Trampeffektivaste heldämpade stigcykeln

Leffe

Aktiv medlem
God kväll! Vilken FS för stig och AM (29" och 120-140mm slag) är mest trampeffektiv/gungar minst. Är sugen på en ny hoj och kanske kan prioritera det till hösten 2017 och tänker mig minst 120 och som mest 140 bak. Fram tycker jag 140 är perfekt och har 130 bak nu så 10mm+- kan jag väl leva med, dock vill jag ha så lite gung som möjligt. Evil bikes är rätt effektiva såg jag i nån tråd om YT jeffsy (som iofs verkar lockande men inte alls modern i länkaget). Dock kostar ju evil $$$$$$$$
Så vad finns det?

Gissar att aktuella Trek fuel alt Scott Spark ligger högt på listan.
Jag har en 2016 Trek top fuel (förvisso bara 100mm slaglängd) men den är ruskigt trampeffektiv, använder i princip aldrig låsning av dämperiet längre.

Känner inte att jag tappat något i dämparegenskaper mot tidigare FSar (140, 130 och 120 mm slaglängd) men smaken och åkstil är olika :)

xc-raketer och 100mm dämpning går bort, om inte ramen är gjord specifikt för 100 bak och 130-140 fram med slack gaffelvinkel :)

Tantrum https://www.kickstarter.com/projects/812273700/tantrum-cycles-the-missing-link-in-full-suspension

cf42324c91a70e7a887714236187e68f_original.jpg

90-talet får du på köpet!

Kolla på hojar med DW-länkage, exempelvis Ibis Ripley (LS). DW-Link är allt som oftast riktigt trampeffektiva länkage, så det skulle nog passa dig bra.

Jag har också en Top Fuel 9.8sl -16.
Den är ju gjord för 100mm fram och bak men jag har höjt gaffeln till 120mm, vilket är möjligt på 2016 års hoj med Rockshox SID XX gaffel.
Ruskigt trampeffektiv och med 120mm slag fram blir den lite flackare i gaffeln och sjukt potent även utför (det är den iofs med 100mm också).

Tror Treks Fuel EX hojar är nästan lika trampeffektiva då de i princip är likadant uppbyggda men med flackare gaffel och mer slag fram och bak !

Det går ju att slacka till treken genom att vända på mino-link brickan dessutom.
Som sagt, de har fått till ett sjukt trampeffektivt länkage, "vanliga" fuelen är säkert en riktig höjdare om man behöver mer slaglängd.

Jag gissar att du är ute efter den där rappa känslan, att cykeln verkligen skjuter fart när du trycker ifrån?

I så fall vill du nog ha en cykel med DW-länk. Det finns många länkage som funkar kanon så länge man sitter ner och trampar i någorlunda ok cirklar, men vill man kunna stå upp och hamra på pedalerna med direkt respons så tror jag det är DW-länk du vill ha.

Jag hade nog gått på en Ibis Ripley LS om du siktar på lite stigåka som lutar lite mer åt XC och en Pivot Switchblade om det är stigåka som lutar mer åt #trenduro

OBS!
Vilket länkage cykel har säger inte nödvändigtvis något om hur trampeffektiv cykeln är, det hänger mest på vilka egenskaper tillverkaren har optimerat för. Dock är ex. DW-länk en produkt som Dave Weagle säljer till de tillverkare som vill ha just ett väldigt trampeffektivt länkage, vilket ger att de flesta cyklar med DW-länk är väldigt trampeffektiva.

Crossmax sa:
Kolla på hojar med DW-länkage, exempelvis Ibis Ripley (LS). DW-Link är allt som oftast riktigt trampeffektiva länkage, så det skulle nog passa dig bra.

Skulle precis säga det!

Har en Mojo och det krävs rätt mycket för att det ska börja gunga!

happymtb.fr sa:
Är inte split pivot à la Trek eller Devinci också nåt från Dave Weagle?

Devinci köper DWs Split Pivot, Trek anser att deras "Full floater ABP" är något annat, oklart varför :)

DW gör ju också DELTA-länken på Evils cyklar (Dave's Extra Legit Travel Apparatus)

Som sagt, han säljer lite olika modeller av länkage till olika tillverkare, beroende på vilka egenskaper de söker. (Fast DELTA tror jag ägs av Evil)

https://www.bikerumor.com/2014/12/0...plains-how-he-keeps-making-suspension-better/

Vad menar man egentligen med "trampeffektivt" länkage? Att ett högt antisquat-värde "låser" länkaget när man trampar?

Trek alltså. De hade jag inte ens på kartan men det kan vara värt att kika på. Jag har haft en gammal giant reign och har nu en trance x 29 från 2013 så maestro/dw(?) känner jag till. Reignen hade 160mm dämp och var för liten så den passade inte av fler anledningar och min nuvarande tycker jag är rätt bra egentligen men lite soffig, kanske beror på den ökända fox ctd dämparen? Har testat camber och en mondraker och jag tycker de känns stummare när man trampar på. Nya trancen finns inte i 29 väl?

Niner Jet 9? Har gått från xc rejs till mer trail och klarar nu mer slag fram.
Hade en Rip 9 förr i världen som jag gillade skarpt, bra trampeffektivitet.

En camber är inte stummare närdu trampar på. Måste vara annan inställning eller dylikt. Jag har en anthem med maestro och en camber. Gianten känns mer som en hardtail i jämförelse. :)

Eftersom ingen nämnt varken VPP eller Switch infinity, innebär det att cyklar med dessa länkage är helt värdelösa ur trampeffektivitetssynpunkt?

Eveningstar sa:
Eftersom ingen nämnt varken VPP eller Switch infinity, innebär det att cyklar med dessa länkage är helt värdelösa ur trampeffektivitetssynpunkt?

Jag har inte cyklat på någon av dem, men Yetis länkage verkar på de recensioner jag läst vara helt rätt för TS.
VPP har jag dock inte fått samma intryck av, d.v.s att man kan stå upp trampa utan nämnvärt gung.

Men trampeffektivitet handlar ju om mer än så, om du mest sitter ner och trampar kanske det räcker att cykeln inte gungar då. Och i så fall kanske du värderar andra egenskaper högre. T.ex grepp när du klättrar.

Om man enbart prioriterar trampeffektivitet så går det nog att få till med de flesta länkagetyper men på bekostnad av chaingrowth, brake jack olinjär utväxling mm. Ett länkage som är bra på allt är betydligt svårare.

Karln vill ha 29". Ändå kastas det runt några alternativ som är 27.5 ej plus. Förvirrande!

Jag är också nyfiken på Fuel Ex 9, 9.7 och 9.8 2017.

Har själv också sneglat på Process 111, Smuggler och Rocky mountain instinct.

Krompa sa:
Karln vill ha 29"....
Har själv också sneglat på Process 111, Smuggler och Rocky mountain instinct.

Apropå ovan nämnda, undrar när det ska komma plastversioner på dom?
Åtminstone Process'n brukar ju framhävas som en riktigt trevlig hoj men att den dras med för mycket övervikt... Nä, seså nu Kona, baka iordning en plast-Process! Please!!!

Jag har bara haft heldämpade cyklar som ska vara trampeffektiva och jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad. Om jag jämfört min Banshee Spitfire med min Orange Five (båda 140 mm slag med ca 100 % AS) så känns det som dom tampar väldigt lika. Spitfiren utmärkte sig genom att kunna bete sig konstigt när man trampade över större saker och Orangen utmärker sig genom att klättara dåligt (dvs dåligt grepp) när det är riktigt brant. För Orangen är jag osäker på om det är geometri eller länkaget.

Processcyklarna utmärker sig genom att ha låga AS-värden och borde vara mindre trampeffektiva. Jag har iofs blivit skeptisk till hur stor roll det faktiskt spelar, men ska man cykla fort där det är otekniskt är det förmodligen inte det ideala valet.

theBrand sa:
Eveningstar sa:

Jag har inte cyklat på någon av dem, men Yetis länkage verkar på de recensioner jag läst vara helt rätt för TS.
VPP har jag dock inte fått samma intryck av, d.v.s att man kan stå upp trampa utan nämnvärt gung.

Men trampeffektivitet handlar ju om mer än så, om du mest sitter ner och trampar kanske det räcker att cykeln inte gungar då. Och i så fall kanske du värderar andra egenskaper högre. T.ex grepp när du klättrar.

Yeti är ett märke man alltid suktar efter och även om jag har mer råd med en sådan nu än förr är de ju rätt kostsamma, likt evil. Om de är dyra eller inte vet jag dock inte?

jofahjalm sa:
Jag har bara haft heldämpade cyklar som ska vara trampeffektiva och jag kan inte säga att jag märker någon större skillnad. Om jag jämfört min Banshee Spitfire med min Orange Five (båda 140 mm slag med ca 100 % AS) så känns det som dom tampar väldigt lika. Spitfiren utmärkte sig genom att kunna bete sig konstigt när man trampade över större saker och Orangen utmärker sig genom att klättara dåligt (dvs dåligt grepp) när det är riktigt brant. För Orangen är jag osäker på om det är geometri eller länkaget.

Processcyklarna utmärker sig genom att ha låga AS-värden och borde vara mindre trampeffektiva. Jag har iofs blivit skeptisk till hur stor roll det faktiskt spelar, men ska man cykla fort där det är otekniskt är det förmodligen inte det ideala valet.
Det är inte bara AS värdet vid SAG-punkten som avgör hur trampeffektiv en cykel är/upplevs men också hur AS-kurvan beter sig genom slaget.
Fivens AS ökar genom slaget vilket ska vara optimal enligt i-track (se länken jag postade tidigare) medan Spittyn stordyker genom slaget.

happymtb.fr sa:
jofahjalm sa:

Det är inte bara AS värdet vid SAG-punkten som avgör hur trampeffektiv en cykel är/upplevs men också hur AS-kurvan beter sig genom slaget.

+1

Hög AS är alltid en trade-off med mer pedal-kickback och mer brakesquat (vilket inte behöver vara negativt).
Fördelen med multilänksystem som t.ex. DW-länk är att man kan välja mer vart i slaget man vill ha hög AS. Man kan t.ex. ha relativt hög AS kring sag och säg 20% under sag-punkten, och lägre AS längre ner i slaget, och på så sätt minska mängden pedal-kickback.

VPP är p.g.a hur länkarna är placerade svårt att ge hög AS tidigt i slaget, nyare modeller från SC och Intense där lägre länken sitter högre upp är bättre, men fortfarande svårt att få det där "språnget" som DW-hojjar har.

Sen får man inte glömma att det handlar väldigt mycket om hur mycket stöd man får från dämparen också, vilket beror både på dämparens fjäderkurva, länkagets utväxling och kompressionsdämpning i dämparen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp