en medium direktdriven. Ev skillnad i kvalitet är ju svår att bedöma.

Senast ändrad:

aben

Aktiv medlem
Jag hade köpt en gravel med möjlighet att montera breda däck, skärmar och pakethållare, en cykel att göra allt med och sedan en billig, nästan gratis, äldre kvalitetstrainer till att börja med. Kör själv på en Tacx Fortius jag fick för ett år sedan och jag blev överraskad av hur kul det är att köra på den, kör för det mesta olika filmer med vägar från Europa, nästan beroendeframkallande, kör ofta flera pass om dagen. Det kan vara lite struligt med mjukvaran till äldre trainers men jag har fått min att funka med Golden Cheetah och Tacx originalprogram.

DarkMatter

Aktiv medlem
Förra året provade jag vintercykling med min 26" helstela 90-tals MTB som är för liten för mig. Tror det sitter 55 mm MoutainKing och XKing på. Blev mest grusvägar och någon enstaka ängsstig.

Detta år har jag börjat vintercykla med min gravel/pendlarcykel. Då den ska klara pendling har den 40 mm SMW 240 dubb på. Bortsett från ren pendling har jag kört lite grusvägar med den.

Båda två är kul och båda går bra. Så länge man har plats för lämpliga däck och skärmar så är det en vintecykel.
Välj en cykel som passar din cykling i övrigt. (Själv föredrar jag gräääävel.)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer