Trampa bakåt, kedjan växlar ner

D i U

Aktiv medlem
Jag har fått ordning på hela eagle installationen och allt fungerar bra förutom att när kedjan ligger på största drevet samt näst största och jag trampar bakåt så vill kedjan ner på mindre kransar. Vad kan vara fel? Växlar fint och chain gap’et skall enligt den röda plastskivan va rätt. Möjligen en aningens fel justering på stoppskruven?

Växelinställningarna har ingenting med detta att göra eftersom växeln inte ens är inblandad när du trampar bakåt. Det handlar snarare om kedjelinje och val av kedja. Vanligt problem på bautakassetter helt enkelt. Frågan är om det är ett problem i praktiken.

Makten sa:
Växelinställningarna har ingenting med detta att göra eftersom växeln inte ens är inblandad när du trampar bakåt. Det handlar snarare om kedjelinje och val av kedja. Vanligt problem på bautakassetter helt enkelt. Frågan är om det är ett problem i praktiken.

Aha ok, valet av kedja borde inte va problemet då de e en komplett gx grupp. Problem i sig är det inte egentligen men jag är väl bara lite petig och kinkig :).

D i U sa:
Makten sa:

Aha ok, valet av kedja borde inte va problemet då de e en komplett gx grupp. Problem i sig är det inte egentligen men jag är väl bara lite petig och kinkig :).

Om du har gängat vevlager så brukar det sitta en 2,5 mm tjock distans innanför den högra lagerskålen. Den kan du flytta till andra sidan så kanske det blir lite bättre, men helt lär det inte hjälpa om kedjan hoppar även på andra drevet.

Fick en ny kedja av Canyon när jag hade detta problem på min Spectral. Min hoppade dock bara från största drevet.
Vad det var för magi med den kedjan vet jag inte men det funkade hursom.

Helkama raisu sa:
Fick en ny kedja av Canyon när jag hade detta problem på min Spectral. Min hoppade dock bara från största drevet.
Vad det var för magi med den kedjan vet jag inte men det funkade hursom.

Konstigt, hela drivlinan e helt ny. Jag har testat lite mer och de e bara största drevet kedjan hoppar på nu. Kanske kolla kedjelåset en extra gång också.

Tjena!

Varför ska alla hålla på att trampa bakåt? Det är något som jag, mig veterligen, inte gör vi normalcykling annat än nått kvartsvarv ibland..

jonte987 sa:
Mm, fungerande drivlina är ingen prio. Vi som inte är så glada för jidder med växlarna bör tydligen stanna 1×11.

Förstår inte vad du menar. Min 1 x 12 funkar klockrent hittills, men har bara kört med den i en månad än.
Smörjde nyss kedjan med ettans växel ilagd och vevade allt som gick baklänges tills att kedjan var smord och jag var less på att veva baklänges på pedalen.
Min 1 x 11 är däremot lite känsligare om man vevar full fart bakåt varv på varv med ettan ilagd. Inget problem vid cykling dock då den tål lite lagom bakåttramp iallafall.

Det är säkert inget stort problem. Bara att det varit mycket trådar om konverteringar hit och dit som knappt verkar gå runt. Detta var ju ett milt fall men så har han också köpt ett helt kit.

Veva med full kraft bakåt låter konstigt. Är det så hen menar så hållet jag med om att det inte är ett problem.

Lars.E sa:
jonte987 sa:
Mm, fungerande drivlina är ingen prio. Vi som inte är så glada för jidder med växlarna bör tydligen stanna 1×11.

Förstår inte vad du menar. Min 1 x 12 funkar klockrent hittills, men har bara kört med den i en månad än.
Smörjde nyss kedjan med ettans växel ilagd och vevade allt som gick baklänges tills att kedjan var smord och jag var less på att veva baklänges på pedalen.
Min 1 x 11 är däremot lite känsligare om man vevar full fart bakåt varv på varv med ettan ilagd. Inget problem vid cykling dock då den tål lite lagom bakåttramp iallafall.

Senast ändrad:
jonte987 sa:
Det är säkert inget stort problem. Bara att det varit mycket trådar om konverteringar hit och dit som knappt verkar gå runt. Detta var ju ett milt fall men så har han också köpt ett helt kit.

Veva med full kraft bakåt låter konstigt. Är det så hen menar så hållet jag med om att det inte är ett problem.

Fast på min 1 x 12 är det inget problem att veva med full kraft / fart bakåt.
Man kan veva sig less, och sedan fortsätta att veva så ända tills någon ropar att det är dags att cykla.

Men jag håller med dig om att det verkar vara fler än en som har problem vid bakåttramp.

Lars.E sa:
jonte987 sa:

Man kan veva sig less, och sedan fortsätta att veva så ända tills någon ropar att det är dags att cykla.

Men jag håller med dig om att det verkar vara fler än en som har problem vid bakåttramp.

Lars... Du kör Nya XTR... Ts kör Eagle...
Det är en viss skillnad...
T ex att XTR-kassetten är nästan 2 mm smalare än en Eagle-kassett...
2 mm när det gäller en kedjelinje är massor...

Plush sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:

Kanske ska prova att byta ut distansen mellan vevlagret och veven som är på 4,5 än mot 2? Men frågan e om de påverkar minsta drevet för mycket?

Plush sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:

Visst är det så... XTR 12 funkar fint hittills.
Men då jonte tyckte att man skulle stanna vid 1 x 11 för att slippa jidder, så kände jag att jag måste protestera då min 1x 12 funkar bättre vid bakåttramp än min 1 x 11 sram X01.

