TrainingPeaks Virtual

TrainingPeaks Virtual
Jag försökte skämta lite. Tanken på att ha en dator nere i min grotta är helt bisarr. 😀

Det finns något för alla 😉

Screenshot_20241219-073526.png

TrainingPeaks Virtual
Ååh! En sådan hade jag som mitt första arbetsverktyg. Fast min hade två diskettenheter istället för en diskettenhet till vänster och en hårddisk till höger som den på bilden ser ut att ha. Den gröna färgen från skärmen sitter fortfarande inbränd på näthinnan.

Det står en sån hemma hos mamma, med färgskärm. Jag skrev uppsats på den i nian om jag minns rätt.

TrainingPeaks Virtual
Hmmmm
40/20 idag och känslan är nog att Virtual håller måleffekten bättre men annars är det liknande styr, bara annorlunda.
Ska prova samma pass på torsdag och bocka ur dödsrutan ....
Ngt skillnad men sannolikt tillvänjning.
Är ju störande med styrning på korta intervaller, med Wattbiken så avvakta ca 2s innan man börjar trycka och hålla i ca 2s när intervallen är slut för att det ska släppa smidigt.
Upplever fortfarande dock att Virtual håller måleffekten jämnare än vad jag kommer ihåg att Zwift gjort.

TrainingPeaks Virtual
Man ska kunna flytta sig innan man attackerar så man inte behöver ”köra igenom” någon men också slippa ha någon på hjul som jag förstått det.
Kan man inte söka bästa draften vid kantvind? Det är ju supertydlig effekt vid utomhuscykling.
Provade att köra ett lätt pass i TPV igår. Kör nog något mer för att utforska funktionalitet, men det slutar nog med att jag återgår till SYSTM.

TrainingPeaks Virtual
Connect är inget jag använder så för mig blir det ett rätt stort steg om jag ska ha tre nya konton för att ladda upp saker på strava. 😊
Upptäckte också att de inte laddas upp längre som med Indievelo, men var lätt att lösa.
Din fit-fil ligger i någon av följande mappar:

• Windows: C:\users\<you>\Documents\TPVirtual\<USERID>\FitFiles
  • Windows: C:\users\<you>\TPVirtual\<USERID>\FitFiles
  • Mac: /users/<you>/TPVirtual/<USERID>/FitFiles
  • Android: /Android/data/com.indieVelo.client/files/<USERID>/FitFiles
  • iOS: Files App – /TPVirtual/<USERID>/FitFiles

Gå till https://www.strava.com/upload/select
Klicka på bläddra, välj fit-filen från någon av mapparna ovan som du vill ladda upp.
Klart.

TrainingPeaks Virtual
Någon som övergett både Zwift och Strava för TP+TPVirtual? Är snart dags för årsförnyelser så det ligger helt rätt i tiden om det ska göras ett skifte nu..
Jag har släppt Zwift för TP Virtual just nu. Jag har Trainingpeaks sedan tidigare och Strava har jag kvar. Trainingpeaks och Strava ser jag inte som konkurrenter till varandra.

TP Virtual kommer få användare från två håll: Den ena är vi gamla Trainingpeaksanvändare som använt Zwift, nu har vi inte behov av ett extra abonnemang (Zwift) då det är inbakat i Traininpeaks. Den andra är Zwiftare som vill ha Trainingpeaks funktoner till sin virtuella cykelvärld.

Man får definitivt mer för pengarna med Trainingpeaks men själva upplevelsen Trainingpeaks Virtual/Zwift är nog en smaksak. Jag håller Zwift som roligare, men inte nödvändigtvis bättre. Jag upplever att trainern och känslan med Trainingpeaks Virtual är väldigt mycket bättre och realistisk. Det är svårt att förklara.
Zwifts grafik, många användare, klättringar, events osv gör det mer uthärdligt än Trainingpeaks Virtual gråa, karga mer realistiska grafik fylld av orealistiska botar. Att sätta sig på inomhuscykeln är väldigt sällan något jag ser fram emot utan ett knep att få det jag vill ha gjort, gjort mellan november och mars. Ibland "behöver" jag ha in 4h och trainern är min enda chans, det ser jag inte riktigt att det kan genomföras på Trainingpeaks Virtual just nu. Jag orkar inte mentalt. Men att riva av sub2-timmars intervallpass ser jag inga bekymmer med fastän det är lite roligare för mig på Zwift. Jag förväntar mig däremot en rätt brant utvecklingskurvan för Trainingpeaks Virtual.

