trampteknik

prefekten

Medlem
trampteknik
Tjena alla cyklister. En fråga om trampteknik...när jag står upp i backar och trycker på för allt vad jag är värd så tappar bakhjulet kontakt med backen emellanåt..ja bakhjulet lyfter backen när jag drar upp pedalen efter jag tryck ner. Tänker att det gör så att man tappar fart. Ngn fler som har detta "bekymmer"?

trampteknik
Ja, alla andra, vid "rätt" förutsättningar. Du pratar om grus- eller stigcykling förmodar jag. Det är en fråga om att lägga lagom med vikt på bakhjulet utan att bli så baktung att framhjulet lyfter. Geometri på cykeln, däcktyp och däcktryck påverkar upplevelsen.

trampteknik
När man står upp i uppförsbackar överförs en större del av kroppstyngden över framhjulet jämfört med när man sitter ner. Det i kombination med gunget från kroppen som kan uppstå när man trampar, kan göra att man tappar greppet med bakdäcket.
Försök att flytta över lite mer vikt över bakhjulet.

trampteknik
På asfalt menar du? Det har jag svårt att få ihop, att oavsiktligt lyckas lyfta bakhjulet från marken så det inte greppar på asfalt låter ovanligt.. Det är inte så att kedjan kuggar över eller att bodyn är kass så att du upplever det som att du trampar luft ett ögonblick?

trampteknik
Du menar alltså att du cyklar uppför asfaltsbackar, samtidigt som ditt bakhjul hoppar upp och ned från marken? Jag tycker det låter som en intressant teknik.

trampteknik
Tror inte jag någonsin varit med om detta på asfalt, men en grej som brukar funka på grus är att man fokuserar på att försöka sprida ut kraften så jämt som möjligt runt hela tramptagen. Stampar man bara hårt rakt ner så ökar risken för att man slirar just när all kraft plötsligt kommer ner till däcken och underlaget. Låter dock som att du på något sätt har kroppsvikten på tok för långt fram.

trampteknik
Vid > 20-22% lutning vill man kanske stå och trampa och med lite lösgrus på asfalten så kan man riskera att spinna loss. Det är lite knepigt och kräver träning. (Och svårt om det dessutom regnar.)

trampteknik
I början av min racerkarriär hände det ibland när jag sprätte i backar. Nu har jag blivit äldre och antigen slutat sprätta , tappat sprätten i benen eller lärt att inte rycka runt pedalerna.

Tillbaka
Topp