Trainer och tillhörande cykel för nybörjare

jool08

Medlem
Hej! Jag har läst många trådar om trainers och inser att många svar är riktade till personer med höga ambitioner. Jag söker mer en ny motionsform och är intresserad av appar som Zwift, då det känns som en motiverande träningsform. Jag behöver dock förstå om det är rimligt att använda på det sättet trots att man är relativt otränad och saknar ambitioner om att delta i lopp. Jag har i nuläget bara en "vanlig" cykel som inte kommer släpas in och ut, därmed skulle jag behöva både trainer och cykel.

Jag har inga stora krav på att trainern ska klara höga watt och lutningar men jag vill att den ska vara tyst eftersom jag bor i radhus och gärna tränar på kvällstid då både grannar och familj vill ha lugn. För att få en tyst variant verkar det krävas en direktdriven i mellanprisklassen och jag har kikat på Wahoo Kickr Core. Så långt har jag hittat mycket information men det har varit svårare kring cykeln då många andra redan verkar ha en eller flera lämpliga cyklar.

Jag vill att det ska vara en fast installation och cykeln kommer inte användas utomhus. Har blir det om jag köper en billig 8-växlad allroundcykel för 3500 kr? Blir det värdelöst att kombinera en relativt dyr trainer med en billig cykel? Kommer min träning bli väsentligt bättre av att jag sätter en dubbelt så dyr cykel där?
Sen förstår jag att det inte ingår någon kassett med trainern. Kan man plocka den från cykeln när den ändå inte ska användas utomhus? Eller måste jag köpa en till?

I min nybörjarvärld känns denna uppsättning för drygt 10000:- som ett spännande alternativ till en klassisk motionscykel för 5000:-. Jag betraktar det dock som en motionscykel med möjligheten att ansluta till virtuella tjänster som ökar träningsglädjen. Är det fler som inte har några ambitioner om att vara landsvägscyklister som tänkt på detta sätt? Är trainers och appar att betrakta som proffsens vinterträning eller är de bra alternativ även för oss vardagsmotionärer?

Hej! Jag har läst många trådar om trainers och inser att många svar är riktade till personer med höga ambitioner. Jag söker mer en ny motionsform och är intresserad av appar som Zwift, då det känns som en motiverande träningsform. Jag behöver dock förstå om det är rimligt att använda på det sättet trots att man är relativt otränad och saknar ambitioner om att delta i lopp. Jag har i nuläget bara en "vanlig" cykel som inte kommer släpas in och ut, därmed skulle jag behöva både trainer och cykel.

Jag har inga stora krav på att trainern ska klara höga watt och lutningar men jag vill att den ska vara tyst eftersom jag bor i radhus och gärna tränar på kvällstid då både grannar och familj vill ha lugn. För att få en tyst variant verkar det krävas en direktdriven i mellanprisklassen och jag har kikat på Wahoo Kickr Core. Så långt har jag hittat mycket information men det har varit svårare kring cykeln då många andra redan verkar ha en eller flera lämpliga cyklar.

Jag vill att det ska vara en fast installation och cykeln kommer inte användas utomhus. Har blir det om jag köper en billig 8-växlad allroundcykel för 3500 kr? Blir det värdelöst att kombinera en relativt dyr trainer med en billig cykel? Kommer min träning bli väsentligt bättre av att jag sätter en dubbelt så dyr cykel där?
Sen förstår jag att det inte ingår någon kassett med trainern. Kan man plocka den från cykeln när den ändå inte ska användas utomhus? Eller måste jag köpa en till?

I min nybörjarvärld känns denna uppsättning för drygt 10000:- som ett spännande alternativ till en klassisk motionscykel för 5000:-. Jag betraktar det dock som en motionscykel med möjligheten att ansluta till virtuella tjänster som ökar träningsglädjen. Är det fler som inte har några ambitioner om att vara landsvägscyklister som tänkt på detta sätt? Är trainers och appar att betrakta som proffsens vinterträning eller är de bra alternativ även för oss vardagsmotionärer?
Jag köpte billigaste möjliga Decathlon-hojen och satte på min Elite Suito, fungerar klockrent. Hade innan dess en dyr S-Works på trainern, jag som dödlig motionär kan inte påstå att jag märkte någon som helst skillnad mellan cyklarna på trainern. Så länge växlarna är rätt inställda och man har tillräcklig utväxling för att klara klättringar är det bra.

Jag är typ helt säker på att du kan plocka av kassetten från bakhjulet och sätta på trainern, du kan behöva några distanser så att den hamnar helt rätt dock.

Edit: Jag köpte en fälgbromsad Triban RC120 på Decathlon för 5 000 kr. Jag vet inte hur bra växlarna är på billigare nya LVG-cyklar än så, men jag är övertygad om att du kan hitta en synnerligen kompetent begagnad trainerhoj på köp&sälj här för 3 500 kr.

Det blir kanon. Jag kör 8-delat på direktdriven trainer. Genom att välja lagom "trainer difficulty" i Zwift så kommer du ta dig upp även där det är som brantast (det räknas som ok för farten korrigeras).

Det kommer att funka utmärkt. Det fina med Zwift och en smart trainer är ju att det funkar för alla, oavsett nivå och ambitioner! Kickr Core är ett bra val, jag har haft min i snart tre år och den har rullat på bra. Funkar med olika cyklar, jag kör landsväg och mtb och sambon kör landsväg i sin, alla med olika antal växlar, så den är en bra utgångspunkt om det blir fler eller andra cyklar i framtiden. Jag upplever Core som en tyst modell, tycker nog att drivlinan på cykeln låter mer än trainern. Kör du i ERG-mode (d.v.s. att trainern ger ett förutbestämt motstånd utifrån ett planerat träningspass) så spelar det i stort sett ingen roll alls vad det sitter för komponenter på cykeln och även utan ERG-mode kommer det att flyta på smärtfritt (en fördel med inomhuscykling är ju att kedja, drev och dylikt knappt slits något alls).

Kort svar: Ja, det funkar bra med en Kickr Core och en billig cykel. Nej, du behöver absolut inte vara elit, motionär eller ens kalla dig cyklist för att du ska få ut något av en trainer och Zwift :)

Det beror kanske vad det är för 8vxl all-round cykel? Vad det är för axel och växel. Och om den inte är direkt driven vilket däck.
Tycker kickr Snap är tyst nog med bra däck.

Det billigaste är nog en gammal 26'' MTB om man hittar lämpligt objekt men det kräver säkert en service

Jag kör på en gammal Tacx magnettrainer. Racern står ändå inne och det tar 5 min att rulla ut mattan och rigga.

Med Wahoo-mattan rimligt tyst (mitt stönande låter mest)

Lite tungtrampad så ska jag veva ur blir det på 36x28.

Kör max 90 min på den. Mest olika intervaller.

Swift är inte möjligt men det gör mindre.

Ah, vi pratar XXL all-round. Den har visst 8vxl altus. Samma som min dotter. Det fungerar utmärkt. Men inte de renaste växlingarna.
Då är det bara sittställning man får fundera på.

Kassetten har dessutom nitar som inte passar så bra med adaptor som följer med för att passa på lvg Body. Nog därför det rasslar lite. Slipa ner eller bättre adaptor borde lösa det.
Dyrare kassetter ser lite annorlunda ut... I alla fall om jag jämför billig och dyr 9s

Ja, det finns alltid om och men

Din träning kommer bli bättre och roligare av en cykel du sitter bra på. Trainern är helt statisk så alla saker som är negativa i sittställningen kommer förstärkas på trainer och skapa problem mycket snabbare än utomhus.
Så du behöver inte en dyr cykel i trainern, men en cykel du sitter bra på. Beroende på cykel kan det bli svårt med den "billiga" cykeln att få till.

Det är inte alltid så lätt som man önskar tyvärr.

Ja, mina kunskaper sträcker sig inte bortom detta sekel. Har man inte kunskap kan man alltid få tag på nåt som inte fungerar.
Kickr Snap kan nog hantera det mesta. Core börjar väl på 130mm för det gör v5?