D i U sa:
Kanske ska prova att byta ut distansen mellan vevlagret och veven som är på 4,5 än mot 2? Men frågan e om de påverkar minsta drevet för mycket?

Vad är det för vevparti och vevlager du har? Med fel antal distanser (både utanför och innanför vevlagret) får du fel lagerförspänning. Antingen glapp eller så drar du sönder kullagrena. Jättedåligt.
Undantaget är vevpartier där man manuellt ställer förspänningen.

Makten sa:
D i U sa:

Vad är det för vevparti och vevlager du har? Med fel antal distanser (både utanför och innanför vevlagret) får du fel lagerförspänning. Antingen glapp eller så drar du sönder kullagrena. Jättedåligt.
Undantaget är vevpartier där man manuellt ställer förspänningen.

Gx boost dub, bsa. Förspänningen e korrekt, kör med bara en 4,5 mm distans mellan lager och vev enligt manualen men funderar på att prova med 2 mm istället så veven kommer närmare lagret. Inget glapp eller så.

Ja, fast det var en protest mot kommentarer att man inte sks räkna med att det funkar. Så egentligen är vi överens.

Lars.E sa:
Plush sa:
Lars.E sa:
jonte987 sa:

Visst är det så... XTR 12 funkar fint hittills.
Men då jonte tyckte att man skulle stanna vid 1 x 11 för att slippa jidder, så kände jag att jag måste protestera då min 1x 12 funkar bättre vid bakåttramp än min 1 x 11 sram X01.

C06BE3B7-F791-4D35-B35B-BC9EAD11F14E.jpeg

Använder denna spacern enligt manualen för 73mm vevlager hylsa.

D i U sa:
Gx boost dub, bsa. Förspänningen e korrekt, kör med bara en 4,5 mm distans mellan lager och vev enligt manualen men funderar på att prova med 2 mm istället så veven kommer närmare lagret. Inget glapp eller så.

Går säkert att göra en fuling med att köra oboost-klinga om det finns plats.

Makten sa:
Men bottnar inte vevens spline innan du fått rätt förspänning om du använder en mindre distans? :-O

Det har du nog tyvärr rätt i :/

BjornR: hade kanske funkat men frågan e vad som händer på minsta drevet, om de blir lika fel där istället?

Testkört i garaget ( stort flerbilsgarage) och eagle gruppen växlar jättefint, till och med bakåttramp på ettan funkar hyggligt, var mest under provosering som kedjan ville gå ner. Ska bli kul att testköra på stig på lördag. Verkar som att installationen av eagle gruppen gick i land till slut.

Tror det är kedjelinjen som är problemet!

Jag har Eagle på två cyklar och på min ht med rätt korta kedjestag så växlar den ner vid bakåtramp ifrån största drevet.
Funkar dock fint i övrigt så jag tycket inte de är nått problem.

Djdahl sa:
Tror det är kedjelinjen som är problemet!

Jag har Eagle på två cyklar och på min ht med rätt korta kedjestag så växlar den ner vid bakåtramp ifrån största drevet.
Funkar dock fint i övrigt så jag tycket inte de är nått problem.

Med cykeln i mekstället hoppar kedjan lättare än när jag sitter på den. Konstigt egentligen att kedjelinjen blir fel med boost nav och boost vevparti ändå men har kanske också som du säger att göra med kedjestagens längd mm.

När man trampar framåt så har du en växelförare som håller kedjan på plats och ser till att den håller rätt linje mot dreven.
När man trampar bakåt däremot...

Med dagens kassetter med 11 och 12 drev så betyder det att kedjan får en rätt extrem vinkel gentemot framdrevet då den ligger på de större dreven i bak. Kedjestagens längd har även inverkan här. Med en kort bakända så blir vinkeln ännu mer extrem och fenomenet vid bakåttramp blir svårare att åtgärda. SRAM har t.ex en riktlinje för detta mått, men dagens trend är ju att bakändan ska vara oerhört kort, så många tillverkare ligger väldigt nära eller till och med utanför riktlinjerna.

Som nämnts tidigare så kan man leka lite med kedjelinje osv, men det kan i värsta fall i sin tur göra så att växlarna på den andra änden av kassetten börjar strula. Antar att det blir en fråga om prioriteringar - växlar som lirar 100% fint 1-12 framåt, eller att man kan sitta och trampa bakåt på "ettan".

Edit - några exempel på kort CS geo:

BTR Pinner - 425mm (27.5” FS)
BTR Ranger - 410-425mm (27.5” HT)
Canyon Exceed - 427mm (29” HT)
Canyon Strive - 423mm (27.5” FS)
Giant XTC - 425mm (29” HT)
Kingdom Vendetta X2 - 423mm (29" HT)
Kona Honzo - 415mm (29" HT)
Mondraker Foxy Carbon - 425mm (27.5” FS)
Reeb Dikyelous2 - 408mm (29" HT)
Salsa Timberjack - 420-437mm (29" HT)
Santa Cruz Chameleon - 415-430mm (29” HT)
Stinner Tunnel - 420mm (29" HT)
Transition Vanquish - 420mm (29" HT)

ScreenShot2019-01-05at1.33.40pm.png

Senast ändrad:
Tack för ett bra svar! Mina chainstays e också korta, 425mm. Kört några timmar idag och förutom baktrampet på ettan fungerar det utmärkt. Växlar tyst och snabbt. Däremot kan man egentligen fråga sig ifall ettan verkligen behövs.

Enda som hände ute på stig var att vevarna behövde en efterdragning. Utan att veta bättre vad man har med sig i väskan fick jag syn på mär jag kom hem att min nya crank brothers f15 har 8mm insex :).

Tillbaka
Topp