För att sammanfatta mitt pladder lite, det jag tycker är bra med Trainingpeaks Virtual är;

- Det inkluderar Trainingpeaks, eller vice versa. Zwift är totalt utklassade här.
- All data man kan få på skärma, och anpassa. Jag gillar mycket att kunna se både cykelns wattmätare och trainerns samtidigt.
- Massor av olika tävlingar som inte bara är först över mållinjen eller tempo. Poängtävlingar, scratch och annat som verkar roligt. Både i velodrom och på väg.
- Det är gratis tillochmed mars
- Känns som att det lirar bättre med min trainer.

TrainingPeaks Virtual
Jag har övergett Zwift då TP Virtual ingår i Trainingpeaks. Men får se hur det blir efter mars (det är "gratis" nu).
Håller med ovan att själva känslan är mer lik riktig cykling i TP Virtual.
Testade en sån där pace partner igår och det funkade bra. Vi var väl en 10-15 personer kanske som körde och jag tyckte att känslan av att ligga på rulle eller att dra i spets var bättre än jag kom ihåg det från Zwift.

TrainingPeaks Virtual
Ok, dum fråga kommer nu.

Finns det inte några färdiga strukturerade pass att välja bland? Skulle vilja göra ett FPT ramptest men hittar inte... kanske skit bakom spakarna här :-)

Måste jag bygga det i TP och synka in det?

TrainingPeaks Virtual
Ok, dum fråga kommer nu.

Finns det inte några färdiga strukturerade pass att välja bland? Skulle vilja göra ett FPT ramptest men hittar inte... kanske skit bakom spakarna här :-)

Måste jag bygga det i TP och synka in det?
Nej det behöver du inte göra. Det finns under "Train". Men sedan behöver du trycka på rullgardinen som är förinställd på "Scheduled Workouts". När alternativen rullas ut väljer du "TrainingPeaks Virtual Workouts". Sen fitrerar du fram FTP test genom att trycka på "All intensities" och välja "Tests" istället.

TrainingPeaks Virtual
Sprang på en virtuell klubb med namnet Bulletproof Cycling (BCC) och slängde hela friskvårdsbidraget på den, och där i gick bl a TP+TPVirtual, så nu har jag också gjort slut med Zwift och avslutat prenumerationen på Strava. TPV är en betydligt enklare värld än Zwift, men troligtvis ändå fullt tillräckligt för mina behov - men man får väl se, man kan väl alltid återgå till Zwift om man inte kommer överens.

TrainingPeaks Virtual
80186 användes i bl a Compis-datorerna. Integrerade en del kringkretsar så var billigare än att bygga med 8086, men de var inte kompatibla med IBM PC trots samma CPU.
Tänkte precis skriva samma sak. När jag gick på högstadiet så var det Compis som gällde. Den dator jag lärde mig programmering på (COMAL och Pascal), men assembler blev det först på gymnasiet där de hade 80286.

TrainingPeaks Virtual
En användbar ny feature var att batteristatus på enheten som kör TPV visas på skärmen. Hade misslyckats med att stoppa i nätsladden till laptopen och kunde se hur statusen minskade. Fick sluta trampa, sträcka mig fram och peta i sladden. Hade TPV inte visar batteristatus, så hade jag nog fått ett avbrutet pass. Även fint att man kan se batteristatus på anslutna enheter. Kunde se att min kadensgivare var nere på 10% för en vecka sedan. Bytte batteri och hade då 65%. Vet inte om det var ett dåligt batteri, eller om TPV inte kan känna av statusen bättre.
Norska fyror kändes bra i benen. Den första var värst.

