Trainerdäck till 30mm breda 29" hjul?

Peppe_L

Medlem
Halloj

Lerigt ute nu vilket är skoj... men tar en sådan förbenad tid då allt måste rengöras inklusive själva cyklisten varje gång. Funderar därför på att ta smällen och helt enkelt ställa upp trainern vilket är sjukt trist. Men men...

Vad borde jag ha för trainerdäck till 29" mtb-fälgar i kolfiber med 30mm innerbredd? Alla trainerdäck känns så smala!

Har inte sett nåt när jag precis shoppade trainerdäck. Jag kör på en gammal 26a och då funkar 1.25''.
Du lär tröttna på att byta däck ialla fall så du får kanske köpa ett annat hjul

Har inte sett nåt när jag precis shoppade trainerdäck. Jag kör på en gammal 26a och då funkar 1.25''.
Du lär tröttna på att byta däck ialla fall så du får kanske köpa ett annat hjul
Definitivt. Kommer inte byta faktiskt. Flyttar jag in så flyttar jag in tills det är dags att flytta ut igen så att säga :-) Ett rent helv**e att få på och av däck på den fälgen. Men visst... kanske ska köpa annan fälg på en gång. Skulle fortfarande vara bra att ha koll på vad jag borde ha för däck på den fälgen jag har så att det finns lite alternativ.

Finns väl semislicks i värsta fall. Om man kan leva med den ökade ljudnivån som jag antar att det blir.

Ser semislicks på 2.2''.

Bla Tacx har 1,25" breda trainerdäck. Däcket skall bara gå på rulle så det spelar väl ingen roll att det är smalare än dina vanliga däck?
Skaffa ett billigt hjul, kassett och kedja så har du en ren uppsättning.

Vet i fan om det går att få på 1.25 på 30mm fälg. Det är riktigt smalt. Sen tror jag dessutom att det finns minst 1.4''.

Varför skall inte det gå? 32 mm är bredare än fälgen. På aerofälgar för racers bör däcket vara smalare än fälgen.
Är det 30mm Aero fälgar TS har? Jag har inte testat men 1.25 är riktigt litet på mina <25mm fälgar. Glöm inte köpa en jävligt liten slang. Vanlig MTB slang är segt att få in i 1.25 däck.

Är det 30mm Aero fälgar TS har? Jag har inte testat men 1.25 är riktigt litet på mina <25mm fälgar. Glöm inte köpa en jävligt liten slang. Vanlig MTB slang är segt att få in i 1.25 däck.
Nej, men passningen mellan däck och fälg är lika för racer och mtb. Även om 32 mm är smalt lär det passa på fälgen och fungera på en trainer. De flesta trainerdäck för racers är 23 mm trots att de flesta moderna hjul har fälgar med ib21.
Däcket skall gå på en slät rulle om missat det.

Blev bara lite osäker. 1,25 är ju väldigt smalt så tänkte det kanske inte funkar men som sagt ska det bara gå på rulle och däcket är ju fortfarande bredare än fälgen. Dessutom hittar jag banne mig inget annat än 622x32... eller hittade en 622x35 så kanske får köra på det. Verkar bara som att det på många av dessa står att de är till 28" hjul och att det är ett helv**e att få på. Vet jag hade problem på den gamla 26-tummaren förra året med så det är väl bara att ta smällen

Blev bara lite osäker. 1,25 är ju väldigt smalt så tänkte det kanske inte funkar men som sagt ska det bara gå på rulle och däcket är ju fortfarande bredare än fälgen. Dessutom hittar jag banne mig inget annat än 622x32... eller hittade en 622x35 så kanske får köra på det. Verkar bara som att det på många av dessa står att de är till 28" hjul och att det är ett helv**e att få på. Vet jag hade problem på den gamla 26-tummaren förra året med så det är väl bara att ta smällen
Varför kör du inte på 26an i år med? Det gör jag.

Det går väl då, men jag är ändå lite sugen på rapport av resultatet gärna med bild.

Verkar bara som att det på många av dessa står att de är till 28" hjul och att det är ett helv**e att få på.
Fälgbanan är 622 både för 28 och 29 tums däck. Däck kan vara olika tighta mot fälg. Stryk lite diskmedel på däckkanten så glider däcket lättare över fälgkanten.
Som påpekades tidigare måste du använda en slang som är anpassad till däckstorleken.

Tillbaka
Topp