Trainer till nybörjare

Stigen

Ny medlem
Trainer till nybörjare
Hej,

Jag håller just nu på att genomföra en klassiker och åkte i söndags över mållinjen i Vasaloppet.

Men nu är det dags att rikta in mig på nästa gren, cykling och vätternrundan. Jag har inte cyklat mycket tidigare och köpte cykel förra hösten.
Jag har nu blivit sugen på att införskaffa en trainer för att kunna träna hårdare och mer.

Så till frågan:

Vilken av alla trainer fungerar bra till en nybörjare? Vill betala under 2000 kr.

Har kollat på följande trainer då den passar bra in i min prisbild och dessutom går att koppla till mobil vilket jag tycker är lite extra kul som tekniknörd...
https://www.xxl.se/tacx-satori-smart-trainer-cykelrulle/p/1114610_1_style

Vad tror ni? Är det en bra trainer?

Trainer till nybörjare
Jag köpte trainer förra vintern... Dödens tråkigt! Satsade på en gammal mtb för 1700:- efter detta Vasalopp och är nu ute och cyklar istället. Klart roligare :)

Trainer till nybörjare
Var bor du? I södra Sverige börjar det ju bli cykelbart ute och om några veckor kommer sommartiden och då kan man ju börja köra ute efter jobbet på vardagar om man skyndar sig hem. Att köpa en trainer för några veckors cyklande känns lite överdrivet i min värld, i synnerhet som du säger att du är ny på cykling. Hade jag varit i dina kläder hade jag cyklat denna vår/sommar och sen känt efter om cykling är "din grej". Om det är det, och du är som jag som hatar kyla och väta skulle jag sedan skaffa något som möjliggör inomhuscykling (trainer, Monark, spinningcykel, egen velodrom, ...).

Trainer till nybörjare
Till en början. Tack för allas synpunkter och tips!

Faktum är att jag tycker det är skoj att sitta och nöta på cykeln och märka mina framsteg. Att verkligen kunna ta ut sig tills man mår riktigt dåligt. På vanlig cykel är det ingen höjdare när man börjar vingla och inte kan dunka musik i lurarna för att pressa sig lite extra.

Så frågan kvarstår ändå om detta är en prisvärd trainer eller inte?

Trainer till nybörjare
Stigen sa:
Till en början. Tack för allas synpunkter och tips!

Faktum är att jag tycker det är skoj att sitta och nöta på cykeln och märka mina framsteg. Att verkligen kunna ta ut sig tills man mår riktigt dåligt. På vanlig cykel är det ingen höjdare när man börjar vingla och inte kan dunka musik i lurarna för att pressa sig lite extra.

Så frågan kvarstår ändå om detta är en prisvärd trainer eller inte?

Tänk i så fall på att sitta svalt. Jag upplever att det fram i mars lätt kan börja bli för varmt i min lägenhet för att vara ok att köra hårda intervaller utan att helt koka upp.

Jag skulle dock hävda att det finns en poäng i att cykla utomhus och tillsammans med andra då du ju skriver att du inte cyklat så mycket tidigare. Att få den biten att funka kan spara dig mkt mer tid än vad träningseffekten av stenhårda intervaller kan. Därmed inte sagt att det ena behöver utesluta det andra, bara att jag skulle i dina kläder åtminstone lagt huvuddelen av krutet på utomhuscykling fram till VR.

Trainer till nybörjare
Absolut! Tror alltid att den bästa träningen är den som är mest lik det moment som ska utföras under ett specifikt lopp!!

Det är dock kul att variera sig. Tror dessutom att det i mitt fall kan vara lättare att öka träningsdosen en hel del genom att kombinera trainer och landsvägscykling.

Är detta något jag inbillar mig? Givetvis varierar det mellan individ till individ..

Tillbaka
Topp