Trainerhjälp, mina grannar e på krigsstigen!

nisseson skrev:
-------------------------------------------------------
> notrix skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Juridiskt korrekt: T.o.m klockan 22.00 ...
>
> Källa på det?

Står på båda hyreskontrakten av mina två hyresrätter (södermalm+aspudden)i Stockholm. Den ena har en stor privatvärd och den andra värden är Stockholmshem.

>I vår bostadsrättsförening finns det bestämda regler om vilka tider det är acceptabelt att "föra oväsen". Det är i princip vardagar 8-19.

Vilken fascist-förening! Så man får inte använda dammsugaren efter kl 19? Eller köra tvättmaskinen?
Liknar lite Schweiz: Har två polare som bor där. Där får man t.ex bara tvätta bilen utomhus mellan vissa klockslag. Och gör man det på en söndag hotar folk med att ringa polisen...

notrix skrev:
> >I vår bostadsrättsförening finns det bestämda
> >regler om vilka tider det är acceptabelt att
> >"föra oväsen". Det är i princip vardagar 8-19.
>
> Vilken fascist-förening! Så man får inte
> använda dammsugaren efter kl 19? Eller köra
> tvättmaskinen?

Jovisst får du det sålänge grannarna inte anser att du stör. Regeln säger enbart att man ska tolerera mer ljud mellan 8-19. Den säger inget om hur mycket man får störa. Det är rätt stor skillnad.

Det behövs ordning och reda annars skulle det bli total anarki = NEJ TACK!

Ta Tyskland som ett exempel, vid lunch är det "mittagsruhe" dvs inga gräsklippare eller annat som för oväsen får användas. Det finns dock ingen lagtext på detta, det är mer som en praxis som gott folk följer!

Med en dialog kommer man långt, alltså receptet på det hela är sammnfattningsvis: isolera trainern med antingen slang och eltejp eller en gummimatta under. Och, respektera tiderna helt enkelt :-))

Med sunt förnuft kommer man långt!

Ett tips kan vara att gå in på fastighetsägarens hemsida (om de har någon) typ www.hsb.se och se om de har skrivit något om tider och störande aktiviteter.
Har inte varit in själv o läst, men lite grundläggande regler bör man kunna hitta som gäller både bostadsrätt o hyresrätt.

Kanske dags att prova en tystare alternativ?

alloy.jpg

Man får lite balansträning på köpet. Inte fullt så mycket som om man cyklar på riktiga vägar hela vintern, men mer än på en vanlig windtrainer iaf.

Nej, det är inte för lätt för att vara riktig träning heller. Med lite tillbehör kan det vara hur ansträngande som helst. http://www.kreitler.com/content/resistance_chart.pdf

De där rullarna hör inte till de tystare alternativen, iallafall inte om de är bromsade.

Tour har testat trainers och bla ljudnivån http://www.dk-content.de/tour/pdf-archiv/sonstiges/hometrainer_1204.pdf (PDF)
Eftersom inga andra än Tour har testat hur mycket trainers låter så får vi nöja oss med deras test :-)

För den som inte kan tyska eller av någon princip inte befattar sig med Tour följer ett utdrag nedan.

Ljudnivån dB(A) mättes vid 200 resp 300W bromseffekt.
Generellt så upplevs 3 dB(A) som en knappt hörbar förändring, medans en förändring med 8-10 dB(A) upplevs som en fördubbling/halvering av ljudnivån.

Rulle 72 resp 79 dB(A)

rulle.JPG ht=211

Trainer hydraulbromsad 65 resp 67 dB(A)

hydraul.JPG ht=269

Trainer magnetbromsad 66 resp 72 dB(A)

magnet.JPG ht=232

Spinningcykel filtbromsad 62 resp 63 dB(A)

spinn.JPG ht=266

Ergonometercykel magnetbromsad 59 resp 59 dB(A)

ergo.JPG ht=282

/Anders

Senast redigerad av en moderator:
60-70 dB(A) SPL är inte särskilt starkt och eftersom det är A-vägd mätning så är det mest mellanregister som ger utslag. Problemet är dock vibrationerna (sk stomljud) som fortplantar sig i golvet som är av betydligt lägre frekvens och som beroende på resonansen i golvet ibland förstärks.
Beroende på golvets resonansfrekvenser så kommer därför vissa varvtal för mer oväsen än andra. Det kan göra väldigt mycket att helt enkelt prova ett annat varvtal för att få det att brumma mindre. Detta förutsätter dock att man har en trainer där motståndet går att reglera, annars kan du inte ändra varvtal utan att ändra belastning.

min magnetbromsade trainer har en viss frekvens där den låter ungefär dubbelt så mycket som annars. Typiskt nog ligger den vid just det motstånd och kadens som jag vill köra...

AJ,

Jag har anledning att tro att just rullen som jag visade är betydligt tystare i bruk än rullen som testades av Tyskarna. Jag tror däremot inte att det är lika tyst som de minst bullriga träningsapparat som testades.

Även så, en timme på rulle på din egen cykel måste vara mer värdefulla träning än en timme på en maskin som kräver ingen balans, eller hur?

Daner skrev:

> Även så, en timme på rulle på din egen cykel
> måste vara mer värdefulla träning än en timme
> på en maskin som kräver ingen balans, eller hur?

Ja, om balansträning eller aeroposition är det viktiga. Men ren konditionsträning (Intervaller etc) och power-träning (långa styrkeintervaller på tunga växlar) är det knappast ngn märkbar skillnad på. Lungor och hjärta vet ju inte om din cykel är fixerad eller inte. Muskulärt så är det inte heller så stor skillnad (snarare så att du kan dra ännu tyngre växlar med en fixerad cykel).

Tillbaka
Topp