Trainer vs rulle

JG_Racing

Ny medlem
Trainer vs rulle
Tja! Jag funderar på att flytta träningsplatsen men är inte riktigt säker på om jag ska välja en trainer eller en rulle... Vad tycker ni är bäst?? Elite eller Tacx eller annat? Jag vill inte ha det så himla dyrt eftersom det är något jag främst kommer använda nu när det är kallt och blött :) Rullar verkar skönt då man får jobba med balans o.s.v.

Jag har kollat på:

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=385&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...Ref=&artgrp=385&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

//JG_Racing

Trainer vs rulle
Rullar är roligare och det går att köra långa block, flera timmar, utan att bli uttråkad. MEN, det är svårt att styra träningen, tex 10 st 3 min intervaller på 115% av FTP. Detta görs kanske lite lättare på trainer.

Förslag, en styck Monark och rullar.

Trainer vs rulle
I beg to differ. I alla fall om du har wattmätare ngnstans på cykeln samt en roller (förslagsvis Elite) med motstånd. Går hur bra som helst att köra wattbaserat. Eller, det är inte utrustningen som begränsar dig kanske jag skall säga. För några watt att tala om får jag inte till ändå.

Trainer vs rulle
Rollers om man vill vara lustigkurren som förklarar att man körde stehårt, tappade balansen och ramlade med cykeln i 0 km/h i sitt vardagsrum.
Trainer är väl lite tryggare och tråkigare.

Trainer vs rulle
Ja, det verkar som att rullar är roligare just för att man måste hålla fokus och röra sig med cykeln helatiden, men det är det jag är orolig för att det är svårt att köra hårda pass med intervaller o.s.v.

Trainer vs rulle
Jag har då aldrig ramlat på rollern. I början fick man framförallt starta genom att hålla i sig i ngt. När man glider av rullen så händer inget särskilt annat än att man redan har kopplat ur pedalen omedvetet och sätter i foten i marken. Då får man börja om. Det där med att ramla känns mycket överdrivet.

Trainer vs rulle
KentS skrev:
-------------------------------------------------------
> Efter att knäckt två ramar genom att köra
> trainer kommer det bli rullar för mig i
> fortsättningen.

Då gör du något riktigt fel eller köper riktigt värdelösa ramar.

Trainer vs rulle
Fliken skrev:
> Jag har då aldrig ramlat på rollern. I början
> fick man framförallt starta genom att hålla i
> sig i ngt. När man glider av rullen så händer
> inget särskilt annat än att man redan har
> kopplat ur pedalen omedvetet och sätter i foten i
> marken. Då får man börja om. Det där med att
> ramla känns mycket överdrivet.

Tvivlar inte påa att man rätt fort lär sig att hålla balansen vid vanlig cykling på rullar men har du kört intervaller så du (mot slutet) kräkts och/eller det svartar för ögonen? På trainer vågar iaf jag köra närmare utmattning än vad jag gör utomhus eller skulle våga på rullar.

Trainer vs rulle
NLC skrev:
> Fliken skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har då aldrig ramlat på rollern. I
> början
> > fick man framförallt starta genom att hålla i
> > sig i ngt. När man glider av rullen så
> händer
> > inget särskilt annat än att man redan har
> > kopplat ur pedalen omedvetet och sätter i foten
> i
> > marken. Då får man börja om. Det där med
> att
> > ramla känns mycket överdrivet.
>
> Tvivlar inte påa att man rätt fort lär sig att
> hålla balansen vid vanlig cykling på rullar men
> har du kört intervaller så du (mot slutet)
> kräkts och/eller det svartar för ögonen? På
> trainer vågar iaf jag köra närmare utmattning
> än vad jag gör utomhus eller skulle våga på
> rullar.

svar ja. det är inga problem, bara för att du kör på en rulle. Med 53-12 samt elites e-motion enbart på andra av tre motståndssteg, så kan du köra 500 watt och mer därtill. På den nivån kroknar i alla fall jag rätt snabbt, men knappast så att det skulle medföra ngn risk för fallskador.

Trainer vs rulle
Tror vi pratar förbi varandra lite, det är inte möjligheten att köra sig trött utan hur trött man vågar köra sig som jag tvivlar på är lika mellan trainer/testcykel och rullar(/utomhus).