TrainingPeaks Virtual
När jag lämnade feedback till George i höstas innan det såldes skrev han att det skulle komma en 3:e ö att cykla på, en som hade lite mer helt platta banor. Återstår väl att se hur det blir nu när det är sålt.

TrainingPeaks Virtual
Trainingpeaks synkar med Connect och Connect med Strava.
Virtual och TP synkar 100%
Ur minnet....

Låter bra med jag verkar inte få mina aktiviteter från TP/TPV till Garmin trotts att de är kopplade. Passen som upplägg kommer till Garmin vilket är bra men jag vill ju även få in passen så de kan synka till Strava.

De ska väl synka automatiskt och jag ska väl inte behöva göra nåt speciellt på connect?

TrainingPeaks Virtual
Låter bra med jag verkar inte få mina aktiviteter från TP/TPV till Garmin trotts att de är kopplade. Passen som upplägg kommer till Garmin vilket är bra men jag vill ju även få in passen så de kan synka till Strava.

De ska väl synka automatiskt och jag ska väl inte behöva göra nåt speciellt på connect?

TPV går inte att koppla direkt till Connect. Du får göra det manuellt för varje aktivitet, eller registrera passet även med din Garmin.

1737529238457.webp

TrainingPeaks Virtual

Har kollat nu, ser att mina Virtualpass inte heller landar i Connect men dom laddas upp i gratis-Strava.

TrainingPeaks Virtual
Jag kör TP + TP Virtual och gratis Strava.
Betalversionen av Strava tillför väl inte direkt något?

Frågan är väl snarare tvärtom, vad saknar man egentligen så mycket med Stravas betalversion som man får med TP? :unsure:

Det intressanta med TP:
Om nu "TrainingPeaks Virtual" är bra och ingår i TP abonnemanget som gör att man slipper Zwift så är det så klart en mycket bra ekonomisk grej. Dvs då slipper man ju betala för Zwift så på det sättet kan det ju faktiskt finnas stålar att spara (om man då också går över till gratisvariant av Strava) Personligen tycker jag dock Zwift funkar bra och har lite svårt motivera mig att byta men är nog bara lat.

Jag har heller inte koll på om man förlorar smidig funktionalitet sett till rutt-hanteringen om man går över till gratis Strava. Antar/hoppas att man kan spara ner rutter från Strava till sin cykeldator etc även från gratis Strava?

TrainingPeaks Virtual
Frågan är väl snarare tvärtom, vad saknar man egentligen så mycket med Stravas betalversion som man får med TP? :unsure:

Det intressanta med TP:
Om nu "TrainingPeaks Virtual" är bra och ingår i TP abonnemanget som gör att man slipper Zwift så är det så klart en mycket bra ekonomisk grej. Dvs då slipper man ju betala för Zwift så på det sättet kan det ju faktiskt finnas stålar att spara (om man då också går över till gratisvariant av Strava) Personligen tycker jag dock Zwift funkar bra och har lite svårt motivera mig att byta men är nog bara lat.

Jag har heller inte koll på om man förlorar smidig funktionalitet sett till rutt-hanteringen om man går över till gratis Strava. Antar/hoppas att man kan spara ner rutter från Strava till sin cykeldator etc även från gratis Strava?
Om det inte tillkommit funktioner i Strava som jag inte känner till så är det stor skillnad. Bägge kan redovisa vad du gjort i olika grad men bara med TP kan du planera din träning ordentligt.

TrainingPeaks Virtual
TPV går inte att koppla direkt till Connect. Du får göra det manuellt för varje aktivitet, eller registrera passet även med din Garmin.

Visa bilaga 748933
Gick bra att ladda ned filen från TPV och ladda upp på Garmin connect.

För planering av rutter använder jag hellre Garmin connect än Strava. För mig är strava en social grej för att få inspiration och kolla på var andra cyklar.

För planering av träning använder jag TP just nu och för koll på återhämtning, logg av träning mm Garmin Connect.

TrainingPeaks Virtual
Om det inte tillkommit funktioner i Strava som jag inte känner till så är det stor skillnad. Bägge kan redovisa vad du gjort i olika grad men bara med TP kan du planera din träning ordentligt.

Ja, du har rätt om man vill registrera framtida träningspass för att se hur det slår mot form/belastning etc så är säkert TP överlägset (tror väl inte man kan det i Strava, hmmm :unsure:), under den tiden då jag betalade för TP roade jag mig dock aldrig med just den funktionen (även om den är bra). Sedan är väl TP ganska vanligt (tror jag...) för folk som har personlig tränare/coach etc då den har en coach funktion.

Senast ändrad:
TrainingPeaks Virtual
Ja, du har rätt om man vill registrera framtida träningspass för att se hur det slår mot form/belastning etc så är säkert TP överlägset (tror väl inte man kan det i Strava, hmmm :unsure:), under den tiden då jag betalade för TP roade jag mig dock aldrig med just den funktionen.
Just därför det är smart av dig att inte betala, du är ju som vatten på en gås med att ta åt dig av tips😘

TrainingPeaks Virtual
Just därför det är smart av dig att inte betala, du är ju som vatten på en gås med att ta åt dig av tips😘
Att planera in framtida träningspass är jag rädd för skulle skapa en sorts träningsstress för mig men passar säkert toppen för andra eller mera seriösa idrottare. Jag är snart 55 år och blandar mellan cykling/löpning men på en "hyfsat trivsam nivå", typ... 🙂

Med hjälp av form/belastningsdelen i Strava (mycket närbesläktad med den som finns i TP) tycker jag man ändå får en rätt bra känsla för form/belastning samt hur framtida pass slår och jag tycker nog den stämmer hyfsat bra överens med hur man upplever sig själv i "verkligheten".

En fördel med TP upplevde jag dock med löpningen med deras rTSS värde. Strava ger oftast en konstigt låg belastning för mig i löpning (om det inte är något jag inbillar mig) vilket jag gissar beror på att den enbart går på pulsen (för löpning). Mina lunchrundor i ca fem minuters tempo tolkar Strava som att jag sover, typ (tack men jag anstränger mig rätt mycket!).

Min vackra kurva i Strava, misär sedan mitten av oktober (nedåtgående tendens) men jag jobbar på det hela. (y) Skyller dock på mitt dubbelsidiga ljumskbråckingrepp den 19/12. 🙂
1737548260797.webp

Senast ändrad:
TrainingPeaks Virtual
Men som sagt, tillbaka till tråden och topic, om TrainingPeaks Virtual ingår i det vanliga TP abonnemanget (?) och är såpass bra så att jag kan skippa betala både för Strava och Zwift så är det självklart mycket intressant (för mig). (y)

Jag får väl roa mig med att prova, dock är den laptop jag använder för Zwift liite seg och ingen större lust köpa ny just nu.

TrainingPeaks Virtual
Passet laddade bakvägen till Garmin idag, bara basdata men ändå.
Fattar inte varför ni vill ha in det i Garmin öht då det är kasst jämfört TP

Screenshot_20250128_175336_Connect.webp
Screenshot_20250128_175351_Connect.webp

TrainingPeaks Virtual
Ingen big deal och de kanske är nån av mina inställningar.
Men när jag ska träna, så öppnar jag TP, kollar passet/instruktioner för att sen börja träna. Jag brukar köra med mobilen alt PC. Helst PCn (större skärm)
I mobilen (Android) kan jag se på passet o "starta passet direkt" från en knapp i TP
I PC måste jag starta programmet TPV och sen kan jag påbörja.
Som sagt, ingen stor grej men de hade ju vart logiskt att jag kan starta TPV i TP när jag ser på passet (om in förstår va jag menar) ...de är två tre tryck vi talar om lol

Tillbaka
Topp