Träna inför MTB-vättern

frxdrxk

Medlem
Träna inför MTB-vättern
Hej! Har precis börjat cykla mtb och fick den briljanta idén att anmäla mig till mtb-vättern. 50km.

Ingen aning om hur ”svårt” loppet är, eller vad jag egentligen kan förvänta mig. (Ni som cyklat det innan får gärna dela med er av erfarenhet).

Har väl en okej grundfysik, spelar hockey 2 ggr i veckan och försöker cykla iaf lika många ggr i veckan. Behöver gå ner några kilo å det har jag som mål inför sommaren.

Däremot har jag aldrig direkt cyklat långt, speciellt inte i blandad terräng.
Är total nybörjare inför cykling som träningsform (har tidigare jobbat som cykelbud men det var iaf 8 år sen) och hur man bör tänka. Satsar inte på någon speciell tid på vättern eller så men ett lagom tempo och framförallt fullfölja loppet utan att förnedra mig är väl mitt mål. En tid under 2:30h vore roligt men förstår om min kropp inte har rätt förutsättningar för det.

Vad bör jag tänka på? Vad borde jag ha testat innan jag sätter mig i sadeln på d-day?

Tar gärna emot tips å tricks, träningsråd etc!

Mvh Fredrik

Träna inför MTB-vättern
Jag cyklade MTB-Vättern i somras med en kompis. Om jag minns rätt är det mestadels grusväg och asfalt, en del skogsväg och små segment av stig. Stigcyklingen är inte särskilt teknisk (för mig som medioker Hellascyklist). Det är väldigt backigt, det här är hur min Garmin uppfattade banprofilen.
Stigsegmenten är relativt smala, så det blev ofta köbildning, men det finns platser att köra om. Vi brötade ofta om folk i skogspartierna, men sedan blev vi omblåsta av de lättare glasfiberraketerna på de plana gruspartierna.

Om du bor i Stockholmsområdet skulle jag rekommendera att ta dig till Lidingö och träningscykla Lidingöloppsspåret, då får du bra backträning.

Vi körde med helstela stålcyklar med breda däck och platta pedaler och tog oss runt på 2:34. Hade kunnat pressa oss igenom lite snabbare om vi hade tänkt till med energitillförsel och tagit sportdryck istället för vatten och om jag hade backtränat lite mer.

Såhär ser banprofilen ut.
Screenshot_20231010-073256.png

Såhär glad är man när man kommer i mål:
1696922750997.png

Träna inför MTB-vättern
Träna på bara! Mtb Vättern 50km är en rätt rimlig första utmaning. Inte tekniskt och troligen inte ens särskilt svårt vid regn. Jag gissar att det är en typ av utmaning de flesta skulle överleva nästan utan träning, men ju bättre tränad desto roligare!

Jag tycker du ska träna varierat. Det går att göra hur avancerat som helst med zoner och annat, men jag hade kört mycket på känsla första säsongen. Någon enstaka längre tur uppemot tävlingsdistans och eller tid för att vänja röven och ryggen, men mestadels kortare och intensivare träning. Gärna naturliga intervaller. På en rätt kuperad bana tjänar du mycket på att vara stark och kunna gå hårt i de rätt korta uppförsbackarna.

Träna inför MTB-vättern
I och med att du tränar hockey känns det som att du har bra explosivitet som gör att du borde vara bra på backintervaller.

Och som Freddie skriver, det här är ett lopp man kan klara utan särskilt dedikerad träning. Se till att få en hel del mil i sadeln och kör några längre turer.

Tillbaka
Topp