Träna på Mallorca i januari - februari

Bakbromsen

Aktiv medlem
Försöker få till lite tjänstledigt efter nyår och funderar på att dra till Mallorca för träning och att leva livets glada dagar. Någon som har erfarenhet av vädret under den tiden? Kan man räkna med att frysa var och varannan dag? Vet ju av erfarenhet att det kan vara svinkallt även i mars-april om det är regnigt och allmänt dåligt väder. Men det finns kanske hopp om långa soliga perioder även tidigt på året?! Alternativet är ju att hänga på kanarieöarna. Men det känns som att man tröttnar på den kuperade terrängen plus att det blir bra mycket dyrare boende där. Man kan hita galet prisvärda hotellalternativ på mallis i januari - februari.

Det är nog en chansning, kan säkert bli rätt miserabelt om man har otur.

GC känns som ett mycket säkrare kort mitt i vintern (i varje fall temperaturmässigt, sedan kan man säkert ha otur med att det drar in något oväder). Men håller med om att man tröttnar på terrängen där efter kanske en vecka.

Jo, precis. Det kan nog både vara jevvligt kallt men även riktigt fina dagar/perioder. Man kanske skulle köra en kombo med halva tiden på GC och halva på Mallis. Antagligen lättare att hitta träningssällskap på GC också då det hänger en hel del skandinaver där. Men man kanske inte ska vara fördomsfull, utan det går kanske att cykla med spanjorer också..

Anledningen till de "galet prisvärda hotelldeals'en" är just att ingen vill åka dit då. Det kan mycket väl snöa på Mallis i Januari... Jag har firat jul & nyår på en båt i Alcudias marina ett år och så mycket har jag nog aldrig frysit som då! Disigt, fuktigt och kallt med natttemperaturer ner mot noll grader. Vad båtgrannarna sa det året var att det inte var speciellt annorlunda det året än andra jular på Mallis... Om du är villig att resa lite längre bort skulle jag rekomendera Syd-Afrika eller Florida.

Jovisst, att det är billigt beror ju klart på dålig efterfrågan. Kan bo för ca 8000 i en månad med frukost och middagsbuffé på kvällen. Kollar man på väderstatistik på typ dmi så verkar det kunna bli 13-15 C i januari och är det då soligt så har ju en klart dräglig tillvaro. Men visst, är det disigt och regnigt så är det klart inget vidare..

Helt säkert, kan du inte skjuta tjänstledigheten 1-2 månader? Då får du helt säkert mycket bättre väder skulle jag tro.

Jo, det hade varit ett alternativ. "Problemet" är att jag arbetar som konsult och har ett uppdrag som ska vara klart i slutet på december eller början på januari så det hade passat bäst just deter det.

Frostic skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag var där över nyår och det var perfekt
> cykelväder. Inga turister att trängas med
> heller, fint om du ska köra lvg.
>
> RR:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2036450/20365
> 45
>
> Dock lite kyligt så fort solen går ner.

Se där, ser ju underbart ut. :-) Har man flyt med vädret så är det helt enkelt riktigt bra.

Smyger fult in en fråga. Haft funderingar på långweekendresa i november, men får nog skjuta detta till jan/feb. GC och mallis är alltså osäkra kort då sett till klimat? Går det komma till värme i jan/feb/mars utan att behöva flyga mer än säg fem timmar?

ol__ skrev:
> Smyger fult in en fråga. Haft funderingar på
> långweekendresa i november, men får nog skjuta
> detta till jan/feb. GC och mallis är alltså
> osäkra kort då sett till klimat? Går det komma
> till värme i jan/feb/mars utan att behöva flyga
> mer än säg fem timmar?

GC är nog bland det säkraste vad gäller klimat man kan komma under vintern (på rimligt avstånd).

DT skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Smyger fult in en fråga. Haft funderingar på
> > långweekendresa i november, men får nog
> skjuta
> > detta till jan/feb. GC och mallis är alltså
> > osäkra kort då sett till klimat? Går det
> komma
> > till värme i jan/feb/mars utan att behöva
> flyga
> > mer än säg fem timmar?
>
> GC är nog bland det säkraste vad gäller klimat
> man kan komma under vintern (på rimligt
> avstånd).

Agree, efter att ha blivit motbevisad av GoranS.

Jag har de senaste tre åren spenderat 6 v. på Mallorca i början och mitten av Februari.

Generellt så är det knä eller benvärmare på vid 10:00. Dessa kan du 60% av dagarna plocka av om du vill men armvärmarna sitter på. Väder statistiken med dagtemp runt 15 deg stämmer rätt bra, kommer dagar med mer än 20 deg också. För två år sedan var det rekordvinter i södra Europa. Då hade vi snöblandat två dagar högt upp och snövaallar bredvid vägarna men över noll. Resten av tiden som vilken Februari som helst.

Skall du träna är Mallorca det bästa valet. 6 h distans med 500 höjdmeter ena dagen och tre gånger uppför Calobra andra dagen och tempo- samt backintervaller den tredje. Valmöjligheter som du inte har på Gran Canaria, och dessa valmöjligheter måste man ha om man skall utvecklas under en längre vistelse.

Under Februari känner man sig ganska "pro". Det är många tröjor som du känner igen på vägarna. Januari och början av februari Worldtour, mitten av Februari Pro Continental och Continentallag. Jag blev "star-strucked" när jag körde backintervaller till Randa samtidigt som Cadel Evans. I början av Februari går tävlingarna i Mallorca Challenge.

Du slipper feta tyskar i tajt vit tempodräkt och det finns gott om plats på torget i Petra.

popeye skrev:
> Jag har de senaste tre åren spenderat 6 v. på
> Mallorca i början och mitten av Februari.
>
Är inte Februari vanligtvis endast fyra veckor?

World weather online ger följande väderstatistik för Palma de Mallorca resp. Maspalomas (GC):

Palma:
Jan: temp: 4-16 grader, 34 mm regn, 12 nederbördsdagar
Feb: temp: 4-16 grader, 37 mm regn, 9 nederbördsdagar
Mar: temp: 6-18 grader, 20 mm regn, 9 nederbördsdagar

Maspalomas:
Jan: temp: 15-21 grader, 26 mm regn, 8 nederbördsdagar
Feb: temp: 15-21 grader, 23 mm regn, 7 nederbördsdagar
Mar: temp: 16-23 grader, 14 mm regn, 7 nederbördsdagar

Temperaturerna ska utläsas som att medel taget över lägsta temperatur under dagen i Palma i Januari är fyra grader och medel över högsta temperaturen på dagen är 16 grader.

Så, det är en väsentlig temperaturskillnad mellan GC och Mallis. Om den sen är betydelsefull är väl upp till var och en att avgöra. Jag gillar värme och berg (platt har jag tillräckligt av hemma), så för mig är valet enkelt.

Om man bara vill ha solsäkert tror jag Fuerteventura/Lanzarote kan vara ytterligare lite bättre än GC. Har ingen erfarenhet av dom, men de erbjuder inte alls lika mycket bergscykling som GC.

fredrikw skrev:
> popeye skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ..
> > 15 deg
> > ...
> > 20 deg
> > ...
>