Din träning kommer bli bättre och roligare av en cykel du sitter bra på. Trainern är helt statisk så alla saker som är negativa i sittställningen kommer förstärkas på trainer och skapa problem mycket snabbare än utomhus.
Så du behöver inte en dyr cykel i trainern, men en cykel du sitter bra på. Beroende på cykel kan det bli svårt med den "billiga" cykeln att få till.

Det är inte alltid så lätt som man önskar tyvärr.
+1
En behaglig sittställning och ett styre där man kan variera handpositionen är viktigt för att kunna sitta någon längre tid på trainercykeln.

Ja, jag vet att det fungerar från 130mm men jag vet inte om det fnns några mtb från 1989 med nåt annat skit. Det var där vi började.

Jag har en Kickr Snap som ska låta mer än en Core och säkert gör det också, men frågan är hur mycket det egentligen spelar roll. För mig är det drivlinans rassel som överröstar ljudet från själva trainern. Om jag har en väldigt högljudd cykel vet jag inte, men för mig skulle det nog inte bli så mycket tystare om jag bara bytte till dyrare trainer.

För att få bort lite av vibrationerna som fortplantade sig i trähuset, har jag ställt trainern på en plywoodskiva som står på en tjock skumgummimadrass. Nu störde det inte min fru på våningen under innan, men det blev ännu lite tystare och eftersom cykeln nu blev lite vinglig känns det klart mer "på riktigt" och inte lika mycket som en motionscykel. Det finns säkert liknande lösningar att köpa, men det här funkar bra och är byggt av skräp jag hade hemma.

Jag säger samma som ovan, sittställningen behöver vara rätt med rätta avstånd mellan trampor, sadel och styre. I mitt fall kör jag något hårdare på trainern än i verklig cykling och föredrar att ha styret lägre på trainercykel.

Personligen hade jag hellre satsat på en billigare begagnad cykel än en lågpris ny.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Förstår jag rätt att jag kan gå in till den lokala cykelhandlaren och välja en billig begagnad cykel? Att kassetten ska vara 8 - 11-delad betyder att cykeln ska ha 8 - 11 växlar (eller t.ex. 3 x 8 växlar) men inte 7 eller 12? Då kan jag be cykelhandlaren använda sina verktyg och ge mig kassetten i handen? Brukar det sitta distanser på cykeln också så att även de kan flyttas? Är det svårt att få tag på distanser annars eller finns de att köpa där cyklar finns?
Sen antar jag att man även kan återanvända fästet (sprinten/hjulaxeln) om cykeln har ett Quick-relese-system för bakdäcket?

Tack även för tipsen om Kickr snap men jag ser en risk i att ha ett snurrande däck då vi har små barn hemma som säkert kommer pilla på cykeln. Antar att det är färre rörliga delar med en direkdriven?

Angående sittställning så hoppas jag att en standardcykel får duga. Tanken är att vi ska dela cykeln inom familjen så kan inte köpa en cykel som är helt anpassad till en person. Det har fungerat med motionscyklar tidigare och går förhoppningsvis igen.

Tack för alla svar!

Förstår jag rätt att jag kan gå in till den lokala cykelhandlaren och välja en billig begagnad cykel? Att kassetten ska vara 8 - 11-delad betyder att cykeln ska ha 8 - 11 växlar (eller t.ex. 3 x 8 växlar) men inte 7 eller 12? Då kan jag be cykelhandlaren använda sina verktyg och ge mig kassetten i handen? Brukar det sitta distanser på cykeln också så att även de kan flyttas? Är det svårt att få tag på distanser annars eller finns de att köpa där cyklar finns?
Sen antar jag att man även kan återanvända fästet (sprinten/hjulaxeln) om cykeln har ett Quick-relese-system för bakdäcket?

Tack även för tipsen om Kickr snap men jag ser en risk i att ha ett snurrande däck då vi har små barn hemma som säkert kommer pilla på cykeln. Antar att det är färre rörliga delar med en direkdriven?

Angående sittställning så hoppas jag att en standardcykel får duga. Tanken är att vi ska dela cykeln inom familjen så kan inte köpa en cykel som är helt anpassad till en person. Det har fungerat med motionscyklar tidigare och går förhoppningsvis igen.
Ja, jag är rädd att nåt barn ska greppa runt hjulet på snap när det är kusiner och annat som ska leka med grejorna.

Det är inte antal växlar som är problemet utan body & axel lösning i ramen.
12s är inga problem men om det inte är hg body måste den bytas då det sitter en HG lvg body på från början.
Adaptrar QR & TA 130 - 148 mm följde med min + distans för lvg body => mtb body (HG)

Köper du en billig beggad så se till att den är 135 mm QR vilket den troligen är så har du inga problem

EDIT möjligen finns det fler kassett body kombos som inte kommer att fungera? Mtb 10s behöver ytterligare 1.85mm distans?

Senast ändrad:
det hjälper inte att du får kassetten i handen eftersom du ändå måste skruva på den på trainern. Köp verktyg på biltema så kan du göra om operationen när du vill

Sen vet i fan hur man justerar växlarna på en trainer? Räknar man inte ut hur man gör det så måste ändå hjulet på ibland.
Köp en extra kassett så kan du ut och cykla ibland

Du vill definitivt ha en direktdriven trainer de är oerhört mycket tystare än en hjuldriven. Jag bytte själv från en Tacx magnettrainer till en Kickr Core det var ett enormt lyft framförallt vad gäller ljudnivån. Tänk att byta från reaplan till elbil... nu låter trainern mindre än kedjan på cykeln.

Tack för hjälpen, jag förstår en del men har aldrig mekat med en cykel och kan inte alla delar. Antar att det enklaste är att köpa en extra kassett, vilket även innebär att jag enklare kan återställa cykeln om jag vill. Men vad är det egentligen som avgör vilken kassett jag ska köpa? Min gissning var att "11-delad" eller "11 speed" innebär att det är 11 "plattor" och därmed 11 olika växlar, vilket passar om cykeln har ett reglage för 11 växlar. Om cykeln har 8 växlar ska jag köpa en 8-delad kassett osv. Är detta en felaktig tolkning?

På Biltema finns t.ex. en 8-delad Shimano-kassett (enligt deras specifikation lämpad för 24-växlade cyklar) för 249 kr. Om jag t.ex. köper en 8-växlad cykel på XXL, kan jag då köpa denna kassett från Biltema samt verktygen du nämnde? Det verkar ingå en distans i Kickr Core som är avsedd för 10-delade kassetter. Om jag köper en 8-delad behöver jag en tjockare distans? Är jag helt fel ute eller kan detta funka?

Du nämner även att växlarna ska justeras. Har kollat på en del YouTube-filmer där trainers installeras och det ser ganska lätt ut. Med hjälp av dessa kan jag nog trots min begränsade cykelkunskap montera kassetten. Men sen verkar det som att de bara hänger på kedjan och är redo att köra igång. Ingen säger något om att justera växlar. Är detta något som behövs och som kräver kunskaper?

Tack för hjälpen, jag förstår en del men har aldrig mekat med en cykel och kan inte alla delar. Antar att det enklaste är att köpa en extra kassett, vilket även innebär att jag enklare kan återställa cykeln om jag vill. Men vad är det egentligen som avgör vilken kassett jag ska köpa? Min gissning var att "11-delad" eller "11 speed" innebär att det är 11 "plattor" och därmed 11 olika växlar, vilket passar om cykeln har ett reglage för 11 växlar. Om cykeln har 8 växlar ska jag köpa en 8-delad kassett osv. Är detta en felaktig tolkning?

På Biltema finns t.ex. en 8-delad Shimano-kassett (enligt deras specifikation lämpad för 24-växlade cyklar) för 249 kr. Om jag t.ex. köper en 8-växlad cykel på XXL, kan jag då köpa denna kassett från Biltema samt verktygen du nämnde? Det verkar ingå en distans i Kickr Core som är avsedd för 10-delade kassetter. Om jag köper en 8-delad behöver jag en tjockare distans? Är jag helt fel ute eller kan detta funka?

Du nämner även att växlarna ska justeras. Har kollat på en del YouTube-filmer där trainers installeras och det ser ganska lätt ut. Med hjälp av dessa kan jag nog trots min begränsade cykelkunskap montera kassetten. Men sen verkar det som att de bara hänger på kedjan och är redo att köra igång. Ingen säger något om att justera växlar. Är detta något som behövs och som kräver kunskaper?
Ja fast det är inte billigt och det är ju trevligt att veta om det är samma range som på den man har (lägsta växel). Tex 11-34. Den är nog iofs svår att få tag i nu. Var det när jag kollade systersonen. 11-32 får kanske duga eller så klarar du dig ett tag på en kassett

EDIT: Om du nu köper en cykel med 8s överhuvudtaget

en 8s HG31 MTB kassett passar med den distans följer med. Den är sen sådan min dotter har. Nitarna på kassetten går mot distansen lite. Funkar om man spänner ordentligt men jag är fundersam på om jag borde slipa ner dem.
Justera växlarna behövs normalt inte för att du monterar den på trainern men är normalt underhåll. Möjligen klarar du dig ett bra tag om den enbart går på trainern.
Det är lätt att lära sig att justera växlarna. Det jag menade är att jag vet inte hur man gör det medan den sitter i trainern. När trainern är avstängt så är motståndet för stort för att det ska vara smidigt. Vet ej om det finns nåt serviceläge.

Högst troligen levereras eventuell direktdriven trainer med en spacer för 8/9-delat och en till för 10-delat. På så sätt kan du köra i 8,9,10 eller 11-delat. Min (Elite direto xr) stöder officiellt bara 9-11delat, men jag kör den med 8-delat utan några problem alls.

Det är inte alls säkert att det är svårare att få en bra sittställning på en billig cykel. Det viktiga är att den har skapligt rätt storlek och den geometri man föredrar.

Med en snabbkoppling på sadelstolpen är det lätt gjort att ändra sadelhöjden beroende på vem som ska cykla. Däremot får ni nog kompromissa om hur sadeln ska placeras i längsled och hur högt styret ska sitta.

Angående barnfingrar och Snap. Innan jag flyttade upp på vinden stod den inom räckhåll för små fingrar. Mina ”riktiga” cyklar stod då olåsta i garaget, medan det billiga trainerhärket hade lås på bakhjulet i vardagsrummet.

Wahoo tycker att man kan justera stående på trainer. Man får se till att få snurr på svänghjulet och bita ihop. Dock optimistiskt att lita på att det räcker med kabelspänning.

Senast ändrad:
Bodyn på trainern har kanske inte exakt samma mått som den på cykelns bakhjul, så viss justering kan behövas.

Jag tycker att det inte är några problem att justera på trainern. Kolla med ögonmått att det ser skapligt ut, veva lite med handen och lyssna, finjustera ev och sen hoppa upp och trampa och kolla så att det fungerar bra, annars gör om en gång till.

Bodyn på trainern har kanske inte exakt samma mått som den på cykelns bakhjul, så viss justering kan behövas.

Jag tycker att det inte är några problem att justera på trainern. Kolla med ögonmått att det ser skapligt ut, veva lite med handen och lyssna, finjustera ev och sen hoppa upp och trampa och kolla så att det fungerar bra, annars gör om en gång till.
flera har haft problem med att spacern blockera för nitarna som annars får plats fint på body. Det kan vara mer komplicerat men jag är sugen att testa att slipa ner dem.

Köper du en begagnad hoj så skulle jag börja med extrem rengöring av kedja, kassett och framklingor. Småbarn kommer att vara nyfikna på kedjan..

flera har haft problem med att spacern blockera för nitarna som annars får plats fint på body. Det kan vara mer komplicerat men jag är sugen att testa att slipa ner dem.
Jag har läst det men har inte det problemet själv. Kommer inte ihåg vilken kassett jag har. En alternativ lösning är väl att fila lite på spacern? Oavsett vilket löser det sig säkert

Ja fast det är inte billigt och det är ju trevligt att veta om det är samma range som på den man har (lägsta växel). Tex 11-34. Den är nog iofs svår att få tag i nu. Var det när jag kollade systersonen. 11-32 får kanske duga eller så klarar du dig ett tag på en kassett

EDIT: Om du nu köper en cykel med 8s överhuvudtaget
Vad händer om man har fel range, t.ex. köper en 11-32 om cykeln har 11-34? På vilket sätt fungerar cykeln sämre?

I värsta fall måste du justera växlarna. I teorin även kedjan längd antar jag men högst troligt går det bra.
Aha, låter alltså bäst att hitta en cykel som har 11-32 istället. Tycker att det känns lite konstigt, många cyklar på XXL verkar ha 11-34 medan kassetterna som finns att köpa är 11-32, varför sådan mismatch mellan originaldelar och reservdelar? Eller är det för att billiga cyklar är byggda av udda delar?
Om man hittar en cykel som är 24-växlad (3 x 8) så antar jag att det är samma typ av kassett som vid 1 x 8 växlar?

Aha, låter alltså bäst att hitta en cykel som har 11-32 istället. Tycker att det känns lite konstigt, många cyklar på XXL verkar ha 11-34 medan kassetterna som finns att köpa är 11-32, varför sådan mismatch mellan originaldelar och reservdelar? Eller är det för att billiga cyklar är byggda av udda delar?
Om man hittar en cykel som är 24-växlad (3 x 8) så antar jag att det är samma typ av kassett som vid 1 x 8 växlar?
32 eller 34 gör väldigt liten skillnad.

Jag tror inte det blir några problem och så enkelt att hitta en billig cykel är det inte att du kan gå på det. Det kommer kassetter i lager vilken dag (eller år) som helst.
11-34 är bra om du ska cykla ut med den (stor range /lägre lägsta växel)

Skillnaden på en motionscykel och en racer är att motionscykeln kommer i en storlek som går att justera hyggligt oavsett om du är 160 eller 195cm lång. Racern har lite mindre storleksspann, om det skiljer mer än 10cm mellan er i familjen kan det bli svårt att få det att fungera. Det kan också hända att ni förutom att höja/sänka sadeln också vill flytta fram/bak sadel och styre vilket gör det rätt omständligt att dela cykel.

aim-adjustable-stem-2.jpeg

Jag köpte billigaste möjliga Decathlon-hojen och satte på min Elite Suito, fungerar klockrent. Hade innan dess en dyr S-Works på trainern, jag som dödlig motionär kan inte påstå att jag märkte någon som helst skillnad mellan cyklarna på trainern. Så länge växlarna är rätt inställda och man har tillräcklig utväxling för att klara klättringar är det bra.

Jag är typ helt säker på att du kan plocka av kassetten från bakhjulet och sätta på trainern, du kan behöva några distanser så att den hamnar helt rätt dock.

Edit: Jag köpte en fälgbromsad Triban RC120 på Decathlon för 5 000 kr. Jag vet inte hur bra växlarna är på billigare nya LVG-cyklar än så, men jag är övertygad om att du kan hitta en synnerligen kompetent begagnad trainerhoj på köp&sälj här för 3 500 kr.

Har också tittat på Triban RC120 för 5000 kr. Köpte du extra kassett eller plockade du den ifrån cykeln? Den har 2 x 8 växlar med en 8-delad Microshift-kassett som jag tror borde funka på trainern.

Men många som kommenterat att sittställningen är viktig. Båda potentiella användarna här i familjen kvalar iallafall in i samma storleksrekommendation på denna cykel. Jag har inte tillgång till en Decathlon-butik så får isåfall köpa den osedd. Den ser lite sportigare ut än de billiga XXL-cyklarna och det är skönt att få en ny och ren cykel. Verkar detta som en vettig trainer-cykel för amatörer som kanske kommer cykla ett par timmar per vecka?

Har också tittat på Triban RC120 för 5000 kr. Köpte du extra kassett eller plockade du den ifrån cykeln? Den har 2 x 8 växlar med en 8-delad Microshift-kassett som jag tror borde funka på trainern.

Men många som kommenterat att sittställningen är viktig. Båda potentiella användarna här i familjen kvalar iallafall in i samma storleksrekommendation på denna cykel. Jag har inte tillgång till en Decathlon-butik så får isåfall köpa den osedd. Den ser lite sportigare ut än de billiga XXL-cyklarna och det är skönt att få en ny och ren cykel. Verkar detta som en vettig trainer-cykel för amatörer som kanske kommer cykla ett par timmar per vecka?
Jag köpte en extra kassett och en distans och satte på trainern för att göra det smidigt att byta mellan trainer och bakhjul, men du kan även plocka av kassetten från bakhjulet och sätta på trainern. Förutom verktygen som har tipsats om i denna tråd säljer Decathlon en liten verktygslåda med cykelverktyg som kan vara värd att investera i för enklare meck (som att byta kassett).

Jag tror cykeln i allmänhet är mer än tillräckligt bra som trainerhoj, även som LVG-hoj i verkligheten för nybörjare, den har fått fina recensioner. Sittposition är väl personligt, men jag gillade inte sadeln som följde med, speciellt inte i kombination med sadelstolpen som inte gick att ändra vinkel på. Jag började få lite sadelrelaterade problem i början av hösten, huruvida dessa problem orsakades av denna hoj eller annan cykel vet jag inte, men därefter blev jag så pass känslig att jag köpte ny sadel och sadelstolpe till trainern. Vilken cykel du än köper är dock risken stor att du kommer behöva ändra exempelvis sadel, så jag skulle inte bry mig för mycket om det. Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med Tribanen, om du kan hitta nå billigare begagnat fynd så skadar det inte men Tribanen löser ditt problem och låter dig komma igång!

Jag köpte en extra kassett och en distans och satte på trainern för att göra det smidigt att byta mellan trainer och bakhjul, men du kan även plocka av kassetten från bakhjulet och sätta på trainern. Förutom verktygen som har tipsats om i denna tråd säljer Decathlon en liten verktygslåda med cykelverktyg som kan vara värd att investera i för enklare meck (som att byta kassett).

Jag tror cykeln i allmänhet är mer än tillräckligt bra som trainerhoj, även som LVG-hoj i verkligheten för nybörjare, den har fått fina recensioner. Sittposition är väl personligt, men jag gillade inte sadeln som följde med, speciellt inte i kombination med sadelstolpen som inte gick att ändra vinkel på. Jag började få lite sadelrelaterade problem i början av hösten, huruvida dessa problem orsakades av denna hoj eller annan cykel vet jag inte, men därefter blev jag så pass känslig att jag köpte ny sadel och sadelstolpe till trainern. Vilken cykel du än köper är dock risken stor att du kommer behöva ändra exempelvis sadel, så jag skulle inte bry mig för mycket om det. Jag tror du kommer bli väldigt nöjd med Tribanen, om du kan hitta nå billigare begagnat fynd så skadar det inte men Tribanen löser ditt problem och låter dig komma igång!
Tack! Jag köpte till slut en annan cykel från Decathlon som jag tror blir bra. Nu återstår bara kassettproblemet. Cykeln har en Microshift-kassett (9 växlar, 11 - 36 tänder). Jag skulle hellre köpa en extra kassett till trainern än försöka demontera den på cykeln, men tyvärr är den aktuella kassetten slutsåld. Utbudet verkar ganska begränsat men jag har hittat en Shimano-kassett med följande produktinfo:
"Shimano Alivio CS-HG400: Denna Shimano-kassett passar till Shimano Alivio 9 växlar-serien. Användning: Kassetten är användbar till Trekking- och mountainbikecyklar." Denna har också 9 växlar och 11-36 tänder.

Kan jag använda denna på trainern? Eller finns det något annat än antal växlar/tänder som kan göra den icke-kompatibel med cykeln? Jag är ganska säker på att den passar på trainern men mer osäker på cykeln.

Tack! Jag köpte till slut en annan cykel från Decathlon som jag tror blir bra. Nu återstår bara kassettproblemet. Cykeln har en Microshift-kassett (9 växlar, 11 - 36 tänder). Jag skulle hellre köpa en extra kassett till trainern än försöka demontera den på cykeln, men tyvärr är den aktuella kassetten slutsåld. Utbudet verkar ganska begränsat men jag har hittat en Shimano-kassett med följande produktinfo:
"Shimano Alivio CS-HG400: Denna Shimano-kassett passar till Shimano Alivio 9 växlar-serien. Användning: Kassetten är användbar till Trekking- och mountainbikecyklar." Denna har också 9 växlar och 11-36 tänder.

Kan jag använda denna på trainern? Eller finns det något annat än antal växlar/tänder som kan göra den icke-kompatibel med cykeln? Jag är ganska säker på att den passar på trainern men mer osäker på cykeln.
Den kassetten ska fungera. Kan inte se vad som skulle bli problem.

Men du kan inte skruva dit den nya kassetten med fingrarna. Du kommer i vilket fall behöva både kassett-verktyg (med något slags skaft) och en kedjepiska. Det kan gå att fullösa men med avsevärd risk för märken på dig och trainern. Jag skulle använda orginal-kassetten, alla gånger.

Köp de två verktygen som Jonte länkar ovan. Har du inte lämpligt skaft slänger du med deras enklaste momentnyckel, så du vet att du drar ungefär rätt.
Det här grejar du lätt!

Den kassetten ska fungera. Kan inte se vad som skulle bli problem.

Men du kan inte skruva dit den nya kassetten med fingrarna. Du kommer i vilket fall behöva både kassett-verktyg (med något slags skaft) och en kedjepiska. Det kan gå att fullösa men med avsevärd risk för märken på dig och trainern. Jag skulle använda orginal-kassetten, alla gånger.
Tack! Har sett några instruktionsfilmer för trainern (Wahoo kickr core) och då verkar man inte behöva någon kedjepiska för att montera en kassett (bara om man vill ta bort en). Däremot behöver jag kassettavdragaren + skiftnyckel. Hoppas att jag fattat rätt, annars blir det kompletteringshandling :)

Tack! Har sett några instruktionsfilmer för trainern (Wahoo kickr core) och då verkar man inte behöva någon kedjepiska för att montera en kassett (bara om man vill ta bort en). Däremot behöver jag kassettavdragaren + skiftnyckel. Hoppas att jag fattat rätt, annars blir det kompletteringshandling :)
Skiftnyckel fungerar nästan lika bra som ett skaft om kassettverktyget har plana ytor, det har du rätt i.
På min Core använde jag en kedjepiska för att montera, eftersom ”frihjulet” är fritt åt båda håll. Men jag varken läste eller tittade på instruktioner, det får medges. ;-) Det kanske finns en inbyggd spärr eller nåt? Annars gäller nog min tidigare kommentar om märken här och där.

Du gör som du vill! Men om jag siar lite i spåkulan så skulle ett framtida inlägg i den här tråden kunna lyda ”nu har jag monterat kassetten, men den sitter och vickar på bodyn. Ska det vara så?” varvid någon här svarar typ ”har du dragit fast kassetten tillräckligt hårt?” (kanske top-25 iaf bland mekfrågor på forumet?). Har du då ”rätt prylar” kan det bli lättare att felsöka.

Så har du nära till Biltema och redan äger en stor skiftnyckel, köp bara kassettverktyget! Har du långt att åka, köp de tre svinbilliga verktygen men spara kvittot så du kan lämna tillbaka de du lyckas klara dig utan. Om jag fattar rätt så lägger du tio-femtontusen på trainer och hoj? Plus ska köpa en helt onödig kassett? Och så försöker du hålla igen på verktygen?

Tillbaka
Topp