Trainer vs rulle
NLC skrev:
> Tror vi pratar förbi varandra lite, det är inte
> möjligheten att köra sig trött utan hur trött
> man vågar köra sig som jag tvivlar på är lika
> mellan trainer/testcykel och rullar(/utomhus).

Nu har jag iofs inte kört trainer på många år. Men, jfr med spinningcykel kan jag i alla fall ta ut mig lika hårt lika säkert. Jag påstår dock inte att den nivån i sig är i närheten av vad bättre cyklister kan träna på.

Edit. I alla fall kan jag komma upp i min maxpuls på rullen.

Senast ändrad:
Trainer vs rulle
KentS skrev:
> Efter att knäckt två ramar genom att köra
> trainer kommer det bli rullar för mig i
> fortsättningen.

Hur har du lyckats med det?

Trainer vs rulle
Cerb skrev:
> KentS skrev:
> -----
> > Efter att knäckt två ramar genom att köra
> > trainer kommer det bli rullar för mig i
> > fortsättningen.
>
>
> Då gör du något riktigt fel eller köper
> riktigt värdelösa ramar.

Känner själv en kille (f.d elitcyklist) som knäckt en ram i trainer (carbonram).
Ramarna är inte byggda för de krafter som dom utsätts för i trainern (främst då carbon förstås, ett material som är väldigt känsligt för just krafter det inte är dimensionerat för).
Har själv en metallram d.v.s gammelracern i trainern just för att inte skada den dyrare/finare/nyare carbon diton.

Trainer vs rulle
Occams razor. Den förklaring som kräver minst antal antaganden är den mest troliga.

Skulle tro att trainern inte orsakat de sprickorna som sedermera orsakade rambrottet. De fanns nog där innan ramen sattes i trainern. Det är en mindre grad av antagande.

Annars vore en det mer troligt att cyklar inte klarar frisk luft eftersom fler ramar går sönder utomhus.

Senast ändrad:
Trainer vs rulle
a.svensson skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> > KentS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Efter att knäckt två ramar genom att köra
> > > trainer kommer det bli rullar för mig i
> > > fortsättningen.
> >
> >
> > Då gör du något riktigt fel eller köper
> > riktigt värdelösa ramar.
>
>
> Känner själv en kille (f.d elitcyklist) som
> knäckt en ram i trainer (carbonram).
> Ramarna är inte byggda för de krafter som dom
> utsätts för i trainern (främst då carbon
> förstås, ett material som är väldigt känsligt
> för just krafter det inte är dimensionerat
> för).
> Har själv en metallram d.v.s gammelracern i
> trainern just för att inte skada den
> dyrare/finare/nyare carbon diton.

Om man använder en ram med ett nutida material i, t.ex kolfiber, så är den inte lika känslig...

Trainer vs rulle
DT skrev:
> Är det verkligen så stora krafter på ramen i
> trainern om man inte ställer sig upp och
> tokbryter eller spurtar?

Kan jag inte tänka mig. Någon får väl länka ett tour-test snart.

Trainer vs rulle
Om man står upp och bryter på tunga växlar känns det som det skulle kunna uppstå belastningar som är av en typ man inte får vid "riktig" cykling. Om ramen är klent dimensionerad för precis den typen av lastfall skulle man kanske kunna tänka sig att det skulle kunna sammankoppla haverier med trainercyklande. Någon hållfasthetskunnig kanske kan räkna ur var man skulle kunna förvänta sig att den typen av haverier skulle inträffa på ramen.

Trainer vs rulle
Jag inser att det statistiska bevisvärdet är noll. Jag bara konstaterar att av alla de cyklar jag haft så är det två som ramen gått sönder på, precis de som jag använt mycket på trainern. Det är fakta är att det blir belastningar på baktriangeln som inte uppstår vid vanlig cykling, finns det redan en försvagning någonstans, rost, en dålig svetsfog etc. så vem vet :-) Nu cyklar jag mest ute med fulcyklar men på frågan rullar vs trainer så är mitt svar:
Om jag får välja på att sätta upp någon av mina fincyklar som jag är rätt rädd om i trainern och ta den lilla risk som jag upplever finns att trainern förstör dem eller istället köpa rullar där ingen risk för rambrott föreligger alls, då väljer jag rullar.

Trainer vs rulle
Trainer 2 timmars pass 1200HM 41,8Km ramen höll även denna gång

Bilagor

• fr20140113230314[1].jpg
    fr20140113230314[1].jpg
    64.3 KB · Besök: 68
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp