Trainer till en nybörjare (att köra med sin racer)

Affan

Medlem
Jag hittade några äldre trådar om detta och många rekommenderade kickr snap. Verkar svårfunna beggade och det är ett jäkla träsk.

I bästa av världar hade den varit billig, gått att koppla ihop med datorn så man kan simulera cykling (roligare) och givetvis bra!

Har ni några tips? Helst begagnat och under 1500 om möjligt. Bor i Stockholm om det har någon betydelse!

Jag kör med en vanlig dum trainer, sen har jag garmins fart och kadenssensor uppkopplade till datorn för att kunna använda zwift. Tror allt gick på 1600kr nytt. Ger inte samma interaktiva upplevelse som en smart trainer men det räcker för att jag ska hålla igång lite under vintern. Sen kan jag använda sensorerna på sommaren med.

Begagnade smarta trainers i stil med Tacx Flow går ofta att hitta för 500 kr. Beroende på hur modern cykel du har kan du behöva komplettera med rätt bakaxel för att passa i trainern.

Snaps finns men är dyr både ny och begagnat. Jag hade personligen inte köpt utan erg. Hade en dum trainer på vinden i 20 år.

Jag kör med en vanlig dum trainer, sen har jag garmins fart och kadenssensor uppkopplade till datorn för att kunna använda zwift. Tror allt gick på 1600kr nytt. Ger inte samma interaktiva upplevelse som en smart trainer men det räcker för att jag ska hålla igång lite under vintern. Sen kan jag använda sensorerna på sommaren med.
”Simulerar” denna även backar och dylik? Eller enbart en ”hastighet” ständigt?

Begagnade smarta trainers i stil med Tacx Flow går ofta att hitta för 500 kr. Beroende på hur modern cykel du har kan du behöva komplettera med rätt bakaxel för att passa i trainern.
Är detta något att ha? Hon kan släppa den billigare skrev hon...
Dock, denna går inte att koppla till min dator och "låtsas cykla" på skärmen? Jag tänker att det gör träningen roligare, hittade en modell som heter "TACX FLOW SMART" som verkar kunna det?

Är detta något att ha? Hon kan släppa den billigare skrev hon...
Dock, denna går inte att koppla till min dator och "låtsas cykla" på skärmen? Jag tänker att det gör träningen roligare, hittade en modell som heter "TACX FLOW SMART" som verkar kunna det?

Vad gäller Tacx Flow smart, så finns det en äldre modell som bara funkade med Tacx egna, nu nerlagda mjukvara, och en nyare som jag tror funkar med "allt" . Jag tror den äldre hette T1900 eller liknande. Jag hade en sån, och det var inget fel på den, men den är inte så "smart" idag.

Bara så att du är uppmärksam och inte köper den gamla.

Vad gäller Tacx Flow smart, så finns det en äldre modell som bara funkade med Tacx egna, nu nerlagda mjukvara, och en nyare som jag tror funkar med "allt" . Jag tror den äldre hette T1900 eller liknande. Jag hade en sån, och det var inget fel på den, men den är inte så "smart" idag.

Bara så att du är uppmärksam och inte köper den gamla.
Tror den jag har sett heter Tacx flow smart T2240, det måste väl vara senaste?

Tror den jag har sett heter Tacx flow smart T2240, det måste väl vara senaste?

Det verkar så

ARTIKELNUMMERT2240.61

Helt uppkopplad​

Trainern är kompatibel med ett antal populära träningsappar. Så oavsett om du vill ta dig an de virtuella världarna i Zwift eller använda andra plattformar som Strava och TrainerRoad, så cyklar du smartare än någonsin med den här cykeltrainern.

Tycker det är dyrt jämfört m de billigaste direktörerna. För bangen
men den begagnade för 900, som @Affan länkar till är väl OK i pris om den är i gott skick? (håller med om att listpris är för mycket för en Flow)

Jag tänker att den är en bra start. Som jag minns min gamla Flow, så var den helt OK att bli trött på. Men jag skulle naturligtvis inte vija byta tillbaka från min Neo 2T ?

men den begagnade för 900, som @Affan länkar till är väl OK i pris om den är i gott skick? (håller med om att listpris är för mycket för en Flow)

Jag tänker att den är en bra start. Som jag minns min gamla Flow, så var den helt OK att bli trött på. Men jag skulle naturligtvis inte vija byta tillbaka från min Neo 2T ?
Sorry fattade inte. Gissar att 900 är som hittat. Snap går för 2000+ med tur

@jonte987 @fhloston
Om jag köper den, går det på något sätt att koppla till datorn eller MÅSTE jag ha en smart Trainer isåfall?

Om jag måste - har ni något beggat tips på något prisvärd?

@jonte987 @fhloston
Om jag köper den, går det på något sätt att koppla till datorn eller MÅSTE jag ha en smart Trainer isåfall?

Om jag måste - har ni något beggat tips på något prisvärd?
Den är smart. Det man får vara vaksam på är att den även kan styras av app men det verkar så även om länkad spec är knapphändig.

För listpris + däck plus ta adapter om man behöver så är det dyrt

@Affan trainern i blocket annonsen är en T2220, den är INTE smart! Så de skulle jag inte köpa om du vill kunna köra med dator

T2220 styrs via knappar på kontrollen till vänster i bild.

1706303003219.png

En T2240 är smart, men behöver ett tillbehör för att kunna styras från en dator (enligt Garmin)

men som @jonte987 säger, håller jag med om att den är dyr till listpris

Enligt Tacx länken så har T2240 förvisso BT, men det står att om man ska köra via dator så ska man ha en ANT+ dongel. Jag styr min Neo från en dator via en sådan dongel. Jag vet inte om det är strikt nödvändigt. SMartphone eller platta kopplar via BT. En nackdel är att en del prylar har ett begränsat antal samtidiga BT-kopplingar, tex Apple TV.

1706302262740.png

Screenshot_20240126-214423.png

”Simulerar” denna även backar och dylik? Eller enbart en ”hastighet” ständigt?
Håller jag konstant hastighet så går det saktare i uppförsbackar och snabbare nedför. Så på det viset simulerar den det ju. Men jag får inte den smarta upplevelsen att det går tyngre att trampa uppför och lättare att trampa nedför. Då får man justera motståndet själv.

Precis. Det är olika protokoll in och ut. På moderna trainers så är det nog alltid båda om det står stöder zwift men på motions/spinningcyklar är det ofta bara effekt ut som finns.
Ibland får man kolla flera shoppar för att avslöja dem.

Protokollen har självklart namn så ska man köpa är det bäst att kolla en teknisk spec.

h.jpg

Om vi bortser från mina charmiga fötter - kommer min cykel passa på t.ex en TACX FLOW SMART?

Har hittat en beggad för ca 1500kr, om jag får ned priset lite tänker jag nog slå till men vill vara HELT SÄKER på att den kommer att passa min cykel. Kan någon bekräfta?
v.jpg

Det bör den göra. Se till att du får med tillhörande qr skewer.
Okej, det känns betryggande. Har ställt frågan med skewern.
En sista fråga eftersom jag inte är speciellt insatt i denna värld ännu: är 1000-1500kr värt för en TACX FLOW SMART trainer som verkar enligt bild vara i relativt bra skick?

Okej, det känns betryggande. Har ställt frågan med skewern.
En sista fråga eftersom jag inte är speciellt insatt i denna värld ännu: är 1000-1500kr värt för en TACX FLOW SMART trainer som verkar enligt bild vara i relativt bra skick?

Antagligen. Snap ligger på 2000-3000 fortfarande. Sök här på happy. Ligger två ute.
Snap räknas som bäst/tystas men tacx för hälften gissar jag att man får räkna med.

3000 för beggad är dock sjukt dyrt om man jämför med de reor som varit de senaste åren.

Lägger en kommentar här i hopp om att någon vill sälja en tacx flow smart eller dylikt runt 1000-1500kr spannet. Hittade två online men ena personen saknade grundläggande kunskaper i matematik och trodde jag försökte prata omkull denne och den andra såldes lokalt (jag ville att den skulle skickas 100mil).

Eller tips om andra modeller att kolla på! Zwift är viktigt då jag slipper stirra in i en väg när jag cyklar :)

Lägger en kommentar här i hopp om att någon vill sälja en tacx flow smart eller dylikt runt 1000-1500kr spannet. Hittade två online men ena personen saknade grundläggande kunskaper i matematik och trodde jag försökte prata omkull denne och den andra såldes lokalt (jag ville att den skulle skickas 100mil).

Eller tips om andra modeller att kolla på! Zwift är viktigt då jag slipper stirra in i en väg när jag cyklar :)
1. Det finns två delar av uppkopplingen till Zwift kan man säga. Det ena är att trainern/cykeln ska kunna leverera effektsiffror till Zwift för att få den virtuella cyklisten att röra på sig, den andra är att Zwift kan styra motståndet på trainern. Den första går att lösa på olika sätt, den andra kräver att trainern stödjer det.

2. Det finns alternativ till Zwift om man inte vill stirra in i väggen, men om något av dessa är intressanta beror på vad med Zwift du är intresserad av.

Det kan vara svårt för priset men snap fungerar som sagt. Ja, man får nog handla lokalt

Och med det priset som jonte987 länkar så närmar man sig en ny Elite Zumo, eller suito. Direktdrivna.

Men jag har inga kunskaper om dessa två

kolla på DC Rainmaker om han har några recensioner

Ja, det är för dyrt jämfört med nytt. Enda anledningen att köpa en beggad snapp för 3000 måste bara att man inte kan skaka fram pengarna till en core? Och frågan är om det inte är bättre att spara.

Väldigt manuell. Jag har inte koll på hur, men även om det går att köra zwift, så är kopplingen till swift via effektmätning på cykeln (pedaler eller vevparti) och sen behöver du justera via vajerreglaget. Går absolut att använda, men långt ifrån smart.

Men någon som är bättre insatt i Zwift får fylla på...

Väldigt manuell. Jag har inte koll på hur, men även om det går att köra zwift, så är kopplingen till swift via effektmätning på cykeln (pedaler eller vevparti) och sen behöver du justera via vajerreglaget. Går absolut att använda, men långt ifrån smart.

Men någon som är bättre insatt i Zwift får fylla på...

Så tolkar jag det efter att ha läst 4a olika beskrivningar. Det är svårt. Någon skrev t.o.m tvåvägskommunikation. Det är som om de VILL ha missnöjda kunder och returer

Har hittat en lokal KICKR SNAP SMART TRAINER med qr skewer utan separat dongel som säljare är villig att sälja för 2250kr

Är det värt de extra kr över en tacx flow smart och är det ett övrigt rimligt pris för en snap kickr?

Har hittat en lokal KICKR SNAP SMART TRAINER med qr skewer utan separat dongel som säljare är villig att sälja för 2250kr

Är det värt de extra kr över en tacx flow smart och är det ett övrigt rimligt pris för en snap kickr?
Jag uppfattar det som normalt beg pris för snap men väldigt dyrt jämfört med att köpa nytt på rea - som jag värderar det med garanti smidighet osv.

men jag tror jag betalade nåt sånt eller kanske några 100 mindre för min snap...när jag hade mindre koll och inte ville lägga så mycket pengar.

Jag uppfattar det som normalt beg pris för snap men väldigt dyrt jämfört med att köpa nytt på rea - som jag värderar det med garanti smidighet osv.

men jag tror jag betalade nåt sånt eller kanske några 100 mindre för min snap...när jag hade mindre koll och inte ville lägga så mycket pengar.
Är det värt pengarna?

Alternativet jag har är i princip att inte köpa något alls och istället köpa en begagnad direktdriven för typ 4000 vid november istället... Förstår att det är mitt val men vill inte köpa något som är sisådär.

Är det värt pengarna?

Alternativet jag har är i princip att inte köpa något alls och istället köpa en begagnad direktdriven för typ 4000 vid november istället... Förstår att det är mitt val men vill inte köpa något som är sisådär.
snap fungerar och ska vara den tystaste "on-wheel" men hur tyst den är beror på däck så kanske får man köpa ett trainerdäck också.

Vag jag vet är den inte lika benägen att gå sönder som vissa direktdrivna.

Om det är värt beror väl på om du kommer använda den under våren sommaren, annars kanske de kan vänta.
Fungerar gör den som sagt.

Tillbaka
Topp